Permalänk
Medlem

Arctic by Auxilium

Hej alla glada!

Äntligen är den klar, det som började som en tanke på Öresundståget för ett år sedan har nu blivit verklighet!
Målet med detta projekt var att bygga så litet som möjligt, men fortfarande få plats med vattenkylning och ett kraftigt system.
Då jag flyttar en hel del grejer mellan mina föräldrar så gör detta allt så mycket enklare!

Byggloggen hittar ni här där jag visar allt från början till slut!

När jag ser tillbaka på var jag var innan detta projektet så känner jag att jag har avancerat en hel del sedan sist.
Inte minst vad det gäller kunskap om hållbarhet, produktion och maskiner!

Hårdvara

Chassi: Arctic
Moderkort: Z97M MSI Gaming
CPU: Intel Core i7 4790K ES
GPU: NVIDIA GTX 970 SLI
PSU: Silverstone 600W SFX
Lagring: Två HyperX 240GB SSDs
Fläktar: B12-2 E-loops
RAM: HyperX Fury white 1866MHz 4x4

Vattenkylning

Radiatorer: XSPC AX240 Dual Fan Radiator - White
Pump: Laing DDC-1T Plus
Reservoar: Watercool DDC-Tank LT
Kylvätska: Mayhems Blueberry pastel.

Jag vill tacka mina sponsorer, samt ett stort tack till Laine som la de avgörande pusselbitarna för att mitt projekt faktiskt skulle funka. Utan hans elkunskap och hjälp hade Arctic inte rullat som den gör idag!

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Väldigt vackert 5 kaffekoppar från mig

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Det är så uppfräschande med ett välgjort custom bygge! Grymt jobbat!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Snyggt Lucas!

Visa signatur

Hjaa!

Permalänk
Medlem

Alltså WOW. Wow! Såååå coolt! Älskar verkligen hur tajt du har fått det, trots 2x240 raddar. Hur är ljudnivån? Ser väldigt öppet ut, + ailverstone sfx-agget med liten fläkt borde låta en del?

Permalänk
Medlem

Det väller in byggen på sweclockers nu. Trevligt att se

Permalänk
Medlem

Helst sjukt hur snyggt det blev till slut Lucas! Ett privilegium att få vara med på vägen!

Riktigt skönt att du fick det att funka med nätagget till slut... Har en trasig DDC här hemma som är din

Permalänk

Riktigt snyggt, en Compact Splash i mATX-utförande (Y)

Permalänk
Medlem

Hur orkar ett 600w nätaggregat med två 970?

Visa signatur

| Mobo: ASUS Z97 Pro Gamer | CPU: Intel i7 4770K @ 4,4GHz med Antec Kühler H2O 1220 | RAM: Corsair Vengeance XMS3 4x4GB @ 1600MHz | GPU: 2x R9 290 @ 1150/1260MHz | PSU: Corsair RM1000 | Chassi: Corsair Graphite 760t | SSD: Corsair Force LS 120GB | HDD: WD Black och Blue 2x1TB | Skärm: EIZO Foris FG2421 240Hz och ASUS VN247 | Fläktkontroller: NZXT Sentry Mix 2 |

Permalänk

Shit så snyggt! 5/5! Nästan så man vill ta en sväng inom och ta en titt

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem

Åh satan va snyggt och coolt! Får man fråga hur stora yttermåtten är? För detta verkar ju ta minimonstren till en ny nivå!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Skrivet av elori:

Hur orkar ett 600w nätaggregat med två 970?

undrar exakt samma sak. själv är jag tveksam om ett 620W PSU skulle orka med GTX 760 Sli?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z87X-UD3H | CPU: Intel i5-4670K | CPU-kylare: Noctua NH-U12S
RAM: Corsair Vengeance 16 GB 2x8GB | Grafikkort: Asus GTX 760 DCII OC | PSU: Antec HCG-620M
SSD: Samsung 840 250 GB | Lagring: WD Caviar Black 1 TB | Chassi: Antec P182 Special Edition

Permalänk
Medlem

Vad heter dina högtalare som ligger under skärmarna?

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CptSeasick:

undrar exakt samma sak. själv är jag tveksam om ett 620W PSU skulle orka med GTX 760 Sli?

Det duger gott och väl då 970 tar 120watt idle och runt 270 load, sen får du räkna med att det andra kortet aldrig ligger i full load då du aldrig får 100% scaling.

Permalänk
Medlem

5/5! Kul att se ett originellt bygge, och inte bara hårdvaruporr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Väldigt vackert 5 kaffekoppar från mig

Tack, får ta och börja dricka kaffe nu då!

Skrivet av Marticus:

Det är så uppfräschande med ett välgjort custom bygge! Grymt jobbat!

Tack Marticus!

Skrivet av Mr. Bet4:

Snyggt Lucas!

Tack!

Skrivet av jH0Ni:

Alltså WOW. Wow! Såååå coolt! Älskar verkligen hur tajt du har fått det, trots 2x240 raddar. Hur är ljudnivån? Ser väldigt öppet ut, + ailverstone sfx-agget med liten fläkt borde låta en del?

Tack! Ljudnivån är rätt låg, kanske något för hög pga B12-2, skulle ha köpt B12-1 istället. Ska fixa 5v adapter till alla fläktar så kommer den vara knäpptyst!

Skrivet av DDemis:

Det väller in byggen på sweclockers nu. Trevligt att se

Visst är det!

Skrivet av Since:

Helst sjukt hur snyggt det blev till slut Lucas! Ett privilegium att få vara med på vägen!
Riktigt skönt att du fick det att funka med nätagget till slut... Har en trasig DDC här hemma som är din

Tack Fredrik! <3 Sjukt gött att ha dig som vän!
Hmm, får ta och kolla på det någon dag

Skrivet av gods_machine:

Riktigt snyggt, en Compact Splash i mATX-utförande (Y)

Stämmer bra, tack!

Skrivet av elori:

Hur orkar ett 600w nätaggregat med två 970?

Denna drar ca 480W i load vid vägguttaget

Skrivet av PekkaJukkasson:

Shit så snyggt! 5/5! Nästan så man vill ta en sväng inom och ta en titt

Bara att höra av dig innan så värmer jag lussebullar och glögg!

Skrivet av vompen:

Åh satan va snyggt och coolt! Får man fråga hur stora yttermåtten är? För detta verkar ju ta minimonstren till en ny nivå!

Yttermåtten är ca 365*162*320 = 18,9 Liter!

Skrivet av CptSeasick:

undrar exakt samma sak. själv är jag tveksam om ett 620W PSU skulle orka med GTX 760 Sli?

Beror självklart på kvaliteten, men denna är på max 480W överklockad och ligger stabilt!

Skrivet av Waloth:

Vad heter dina högtalare som ligger under skärmarna?

De ska egentligen stå upp, men tyvärr har jag ej några väggfästen för dem ännu, de är Philips Fidelio e5!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2271122

Skrivet av anon235392:

Det duger gott och väl då 970 tar 120watt idle och runt 270 load, sen får du räkna med att det andra kortet aldrig ligger i full load då du aldrig får 100% scaling.

This!

Skrivet av Lindell90:

5/5! Kul att se ett originellt bygge, och inte bara hårdvaruporr

Tackar Lindell!

Permalänk
Medlem

Väldigt snyggt bygge!

Permalänk
Medlem

Jäklar vad läckert! Vita kablar var en läcker touch istället för sleeve. 6pin kablarna skulle dock varit en cm längre i min mening för att få en snygg kurva och inte se utsträckta ut.

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt bygge! Men hur är det att flytta runt på en vattenkyld dator? Tömmer du vätskan innan flytten?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Fruktansvärt snyggt! Roligt att äntligen se det slutgiltiga resultatet efter att ha föjt projektet sedan första inlägget.

Det jag undrar är lite vad ljudnivån är på näragget under load, har för mig att jag läst nån review där det påpekades att pga det kompakta formatet för en effekt på 600W varvar den lilla fläkten upp ganska snabbt? Men du kanske passade på att byta fläkten när du monterade isär nätagget?

I övrigt så vill jag bara tacka för ögongodis och inspiration till oss andra som också drömmer om ett eget scratchbygge!

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt bygge!
Är själv väldigt sugen på att bygga i litet format, men det är som sagt brist på vettiga små lådor. Jag tror absolut att det skulle gå att sälja fler ex av ditt chassie

Visa signatur

[Fractal Design Define R3] [ASUS P8Z77] [Intel i5-3570K@4.5GHz] [8 GB DDR3] [Crucial c300 SSD] [ATI 6970 CF]

Permalänk
Medlem

Snyggt och praktiskt på samma gång det är ganska ovanligt.
vad får du för temps på cpu och inne i burken?

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt o rent!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Give this man a medal! 12/10

Visa signatur

Born to raise hell

Permalänk
Medlem

Svinbra, jag fattar inte varför det inte finns chassin på marknaden som ligger närmare det här i utförande.

2st 240 behöver inte vara stort och vi (jag) vill inte ha 5,25" och 3,5" skräpet.

Grymt jobbat och snyggt blev det.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk

jag gillar särskilt skrivbordsbilden: stylish!

Ett riktigt snyggt och originellt bygge: högsta betyg från mig

Visa signatur

CPU: I7 4790K@4,8 Ghz | MB: ASUS Maximus ranger VII |RAM: Adata 16GB 1600 Mhz |GPU: 2X ASUS GTX 980Ti STRIX DirectCUIII SLI |PSU: Corsair AX1200i | Kylare: Corsair H100i | SSD: Samsung SSD 840 EVO 256GB | Tangentbord: Corsair K95 RGB | Razer Orbweaver keypad | Mus: Logitech MX Master | Hörlurar: Sony MDR-1RBT | Monitor: Acer XB280HK G-sync 3840x2160, Acer Predator X34 3440x1440
Mitt galleri: "The Pixel collider V1.5"

Permalänk
Medlem

kom och tänka på din när jag såg denne.
https://www.facebook.com/SnefDesign

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk

Riktigt snyggt, 5/5
Får man fråga hur höga dina fötter till chassit är?

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem

@Hiraeth Du funderade inte på att har gpu-blocken i parallell istället för att förenkla slangdragningen?

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Har missat att denna tråden skapades alls, men nu är jag här iallafall!

Skrivet av Sennaho:

Väldigt snyggt bygge!

Tackar!

Skrivet av biorrith:

Jäklar vad läckert! Vita kablar var en läcker touch istället för sleeve. 6pin kablarna skulle dock varit en cm längre i min mening för att få en snygg kurva och inte se utsträckta ut.

Tack, och helt klart! Bakgrunden till att det blev som det blev var att jag hade en dag på mig innan Dreamhack, och i samma veva fick jag reda på att det var 8+6 pin, och ej bara 8pin. Så jag har dragit kablar från både SATA power och CPU power till GPUn...

Skrivet av Icte:

Riktigt snyggt bygge! Men hur är det att flytta runt på en vattenkyld dator? Tömmer du vätskan innan flytten?

Det är inga problem att flytta den med vatten, precis lika säker (om inte säkrare), som en med sluten vattenkylning.
Har fraktat den till Inets event, dreamhack, birdie, kullaLAN, osv utan några problem alls

Skrivet av axelpaxel:

Fruktansvärt snyggt! Roligt att äntligen se det slutgiltiga resultatet efter att ha föjt projektet sedan första inlägget.
Det jag undrar är lite vad ljudnivån är på näragget under load, har för mig att jag läst nån review där det påpekades att pga det kompakta formatet för en effekt på 600W varvar den lilla fläkten upp ganska snabbt? Men du kanske passade på att byta fläkten när du monterade isär nätagget? I övrigt så vill jag bara tacka för ögongodis och inspiration till oss andra som också drömmer om ett eget scratchbygge!

Tack Axel! Jo, nätagget kan låta en del när den spinner upp. Dessvärre låter de andra fläktarna mer (har bara 2 inkopplade på 100%, de andra är avstängda), gjorde tabben att inte köpa de långsammaste fläktarna.

Skrivet av HampZZ:

Snyggt och praktiskt på samma gång det är ganska ovanligt.
vad får du för temps på cpu och inne i burken?

Tempsen på CPU ligger klockat runt 80C, den går upp till 4,7GHz om jag inte missminner mig

Skrivet av anemic:

Riktigt snyggt o rent!

Skrivet av arision:

Give this man a medal! 12/10

Skrivet av L0bbe:

Riktigt snyggt bygge! Är själv väldigt sugen på att bygga i litet format, men det är som sagt brist på vettiga små lådor. Jag tror absolut att det skulle gå att sälja fler ex av ditt chassie

Man tackar!

Skrivet av Sweede:

Svinbra, jag fattar inte varför det inte finns chassin på marknaden som ligger närmare det här i utförande.
2st 240 behöver inte vara stort och vi (jag) vill inte ha 5,25" och 3,5" skräpet. Grymt jobbat och snyggt blev det.

Antagligen för att det ska passa den stora mängden, det är så de tjänar pengar. Detta funkar just nu tyvärr bara med en begränsad uppsättning hårdvara och mycket pill. Men det är därför jag har tänkt att producera lite senare! Tack!

Skrivet av Finurliig:

jag gillar särskilt skrivbordsbilden: stylish! Ett riktigt snyggt och originellt bygge: högsta betyg från mig

Älskar det nya skrivbordet, tack!