Microsoft: "Det är dags att prata om gaming på Windows"

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Vågar man gissa på någon form av streaming-tjänst där man kan spela sina Xbox-spel på Windows 10 och vice versa? Skulle inte sitta fel att kunna spela sina Xbox-spel på datorn när TV:n är ockuperad. Man har ju blivit lite bortskämd att alltid ha möjligheten att kunna spela med Wii U Och det är ju en teknik som mer eller mindre håller på att bli standard. Nvidia, Steam m.m. erbjuder redan liknande tjänster.

F*n va bra det skulle vara om det gick att streama xbox spelen till datorn. +1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeones:

Microsofts definition av spelfokus visades upp tydligt innan och i samband med att Xone lanserades. Ni kanske minns? "Tv...tv...tv..tv..tv..online features...tv...tv".

Absolut. Väldigt stelt och klassiskt Microsoft, med corp-guys som försöker lansera en spelkonsol som en multimediaplattform.
https://www.youtube.com/watch?v=KbWgUO-Rqcw
"Xbox is about to become the next water cooler"

Permalänk

Nice. Hoppas på en hub ala Steam där det bara är att peka och klicka så laddar ner/installerar spelen sig själva. Alla uppdateringar görs automatiskt och jag behöver bara skriva in kortsiffrorna en gång, dvs första gången jag loggar in. Shit vad bekvämt det skulle vara. Go MS säger jag.

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Vågar man gissa på någon form av streaming-tjänst där man kan spela sina Xbox-spel på Windows 10 och vice versa? Skulle inte sitta fel att kunna spela sina Xbox-spel på datorn när TV:n är ockuperad. Man har ju blivit lite bortskämd att alltid ha möjligheten att kunna spela med Wii U Och det är ju en teknik som mer eller mindre håller på att bli standard. Nvidia, Steam m.m. erbjuder redan liknande tjänster.

Att låta sin Xbox One rendera spelet mm på en spel PC skulle ju vara som att köpa en Ferrarri och installera en VW motor i den :S Visst kan det vara coolt för folk som har en äldre- eller kontorsdator i sitt hem men undrar om de kan nog mycket om nätverk för att få det att flyta på?

Det skulle däremot vara mer intressant om de harmoniserade spel marknaden på samma sätt som som de har jobbat på att harmonisera Windows på alla enheter, one store to rule them all! Steam liknande butik, köp spelet och installera det på alla dina enheter som stöder det Gears of War på Windows 10? eller kanske du vill installera det på din Xbox One? Det är något som skulle imponera mig. De flesta spelmotorerna stödjer ju idag att man kan bygga spelet för de flesta enheterna på marknaden med special-inställningar för varje enhet mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Jag har aldrig och kommer i framtiden heller aldrig registrera mitt kontokort i någon spelbutik.
Behöver jag göra det så kommer jag reklamera produkten direkt.

Är otroligt trött på alla grejer som ska installeras men framförallt uppdateras hela tiden! De senaste spelen jag haft uppdateras minst en gång i månaden. Mobilen ska vi inte ens tala om. Det värsta är när de bara uppdateras automatiskt i bakgrunden. Man undrar ju nästan om det ens är sin egen dator/mobil man har när diverse företag av olika storlekar verkar kunna installera, ändra och uppdatera helt fritt hur och när de vill..

Ja det låter verkligen hemskt med utvecklare som bryr sig om och uppdaterar sin mjukvara. Vore ju mycket bättre om alla buggar och sånt får vara kvar i nåt år innan det åtgärdas. Och tänk att dom gör det både automatiskt och i bakgrunden också så att du slipper hålla på med massa manuella uppdateringar och bekräftelser. Usch och fy säger jag bara.

Nej men seriöst, vad är problemet? De flesta kunder ogillar när utvecklaren inte bryr sig om sin mjukvara så det kanske inte är så konstigt att de ser till att försöka uppdatera appar och spel ofta så man inte tappar användare.

Förut förespråkade du öppenhet och att allt och alla ska vara välkommet. Nu låter det snarare som att ett väldigt instängt och ännu mera hårt kontrollerat ekosystem än dagens (med mer krav och kontroll) är vad du efterfrågar... Hur ska du ha det egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jasså? Källa på det?

Om alla ville köra windows så hade ingen använt osx eller linux eller bsd.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flostyle:

Ja det låter verkligen hemskt med utvecklare som bryr sig om och uppdaterar sin mjukvara. Vore ju mycket bättre om alla buggar och sånt får vara kvar i nåt år innan det åtgärdas. Och tänk att dom gör det både automatiskt och i bakgrunden också så att du slipper hålla på med massa manuella uppdateringar och bekräftelser. Usch och fy säger jag bara.

Nej men seriöst, vad är problemet? De flesta kunder ogillar när utvecklaren inte bryr sig om sin mjukvara så det kanske inte är så konstigt att de ser till att försöka uppdatera appar och spel ofta så man inte tappar användare.

Förut förespråkade du öppenhet och att allt och alla ska vara välkommet. Nu låter det snarare som att ett väldigt instängt och ännu mera hårt kontrollerat ekosystem än dagens (med mer krav och kontroll) är vad du efterfrågar... Hur ska du ha det egentligen?

Kan det möjligtvis vara så att man inte vill ha något ekosystem alls?
Man vill kanske att allt ska vara öppet men helt upp till användaren och inte någon annan om vad som ska installeras och när.
Den fria marknaden är kanske vad man är intresserad av?

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Sa inte Gabe att HL3 kommer först till SteamOS och sedan till andra plattformar för att öka intresset i steambox? Eller hade jag missuppfattat vad han sa?

Valve kommer inte att begränsa spel till steamos.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Fan va folk är negativa, som ett gäng gnällkärringar , jag ser fram emot det iaf! Ska bli kul att testa nya builden som kommer, kanske man kan byta ut 8.1an som Main OS på gaming riggen.

Ja, det ska bli kul! Jag går över till tian när Consumer Preview kommer.

Permalänk
Medlem

Hoppas detta innebär HSA stöd i Windows och Office

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vem har sagt ett ord om att microsoft ska satsa på spel för pc ??

Man kan ju även göra tolkningen att nya windows kommer att bli standard på xboxet och därför blir det "gaming on windows" ??

Måste ju inte vara att dom tänker göra livet bättre för PC-gamers direkt...

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

För att få den rätta känslan från Xbox kommer alla spel som spelas på Windows 10 att ha 720p och max fps 30. Så man får den härliga film känslan

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av edde97:

Det är dags nu och det har det varit länge PC ligger högre än konsoler enligt många undersökningar och att släppa dåliga portar är inte okej!

Håller med! Konsollerna är så mycket mer plug and play än PC där alla spel samlas så fint och att det bara funkar, om windows kan fixa så att alla spel går att komma åt oavsett om det kommer från steam/origin/ uplay så vore det toppen.

fast det har ju steam redan fixat. Är ju enkelt o lägga till ett non-steam game. o sen hamnar det i listan bland alla andra spel/program...

Permalänk
Skrivet av Flostyle:

När du köper ett program idag så gör du väl det ändå i någon onlinebaserad butik där du måste registrera massa uppgifter. Tycker du att det är bättre att ha massa olika konton och registrera kreditkortet för varje enskild butik? Är väl mer idealiskt och säkrare om man bara behövde ett en enda konto för en butik där allt fanns. Sen finns det ju tusen andra fördelar med detta också, som t.ex. när jag köper en ny Windowsdator så behöver jag bara logga in och alla inställningar och appar jag hade sen tidigare kan installeras automatiskt.

Såvitt jag vet är allt och alla fortfarande välkommet i Windows för skrivbordet utan registreringar och certifieringar så vad exakt är det dem ska återgå till menar du?

Men då kan det bli monopol med hemska priser, sitter hellre med en grupp olika butiker och så kör man med den som är billigast med bäst tjänst atm, hatar "one store" konceptet då det uppmanar till monopol och andra hemskheter.

Permalänk
Medlem

Nice ! Men ärr dom inte lite sena in ? :S Jag menar steam,Uplay,Orgin och Overwolf har ju redan den branchen.
Tror det blir svårt för Microsoft att ta igen de gapet

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3ntalist:

F*n va bra det skulle vara om det gick att streama xbox spelen till datorn. +1

Borde ju dock egentligen vara tvärt om. Att man ska streama spel från den starka enheten till den svaga.

Permalänk
Medlem

Man ska vara ganska så skeptisk när Microsoft talar om Windows och spel. Dom har gjort mycket gott, men det var 10+ år sedan. Det senaste årtiondet har varit mindre imponerande.

Permalänk
Skrivet av thomas_skane:

Borde ju dock egentligen vara tvärt om. Att man ska streama spel från den starka enheten till den svaga.

Det vore riktigt nice det med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toxic Crow:

Xbox One-spel kompatibla med Windows 10 och Half-Life 3 confirmed!

Jag personligen längtar mer efter Left 4 Dead 3 än Half-Life 3. Har aldrig varit nåt fan av Half-Life även om jag har det första spelet. Men blir kravet att man måste ha DX12 så vet jag inte om det blir nåt, möjligen om det kommer ut till Linux i såna fall

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paronfesken:

Spel är det enda som håller mig kvar vid Windows.

yepp, men man har även dubbla diskar i hotswap, en disk med Win8.1 och en med Fedora 20.

ICY Dock internt kab 2x2.5" SATA/SAS Vänster HotSwap (Corsair Force 3 SSD 128GB) med Win8.1, Höger HotSwap (Kingston SSD V300 120GB) Fedroa 20

Jag använder en Slot-in Optisk DVD Brännare dock men den interna kabinetten är den samma då du väljer å köper den Optiska enheten vid sidan av till den interna kabinetten, å det är smutt att den läser både SATA och SAS. Kabinetterna brukar vara antigen eller annars.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeonCadme:

Att låta sin Xbox One rendera spelet mm på en spel PC skulle ju vara som att köpa en Ferrarri och installera en VW motor i den :S Visst kan det vara coolt för folk som har en äldre- eller kontorsdator i sitt hem men undrar om de kan nog mycket om nätverk för att få det att flyta på?

Det skulle däremot vara mer intressant om de harmoniserade spel marknaden på samma sätt som som de har jobbat på att harmonisera Windows på alla enheter, one store to rule them all! Steam liknande butik, köp spelet och installera det på alla dina enheter som stöder det Gears of War på Windows 10? eller kanske du vill installera det på din Xbox One? Det är något som skulle imponera mig. De flesta spelmotorerna stödjer ju idag att man kan bygga spelet för de flesta enheterna på marknaden med special-inställningar för varje enhet mm.

SteamOS??

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Jag personligen längtar mer efter Left 4 Dead 3 än Half-Life 3. Har aldrig varit nåt fan av Half-Life även om jag har det första spelet. Men blir kravet att man måste ha DX12 så vet jag inte om det blir nåt, möjligen om det kommer ut till Linux i såna fall

Alla som vill ha spel till Linux bör ha dualboot, och när man gör allt annat än spelar (surfar, Office, bankärenden online osv) på sitt Linux OS så det syns ordentligt att Linux användarna blir fler å det blir mer intressant att släppa spel till Linux också eller bara till Linux.

Det är vad jag har förstått så är många (inte alla) undersökningar gällande OS andelar i världen är gjorda "online" å känt av vilket OS som besöker olika siter osv... Ser dem att Linux växer ännu mer vid besök av olika typer av siter online.

Dags att spela Half-Life, GTA eller WoW = Windows om det är tvunget pga spelet.
All annan användning av din PC = Linux (jag föredrar Fedora 20 eller LinxMint)

Windows kan vara ett Kontors OS tycker jag i bäst fall

det vore så jävla najs om Linux familjen kunde växa tills sig innan jag dör

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jasså? Källa på det?

Det är bara kolla i denna tråd. Över dig finns Paronfesken som säger att spel är allt som håller han kvar vid Windows (26 likes).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tilax:

Det är bara kolla i denna tråd. Över dig finns Paronfesken som säger att spel är allt som håller han kvar vid Windows (26 likes).

Samma här, den ända anledningen är Spel och OS kompatibiliteten som gör att jag inte enbart kör Linux Fedora 20, utan dualboot på 2x 120GB SSD´s.

EDIT: Streaming siter kan krånga med Fedora, då funkar Linux Mint bättre eller Ubuntu.
ett ex är www.Magine.com som gör allt för att deras tjänst inte skall fungera i Linux, men det finns Android App för telefon å surfplattor gör Magine.com
de är ju nästan samma sak, kan de göra Appar för Android kan de tillåta Linux OS tycker man. Det kommer lite då å då smarta lösningar från Linux människor som gör att man kan gå runt Linux spärrarna men dem täpps till ganska fort tyvärr

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud986:

Om alla ville köra windows så hade ingen använt osx eller linux eller bsd.

Bästa argumentet.

"Om alla ville äta choklad så skulle ingen ätit lakrits-, söt-, eller surgodisar."

OnT: Microsoft går i rätt riktning efter senaste "fiaskot", heja Windows 10! Hoppas på en ny fullträff.

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Avstängd

Ja då kör man bygge 9901 då.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[TBOC:

Razor;15082450']Vem har sagt ett ord om att microsoft ska satsa på spel för pc? ...

Exakt. Det som kommer att sägas om Windows som spelplattform kanske blir:
- "Forget about it!"

Permalänk
Medlem

Jag spelar nästa uteslutet på min PC men har även en xbox one. En av de saker jag önskar är att ett köp av ett spel skall gå att spela på PC och xbox med enbart ett inköp. Det finns flera spel som hade varit kul att lira på xboxen då och då, men jag kan inte se mig själv köpa de till xbox istället för PC.

Ta exempelvis telltale games nya Game of thrones, det hade varit riktigt grymt att kunna köpa det en gång, få tillgång till både PC och xbox versionen där dessa sedan synkar data sins emellan. Dvs du börjar på PC, kör lite där. Du går över till xboxen för att fortsätta sedan avslutar du sessionen på PC.

Permalänk
Skrivet av Tino:

Jag spelar nästa uteslutet på min PC men har även en xbox one. En av de saker jag önskar är att ett köp av ett spel skall gå att spela på PC och xbox med enbart ett inköp. Det finns flera spel som hade varit kul att lira på xboxen då och då, men jag kan inte se mig själv köpa de till xbox istället för PC.

Ta exempelvis telltale games nya Game of thrones, det hade varit riktigt grymt att kunna köpa det en gång, få tillgång till både PC och xbox versionen där dessa sedan synkar data sins emellan. Dvs du börjar på PC, kör lite där. Du går över till xboxen för att fortsätta sedan avslutar du sessionen på PC.

Skulle vara en dröm, men de vill nog att man betalar för varje version för att de är separat kostnader för företaget med till viss del, dock så körde Sony med det till och från mellan PS3/PS4/Vita men det är relativt få titlar.

Permalänk
Medlem

I senaste läckta Windows 10 har de hittat en Xbox App.
http://www.theverge.com/2014/12/14/7389563/windows-10-xbox-ap...

Citat:

Elsewhere there’s also a new Xbox app. It appears to act as a gateway to the entire Xbox ecosystem, including access to achievements, friends lists, activity feeds, and the Store. Microsoft notes that it’s an early preview of the app, so it may well include SmartGlass integration in future. It’s also a first glimpse at how the software maker is designing its native Windows 10 apps, and the calculator app has been updated in a similar way.

Tror inte Microsoft har fattat något om detta är del av satsningen. Xbox som varumärke för satsningen på "PC-spel" rimmar illa i mina öron. Men det kan förstås bara vara en portal för Xbox-spelare och inte ha något med det att göra.