Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Inaktiv

Routerproblem / IP-adresser(?)

Hejsan hoppsan!

Jag har strul med mitt internet. Tidigare när telia var nere för ett par dagar sedan så prövade jag ändra DNS-adresser till googles men det funkade ej och bytte till telias rekommenderade adress för där jag bor men det funkade ändå inte även efter att deras nät skulle vara tillbaks.

Någon dag senare kommer morsans kille hem med en ny router som jag får i uppdrag att koppla in men funkade inte heller så bra. Vi satt och fipplade med den en bra stund ända tills Samsung Smart TVn slutade fungera och sa att den inte fann någon IP Adress.

Jag har nu kopplat in routern och på interfacen så står det att jag har internet men på burken har jag ingen anslutning och ifall jag kopplar TP kabeln direkt till modemet så står det bara Unidentified Network. Har prövat att koppla ur modemet en längre stund för att låta den få en ny ip adress men utan framgång. När jag prövar ipconfig så är det bara tomt under Windows IP configuration till skillnad från tidigare. Routern är en ASUS RT-N66U. Ska jag pröva ip release / renew? Vill helst inte göra någonting just nu då det iallafall står att routern är ansluten till internet vilket den inte gjort ett flertal gånger tidigare efter man fipplat med inställningarna.

Ifall ni behöver någon slags information så säg bara till!
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ändra dns-server genom routern, sen kör du ipconfig /relase och /renew, ser inte hur det inte ska funka.. För de som jag rekommenderat det till så har det funkat för varje person! Annars kan du ju först prova göra det genom att gå in på egenskaper för din nätverksadapter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zakiya:

Ändra dns-server genom routern, sen kör du ipconfig /relase och /renew, ser inte hur det inte ska funka.. För de som jag rekommenderat det till så har det funkat för varje person! Annars kan du ju först prova göra det genom att gå in på egenskaper för din nätverksadapter.

Glömde berätta att när jag kör skivan som fanns med routern får jag "Två eller fler trådanslutningar hittades. Anslut din dator till routern med endast en Ethernetkabel och försök igen".

Men jag prövar det du sa och återkommer.

Permalänk
Rekordmedlem

Vad har du för uppkoppling och vad är "modemet" ?
Har du dhcp aktivt på allt eller har du nått med statiska inställningar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du direkt kopplar direkt i modem och det fortfarande inte fungerar så är det nog fel på aDSL tjänsten och är bäst att ringa till Telia och felanmäler det.

Sedan så borde du få ett internt IP från din router via DHCP även fast din internet tjänst är nere, så det antyder på problem med själva routern eller din dator, om du nu har konfat upp DHCP och satt det på auto i din dator.

Men som sagt så måste du få en direkt koppling att fungera först innan du pillar med en egen router och inställningar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zakiya:

Ändra dns-server genom routern, sen kör du ipconfig /relase och /renew, ser inte hur det inte ska funka.. För de som jag rekommenderat det till så har det funkat för varje person! Annars kan du ju först prova göra det genom att gå in på egenskaper för din nätverksadapter.

Fipplade runt lite med sladdar och då försvann det från routern att den var uppkopplad och istället står det DHCP connection failes. Prövade ipconfig release renew men fick under Windows IP Configuration att någonting med Tunngle media cant be changed when disconnected osv." Har nu tagit bort både tunngle och Hamachi men båda finns kvar på nätverksidan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Vad har du för uppkoppling och vad är "modemet" ?
Har du dhcp aktivt på allt eller har du nått med statiska inställningar ?

DHCP enabled i Properties på nätverket i windows. Valde även automatisk IP osv när jag körde router setupen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VexedRelic:

Om du direkt kopplar direkt i modem och det fortfarande inte fungerar så är det nog fel på aDSL tjänsten och är bäst att ringa till Telia och felanmäler det.

Sedan så borde du få ett internt IP från din router via DHCP även fast din internet tjänst är nere, så det antyder på problem med själva routern eller din dator, om du nu har konfat upp DHCP och satt det på auto i din dator.

Men som sagt så måste du få en direkt koppling att fungera först innan du pillar med en egen router och inställningar.

Är inte superkunnig men tror jag har ett internt IP då när jag kopplar TP kabeln genom routern så identifierar den ett nätverk och kan gå in på inställningarna och hitta en IPv4 address.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dredamor:

Är inte superkunnig men tror jag har ett internt IP då när jag kopplar TP kabeln genom routern så identifierar den ett nätverk och kan gå in på inställningarna och hitta en IPv4 address.

Börjar ipnummret med 192.168 eller 10 så har du inte ett publikt ip.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VexedRelic:

Om du direkt kopplar direkt i modem och det fortfarande inte fungerar så är det nog fel på aDSL tjänsten och är bäst att ringa till Telia och felanmäler det.

Sedan så borde du få ett internt IP från din router via DHCP även fast din internet tjänst är nere, så det antyder på problem med själva routern eller din dator, om du nu har konfat upp DHCP och satt det på auto i din dator.

Men som sagt så måste du få en direkt koppling att fungera först innan du pillar med en egen router och inställningar.

Är inte superkunnig men tror jag har ett internt IP då när jag kopplar TP kabeln genom routern så identifierar den ett nätverk och kan gå in på inställningarna och hitta en IPv4 address.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Börjar ipnummret med 192.168 eller 10 så har du inte ett publikt ip.

Det började med 192.168. Så vad bör jag göra nu, ringa telia och se om dom kan lösa det?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dredamor:

Det började med 192.168. Så vad bör jag göra nu, ringa telia och se om dom kan lösa det?

Det är kanske ett maclås om problemet uppträder just efter ett byte av router ? kan du logga in i den och kolla om den får ett ip på wanporten ? Har du testat att koppla in routern och låta den stå på utan att du koppla om nått och sett om det hoppar igång av sig själv ? Är det ett maclås så släpper det med en timer och låser till det som är inkopplat i stället.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du nämnde något om att du tagit bort Hamachi, tog du bort både program och nätverks (adapter). Hamachi skapar en virituell adapter och kan fucka upp rejält. om du inte tagit bort den så gör det. Inne på adapter setting, högerklicka på den som heter hamachi och ta bort. Du borde bara ha en eller två st i den listan, Local och möjligen wireless beroende på vad du använder.

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |