Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Nytt nätverk, Hälp!

Hejsan

min bror flyttade precis till en ny lägenhet där telia levererar fiber. Han och flickvännen beställde 100/10 mbit och ett tv-paket från Telia. De fick utrustningen och har kopplat in den men här kommer problemen.

Telia skickade inte med någon router utan de skickade en Zyxel switch istället. Jag är inte helt påläst om hur switchar och routrers skiljer sig åt men har fått för mig att en router är att föredra.

Switchen sänder inte trådlöst

Mediaboxen till tv'n gillar inte routrar?

Som jag har förstått det genom lite sökande på nätet så vore det bästa och smidigaste att köpa en router och sedan koppla in det som nedan?

Vägguttag -------> Switch --------> Mediaspelare
---------> Router ------> Dator, mobiler, spelkonsoler och så vidare.

Är jag på rätt spår eller helt ut och cyklar?

Tar gärna emot tips om hur man bygger nätverket bäst och även tips på utrustning som kan behövas.

///

Baronen

Permalänk
Medlem

Har du modellnummer på makapären ifrån Zyxel?

Edit: Vad jag kan se här " http://www.telia.se/privat/kombinationer/produkt/bredband-och... " så borde han fått en router med. Den kommer troligtvis vara samma skräp som jag fick men den skall iaf klara trådlöst.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Vad är det för media spelare, är den från telia? Kräver den specifikt att inte ligga efter en router? Isf funkar ditt upplägg bra.

Om inte, så skulle jag säga att följande är bättre:

Vägguttag ---------> Router ------> (Ev. Switch om det behövs fler portar)------> Mediaspelare, Dator, mobiler, spelkonsoler och så vidare.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Du bör ju kunna göra någon port-forward för mediaboxen tycker jag. Så Router > resten. Men om mediaboxen måste vara innan router så bör det se ut på följande vis. Switch > mediabox & rotuer (dvs routern och mediaboxen sitter i switchen) > Sen resten i routern.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

När jag provade mig på tv med telia så fick jag en Thompson router. Kommer inte ihåg modellen men hur som helst så var den kass. Det man fick göra då var att ringa till telia och be dem brygga en port på Thompsonroutern så man kunde sätta en ordentlig router bakom.
Då fick man koppla så här.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk

Väggutag-->switch, sedan tv direkt i switchen, men även router direkt i switchen om man vill ha de. sedan ansluta resten till routern

Permalänk
Sötast

Subzeros mall visar korrekt. Anslut så som han har ritat!

Skrivet av Subzero299:

När jag provade mig på tv med telia så fick jag en Thompson router. Kommer inte ihåg modellen men hur som helst så var den kass. Det man fick göra då var att ringa till telia och be dem brygga en port på Thompsonroutern så man kunde sätta en ordentlig router bakom.
Då fick man koppla så här.

http://i.imgur.com/3gnT8OM.png

Permalänk

Kommer tyvärr inte ihåg just modellnamnet på switchen mer än att det är en Zyxel.

Vet att de brukar skicka med en router (våra föräldrar har deras Thomson skit) men det står även på deras sida att på vissa adresser är det inte möjligt att få router (vet ej varför) då skickar de med annan utrustning, typ så står det att läsa när man beställer fiber av dem.

Det är telia som har skickat en mediaspelare/mediabox för att kunna se på deras tv kanaler via fiber. Om den funkar direkt i en router eller inte vet jag ej, det jag har läst på telias forum är att många har haft problem med att det inte funkar i en router.

Tack för snabba svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bruna Baronen:

Kommer tyvärr inte ihåg just modellnamnet på switchen mer än att det är en Zyxel.

Vet att de brukar skicka med en router (våra föräldrar har deras Thomson skit) men det står även på deras sida att på vissa adresser är det inte möjligt att få router (vet ej varför) då skickar de med annan utrustning, typ så står det att läsa när man beställer fiber av dem.

Det är telia som har skickat en mediaspelare/mediabox för att kunna se på deras tv kanaler via fiber. Om den funkar direkt i en router eller inte vet jag ej, det jag har läst på telias forum är att många har haft problem med att det inte funkar i en router.

Tack för snabba svar

Men om han har fått en switch måste ju Telia ge honom mer än en ip-adress annars kan han ju inte koppla in mer än en pryl. Eller har jag fel?

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Men om han har fått en switch måste ju Telia ge honom mer än en ip-adress annars kan han ju inte koppla in mer än en pryl. Eller har jag fel?

Du har rätt i sak, men då får han skaffa en router som ser till att det går att "gömma" en massa IP adresser bakom den han fått från Telia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bruna Baronen:

Kommer tyvärr inte ihåg just modellnamnet på switchen mer än att det är en Zyxel.

Vet att de brukar skicka med en router (våra föräldrar har deras Thomson skit) men det står även på deras sida att på vissa adresser är det inte möjligt att få router (vet ej varför) då skickar de med annan utrustning, typ så står det att läsa när man beställer fiber av dem.

Det är telia som har skickat en mediaspelare/mediabox för att kunna se på deras tv kanaler via fiber. Om den funkar direkt i en router eller inte vet jag ej, det jag har läst på telias forum är att många har haft problem med att det inte funkar i en router.

Tack för snabba svar

Då borde det fungera att koppla som subzero och du själv skrev. Typiskt telia att inte skicka med instruktioner...

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell