Permalänk
Medlem

Underligt beteende.

Har idag tillbringat en hel del timmar för att få mina minnen att rulla på de mest optimala inställningarna.

Mina saker:
MB: KG7-Raid (ct bios)
CPU: XP1700+ Tbred (B)
RAM: 2x256 Micron PC2100 (2.65V CAS=2)

Efter en stunds körande i Memtest86(bootat upp med cd) inser jag att den är stabil då den passerade ett helt test utan problem.
Jag boota upp Windoze och körde memory test i Sisoft Sandra och där uppstår konstiga saker:
Ungefär 1/5 av gångerna så går memorytest igenom.
De andra gångerna så bootar datorn om eller bara hänger sig.

Efter allt det här så tänkte jag att jag testar att köra en test när allt som rör minnena är inställt på "auto".
Och samma fenomen uppstår =( (i Sisoft Sandra)

Har även testat att sätta Super Bypass Wait State till 1 men samma fenomen där också.

Hur skall jag gå tillväga för att få dem så stabila som möjligt, alltså inte optimala. Finns inget värre än en opålitlig dator.

De inställningar jag har nu är dem jag kört i 2 år utan ett _enda_ problem.

Visa signatur

[b]/* May the source be with you... */[/b]

Permalänk
Medlem

mmm mitt kg7- raid e oxå hopplöst (nåja)
speciellt med fler än ett minne, har du testat med bara ett minne i taget ?
Med 3 kretsar så kan jag inte köra mitt kort stabilt äns vid 133mhz fsb å maxad minnesspänning
vad kör du för fsb ?
har du hissat späningen i bios ?
(skulle ju kunna bero på att din vattenpump sitter ivägen för pci slotarna )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TimeLord
mmm mitt kg7- raid e oxå hopplöst (nåja)
speciellt med fler än ett minne, har du testat med bara ett minne i taget ?
Med 3 kretsar så kan jag inte köra mitt kort stabilt äns vid 133mhz fsb å maxad minnesspänning
vad kör du för fsb ?
har du hissat späningen i bios ?
(skulle ju kunna bero på att din vattenpump sitter ivägen för pci slotarna )

Jag kör ju 2st likadana moduler så det borde väl gå.
Har ju kört dem i 2 år typ och fungerat kanon.
Kör FSB på 133.
Har även testat att höja spänningen på minnena men samma fenomen.
Testade även följande:
Starta windoze köra 3dmark en och sen testa i Sisoft sandra memorytest det är då fenomenet uppstår.
Kör jag en ren boot av windoze och kör memory test i sandra så funkar det.

Timelord vad gjorde du med ditt kg7 ?
Faen funderar på en ny platta om det skall fortsätta så här.

Visa signatur

[b]/* May the source be with you... */[/b]

Permalänk
Medlem

Tja
Har nu pysslat ett par dagar med att undersöka vad som ger mig dessa minnesfel. Och jag har kommit fram till en lösning som jag tror är 100%.

Kan ju börja med att minnes testerna har gjorts med min nya cpu som är väldigt ny jämfört med moderkortet. I och med att "memtest86" säger att L2 Cache är Unknown, och med "Super Bypass" aktiverat i bios så uppstår minnesfel.

Jag har läst om Super Bypass och det skall väl ge minnet direkt access till CPU:ns L2 Cache vilket inte alltid hittas på mitt gamla moderkort=)
Med Super Bypass avaktiverat så uppstår inte dessa problem med minnena! Hoppas inte detta anses som sk Bumping men jag tycker iaf att detta är något kan vara bra att veta om man har gammalt mobo med nyare cpu som ger minnes fel.

Bild:

I mitt fall har detta visat sig fungera bra!

Visa signatur

[b]/* May the source be with you... */[/b]