Permalänk

Nat type 3 till 2

Tjenare, har suttit hela dagen och försökt ändra min nat type 3 till 2 på ett ps3. Har satte en fast ip adress, aktiverat DMZ och skrivit in ipn och aktiverat UPnP. Har följt flera olika guider på youtube som verkar funka för andra men ingenting funkar för mig... Har en asus rt-ac66u och ps3an är ansluten trådlöst(skulle fått sitta i garderoben annars)

Nån som har liknande problem med en lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tejprulle:

Tjenare, har suttit hela dagen och försökt ändra min nat type 3 till 2 på ett ps3. Har satte en fast ip adress, aktiverat DMZ och skrivit in ipn och aktiverat UPnP. Har följt flera olika guider på youtube som verkar funka för andra men ingenting funkar för mig... Har en asus rt-ac66u och ps3an är ansluten trådlöst(skulle fått sitta i garderoben annars)

Nån som har liknande problem med en lösning?

Varför är min fråga?

PS3 skall utan problem funka i nat utan något krångel.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tejprulle:

Tjenare, har suttit hela dagen och försökt ändra min nat type 3 till 2 på ett ps3. Har satte en fast ip adress, aktiverat DMZ och skrivit in ipn och aktiverat UPnP. Har följt flera olika guider på youtube som verkar funka för andra men ingenting funkar för mig... Har en asus rt-ac66u och ps3an är ansluten trådlöst(skulle fått sitta i garderoben annars)

Nån som har liknande problem med en lösning?

Har du bahnhof?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Har du NAT ööpen i din router och upnp aktiverat?

På min netgear har jag inte DMZ aktiverat eller några portar öppnade utan bara nat öppen och upnp aktiverat NAT 2 direkt, kör också trådlöst.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Commander:

Varför är min fråga?

PS3 skall utan problem funka i nat utan något krångel.

Är ensam på alla servrar när jag spelar något online och läst att det oftast beror på att nat är 3 och inte 1 eller2

Skrivet av LemonIllusion:

Har du bahnhof?

japp

Permalänk
Medlem

Banhof har säkert dig bakom deras egna NAT som de börjat med. Vilket betyder att du inte har en äkta extern IP. Således blir det NAT3

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Skrivet av Ctrl:

Banhof har säkert dig bakom deras egna NAT som de börjat med. Vilket betyder att du inte har en äkta extern IP. Således blir det NAT3

Kan jag gör nåt åt det då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tejprulle:

Då har bahnhof satt dig under NAT. Kontakta supporten så kan de fixa så du inte hamnar under bahnhofs NAT och får en "riktig" ip-adress.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

okej får ta och göra det då, tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Jag har precis också skaffat fibernät och Bahnhof och jag får också nat typ 3. Funkade det för dig att kontakta supportern tejprulle? Eller finns det någon annan med liknande erfarenhet av Bahnhof?

Permalänk
Medlem
Skrivet av edsbyn:

Jag har precis också skaffat fibernät och Bahnhof och jag får också nat typ 3. Funkade det för dig att kontakta supportern tejprulle? Eller finns det någon annan med liknande erfarenhet av Bahnhof?

Ja, det fungerar. Det är allmänt känt att bahnhof sätter kunder bakom NAT för att spara IP-adresser. Ta kontakt med supporten så fixar dem det.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Bahnhof har detta att säga om det på sin sida

Citat:

I väntan på IPv6 går Bahnhof successivt över till privata ip-adresser. Förändringen sker stegvis i olika stadsnät och påverkar ett litet antal abonnenter. Driftsätter eller använder du tjänster som kräver publika ip-adresser (exempelvis ftp-servrar, webbkameror och/eller autenticeringsystem) måste du själv anmäla ditt behov till oss. Att behålla sina publika ip-adresser är kostnadsfritt. Vi informerar i aktuella stadsnät när omläggningen sker.

https://www.bahnhof.se/kundservice/privat

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Ok, tack för svar båda ni två. Jag har också läst att man kan göra "port forward", men i mitt fall kommer det inte hjälpa alltså? I annat fall, måste jag göra både och, alltså både kontakta supportern och göra "port forward" eller räcker det bara att kontakta supportern?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edsbyn:

Ok, tack för svar båda ni två. Jag har också läst att man kan göra "port forward", men i mitt fall kommer det inte hjälpa alltså? I annat fall, måste jag göra både och, alltså både kontakta supportern och göra "port forward" eller räcker det bara att kontakta supportern?

Tacksam för svar!

Du skall kontakta supporten och säga att du behöver en publik IP-adress.
Efter det lär du få NAT2 även om du inte gör något i routern.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av edsbyn:

Ok, tack för svar båda ni två. Jag har också läst att man kan göra "port forward", men i mitt fall kommer det inte hjälpa alltså? I annat fall, måste jag göra både och, alltså både kontakta supportern och göra "port forward" eller räcker det bara att kontakta supportern?

Tacksam för svar!

Att vidarebefordra en port i din router gör absolut ingenting när du är bakom NAT och behövs inte (i det här fallet) när du inte är bakom NAT. Kontakta bara supporten så löser allt sig.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

ok, tack för svar! Jag är sjukt okunnig om detta, men det blir ingen prestandaförsämring gällande ping eller hastighet (antal mbit/s)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av edsbyn:

ok, tack för svar! Jag är sjukt okunnig om detta, men det blir ingen prestandaförsämring gällande ping eller hastighet (antal mbit/s)?

Nej, det kommer inte påverkas. Använd gärna citera så vet jag att du svarat.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Om du vill testa Port Forward så har du hemsida här som går stegvist igenom hur du ska göra.

Permalänk
Medlem

Samma problem

Jag har också Bahnhof och har skickat mail till dem där de svarat att de gett mig en publik IP-adress, ändå får jag det inte att fungera, någon som känner igen sig som skulle kunna hjälpa mig? Jag skulle bli evigt tacksam!

Visa signatur

Sweclockers är som Givers Gain - ju mer du ger, desto mer får du tillbaka.

Permalänk

@Tejprulle: Hur gick det med ditt samtal med bahnhof?

har haft detta eviga problemet med nat3 sedan ett tag tillbaka. har haft bahnhof i över 1 år nu och det är först sedan 1v som det blivit ett problem när ja fastnat på nat3 oavsett hur många portar jag öppnar..

Visa signatur

[CENTER]
Rigg: Asus Maximus V Formula - i7-3770K 4.4Ghz - Ripjaws 16GB - GeForce GTX970 G1 Gaming - RM850 - NZXT S340
Networking: Unifi Dream Router + Unifi LR wifi6 x2 - Synology DiskStation DS1817+ + 5x3TB Raid5 + 120GB Cash SSD.

#Playstation 5 + Playstation 4 PRO