Permalänk
Medlem

Gtx 970

Hej ska köpa mig ett nytt grafikkort nu i mellandagsrean och undrar vilken som är bättre att köpa och vilket som är mest värt.

Som moderkort har jag asus z87-a

Så vilket grafikkort av alla 970 är det bästa att satsa på nu när de blir lite rea och så

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxxooo:

Hej ska köpa mig ett nytt grafikkort nu i mellandagsrean och undrar vilken som är bättre att köpa och vilket som är mest värt.

Som moderkort har jag asus z87-a

Så vilket grafikkort av alla 970 är det bästa att satsa på nu när de blir lite rea och så

Enklast är att faktiskt söka på forumet, finns så många trådar om bästa 970 nu så enklast att få svar där. Men sedan beror det på din övriga setup, kommer väl vara MSI och Asus varianter som blir rekommenderade mest.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Webhallen har ett bra pris på MSI Gaming redan nu (400 kr under normalpris). Tror inte du hittar någon direkt bättre deal på mellandagsrean.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/205436-msi_geforce_gtx_970_gaming_4gb__pick_your_path

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Enklast är att faktiskt söka på forumet, finns så många trådar om bästa 970 nu så enklast att få svar där. Men sedan beror det på din övriga setup, kommer väl vara MSI och Asus varianter som blir rekommenderade mest.

Kjøpte mitt Gigabyte Windforce 3X OC GTX 970 kort på Net on Net for 2999 kr. Det er altså den litt billigere varianten av G1, uten bak plate og litt lavere klokk, men i øvrig ganske lik. Du kan sikkert finne flere tilbud der vil lande rundt 2999 kr fremover, så lenge doller kursen og andre ting ikke dramatisk vil forandre prisene på GTX 970 serien. De beste kortene i dag (bortsett fra risken for coil whine) vil nok være alle kort der ikke er referanse design (forutsatt du ikke planlegger SLI). MSI, Asus og Gigabyte er bland de populære merkene. Zotac har tre varianter der den billigste vært ganske lenge rundt 3200 kr fra start.

MSI og Asus Strix varianten er semipassive dvs de vil ikke ha noen fläkt der kjører inntil en viss temperatur. GB og de fleste andre vil ha en aktiv kjøling, hvilket være avgjørende for din del. Jeg foretrekker fläkter som er stillegående, men enda holder nede tempen kontinuerlig i stedet for MSI/Asus løsning.

Bruk pris jakt og vær aktiv på nettet for å finne de bedre tilbudene nå under mellomdagene! God hunting!

Permalänk
Skrivet av Gigantrix:

Kjøpte mitt Gigabyte Windforce 3X OC GTX 970 kort på Net on Net for 2999 kr. Det er altså den litt billigere varianten av G1, uten bak plate og litt lavere klokk, men i øvrig ganske lik. Du kan sikkert finne flere tilbud der vil lande rundt 2999 kr fremover, så lenge doller kursen og andre ting ikke dramatisk vil forandre prisene på GTX 970 serien. De beste kortene i dag (bortsett fra risken for coil whine) vil nok være alle kort der ikke er referanse design (forutsatt du ikke planlegger SLI). MSI, Asus og Gigabyte er bland de populære merkene. Zotac har tre varianter der den billigste vært ganske lenge rundt 3200 kr fra start.

MSI og Asus Strix varianten er semipassive dvs de vil ikke ha noen fläkt der kjører inntil en viss temperatur. GB og de fleste andre vil ha en aktiv kjøling, hvilket være avgjørende for din del. Jeg foretrekker fläkter som er stillegående, men enda holder nede tempen kontinuerlig i stedet for MSI/Asus løsning.

Bruk pris jakt og vær aktiv på nettet for å finne de bedre tilbudene nå under mellomdagene! God hunting!

Bra köp Giga! Har du testat att överklocka den något? Har för mig att den modellen inte har lika gott mos som de övriga 970 har? Men du kan kanske kasta lite korv läs ljus på denna historia?

Angående dollarkurserna så tror jag inte att det svänger såpass mycket att det får särskilt stort genomslag på priserna vi ser i butikerna, och en hunka hit o dit är välan inte så mycket att tjafsa om i sammanhanget?

Ja korrekt de är semipassiva, så upp till 50 eller 60c så har står fläktarna stilla, och i idle så finns det noll chans (om du inte monterat dian komponenter i en ugn eller liknande vill säga) att kortet når de temperaturerna

Till TS så vill jag reka antingen MSI eller ASUS + EVGA SSC modellen som är trevlig den också. I vilket fall som helst så kommer du att vara nöjd med ditt köp, och om inte? Ja då vet jag inte vad jag ska säga längre.

God Jul på er alla!

//Hunnen

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7

Permalänk
Medlem

EVGA GeForce GTX970 SC ACX 2.0 4GB är det ssc modellen?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/gainward-geforce-gtx-970-4gb-physx-cu...

Är väl den billigaste just nu, men vet inte om den håller någon högre kvalitet.

EDIT: Efter att ha kollat runt verkar dessa referens kylare på GTX 970 (PNY, Gainward, m.m) vara riktigt dåliga, speciellt när det gäller ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearix:

https://www.komplett.se/gainward-geforce-gtx-970-4gb-physx-cu...

Är väl den billigaste just nu, men vet inte om den håller någon högre kvalitet.

Nej köp inget 970 med referenskylare.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Jag kan inte rekommendera Gainward eller något annat med ref.kylaren om du inte planerar för tri-SLI. Dock så är MSI/ASUS korten som gjorda för SLI. Andra kort jag skulle ha undvikit torde vara Palit, Galax, Zotac och PNY. Men det är ju bara vad jag skulle ha gjort.

@ Dax nej SC= SuperClocked och SSC=SuperSuperClocked men SC likväl som SSC duger fint, tror inte att classy eller andra versioner tillför särskilt mycket för pengarna tyvärr.

//Dog

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7

Permalänk
Medlem

Tackar beställde nyss Asus strix versionen.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Skrivet av Dax:

Tackar beställde nyss Asus strix versionen.

Bra val där mannen ha det så kul med din nya hårdvara i framtiden.

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7