Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ny tyst processorkylare, låga temps, låg ljudnivå

Permalänk
Medlem

Ny tyst processorkylare, låga temps, låg ljudnivå

Hej!

Det verkar som jag blir tvungen att lämna tillbaka min Swiftech H220 eftersom pumpen har gett upp och nu vill jag ha tips på en värdig efterföljare.

Jag har tittat på Noctua NH-D15 och Be Quiet! Dark Rock Pro 3 men jag har fastnat i processorkylarträsket.

Har ni några tips på en processorkylare som är tyst, sval och som helst inte är ful som ett troll?

Tack på förhand!

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av lintto1:

Hej!

Det verkar som jag blir tvungen att lämna tillbaka min Swiftech H220 eftersom pumpen har gett upp och nu vill jag ha tips på en värdig efterföljare.

Jag har tittat på Noctua NH-D15 och Be Quiet! Dark Rock Pro 3 men jag har fastnat i processorkylarträsket.

Har ni några tips på en processorkylare som är tyst, sval och som helst inte är ful som ett troll?

Tack på förhand!

Alternativen du har kollat på är klockrena, personligen skulle jag köpt Noctuan då jag är väldigt förtjust i deras fläktar. Använd adaptern för ultralåg ljudnivå och du är guld.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Alternativen du har kollat på är klockrena, personligen skulle jag köpt Noctuan då jag är väldigt förtjust i deras fläktar. Använd adaptern för ultralåg ljudnivå och du är guld.

Fan kanske får bli en sån, tack för tipset!
Skall vänta och se vad andra kloka människor säger!

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Skrivet av lintto1:

Hej!

Det verkar som jag blir tvungen att lämna tillbaka min Swiftech H220 eftersom pumpen har gett upp och nu vill jag ha tips på en värdig efterföljare.

Jag har tittat på Noctua NH-D15 och Be Quiet! Dark Rock Pro 3 men jag har fastnat i processorkylarträsket.

Har ni några tips på en processorkylare som är tyst, sval och som helst inte är ful som ett troll?

Tack på förhand!

Du skulle nog bli nöjd med vilken som. Ta den som du tycker är snyggas. Be Quiet kylaren ser rätt snygg ut, men lite stor på något vis (min personliga åsikt).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag kör en phanteks tc14pe och är jätte nöjd. Finns i olika färger.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Kontrollera även kylaren passar med minneslotsen. Det passar ibland med Vengeance men beror lite på moderkortet också.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

http://www.thermalright.com/html/products/cpu_cooler/silverAr... - Den här tycker jag verkar väldigt lovande, med tanke på hur fint deras gamla Silver Arrow presterade.

Permalänk
Medlem

Hur är det med NH-D15, Phanteks TC14PE och Dark Rock 3?
Kan man flytta fläkten som sitter till höger ovanför ramminnet till vänstra sidan så att man kan ha högre ramminnen?
Alltså Fläkt- Kylfläns- Fläkt- Kylfläns istället för Kylfläns - Fläkt - Kylfläns - Fläkt

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

Jag är lite av en noctua fanboy så jag rekommenderar noctua. Kör själv en sån här:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=482591
och kör båda fläktarna på 900varv och är grymt nöjd. Inte att du behöver köra just den mer bara att jag rekommenderar dig att köpa noctua då jag har så bra erfarenhet av dem.
Har även denna fläkt som är speciellt bra till chassi, lägre ljudnivå etc men ej till att köra på kylare, chassifläkt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1690560 och kör ett halvpassivt nätagg på det.

I windows går aldrig nätagget och noctuafläktarna hörs ingenting. När jag spelar går chassifläkten upp till 1000-1100v kanske men den är så sjukt tyst ändå det enda som hörs är graffefläktarna och nätaggsfläkten när den går igång efter en stunds belastning.

Brydde mig aldrig om ljudnivån innan men efter jag av ett infall skaffade noctua cpu kylaren så är det endast noctua som gäller för mig nu. Visste inte att det kunde vara sådan sjuk skillnad på fläktar och hur tysta och bra kvalitetskänsla där är på noctuas prylar. Har även isolerat delar av insidan och fronten med ljudisoleringsmatta från biltema

På min mITX rigg kör jag en 140mm pwm noctua som push i botten och en noctua pwm 120mm som pull på radiatorn. Är ett silverstone ft03 mini torn med fläktarna i botten. Klockrent det med.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Jag är lite av en noctua fanboy så jag rekommenderar noctua. Kör själv en sån här:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=482591
och kör båda fläktarna på 900varv och är grymt nöjd. Inte att du behöver köra just den mer bara att jag rekommenderar dig att köpa noctua då jag har så bra erfarenhet av dem.
Har även denna fläkt som är speciellt bra till chassi, lägre ljudnivå etc men ej till att köra på kylare, chassifläkt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1690560 och kör ett halvpassivt nätagg på det.

I windows går aldrig nätagget och noctuafläktarna hörs ingenting. När jag spelar går chassifläkten upp till 1000-1100v kanske men den är så sjukt tyst ändå det enda som hörs är graffefläktarna och nätaggsfläkten när den går igång efter en stunds belastning.

Brydde mig aldrig om ljudnivån innan men efter jag av ett infall skaffade noctua cpu kylaren så är det endast noctua som gäller för mig nu. Visste inte att det kunde vara sådan sjuk skillnad på fläktar och hur tysta och bra kvalitetskänsla där är på noctuas prylar. Har även isolerat delar av insidan och fronten med ljudisoleringsmatta från biltema

På min mITX rigg kör jag en 140mm pwm noctua som push i botten och en noctua pwm 120mm som pull på radiatorn. Är ett silverstone ft03 mini torn med fläktarna i botten. Klockrent det med.

Tack för ditt svar!
Har själv alltid gillat Noctuas produkter men färgschemat faller mig inte i smak.

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av lintto1:

Tack för ditt svar!
Har själv alltid gillat Noctuas produkter men färgschemat faller mig inte i smak.

Dark Rock Pro 3 presterar lite sämre ca 3% men är tystaste vid 100% 50% fläkt hastighet den låter dock lite mer vid 25% fläkt hastighet.

Det är egentligen en smaksak båda presterar nästan likvärdigt och nästan lika tysta.

http://www.techpowerup.com/reviews/Noctua/NH-D15/

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Dark Rock Pro 3 presterar lite sämre ca 3% men är tystaste vid 100% 50% fläkt hastighet den låter dock lite mer vid 25% fläkt hastighet.

Det är egentligen en smaksak båda presterar nästan likvärdigt och nästan lika tysta.

http://www.techpowerup.com/reviews/Noctua/NH-D15/

Ok, då funderar jag egentligen bara ifall det går att skjuta alla fläktarna till vänster på kylarna så att fläktplatsen till höger blir tom vilket gör att mitt höga ramminne ryms.

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

Tycker att cryorig r1 ultimate verkar riktigt spännande:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Phantek är väldans stor men går att klippa bort några flänsar så de går över höga minnen och vissas moderkorts nordbryggskylflänsar och går nog på de andra också, det behöver ett stort chassi också för den är över 15cm hög och har man 140mm fläkten ovanför de höga minnena så går fläkten ungefär 2cm över kylaren beroende hur höga minnen, smidigast är sätta en 120mm Noctua där för inte ta i chassi sidan de flåsar bra och tyst om det inte får plats.
Noctuans kylare tror jag är smidigast och skiljer bara en grad typ för Phanteks är rejält stor, visar några gamla bilder här som jag klippt så minnena får plats.

Visa signatur

CPU: Amd Ryzen 2600x 4Ghz. Kylare: Noctua DH-15. RAM: 16GB 3200mhz. GPU: Palit GTX 1060 6GB MB: Asus Rog Strix X470-F Gaming Chassi: Obsidian 550D. Lagring: Samsung ssd840/850 Pro 256GB/500GB ~24TB HDD. PSU: Cooler Master V850 Gold 850Watt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ponx:

Phantek är väldans stor men går att klippa bort några flänsar så de går över höga minnen och vissas moderkorts nordbryggskylflänsar och går nog på de andra också, det behöver ett stort chassi också för den är över 15cm hög och har man 140mm fläkten ovanför de höga minnena så går fläkten ungefär 2cm över kylaren beroende hur höga minnen, smidigast är sätta en 120mm Noctua där för inte ta i chassi sidan de flåsar bra och tyst om det inte får plats.
Noctuans kylare tror jag är smidigast och skiljer bara en grad typ för Phanteks är rejält stor, visar några gamla bilder här som jag klippt så minnena får plats.

http://i.imgur.com/pdvElL7.jpg

http://i.imgur.com/857I5w9.jpg

Coolt, skulle dock inte vilja klippa bort flänsar för att få min kylare att rymmas, man får ju ingen garanti då!
Har för mig att NH D15 tar 6,5 cm höga minnen om man flyttar fläktarna till vänster!

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av lintto1:

Coolt, skulle dock inte vilja klippa bort flänsar för att få min kylare att rymmas, man får ju ingen garanti då!
Har för mig att NH D15 tar 6,5 cm höga minnen om man flyttar fläktarna till vänster!

Äsch inget högteknologiskt som går sönder, fläktar byter man lätt eller fästen eller köper ny kylare om något skulle felas, jag har gott om reservdelar och ska ändå byta till ett ek vatten kit nästa år för bättre plats i lådan.

NH D15 passar säkert även med fläkten Noctuas 140mm är något mindre och bra rundat formade push pull ger bättre resultat i bra konfigurerade burkar annars kan man ändra flödet och ha inblåset bak och sätta fläktarna så fast dra in luft med utblås fram genom lådan även inblås i toppen och om man kan ha utblås på sidan. Vända på det lite det, funkar i vissa burkar helst bara köra ett grafikkort då för 2 st blir lite varmt men går att fixa med vända hela konfigurationen av lådan, min nästa burk måste bli en Origin pc burk.

Visa signatur

CPU: Amd Ryzen 2600x 4Ghz. Kylare: Noctua DH-15. RAM: 16GB 3200mhz. GPU: Palit GTX 1060 6GB MB: Asus Rog Strix X470-F Gaming Chassi: Obsidian 550D. Lagring: Samsung ssd840/850 Pro 256GB/500GB ~24TB HDD. PSU: Cooler Master V850 Gold 850Watt.

Permalänk
Avstängd

NH-D15, skulle jag ha valt. Tror inte en sluten vattenkylning kommer i närheten av tystheten som en high-end luftkylare erbjuder.

Visa signatur

FX8350@4,4GHZ|M5A99X EVO 2.0|HD7950|8GB RAM|370GB SSD|1TB HDD|NZXT H440|Corsair TX750M|

|Cooler Master Nepton 280L|Accelero Xtreme|

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoctuaFan:

NH-D15, skulle jag ha valt. Tror inte en sluten vattenkylning kommer i närheten av tystheten som en high-end luftkylare erbjuder.

Ja NH-D15 är smidigast och bra och tyst den är nästan lika stor som min Phantek här på bild, det är ett kit med pump och radiator och allt som behövs inget slutet corsair sak utan med loopar och byggas ut mer om man behöver och 4st push-pull noctua på så blir det bra och tyst. Länk ->>http://www.inet.se/produkt/5331135/ek-kit-l240

Det blir mer luftigt än en stor bjässe som alstrar extra värme åt andra komponenter som nordbryggan blir varm som fan vid höga överklockningar så ska bara flytta hårddiskarna från dvd facket och ner i hörnan och fixa till lite.

Visa signatur

CPU: Amd Ryzen 2600x 4Ghz. Kylare: Noctua DH-15. RAM: 16GB 3200mhz. GPU: Palit GTX 1060 6GB MB: Asus Rog Strix X470-F Gaming Chassi: Obsidian 550D. Lagring: Samsung ssd840/850 Pro 256GB/500GB ~24TB HDD. PSU: Cooler Master V850 Gold 850Watt.