TVN Skickar Stereoljud till förstärkare! Hjälp mig med lösning!

Permalänk
Medlem

TVN Skickar Stereoljud till förstärkare! Hjälp mig med lösning!

Hej, jag har ett ganska stort problem! Precis köpt en förstärkare och ett par högtalare och jag har inget kopplat till tvn innan såsom, PS4, Bluray etc etc. Utan jag har alltid spelat upp alting direkt på TVN via en extern hårdisk.

Så jag har alltså kopplat en optisk kabel mellan förstärkare och TV för att överföra ljud medans uppspelning sker direkt på tv, alltså ingen HDMI throughput.

Min förstärkare har en "Auto" funktion där den skall känna av ljudtyp och antingen gå på surround eller stereo beroende på vad som skickas. Jag hade ett par högupplösta filmer som tydligen skulle vara 5.1 men den forstätter att sätta sig I Stereoläget så att det bara kommer från höger och vänster fronthögtalare.

Tog fram manualen på TVN där det stod följande ett par 50 sidor in:

A home theatre system that has been connected to the TV using an HDMI cable and an optical
cable supports 2-channel audio only. However, the home theatre is capable of supporting
5.1-channel audio from digital broadcasts.

● To listen to 5.1-channel audio from an external device, connect the device to the TV via an HDMI
cable and the device's digital audio output connector directly to the home theatre system.

Så om jag förstod allt rätt klarar tvn inte av att skicka ut 5.1 ljud utan ifall om man vill ha det så får man helt enkelt skaffa någon form av mediaenhet som skickar ljudet till förstärkare och bild till TVN antingen via HDMI throughput eller med HDMI till tv och optisk till förstärkare.

Så en lösning på problemet skulle kanske vara en extern mediaspelare? Men allt jag skulle behöva denna mediaspelare till är att läsa från extern disk och spela upp 720-1080P material via Hdmi.

Finns det några billiga alternativ med någon form av Mediaenhet som inte har massa wifi och spotify krams som man behöver betala för. Har redan spräckt min budget och skulle gärna vilja få systemet att funka korrekt, har lite ångest nästan.

Ifall min idé inte funkar så kom med andra förslag eller sätt mig på plats bara! Mycket okunnig gällande sånt här.

TV: Samsung ue46f6345sb
Förstärkare: Pioneer VSX 924

Tack på förhand, är det någonting som är otydligt skriv bara!

Mvh
Uthary

Permalänk
Medlem

Letar fortfarande efter en lösning!

Permalänk
Medlem

Om du kopplar in i Tvn, så är det TVns högtalare som används och inte förstärkaren. Använd PS4 som mediaspelare istället eller bluray om den stödjer extern hdd.
alt. Köp en billig android mediaspelare med optiskt ut/fjärr, kraftig nog spela upp 1080P/4K HD material med stöd för extern hdd. (OTG adpater)

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Om du kopplar in i Tvn, så är det TVns högtalare som används och inte förstärkaren. Använd PS4 som mediaspelare istället eller bluray om den stödjer extern hdd.
alt. Köp en billig android mediaspelare med optiskt ut/fjärr, kraftig nog spela upp 1080P/4K HD material med stöd för extern hdd. (OTG adpater)

Okej jag förstår! Men jag vet inte riktigt vilken form av mediaspelare det är jag skall köpa, kan du/någon möjligvis ge mig ett länkat exempel så att jag förstår vad jag skall leta efter!

Tack på förhand