Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Telia modem/router slö WLAN-novis rådfrågar.

Permalänk
Medlem

Telia modem/router slö WLAN-novis rådfrågar.

Hej

Jag har köpt en NAS Synology DS450play men den trådlösa överföringen är dålig fart på.. Jag misstänker att det är Telias Technicolor routern som är dålig fart på så överföringen till och från NAsen blir långsamt. Om jag skulle vilja ha byta ut denna router som är också ett modem. Vad göra ? Ett bra och snabbt router vad rekommenderas och hur ställer jag in Teliaparmetrarna ? Finns det någon hjälp att få någonstans ?

Är det någon poäng att köra 5GHz ? Klarar Telias senaste Technicolor det ? Hur vet jag om min respektive applikationer klarar av det så som IP-klockradio, WLAN bildskärm, laptop, desktop, Nas etc etc ?

Kommentarer mottages tacksamt !

Permalänk
Vila i frid

Du måste ringa Telia och begära att få modemet bryggat så att du inte dubbel-NAT'ar trafiken. Innan du ringer, installera en fräsch router t.ex. RT-N65U, RT-AC66U eller liknande mellan modemet och ditt LAN.

Permalänk
Medlem

En NAS ska man alltid koppla in med tråd om det är möjligt.
Du säger heller inget vilken hastighet du får ut, på vilket avstånd (både router till NAS och router till pryl) och med vilka prylar du laddar från NAS'en.

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Jag avvaktar nytt modem. Beträffande hastigheten så är det 400kBit till 2.5Mbit/sec vid överföring. Avståndet under 1 m mellan router och NAS och 10 meter mellan pryl så som laptop eller desktop och NAS. NASen står på hallen tillsammans med Telia Router Technicolou eftersom LAN porten måste vara inkopplad router. Kan inte ha den vid datorn just pga av detta.