Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Asus Xonar U5 och Steam

Hej på er

Har skapat forumtråd även på Steamforumet, men får inga svar där så hoppas på bättre lycka här.

Jag köpte för ca 2 veckor sedan ett Asus Xonar U5 USB-ljudkort. Det fungerar perfekt i daton(Windows 8.1 med senaste uppdateringar och senaste drivrutinerna ifrån Asus).

Undantaget är min Mic i Steam. Den reagerar aldrig på något ljud, den visar inget grafiskt utslag heller när man ställer in den i steam. Samtidigt så fungerar den klockrent inne på Skype och alla andra möjliga program för Mic.

https://onedrive.live.com/redir?resid=735096D6C0704D21!34078&authkey=!AFbke_fAzK0lnuk&v=3&ithint=photo%2cjpg

Jag har en bild på hur det ser ut. Har ringat in de som jag tror kan vara intressant/suspekt.
Det ni ser bland annat där är att mic:en ger utslag i Windows, men inte i Steam. Har googlat på detta och sett flera med samma problem (dock inte samma ljudkort då detta är rätt nytt), men ingen lösning.

Jag har, må kanske vara lite drastiskt med tanke på problemet även gjort en ominstallation utav Windows för att vara på den säkra sidan. Samma fel.

Om ni kan hjälpa mig så skulle jag bli väldigt tacksam, men jag misstänker att det är kört, brukar alltid vara något som inte är som man vill med nya prylar...

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Hedersmedlem

Har du provat att ställa in mic'en som default för allt?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Har du provat att ställa in mic'en som default för allt?

Allt, som i Windows och i Steam? Jajjemän. Har laddat upp bilden på Onedrive istället då den förra inte fungerade.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem

Jag har ett liknande problem.

Vid start av CSGO eller dota så maxar den mic-volymen på min asus xonar u7. Det är endast csgo/dota och inget annat program, micen är default överallt annars etc.

Det är nåt kajko med just valves grejer.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Ingen som har någon snilleblixt? jag börjar bli så trött på skiten nu jag försökt kontaka webhallen för att skicka tillbaka ljudkortet. Men vet inte hur de kommer gå då jag öppnat upp kartongen o använt ljudkortet en stund.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem

Lösningen

Sent svar men fler får kanske samma problem. Ställ kortet på usb 1.0 så fungerar micen i Steam.