Prestanda genom Bahnhof VPN, plan B LEX Integrity.

Permalänk
Medlem

Prestanda genom Bahnhof VPN, plan B LEX Integrity.

Är det någon som har Bahnhof som ISP och använder deras nya VPN-tjänst, plan B, LEX Integrity och redan nu kan berätta om en eventuell påverkan på prestandan ?

Permalänk
Medlem

Bredbandskollen ger mig 71 ner och 33 upp, sitter på 100/100.

Svarstid 12 ms

EDIT: Fel siffror se rätt siffror längre ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiWo:

Bredbandskollen ger mig 71 ner och 33 upp, sitter på 100/100.

Svarstid 12 ms

Tack !
Hur är det jämfört med vad du hade före VPN-tjänsten ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pgbg:

Tack !
Hur är det jämfört med vad du hade före VPN-tjänsten ?

Märkte precis att det var lite risigt även utan VPN, efter en omstart av routern får jag ut 75 / 31 och svarstiden 2ms.

Utan VPN får jag 99/99 även där svarstid på 2ms

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiWo:

Märkte precis att det var lite risigt även utan VPN, efter en omstart av routern får jag ut 75 / 31 och svarstiden 2ms.

Utan VPN får jag 99/99 även där svarstid på 2ms

Ok. Tack
Spännande att se om vi får fler kommentarer.

Permalänk
Medlem

Före

Efter

Sitter på 100/10 från bahnhof.

Blev ganska stor skillnad

EDIT: aktiverade VPN på datorn och nu är skillnaden enorm.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erikn911:

http://i.imgur.com/11uwhO0.jpg

Före

http://i.imgur.com/xR38yNL.jpg

Efter

Sitter på 100/10 från bahnhof.

Nu har jag bara varit inne på bahnhof och aktiverat tjänsten, man behöver kanske göra ngt mer på sin dator/router?

verkar vara aktiverat för dig för svarstiden är hög vilket en VPN orsakar

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erikn911:

http://i.imgur.com/11uwhO0.jpg

Före

http://i.imgur.com/xR38yNL.jpg

Efter

Sitter på 100/10 från bahnhof.

Nu har jag bara varit inne på bahnhof och aktiverat tjänsten, man behöver kanske göra ngt mer på sin dator/router?

Ja du måste ansluta till internet via en VPN. Instruktioner finns på bahnhofs hemsida.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Jag upplever stora skillnader i hastighet med VPN aktiverat, mätt med Bredbandskollen.

Jag har Bahnhofs 100/10 fiber. Utan VPN så ligger jag stabilt på kring 110 ner och 15 upp.
Med VPN så varierar ner hastigheten på mellan 15 och 50, även ifall jag vid ett tillfälle fick 110 ner med VPN aktiverat.

Men jag blir inte särskilt upprörd över detta. Detta är ju en extra gratistjänst som de erbjuder, och inget som man måste använda. Vid normalt användande så har jag VPN avstängt, men känner jag att jag vill vara anonym så slår jag på den just då. Bra att ha men inget som jag vill betala pengar för.

Permalänk
Medlem

Om tjänsten precis lanserats får man nog räkna med att det inte är helt 100. Många vill prova och banhof har nog inga faktiska siffror att gå efter. En del hoppar av för att det är "krångligt" och för andra var det bara en kul grej. Men några kunder vinner de nog över, eftersom man slipper köpa vpn-tjänst. Men det är inget som direkt kommer betala sig, så de kan inte kasta servrar och bandbredd på tjänsten.

Permalänk
Medlem

har läget förändrats eller är det fortfarande märkbara förluster?

Permalänk

kan nagon forklara varfor man ska inaktivera kryptering for trafiken over lex integrity?
@11. Gå tillfliken ”Säkerhet” och under ”Datakryptering” välj ”Ingen kryptering
tillåts (server kopplar från om kryptering krävs)” klicka sedan på ”OK”.@

Permalänk
Medlem
Skrivet av makerspace:

kan nagon forklara varfor man ska inaktivera kryptering for trafiken over lex integrity?
@11. Gå tillfliken ”Säkerhet” och under ”Datakryptering” välj ”Ingen kryptering
tillåts (server kopplar från om kryptering krävs)” klicka sedan på ”OK”.@

För att lex integrity är en gratistjänst som inte erbjuder kryptering och precis som det står här ovanför så kommer du aldrig att kunna koppla upp dig om du har det aktiverat.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz