Permalänk

Från 6gb ram till 8gb eller 16gb?

Hej alla "clockers" och god jul! (lite sen.. men men)

För några månader sen så pajade min 8gb ram sticka, men jag hittade en 6gb sticka och den funkade. Nu tänker jag köpa nytt ram och undrar om det är värt att gå för 16gb eller om 8gb räcker. Jag spelar mest, men ibland så renderar jag videor. Upplever också att arma 3/dayz är väldigt laggigt, om jag köper mer ram, finns det någon chans att det blir lite mindre lagg?

Lite specs:

i5 2320
GTX 770
120GB EVO SSD

Edit: Ni kan även länka bra ram ^_^

Permalänk
Medlem

Gå på 16GB, för rendering så behövs mycket RAM-minne.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av DatRandomGuy:

Hej alla "clockers" och god jul! (lite sen.. men men)

För några månader sen så pajade min 8gb ram sticka, men jag hittade en 6gb sticka och den funkade. Nu tänker jag köpa nytt ram och undrar om det är värt att gå för 16gb eller om 8gb räcker. Jag spelar mest, men ibland så renderar jag videor. Upplever också att arma 3/dayz är väldigt laggigt, om jag köper mer ram, finns det någon chans att det blir lite mindre lagg?

Lite specs:

i5 2320
GTX 770
120GB EVO SSD

Edit: Ni kan även länka bra ram ^_^

Det är nog inte ram minnet som är segt i arma/dayz utan processorn din skulle jag tippa på.
vad har du för klock på i5an?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Skrivet av henke.palm:

Det är nog inte ram minnet som är segt i arma/dayz utan processorn din skulle jag tippa på.
vad har du för klock på i5an?

3.00 GHZ :/

Permalänk
Skrivet av DatRandomGuy:

3.00 GHZ :/

Har en 4670k som ligger på 4.4ghz-4.6ghz, 16 gig 1600mhz, har problem i spel som använder mycket cpu och inte är så optimerade.
Även när jag körde ett gtx 760 flaskhalsade cpun vid vissa spel vid 3.8ghz, nu med gtx 980 flaskhalsar cpun om jag inte tar mig över 4.6ghz i dragon age och far cry4.
Vid cpu clock 3,8ghz ligger gpu usage på 80-60% i dragon age inq och 90-40% i fc4.
Vid 4.4ghz går gpun sällan under 99% med det händer i mellan åt i dragon age inq, 4.6ghz så går gpun aldrig under 99%.

Har inte testat arma 3 eller dayz standalone men kan ganska säkers säga att problemet ligger där dp det är rätt cpu törstiga.

citat: "It's not really CPU intensive at all. It's just horrible at utilizing multi core. Chances are your GPU is being bottlenecked to shit because of this if you don't have an i5/i7 clocked beyond 4Ghz."