Nya Steelseries Siberia Elite Prism fungerar inte på min PC!

Permalänk

Nya Steelseries Siberia Elite Prism fungerar inte på min PC!

Tjenare!

Har en stationär dator från Komplett sedan början på hösten, alllting flyter på bra med Windows 8 64bitars.
I förrgår fick jag ett par hörlurar, Steelseries Siberia Elite Prism, men när jag kopplat in headsetet via usb-ljudkortet i en av datorns usb-portar, laddat ner Steelseries Engine och via programet identifiera hörlurarna fick jag inget ljud.

Om jag går in på "aktivitetshanteraren" och kollar på "enheter" finns en enhet vid namnet "Steelseries Siberia Elite". Det står att jag ska felsöka enheten, och felsökningen leder till att det står att "Steelseries Siberia Elite har ingen drivrutin". Om jag försöker uppdatera drivrutinerna automatiskt står det att drivrutinen hittats, men inte kunnat uppdaterats då ett fel uppstått, och nedan finns det en högtalar-ikon och texten "USB Audio Device". Jag har avinstallerat och installerat om Steelseries-programmet flera gånger, fått systemet att "glömma" enheten och sedan pluggat in den igen, försökt hitta drivrutinerna osv.
Värt att nämna är att vid första anslutning av ljudkort och installation av Steelseries Engine V3 behövde jag uppdatera drivrutinerna, men när jag ominstallerade programmet och hörlurarna behövde jag aldrig mer uppdatera dessa drivrutiner.

Systemet borde ju förstå att det är en ljudenhet som försöker ansluta via USB, men om jag är inne på "uppspelningsenheter" finns varken ljud-enheter eller mikrofoner som försöker ansluta via USB. Jag har sökt på Google i timmar efter lösningen, utan framgång, men när jag anslöt hörlurarna på min laptop tog det knappt en minut innan jag fick igång ljudet via USB. Jag tänkte söka upp drivrutinerna från laptopen och skicka in dem i min stationära pc, men laptopen har 32 bitars system medans min pc har 64 bitars.

Jag har haft Steelseries Siberia V2, via hörlursuttaget på fronten av PCn, och det har funkat fin-fint. Det funkar också att ansluta mina nya Steelseries Siberia Elite Prism via samma ljudingång, men eftersom det inte är via USB får jag inte det "surround"-ljud som gjorde att jag ville ha dessa hörlurar.

Vet ni hur jag skulle kunna installera drivrutinerna?

Tacksam för svar!

Permalänk

Underbara hörlurar, jag har två par prism. Personligen så har jag ett Asus Xonar Phoebus ljudkort så jag kör analogt.

Iallafall, hur kopplade du in? Analogt till usb eller mini usb till usb? Testa båda.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av FläskStekarn:

Jag har haft Steelseries Siberia V2, via hörlursuttaget på fronten av PCn, och det har funkat fin-fint. Det funkar också att ansluta mina nya Steelseries Siberia Elite Prism via samma ljudingång, men eftersom det inte är via USB får jag inte det "surround"-ljud som gjorde att jag ville ha dessa hörlurar.

Surround i hörlurar är trams och BS och brukar låta uselt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Surround i hörlurar är trams och BS och brukar låta uselt.

Nej, jag avskyr stereo för det gör att ljudet är för tight och mergar allt ljud. Surround öppnar upp mer.

Permalänk
Skrivet av MestBaraLiteRåd:

Underbara hörlurar, jag har två par prism. Personligen så har jag ett Asus Xonar Phoebus ljudkort så jag kör analogt.

Iallafall, hur kopplade du in? Analogt till usb eller mini usb till usb? Testa båda.

Jag har redan testat båda, inget ljud någon av gångerna

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av MestBaraLiteRåd:

Nej, jag avskyr stereo för det gör att ljudet är för tight och mergar allt ljud. Surround öppnar upp mer.

Det låter som att du aldrig har provat bra hörlurar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av FläskStekarn:

Jag har redan testat båda, inget ljud någon av gångerna

Så allt funkar på din laptop utan problem men inte på din stationära. Det är inte fel på dina USB portar?

Skrivet av Alling:

Det låter som att du aldrig har provat bra hörlurar.

Stereo som Stereo. Det är två kanaler, hur kan det möjligtvis bli bättre öppenhet med bättre lurar. Stereo är tight och låter dig inte urskilja detaljer.

Permalänk
Skrivet av MestBaraLiteRåd:

Så allt funkar på din laptop utan problem men inte på din stationära. Det är inte fel på dina USB portar?

Tangentbord å datamus funkar korrekt, hörlurarna finns på sidan "enheter" på Aktivitetshanteraren, men det står att jag måste installera drivrutiner efter att den bett mig göra en felsökning på prylen.

Permalänk
Skrivet av Alling:

Det låter som att du aldrig har provat bra hörlurar.

Jag var inte ute efter att få 100% kristallklart ljud, utan ett par bra hörlurar med surround. Tycker att det ger mer inlevelse då!

Permalänk
Medlem

Har ungefär samma problem. Kopplar jag in mini usb till usb soundcardet och sedan det in i usb i datorn så går det inte få fram ljud överhuvudtaget och program som t.ex. spotify säger att min dator har något problem med ljudkortet/det fungerar inte.

Kommit fram till någon lösning? All hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MestBaraLiteRåd:

Stereo som Stereo. Det är två kanaler, hur kan det möjligtvis bli bättre öppenhet med bättre lurar. Stereo är tight och låter dig inte urskilja detaljer.

Det Alling skriver är helt rätt, bara så du vet. Surround med hörlurar är ju bara gjort i mjukvara och därmed BS. Har man bra hörlurar behövs inte mjukvaran då de ger bra positionellt ljud i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Ibland när man installerar drivrutiner för headset så krävs det att hörlurarna inte är inkopplade till din dator för att få det att fungera. Vet att jag hade ett liknande problem med ett par logitech lurar jag hade för något år sedan. Har du testat att installera alla drivrutiner innan du kopplat in ditt headset?

Visa signatur

Node 804 Black | Core i5-4670K | GA-B85M-D3H | GeForce GTX770 2GB OC | 840 EVO Basic 250GB | Corsair AX 750W PSU | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB | Cooler Master Hyper TX3

Permalänk
Medlem
Skrivet av MestBaraLiteRåd:

Stereo som Stereo. Det är två kanaler, hur kan det möjligtvis bli bättre öppenhet med bättre lurar. Stereo är tight och låter dig inte urskilja detaljer.

Rätt OT, men det gör enorm skillnad. Och kan man lite om akustik och ljud så kan man även greppa varför. Allt från källan till framförallt lurarna gör skillnad.
Likväl, hoppas det löser sig med USB-strulet. Även det 'surround' du i mångt och mycket kommer höra genom dina 'surround'-lurar är likaså 2-kanal i grunden.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MestBaraLiteRåd:

Underbara hörlurar, jag har två par prism. Personligen så har jag ett Asus Xonar Phoebus ljudkort så jag kör analogt.

Iallafall, hur kopplade du in? Analogt till usb eller mini usb till usb? Testa båda.

Underbara? Nu får du sluta

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Medlem

Jag fick mina till att fungera till sist, va så nära att lämna tillbaka dom.. Men nu till en annan sak..
Hur fan få ja dom att lysa och att micen ska lysa

Visa signatur

Stationär: Mob: ASUS PRIME Z690-P D4 > CPU: i7 12700K 3.6 GHz > Minne: Corsair 32GB DDR4 3600Mhz > GPU: Asus GTX 3060 TI STRIX OC > PSU: Corsair RM1000x > HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Hjälp

Hur var du fixade det? Har samma problem som du hade och stör mig riktigt mycket på det.

Permalänk
Medlem

tjenare!
Jag vte inte om detta är rätt tråd, men jag har problem med mitt elite prism, när det gäller steelseries Engine 3. Ibland så slutar programmet att funka helt, jag kan inte trycka någonstans i programmet alls. När detta händer så måste jag installeras om programmet. Jag har tillåtit programmet i Norton antivirus. och startat om datorn flertal gånger. Nu verkar det funka. Någon annan som har stött på detta?