Ersätta Dovado, router med uppkoppling via mobilnät (USB dongel)

Permalänk

Ersätta Dovado, router med uppkoppling via mobilnät (USB dongel)

Hej !
Skall ersätta mina Dovado UMR routrar med nått nyare.
Är det någon som vet om funktionen liknande Connection Tracker finns på andra märken/firmwares ?

Alltså att man pingar valfria IP adresser och funkar det inte så kan routern starta om sig själv (och även då USB dongeln) för att få upp kommunikationen igen.

Stabilitet i uppkopplingen är A och O då dessa står 200 km bort och måste funka...

Permalänk
Medlem

Jag använder en TP-Link med ROOter och den har funktionen. http://ofmodemsandmen.com/conmodem.html
Men jag skulle nog stannat på Dovado. Jag har en Dovado Pro och den är stabil. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1854481

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk

Tack för input, känns bra att någon som har erfarenhet delar med sig.
Just nu lutar det åt en Dovad Tiny och en switch för att få flera portar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miniGranis:

Tack för input, känns bra att någon som har erfarenhet delar med sig.
Just nu lutar det åt en Dovad Tiny och en switch för att få flera portar.

De klagomål jag har hört på Dovado är sen deras första modeller mest. De modeller som säljs nu klagas det ofta på att det inte finns någon systemlogg eller kernellogg. Deras logg är begränsad och tar bara med några events så den hade kunnat bli bättre. Inget jag lider av.

Det klagas ofta på att det tar lång tid att koppla upp. Den tar lite längre tid på sig att koppla upp, ~2 min från start mot ~1 min med ROOter. Det går att snabba upp genom att välja tidzon, avaktivera pin-kod, låsa till band osv. Det varierar också lite mellan olika modem. I gengäld så stödjer de en massa modem samt att den är stabil.

Jag hade en Asus RT-N66U innan och den var snabbare och koppla upp men den använde sig inte av "rätt" drivrutiner så hastigheten begränsades till ~22,5.
Den fungerade bra men hängde sig ibland så jag var tvungen att starta om den. Det verkar som om Asus har gjort en del arbete på modemstöd men det verkar inte vara helt fungerande ännu.

Det jag tycker är dåligt med Dovado är deras wi-fi. Jag har en UniFi AP istället. Båda är specade N300 men UniFin är fenomenal. Asus wi-fi är mycket bättre än Dovado samt att den kör dual-band.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk

Bra erfarenheter där, uppkopplingstider är inte något som bekymrar mig bara den uppkoppling som sker är stabil och routern kan starta om modem och sig själv för att koppla upp igen om uppkopplingen inte lirar.

Skall kolla lite på UniFi AP, tack för tipset, jag har precis börjat testa Ubiquity NanoStation M2 för bättre utomhustäckning samt en WLAN link mellan två fastigeher. Funkar bra så här långt där andra APs inte har funkat samt att jag även misslyckats med Powerline produkter. Fast jag har bara kört NanoStation i 3 dygn så här långt..

Permalänk

Haha och nu såg jag att UniFi AP också är en Ubiquity produkt, rätt kul