Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Bredband2 utrustning

Hej ..
Hej jag kommer att få en ny isp som levererar 100 / 10Mbits (BB2)... fiber till hyreshus källare, då koppar från källaren till lägenheterna.

Vad behöver vi?
Vi har 2 laptop varken som stöder 5GHz-bandet (MSI ge60 OND) andra gammal
3 stationära datorer, 2 som används för att spela online-spel ... och en gammal som används för att spela internet tv då o då.
3 mobil, varav 2 jag tror stödjer 5 GHz.

Behöva jag något mer än en TP-Link Archer C7 v 1.1
Eller NETGEAR Nighthawk AC1900 Dual Band Wireless Gigabit Router (R7000)
Behöver jag en modem?

På BB2 website säger de att man behöver bara koppla-in router men när jag har sett diagrams om trådlöss routers det finns en modem också?
På vaggen finns a rj45 uttag

Vi har haft kabel (koaxial) fram till nu och en Netgear cg3100 kabelmodem

Någon hjälp MYCKET uppskattat eftersom jag läste saker, titta på grafer och .... de menar DIDELLY- SWAT till mig:-(
tack

Permalänk
Medlem

Du behöver inget modem utan det är bara att plugga in routern i datauttaget.

Du KAN behöva en så kallad fiberkonverterare installerad i din lägenhet, men det sköts isåfall av stadsnätet / telia / whoever så det behöver du inte fixa själv. Men eftersom att du redan har ett datauttag så skulle jag inte tro att det behövs utan att de installerar den utrustningen i källaren också.

Permalänk

Tusen tack roadspig....du vet vi engelsmän är som cavemän med ny teknologi...Jag det är fiber till kallaren och då copper till var lagenhet.
Jag hade frågat BB2 men få igen bra svar..
Tack ska ni ha!

Permalänk

Vet ni om detta förresten: Netgear Nighthawk AC1900 WiFi Router Just Nu 900 kr (sägs att firmware kan vara troublesome)
men jag kan få en TP-Link Archer C7 v 1.1 till 599 kr. (något gamla model än Nighthawk=
Vet inte vilken jag ska skaffa?
Föreslå?

Permalänk
Medlem

Jag vet ingenting om TP-Link och kan inte säga någonting om den, men Netgear Nighthawk R7000 är suverän och 900:- tycker jag är ett klipp för den.

Firmwareproblemen är fixade sedan länge, det är bara att se till att uppdatera till senaste versionen.

Vilken man väljer beror väl på hur mycket man värderar de 300 kronorna som prisskillnaden är, men jag skulle inte tveka en sekund att välja Netgear av de två, det är som sagt en mycket bra router! En av de bästa skulle jag vilja påstå.

Permalänk

Tack igen roadspig...och gott nyt år!

Permalänk

Bestalt det hos ELGIGANTEN valdigt i morse bitti.....men de sålt det till nån annan ändå ( dem hade bara 2 i lagret anyway)

ELGIGANTEN....I SHÓULD'VE KNOWN BETTER
Men tack ändå (behöver router till den första..need it for the first so gå inte att beställa online)