Geforce GTX 960 lanseras den 22 januari

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Tauc:

Skyrim kräver inte mycket, jag spelar det utan problem i 1080p på mitt HD4890...

För mig var spelet ospelbart, så fort ja spelade i "fps"-läge så fick jag microstuttering & Screen Tearing, kändes som att spela ett online spel med 700+ ms.
Enda som löste detta var WindowMode (vilket effektivt "stänger av" CF), värt att tillägga är att det var 3st helt olika riggar, så inte problem med minnen eller CPU.

Ingen jag kände med Nvidia hade det problemet, medan alla med AMD CF config hade det problemet (och har fortfarande). Har Googlat en massa och det finns hur många som helst med samma problem just med AMD kort, och finns lika många olika fixes med.

Är ingen fanboy åt ena eller andra hållet, men faktum är att spelen jag spelar vill inte leka snällt med AMD-CrossFire ur modernare serier.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Som andra påpekar håller jag helt med om att det är för lite VRAM i GTX 960..
Till och med på min gamla överclockade GTX 660 med 2gb minne så har jag sett att vissa spel använder upp precis under 2gb VRAM (max payne 3 tex.) så kan tänka mig att ett GTX 960 som förmodligen har bättre prestanda annars kommer ha minnet som flaskhals..
Kanske något lager av extraminne(NAND eller något annat) som kortet skriver till om det ska sparas en längre stund skulle vara bra om det gick..

Visa signatur

MB: AsRock Taichi X570 | CPU: AMD 3900X | RAM: 2x Samsung M391A2K43BB1-CRC 16GB ECC | GPU: ASUS Strix VEGA 64 | NIC: Intel i350-T4 | SSD: 1x Samsung 970 EVO 500GB | SSD: 2x 480GB Toshiba THNSNJ480PCS3 | HDD: 4x WD WD100EZAZ 10TB | PSU: EVGA Supernova G3 1000W

Permalänk
Medlem

Enligt Guru3D kommer det att finnas två versioner av GTX 960 - med antingen 2 eller 4 GB minne enligt läckta produktspecifikationer i fraktsedlar:
http://www.guru3d.com/news-story/nvidia-geforce-gtx-960-launc...

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Skrivet av bojaka:

Har du problem med Spoltjut... Ge GPU'n mer att göra. Spoltjut uppkommer nästan alltid då GPU'n får slänga igenom för många FPS. Ge GPU'n mer att göra genom att slå på mer avancerade bildbehandling så som högre Antialiasing m.m, så bör det försvinna. Det gör det för mig iaf.
Har ett 970 GTX (Gigabyte G1 Gaming) och det spoltjuter som fan, men bara i de första testerna i 3D Mark där FPS'en är skyhög (2000+) eller i spelmenyer till spel som är "dåligt programmerade" och där menyn inte är FPS-begränsad (Crysis 1 menyn till exempel). Testa...!

Känner igen det där! Framför allt i crysis 1 menyn så låter mitt 680 galet mycket, men det är enda spelet jag har spoltjut i.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ser fram emot detta. Spelar inte så många AAA titlar om året, så det ska bli spännande att se vad detta kan göra. Lär ju bli strömsnålt som attan ialla fall. Vram kan jag inte så mycket om, men ville köra (film) i 4k och hörde att mer vram skulle vara bra (?)

Permalänk
Medlem

Är ett 960 bra att välja om man inte har riktigt råd med ett 970? Såg att The Witcher kommer kräva ett 970

så kommer man kunna spela dom nya spelen i ganska bra grafik i 1080p med ett GTX 960 med 2gb VRAM?

Kommer då byta upp mig från ett MSI 280x Gaming