Permalänk
Medlem

Byta moderkort

Hej, just nu sitter jag på ett Gigabyte p85-d3, till min 4670k. Med detta moderkort kan man inte överklocka så jag skulle vilja byta till ett z87, men jag har lite frågor.
1, Kommer jag kunna använda samma windowslicens? har windows 8.1 oem.
2, Kommer jag behöva installera om hela datorn eller räcker det med att ta bort drivrutinerna för det gammla moderkortet?
3, Något annat man behöver tänka på när man byter moderkort? tänkte köpa ett begagnat om det spelar någon roll.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4|Moderkort: Gigabyte P85 D3-ATX|CPU: Intel Core I5 4670K|GPU: MSI GEFORCE GTX 770|PSU: Corsair cx750|A-data 128gb ssd| Western Digital Caviar black 1TB

Permalänk
Medlem

1. Första träffen på google, http://windowstips.nu/oem-och-retail/
2. installera om,
3. kontrollera att minne och sånt passar

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

1. Första träffen på google, http://windowstips.nu/oem-och-retail/
2. installera om,
3. kontrollera att minne och sånt passar

Saken är att på vissa sidor står det att med windows 8.1 oem, så kan man installera på en annan dator.
Har även lite andra frågor ang. att installera om datorn. Jag har en 128gb ssd, och en 1tb hdd. Alla bilder, dokument osv. lägger jag ju på hddn, men jag har redan större delen av mina spel på hddn. Om jag kopplar ur hddn när jag installerar om datorn, och sedan kopplar in den, kommer spelen att funka då eller måste jag installera om dem också?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4|Moderkort: Gigabyte P85 D3-ATX|CPU: Intel Core I5 4670K|GPU: MSI GEFORCE GTX 770|PSU: Corsair cx750|A-data 128gb ssd| Western Digital Caviar black 1TB

Permalänk
Medlem

Med nästintill identiska chipset så är det väldigt sällan ett moderkortsbyte ställer till problem. Samma generation, bara lite olika biosfeatures som är avstängda i P85 som är påslagna i Z87. Bytet kommer inte vålla några problem.

Spelen har förmodligen skrivit saker i registret, och denna information förlorar du oavsett om du ominstallerar med eller utan hårddisken ansluten under windowsinstallationen. Om du inte känner att din nuvarande windowsinstallation är gammal trött rekommenderar jag dig att köra vidare på samma windowsinstallation.

Om du trots allt vill ominstallera så kör igång windows easy transfer först. Den låter dig föra över din profil och registerinställningar till en ny dator/windowsinstallation så att du slipper mycket av det jobbiga med ny installation.

Tillägg: Det går alldeles utmärkt att ominstallera på nytt moderkort med OEM-licens.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Vill du överklocka osv så hade ju jag personligen helt klart kört på ett z97 vilket är det senaste för s1150.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

Okej, tack för svaren, då lägger jag ut en bytesannons

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4|Moderkort: Gigabyte P85 D3-ATX|CPU: Intel Core I5 4670K|GPU: MSI GEFORCE GTX 770|PSU: Corsair cx750|A-data 128gb ssd| Western Digital Caviar black 1TB

Permalänk
Medlem

Enligt Microsoft

http://www.microsoft.com/oem/en/licensing/sblicensing/pages/l...

Generally, an end user can upgrade or replace all of the hardware components on a computer—except the motherboard—and still retain the license for the original Microsoft OEM operating system software. If the motherboard is upgraded or replaced for reasons other than a defect, then a new computer has been created. Microsoft OEM operating system software cannot be transferred to the new computer

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Enligt Microsoft

http://www.microsoft.com/oem/en/licensing/sblicensing/pages/l...

Generally, an end user can upgrade or replace all of the hardware components on a computer—except the motherboard—and still retain the license for the original Microsoft OEM operating system software. If the motherboard is upgraded or replaced for reasons other than a defect, then a new computer has been created. Microsoft OEM operating system software cannot be transferred to the new computer

Jo men vissa säger ju att det fungerar? har en annan fråga, igår skulle jag ändra en grej i bios och där att man kunde ändra cpu-multipeln. Betyder detta att det går att överklocka en cpu på ett moderkort med B-85 chipset? Vad är skillnaden mot Z87 isåfall?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4|Moderkort: Gigabyte P85 D3-ATX|CPU: Intel Core I5 4670K|GPU: MSI GEFORCE GTX 770|PSU: Corsair cx750|A-data 128gb ssd| Western Digital Caviar black 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av morganF:

Jo men vissa säger ju att det fungerar?

Jag säger inte att det inte fungerar. TS kommer att kunna använda samma licens, men då bryter han mot licensavtalet.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Jag säger inte att det inte fungerar. TS kommer att kunna använda samma licens, men då bryter han mot licensavtalet.

Vilket inte ens är en antydan till att vara kriminell.
Ungefär som att garantivillkoren säger att garantin inte gäller om processorn har överklockats. Det är trots det fritt fram att överklocka om man så vill.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara