Vilket av dessa är mest prisvärda

Permalänk
Medlem

Vilket av dessa är mest prisvärda

Hej
Jag har fått tag i ett MSI GeForce GTX 970 GAMING för 3300kr och ett Gigabyte GeForce GTX 970 WF 3X OC 4GB för 2500kr.

Frågan är alltså vilket kort ska jag behålla av dessa. vilket är stabilast, tystast mest överklockvänligt? vilket är helt enkelt best val?

Permalänk
Medlem

Eh om gigabyte kortet kostar 2500kr och msi 3300kr hade jag skitit i allt övrigt och tagit gigabytekortet då det är 800kr! billigare

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Jag hade tagit det dyrare kortet, det har väll lite bättre prestanda på sig helt enkelt.
Jag lånar tråden lite. Jag kan köpa samma kort som han nämnde för 2500kr eller ASUS GeForce GTX 970 STRIX 4GB DirectCU II OC för 3700kr då.
Så är kortet värt priset eller är det bättre att ta det andra?

Permalänk
Medlem

Kylaren på MSI korten brukar vara lite mer påkostad känns mer kvalitativ,men gigabyte kylaren presterar extremt bra och kollar man på sweclockers test så brukar gigabyte korten överklocka bland dom bästa.

Jag tror du blir nöjd med vilket du än väljer, personligen tycker jag pris/prestanda ratio är viktigt, är du inte estet och du har något färg schema där msi kortet passar in så kör på gigabyte kortet.

Skrivet av Witzm:

Jag hade tagit det dyrare kortet, det har väll lite bättre prestanda på sig helt enkelt.
Jag lånar tråden lite. Jag kan köpa samma kort som han nämnde för 2500kr eller ASUS GeForce GTX 970 STRIX 4GB DirectCU II OC för 3700kr då.
Så är kortet värt priset eller är det bättre att ta det andra?

Somsagt prestanda mässigt presterar båda väldigt bra, och kyl mässigt har ju både väldigt bra kylare som inte låter mycket så det är liksom ett val man får göra själv.

Men som jag sa ovan pris/prestanda ration på gigabyte kortet e ju himla fint så skulle jag kört på mycket kort för pengarna.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Skämtar ni med mig? Om ett gtx 970 kort med 4gig minne kostar 2500kr och de andra med typ identiska spec kostar 3300, 3700!!! så ta för guds skull kortet för 2500kr. Är minimala skillnader mellan de nämnda korten och ni hade aldrig kunnat upptäcka ngn skillnad om ni satt er vid en dator och lirat och ej visste vilket kort som satt i.
Skillnaderna kan aldrig försvara en priskillnad på 800-1200kr!!!! jösses vill örfila upp er allihopa

Snälla titta här det skiljer knappt ngt mellan 970 korten som är med i index! Men priset skiljer 32-48%!!!

Dold text
Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av SFGD:

vilket är tystast?

MSI-kortet har semipassiv kylning vilket inte gigabyte har. Alltså att fläktarna stänger av sig när de inte behövs.

Permalänk
Medlem

Om någon undrar så är båda köpta på mellandagsrean och gigabyte kortet när det var på sweclockers julkalender. Normalpris för båda korten är runt 3600kr.

De lutar åt Gigabyte kortet just pga pris/prestanda ratio och eftersom jag kom över då så billigt så vinner ju Gigabyte kortet. Jag spelar i princip inget nu, men tänkte börja igen så man vill ju som sagt komma undan så billigt som möjligt men ändå få en bra burk. Så pris/prestanda ratio känns viktigt när man bygger dator för för skoj skull. så får nog bli Gigabyte men skriv gärna mer vad ni tycker.

obs att det inte är G1an

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.
Får bli Gigabyte kortet pga pris/prestanda ratio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SFGD:

Om någon undrar så är båda köpta på mellandagsrean och gigabyte kortet när det var på sweclockers julkalender. Normalpris för båda korten är runt 3600kr.

De lutar åt Gigabyte kortet just pga pris/prestanda ratio och eftersom jag kom över då så billigt så vinner ju Gigabyte kortet. Jag spelar i princip inget nu, men tänkte börja igen så man vill ju som sagt komma undan så billigt som möjligt men ändå få en bra burk. Så pris/prestanda ratio känns viktigt när man bygger dator för för skoj skull. så får nog bli Gigabyte men skriv gärna mer vad ni tycker.

obs att det inte är G1an

Jo vet det inte var G1an var mer att visa att det knappt skiljer ngt mellan olika kort med samma GPU. Skiljer absolut inte så prisskillnaden är motiverad. Hade prisetskillnaden varit kanske max 5% hade man kunnat snacka men då den är 32% är det inget snack om saken att gigabytekortet gäller.

Skrivet av SFGD:

Tack för alla svar.
Får bli Gigabyte kortet pga pris/prestanda ratio.

Klokt val!

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Jo precis har kollat på de där graferna och hade det varit original pris så hade det blivit MSI, men i det här läget känns helt klart Gigabyte kortet mest värt (y)