MSI gtx 970 minneshastighet?

Permalänk
Medlem

MSI gtx 970 minneshastighet?

Hejsan!

Skaffade mej i dagarna ett GTX 970 från MSI, har överklockat det lite bara för skojs skull.
Körde en benchmark med 3dmark och som jag kan se det när jag använder GPU-Z så klockar inte minnet mer än 2000 mhz när det klockar som högst. Ska det inte köra 7000 mhz som högst?

Fick 24479 poäng i skydiver, hur skall detta tolkas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taskolle:

Hejsan!

Skaffade mej i dagarna ett GTX 970 från MSI, har överklockat det lite bara för skojs skull.
Körde en benchmark med 3dmark och som jag kan se det när jag använder GPU-Z så klockar inte minnet mer än 2000 mhz när det klockar som högst. Ska det inte köra 7000 mhz som högst?

Fick 24479 poäng i skydiver, hur skall detta tolkas?

För det första är det DDR minne (Double Data Rate) vilket ger 2000 x 2 = 4000MHz, sen har jag för mig det även är dubbla klockcykler vilket ger ytterligare 2ggr hastighet 4000 x 2 =8000MHz

Så i enkel form när det gäller GDDR5 minne tar man värdet i gpu-z x 4 så får man aktuell minneshastighet..

Permalänk
Avstängd

Ja det stämmer. Ta värdet i gpu-z x 4.

Permalänk
Medlem

Tusen tack för svar Nu kan jag lugna ner mej.

Märkt att när jag spelar så har jag inget coilwhine, men när jag kör benchmarks så tjuter det som satan.
Ska man bara låta det vara eller ska man gå tillbaka med kortet och få ett nytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taskolle:

Tusen tack för svar Nu kan jag lugna ner mej.

Märkt att när jag spelar så har jag inget coilwhine, men när jag kör benchmarks så tjuter det som satan.
Ska man bara låta det vara eller ska man gå tillbaka med kortet och få ett nytt?

Om du i huvudsak skall benchmarka med datorn tycker jag absolut du skall byta det.
Men om huvudsyftet med datorn är vanligt användande och spel, där det inte låter något, finns det väl ingen anledning att byta eftersom det inte är någon garanti att det nya blir fritt från coilwhine.