Permalänk
Medlem

Hur skall jag ladda mitt batteri?

Tja!

Har lite funderingar angående laddning av datorns batteri och dess kondition. Har nämligen köpt mig en ultrabook nu i mellandagarna som jag är riktigt nöjd med och vill där av vara så snäll mot den som möjligt då den kostade en större slant.

Som det ser ut just nu, är julledig fortfarande, använder jag den mer som en stationär dator då den står på skrivbordet med mus, tangentbord och skärm inkopplad. Laddningen sätter jag i när det är runt 7% kvar av batteriet och laddar till 100% för att sedan koppla ur strömmen. Är detta det bästa sättet att gå till väga eller skall man ha laddaren inkopplad ständigt när man kör stationärt under en längre tid för att slippa slita på batteriet med onödiga laddningscykler? På min gamla laptop va detta inget problem du man lätt kunde ta ut batteriet vid sådana tillfällen.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hilliz:

Tja!

Har lite funderingar angående laddning av datorns batteri och dess kondition. Har nämligen köpt mig en ultrabook nu i mellandagarna som jag är riktigt nöjd med och vill där av vara så snäll mot den som möjligt då den kostade en större slant.

Som det ser ut just nu, är julledig fortfarande, använder jag den mer som en stationär dator då den står på skrivbordet med mus, tangentbord och skärm inkopplad. Laddningen sätter jag i när det är runt 7% kvar av batteriet och laddar till 100% för att sedan koppla ur strömmen. Är detta det bästa sättet att gå till väga eller skall man ha laddaren inkopplad ständigt när man kör stationärt under en längre tid för att slippa slita på batteriet med onödiga laddningscykler? På min gamla laptop va detta inget problem du man lätt kunde ta ut batteriet vid sådana tillfällen.

Tack!

Det ville jo være litt enklere å gi deg råd, dersom en visste hva det er for en Ultrabook du kjøpt deg? Da ville en kunne slå opp eventuelt hva det er for slags batteri der produsenten sender med som standard.

Generelt sett bør det ikke ha noe å si for livslengden på batteriet, dersom du lar det gå helt tomt noen gang. Batteriet bør ha noen form av elektronikk der beskytter mot over lading og også mot å havne på for lav nivå for å lade opp igjen, så du kan godt å den innkoblet til veggen når du kjør den som stasjonær. Det du bør holde et øye på er selve transformatoren så den ikke vil havne under noe gulv teppe eller lignende ting som gjør at den kan bli for varm.

Permalänk
Skrivet av Hilliz:

Tja!

Har lite funderingar angående laddning av datorns batteri och dess kondition. Har nämligen köpt mig en ultrabook nu i mellandagarna som jag är riktigt nöjd med och vill där av vara så snäll mot den som möjligt då den kostade en större slant.

Som det ser ut just nu, är julledig fortfarande, använder jag den mer som en stationär dator då den står på skrivbordet med mus, tangentbord och skärm inkopplad. Laddningen sätter jag i när det är runt 7% kvar av batteriet och laddar till 100% för att sedan koppla ur strömmen. Är detta det bästa sättet att gå till väga eller skall man ha laddaren inkopplad ständigt när man kör stationärt under en längre tid för att slippa slita på batteriet med onödiga laddningscykler? På min gamla laptop va detta inget problem du man lätt kunde ta ut batteriet vid sådana tillfällen.

Tack!

om du laddar ur den och sen laddar den igen så används i ditt fall 93% av en "ladd-cykel". har du då gjort det 10ggr så är det teoretiskt 9,3 cykler.
ett litium-jon batteri har väl runt 500-1000 cykler.

samtidigt har ja hört att det inte ska vara laddat 100% hela tiden.
sett nånstans att det mår bäst av över 30% max 70% men inte helt säker.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Jag vågar nästan garantera låta laddaren sitta i är det bästa för batteriet. Datorn bör gå över till att drivas helt av laddaren när batteriet är fulladdat, vilket sparar in laddningscykler. Att ladda fullt och ladda ur direkt gör att du förbrukar laddningscykler snabbast möjligt.

Tillägg: http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lit...

Citat:

Similar to a mechanical device that wears out faster with heavy use, so also does the depth of discharge (DoD) determine the cycle count. The shorter the discharge (low DoD), the longer the battery will last. If at all possible, avoid full discharges and charge the battery more often between uses. Partial discharge on Li-ion is fine; there is no memory and the battery does not need periodic full discharge cycles to prolong life, other than to calibrate the fuel gauge on a smart battery once in a while. Read more about Battery Calibration.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba svar!

Skrivet av Gigantrix:

Det ville jo være litt enklere å gi deg råd, dersom en visste hva det er for en Ultrabook du kjøpt deg? Da ville en kunne slå opp eventuelt hva det er for slags batteri der produsenten sender med som standard.

Ultrabooken i fråga är en Asus Zenbook UX32LN-R4077H.
Batteriet skall vara ett 3-cells Li-Ion.

Skrivet av Hardware guy:

Jag vågar nästan garantera låta laddaren sitta i är det bästa för batteriet. Datorn bör gå över till att drivas helt av laddaren när batteriet är fulladdat, vilket sparar in laddningscykler. Att ladda fullt och ladda ur direkt gör att du förbrukar laddningscykler snabbast möjligt.

Jo, det funderade jag också på? Den borde ju gå över på nätdrift som sagt?

Permalänk
Medlem

Jag tror det bästa för batteriet är att du laddar det till mellan 70% & 100%, och sen plockar bort det. Upprepas en gång var, eller varannan månad, beroende på hur fort det visar sig tappa laddningen när det inte är anslutet. (Normalt sett ska du förlora lite drygt 8% laddning var månad, och du bör inte låta batteriet gå under 20%. Så i teorin ska det räcka att ladda batteriet en gång om året, men även här verkar teori och praktik skilja sig från varandra, du får prova dig fram.)

I teorin ska det inte spela någon roll, batteriet kan vara anslutet i all evighet, men av någon anledning, rent praktiskt, så konstant anslutna batterier som ligger på laddaren 24/7, har 1-2 års livslängd på kontoret. Jag bara gissar, men antagligen är det för att batteriet hela tiden får "underhållsladdning" som rent praktiskt överladdar och skadar cellerna.

Rent praktiskt vill man kanske ha batteriet tillgängligt för att kunna vara mobil, lägg det i datorväskan och stoppa i det när du vill flytta på dig, och ladda det igen om du går under 35-40%.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Moderator
Moderator

Så länge du kör datorn stationärt tar du ur batteriet mellan 40-70% laddningsgrad, låt det inte sitta i fulladdat. Hög temperatur och hög laddningsgrad är faktorer som försämrar batteriets livslängd och är relativt enkla att påverka.

http://www.batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong...

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag tror det bästa för batteriet är att du laddar det till mellan 70% & 100%, och sen plockar bort det. Upprepas en gång var, eller varannan månad, beroende på hur fort det visar sig tappa laddningen när det inte är anslutet. (Normalt sett ska du förlora lite drygt 8% laddning var månad, och du bör inte låta batteriet gå under 20%. Så i teorin ska det räcka att ladda batteriet en gång om året, men även här verkar teori och praktik skilja sig från varandra, du får prova dig fram.)

I teorin ska det inte spela någon roll, batteriet kan vara anslutet i all evighet, men av någon anledning, rent praktiskt, så konstant anslutna batterier som ligger på laddaren 24/7, har 1-2 års livslängd på kontoret. Jag bara gissar, men antagligen är det för att batteriet hela tiden får "underhållsladdning" som rent praktiskt överladdar och skadar cellerna.

Rent praktiskt vill man kanske ha batteriet tillgängligt för att kunna vara mobil, lägg det i datorväskan och stoppa i det när du vill flytta på dig, och ladda det igen om du går under 35-40%.
B!

Skrivet av twit:

Så länge du kör datorn stationärt tar du ur batteriet mellan 40-70% laddningsgrad, låt det inte sitta i fulladdat. Hög temperatur och hög laddningsgrad är faktorer som försämrar batteriets livslängd och är relativt enkla att påverka.

http://www.batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong...

Helt rätt, var också så TS gjorde med förra datorn med löstagbart batteri. Nu var det istället en ultrabook utan batterifack. Lite mer omständligt att skruva isär datorn för att plocka ur batteriet. Sitter det dessutom garantisigill på en skruv vill man nog inte göra det
Behöver man batteridrift av datorn så måste man förbereda sig i tid med att montera batteriet.

Blir det ofta man skruvar upp datorn för montering/demontering av batteriet ökar risken att en skruv förloras eller gängorna börjar glappa. Är det en risk värd att ta för att spara på batteriet?

På jobbet har vi en Sony Vaio av okänd ålder. I alla fall en Vista-logga på den. Batteriet var heldött redan när jag började min anställning för två år sedan. Hemma har jag en HP Buisseness 6730b, också den har en Vista-logga. Tror jag fick den strax innan win7 släpptes, så hösten 2009. Batteriet är fortfarande i utmärkt skick. 4 timmar original, klarar fortfarande över 3 timmar på batteri. Denna HP är mestadels ansluten till nätet

Batteryuniversity skriver att minska laddningen med 0,1V (~10% av kapaciteten) fördubblas antalet laddningscykler. Datortillverkarna har stora möjligheter att styra över batteriernas livslängd. Vill de minimera vikten kan de ta ett lite mindre batteri som de driver lite hårdare, med förkortad livslängd som resultat. Eller prioritera batteriets livslängd genom att offra lite driftstid.
Jag har i bios för en samsung laptop sett en funktion för extended battery life, som aktiverad laddar endast till 80%. Det skulle ge 1200-2000 laddningscykler på batteriet, istället för normala 300-500 laddningscykler.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag tror det bästa för batteriet är att du laddar det till mellan 70% & 100%, och sen plockar bort det. Upprepas en gång var, eller varannan månad, beroende på hur fort det visar sig tappa laddningen när det inte är anslutet. (Normalt sett ska du förlora lite drygt 8% laddning var månad, och du bör inte låta batteriet gå under 20%. Så i teorin ska det räcka att ladda batteriet en gång om året, men även här verkar teori och praktik skilja sig från varandra, du får prova dig fram.)

Skrivet av twit:

Så länge du kör datorn stationärt tar du ur batteriet mellan 40-70% laddningsgrad, låt det inte sitta i fulladdat. Hög temperatur och hög laddningsgrad är faktorer som försämrar batteriets livslängd och är relativt enkla att påverka.

http://www.batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong...

Hade jag nu kunnat plocka bort batteriet utan att skruva isär hela datorn hade det nog varit bästa alternativet

Detta kanske är en faktor man borde ha tänkt mer på vid köp av dator haha.. ibland är det lätt att vara efterklok. Å andra sidan kanske jag inte hade fått en lätt och smidig dator som jag har idag då allt är komprimerat.

Permalänk
Medlem

Det låter som det sämsta man kan göra för batteriet, i mina öron. Den slutar väl ändå ladda när batteriet når 100%?

Permalänk
Medlem

Du bör låta laddaren sitta i hela tiden, du förbrukar laddcykler mycket snabbare om du låter det ladda ur och du laddar upp det hela tiden.

Det finns ingen risk för "överladdning" på moderna litium-jon batterier.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

LTT gjorde en film om hur de ska behandlas:

https://www.youtube.com/watch?v=LBKuOomv9Ko

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Nu var det istället en ultrabook utan batterifack. Lite mer omständligt att skruva isär datorn för att plocka ur batteriet. Sitter det dessutom garantisigill på en skruv vill man nog inte göra det

Shit, jag trodde det i slutet på 90-talet man slutade med batterier som inte gick att komma åt på laptops. My bad, helt klart. Det finns inte en chans att jag hade börjat skruva isär datorn för att komma åt batteriet. Nog för att jag skruvar sönder en laptop om det behövs, men det är att ta det ett steg för långt, tror jag.

Skrivet av 2000+:

Det finns ingen risk för "överladdning" på moderna litium-jon batterier.

Underhållsladdningen är ett klart större problem än ytliga urladdningar och påföljande uppladdning. Idealet är att hålla Li-Ion batterier mellan 40 & 70% laddning. Det kan dock vara mindre än optimalt om man regelbundet får för sig att flytta sig från ett eluttag. Om vi för en stund pratar om faktiskt överladdning, i form av 1-2C (1C= batteriets kapacitet på en timma.) så kan det utan vidare driva batteritemperaturen så högt att att en användare som råkar ut för det skulle hävda att batteriet har exploderat, och spruta eld omkring sig under tiden. Vad som egentligen händer är att ett säkerhetsmembran i inneslutningen är gjort för att ge med sig runt 500psi, och batteriets innehåll följer med ut och tar fyr när trycket ventileras ut för att undvika en riktig explosion. Det är knappast något man kommer råka ut för i varken telefoner eller laptops dock. Det händer lite då och då med drivceller till radiostyrt, (där man använder Li-Ion polymer hybrider, och kallar dem Li-Po. Det finns för all del riktiga Li-Po celler, men de används sällan, eller aldrig till RC så vitt jag vet.) varför man rekommenderas att ladda dem i eldfasta kärl, eller speciella brandsäkra påsar.

Men att påstå att Li-Ion batterier inte tar skada av överladdning är helt enkelt felaktigt. Som en ren bisak kan tilläggas att Li-Po är precis lika känsliga, eller okänsliga som Li-Ion
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

LTT gjorde en film om hur de ska behandlas:

https://www.youtube.com/watch?v=LBKuOomv9Ko

Skrivet av -=Mr_B=-:

Underhållsladdningen är ett klart större problem än ytliga urladdningar och påföljande uppladdning. Idealet är att hålla Li-Ion batterier mellan 40 & 70% laddning.

Både LTT och ni här i tråden har ju påpekat att ladda konstant samt att ladda ur fullt inte är det optimalaste man kan göra med avseende på batteriets hållbarhet. Ska där av försöka hålla laddningen mellan 70% till 40% enligt Mr_B:s förslag! LTT menade också att lagom små urladdningar är betydligt bättre