Har statisk IP men inställningarna är på automatisk

Permalänk

Har statisk IP men inställningarna är på automatisk

Internet började krånga när jag starta datorn idag, det är bara problem med den datorn. Jag använder automatisk ip adress på datorn samt på routern, men jag får alltid adressen 192.168.1.100, den kan välja mellan 192.168.1.2 till 192.168.1.101. Har kollat IPv4-ipadress inställningarna på nätverkskortet och där är det ikryssat automatisk ip, har även kollat routern och hittar inget konstigt. När jag startar om routern så funkar internet ett tag sen kopplas jag ifårn och tillbaka med kanske 20 sekunder intervaller och när jag är ansluten har jag "Begränsat, internetåtkomst saknas". Vad kan vara felet?

Permalänk
Hedersmedlem

Ditt problem har inte med ditt IPnr att göra. De flesta DHCP servrar försöker dela ut samma IP som en dator haft tidigare om det går.

Vad har du för router och uppkoppling?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Ditt problem har inte med ditt IPnr att göra. De flesta DHCP servrar försöker dela ut samma IP som en dator haft tidigare om det går.

Vad har du för router och uppkoppling?

Löste det, gjorde en reset på routern och det funkar hittills.
Det är en äldre router tror inte den har sån funktion.

Permalänk

Det har kommit tillbaka nu igen...
Där är en TP-LINK TL-WR940N.
Fiber, kör via trådlöst.

Permalänk
Hedersmedlem

Bara för framtida referens så beror detta fenomen på något som kallas "DHCP lease time". En enhet lånar en adress på obestämd tid. När enheten ifråga släpper adressen har DHCP-servern (routern) en viss tid innan adressen släpps och kan tilldelas en annan enhet.

Ang. ditt problem: Har du uppdaterat till senaste firmware?

Permalänk
Medlem

Prova skriv in statiskt ist för automatiskt

IP: 192.168.1.172
Subnätmask: 255.255.255.0
Default Gateway: 192.168.1.1
DNS Server: 8.8.8.8

Kör på det ett tag och kolla om det fortfarande blir problem.

Permalänk
Skrivet av widL:

Bara för framtida referens så beror detta fenomen på något som kallas "DHCP lease time". En enhet lånar en adress på obestämd tid. När enheten ifråga släpper adressen har DHCP-servern (routern) en viss tid innan adressen släpps och kan tilldelas en annan enhet.

Ang. ditt problem: Har du uppdaterat till senaste firmware?

Den är på Default 120, ja har den senaste uppdateringen. Flickvännen har inga problem alls med internet på sin dator eller mobil, kan inte ansluta med min mobil till routern överhuvudtaget nu.