Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

DVI funkar inte

hejsan.
För ungefär två veckor sedan byggde jag min dator , instalationen och allt gick bra (det verkar så iallafall). Den funkade precis som den skulle ända fram till idag. Medan jag kollade på ett youtube klipp så får jag en blackscreen i några få sekunder och sedan står det "NO DVI Signal" på skärmen. Jag testade att dra ut dvi sladen från dator och skärmen och kopplade in det igen en liten stund efter. Skärmen funkade igen men efter 10 minuter och sen uppstod samma problem (alltså blackscreen.... ) jag testade att koppla ur och i kablarna igen men nu funkade det inte. jag testade senare att koppla in dvi sladden i moderkortets DVI utag(istället för grafikkortets) och då funkar det igen men jag kan inte komma in på Geforce experience och när jag ska gå ur spel så får jag först en blackscreen och sen så är storleken på bilden olik med skärmen så att jag inte ser aktivitesfälltet eller (jag hade spotify uppe) stäng X:et som ska vara uppe i ena hörnet. det tog någon minut innan den kom till sin rätta storlek ( jag satt och tryckte på windows knappen runt 10 gånger). Är det kanske glapp i kontakten/ sladden eller är det något med grafikkortet ( jag vet iallafall att det är på och jag kan fortfarande spela)? http://www.inet.se/kundvagn/visa/7563430/2015-01-04. Här är alla delar som angår detta. Snälla hjälp :´(

Permalänk
Medlem

Behöver nätaggets märke, modell (serie) och ålder också.

Det är konstigt om du får bild via moderkortet direkt. Det få man bara om man:

ändrat i bios att båda ska funka samtidigt
tagit bort grafikkortet
grafikkortet sitter snett
något fel på grafikkortet
något fel på hur man kopplat strömkabeln som bättre grafikkort behöver från nätagget.
Köpt ett budget eller ännu sämre nätagg som inte kan ge det grafikkortet behöver oavsett hur höga antal watt.
mm

Permalänk
Medlem

Nätagget köpte jag samtidigt som jag köpte allt det andra och det är ett cx 500 från corsair

Permalänk

Problemet med svart skärm beror på att grafikkortet slutar fungera. Detta kan bero på otillräcklig kylning, dålig kontakt med moderkortet (ej helt nedtryckt) eller ett felaktigt grafikkort (sådant förekommer även med nya kort...).

Att du inte kommer åt Nvidias kontrollpanel efter att du startat datorn via Intels grafikutgång kan tyda på att kortet inte är igång. Kontrollera i "Enhetshanteraren - Bildskärmskort" om Nvidias kort finns med.

När skärmen är kopplad till moderkortets utgång så använder du inte längre det större grafikkortet utan det mindre inbyggda i processorn.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Det är konstigt om du får bild via moderkortet direkt. Det få man bara om man:

ändrat i bios att båda ska funka samtidigt
tagit bort grafikkortet
grafikkortet sitter snett
något fel på grafikkortet
något fel på hur man kopplat strömkabeln som bättre grafikkort behöver från nätagget.
Köpt ett budget eller ännu sämre nätagg som inte kan ge det grafikkortet behöver oavsett hur höga antal watt.
mm[/QUOTE]

Skrivet av Waxinator:

Problemet med svart skärm beror på att grafikkortet slutar fungera. Detta kan bero på otillräcklig kylning, dålig kontakt med moderkortet (ej helt nedtryckt) eller ett felaktigt grafikkort (sådant förekommer även med nya kort...).

Att du inte kommer åt Nvidias kontrollpanel efter att du startat datorn via Intels grafikutgång kan tyda på att kortet inte är igång. Kontrollera i "Enhetshanteraren - Bildskärmskort" om Nvidias kort finns med.

När skärmen är kopplad till moderkortets utgång så använder du inte längre det större grafikkortet utan det mindre inbyggda i processorn.

problemet var att grafikortet satt löst och det är nu åtgärdat men finns det något sätt jag kan göra så att det sitter bättre. jag har byggt datorn i ettt bitfenix prodigy m och man använder bara en metalplatta som man trycker ner och låser med en skruv men det sitter ju inte så bra. vad kan jag gör, ska jag sätta dit skruvar och mutrar så det sitter rätt eller? Bitfenix nämnde faktiskt ingenting om moderkorts monterin eller grafikorts montering i bruksanvisningen så jag vet inga allternativ till metallplattan.

Permalänk
Citat:

... problemet var att grafikortet satt löst och det är nu åtgärdat men finns det något sätt jag kan göra så att det sitter bättre. jag har byggt datorn i ettt bitfenix prodigy m och man använder bara en metalplatta som man trycker ner och låser med en skruv men det sitter ju inte så bra. vad kan jag gör, ska jag sätta dit skruvar och mutrar så det sitter rätt eller? Bitfenix nämnde faktiskt ingenting om moderkorts monterin eller grafikorts montering i bruksanvisningen så jag vet inga allternativ till metallplattan.

Moderkortets PCIexpress kontakt har en plastbygel som skall låsa fast kortet i framkant. Man måste normalt vika denna plastläpp åt höger (sett framifrån) för att kortet skall lossna i framkant. Längst bak hålls kortet fastskruvat i chassiet som du beskriver.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Du kan lägga chassit på ena sida så moderkortet hamnar längst ned så borde grafikkortet sitta mer stabil tills du hittat en lösning.