Guide: Egen server – virtualisera och få mer ur din hemma-server!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwzor:

Hej! Först vill jag tacka för en väldigt bra skriven och tydlig guide (Y). Jag har några nybörjarfrågor:

Hårdvara idag:
Processor: Intel Xeon E3-1265lv3
Moderkort: Supermicro x10sat
Minne: 16GB DDR3 PC10600 1333MHz ECC
Raidkort: Rocketraid 2760 (24p)
Grafik: Processorns inbyggda.

1. Idag så har jag en server som bara kör ett OS utan någon form av VM. Jag köpte alla delar (förutom raidkortet) med tanke på att jag en dag skulle vilja virtualisera. Jag har också ett raidkort som jag inte kör raid på, dvs alla diskar körs var för sig. Det är inget som kommer att ändras som det ser ut nu då alla diskar har en identisk disk som sitter i en annan dator.
Det jag undrar är om man måste installera drivrutiner i Esxi för exempelvis raidkort eller om man gör det i varje virtuell maskin?
2. Kan man komma åt en fysisk hårddisk från flera olika VM:s och använda den samtidigt (självklart med någon form av prestandaförlust)?
3. Finns det någon annan här som sitter med ett rocketraid och VM:s som kan ge lite info om ifall det fungerar tillfredsställande?
4. Hur fungerar det med ip-adresser, jag tilldelar mina datorer fasta ip-adresser via routern idag. Kommer varje VM att se ut som en egen dator på nätverket eller jobbar man bara mot ip-adressen i Esxi?

1. Jag var inte tvungen att installera mitt raidkort manuellt när jag hade installerat ESXi.

2. Du kan bara komma åt en fysisk hårddisk / dator, det du kan göra är att ha alla hårddiskar på en VM och sedan dela dom över nätverket för att komma åt från alla virtuella maskiner och fysiska maskiner i hemmet.

4. Det kommer skapas en virtuell switch, alla VMs kommer ha ett virtuellt nätverkskort med olika mac adresser på, så du kan fortsätta att ge ut IP adresser från din router. Och ja, alla virtuella datorer kommer att visas som "riktiga" datorer på nätverket.

Permalänk

Tack för en jättebra guide! Äntligen orkade jag ta steget och virtualisera en filserver och en speldator, båda Win 7.

Ett tips tillbaka till de som inte får upp sitt nätverkskort vid installationen av ESXi v5.5. Tydligen har en del drivrutiner tagits bort i nuvarande v5.5 som officiellt inte var supportade i ngn av 5.x versionerna. Däribland Marvell 88E8056 Nic som sitter inbyggt på mitt moderkort Asus P6X58D-E.

Beskrivning av problemet hittade jag på "How to make your unsupported SATA AHCI Controller work with ESXi 5.5". Där finns en lösning beskriven MEN jag hittade en ännu enklare lösning baserad på ett skript kallat "ESXi-Customizer-PS". Med hjälp av Powershell i Win 7 skapade jag en ny installations-ISO som hade med nödvändiga drivrutiner. Exakt kommando för mitt kort hittade jag här: https://communities.vmware.com/message/2345412#2345412 (men ändra till rätt versionsnr)

Permalänk
Medlem

Hej igen,
Har installerat ESXi på servern och allt funkar fint med Windows 7 på en VM.
Jag har dock lite problem med mitt raidkort (RocketRaid 2760). Jag TROR att jag kör pass through nu, kortet hittas och är installerat i min VM iaf. Problemet är att inga av diskarna syns inne i Windows. Någon vänlig själ som skulle kunna beskriva hur man ska göra med sitt radkort för att det ska fungera, jag kanske har missat att man ska aktivera något etc?

Permalänk

I vSphere, finns den med som PCI Device på Hardware-fliken i Properties för din VM?

Om ja, har du installerat senaste drivrutinen för kortet i Windows 7?

Dyker kortet upp i Windows så bör ju problemet ligga i Windows. Har du haft den snurrandes på samma PC med Windows utan eSXI innan?

Permalänk

Någon här som lyckats köra passthrough på intel p4600(integrerad grafikkrets) till ett windows VM?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videonisse:

I vSphere, finns den med som PCI Device på Hardware-fliken i Properties för din VM?

Om ja, har du installerat senaste drivrutinen för kortet i Windows 7?

Dyker kortet upp i Windows så bör ju problemet ligga i Windows. Har du haft den snurrandes på samma PC med Windows utan eSXI innan?

Ja, jag skapade en ny VM utan raidkortet först. När min VM var installerad och klar så gick jag in i vSphere och valde pass through på 3 st pci-e, (det är ett kort för 24 diskar och kortet har detekterats på samma vis tidigare).

Sedan stängde jag av min VM, la till korten så att de dök upp under properties. När jag startade Windows 7 så hitta den ny hårdvara men inga drivrutiner (som väntat). Jag installerade drivrutinerna och startade om.
Väl inne efter omstarten så hittas kortet i enhetshanteraren utan problem men inga hårddiskar registreras som anslutna. När jag loggar in på kortet mha rocketraid klient så står det att inga diskar är anslutna.
I normala fall så hittas diskarna som är inkopplade direkt.

Kortet har fungerade problemfritt under Windows 7 tidigare på exakt samma datorkomponenter. Kör ESXi på samma SSD som jag tidigare kör Windows 7 ifrån på servern.

Jag har precis blåst diskarna med ESXi och DataStore för att testa med 5.0 och 5.1 istället. Där lyckas jag dock inte installera över huvud taget då installationen klagar på att nätverkskortet fattas (under 5.5 så fungera allt problemfritt och jag kunde surfa via VM osv).

Edit: Testade att installera om ESXi 5.5 och Köra Windows server 2012 Standard istället, ingen lycka nu heller. I Windows så hittar jag diskar som sätts i efter installation av drivrutiner, de ligger dock som offline. När man ställer dem online så kraschar hela Windows. Ska testa att installera Windows Server 2012 direkt på servern istället och sedan köra VM där istället.

Permalänk

Har inget exakt svar men några tankar.

- Visst startar du även om själva hosten efter att ha aktiverat PCI pass through under Advanced i vSphere?
- Har du testat att flytta till en annan PCI-e slot för att se om det gör ngn skillnad?
- Har du kollat att VT-d är aktiverat i moderkortets BIOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videonisse:

Har inget exakt svar men några tankar.

- Visst startar du även om själva hosten efter att ha aktiverat PCI pass through under Advanced i vSphere?
- Har du testat att flytta till en annan PCI-e slot för att se om det gör ngn skillnad?
- Har du kollat att VT-d är aktiverat i moderkortets BIOS?

Hej,
Det slutade med att jag installerade Windows Server2012 Datacenter istället och VM:s via hyper-v. Det fungerar som tänkt så jag försöker mig inte på ESXi igen på ett tag.

Men för att underlätta för andra som hittar tråden så:
1. Jag startade om hosten efter aktivering av pass through. Jag testade även att installera mina VM:s både före och efter att pass through var aktiverat.
2. Jag testade aldrig att flytta till en annan PCI-e port.
3. VT-d var aktiverat i bios hela tiden.

(4.) Testade även att koppla bort alla diskar från raidkortet innan/under installation av host/VM men det hjälpte inte.
(5.) Testade olika versioner av Windows. Windows 7, Server 2012 Standard, Server 2012 Datacenter.

Jag hittade diskarna men de var markerade som offline, när jag ändrade till online så kraschade min VM.
Detta gäller Highpoint Rocketraid 2760, ett kort för 24 sata-portar.

Permalänk
Hedersmedlem

Någon som har en rekommendation på hur man på ett smidigt sätt kan hantera virtuella maskiner i KVM på en huvudlös Ubuntuserver från en Windowsmaskin?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk

kör just nu min virtuella maskiner i virtualbox på en ubuntu server host, men hade tänkt o kolla på andra alternativ. det jag funderar på är om man ska välja esxi eller xenserver, det lutar åt xenserver då det är opensource och verkar fungera med typ all hårdvara. men vad har esxi för fördelar jämfört med xenserver? är inte super insatt i det och har inte testat någon av dom ännu så era erfarenheter skulle hjälpa mig

Permalänk

Kan inget om Xenserver och är verkligen nybörjare på virtuella serverar och Linux. Däremot jobbat med dos, Windows och Mac sedan deras begynnelse. Hade lärt mig lite Debian iom med köp av en Rasp Pi. Men valde att köra på esxi pga att jag inte ville ha en fet Windows-server i botten och då väljer många proffs VMWare.

Men valet beror nog en hel del hur många virtuella servrar och vilka OS som du skall köra samt vilken HW det skall köras på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chewednipple:

kör just nu min virtuella maskiner i virtualbox på en ubuntu server host, men hade tänkt o kolla på andra alternativ. det jag funderar på är om man ska välja esxi eller xenserver, det lutar åt xenserver då det är opensource och verkar fungera med typ all hårdvara. men vad har esxi för fördelar jämfört med xenserver? är inte super insatt i det och har inte testat någon av dom ännu så era erfarenheter skulle hjälpa mig

Varför vill du byta?

Permalänk
Skrivet av Videonisse:

Kan inget om Xenserver och är verkligen nybörjare på virtuella serverar och Linux. Däremot jobbat med dos, Windows och Mac sedan deras begynnelse. Hade lärt mig lite Debian iom med köp av en Rasp Pi. Men valde att köra på esxi pga att jag inte ville ha en fet Windows-server i botten och då väljer många proffs VMWare.

Men valet beror nog en hel del hur många virtuella servrar och vilka OS som du skall köra samt vilken HW det skall köras på.

Okej, det är ju inte direkt serverhårdvara därför lutar det nog åt Xenserver, just nu kör jag tre vm, så blir det nog i fortsättningen med tror jag.
har ett gigabyte gaming 7 moderkort och en i5 cpu.

Skrivet av aluser:

Varför vill du byta?

känns som det blir smidigare att ha allt separerat från min ubuntuserver installation, sen har jag fått för mig att det är mindre resurskrävande och enklare att kunna dedikera hårdvara (typ raid kort/tv-kort osv) till ett VM än vad det är med virtualbox, enda jag hittat att man kan göra i virtualbox är usb forwarding,

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Videonisse:

Men valde att köra på esxi pga att jag inte ville ha en fet Windows-server i botten och då väljer många proffs VMWare.

En 2012 R2 med GUI drar ca 800 MB. Bare-metal ännu mindre. Det går även att få en bare-metal köra med en minimalistisk GUI-console, t.ex. http://blogs.technet.com/b/keithmayer/archive/2013/03/20/mana... dvs för någon som meckar hemma för det stora nöjets skull. I det stora hela spelar det nog ingen roll vilken bare-metal hypervisor man kör. Huvudsaken man trivs med miljön. Jag kör min labbmiljö här hemma med både esxi och hyperv. Återstår att testa qemu/kvm, för skojs skull.

Permalänk

Hej!

Jag har problem med Hyper-V på en server 2012R2. Testar köra Ubuntu Server 14.10 med dynamiskt minne. Minimum 1100 MB, max 4000 MB. Maskinen får assigned memory 1624 MB men memory demand är 2062 MB. Varför fungerar det inte? Såvtt jag har läst skall dynamiskt minne fungera på senare Ubntu-distar. Jag har ca 10 GB minne som inte används.

MVH Daniel

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av danielsan123:

Hej!

Jag har problem med Hyper-V på en server 2012R2. Testar köra Ubuntu Server 14.10 med dynamiskt minne. Minimum 1100 MB, max 4000 MB. Maskinen får assigned memory 1624 MB men memory demand är 2062 MB. Varför fungerar det inte? Såvtt jag har läst skall dynamiskt minne fungera på senare Ubntu-distar. Jag har ca 10 GB minne som inte används.

MVH Daniel

https://technet.microsoft.com/en-us/library/dn531029.aspx

Dynamic memory support is only available on 64-bit virtual machines. Dynamic Memory operations can fail if the guest operating system is running too low on memory. The following are some best practices: Startup memory and minimal memory should be equal to or greater than the amount of memory that the distribution vendor recommends. Applications that tend to consume the entire available memory on a system are limited to consuming up to 80 percent of available RAM. If you are using Dynamic Memory on Windows Server 2012 operating systems, specify Startup memory, Minimum memory, and Maximum memory parameters in multiples of 128 megabytes (MB). Failure to do so can lead to Hot-Add failures, and you might not see any memory increase on a guest operating system.

Dold text
Permalänk

Jo, jag har läst den flera gånger och alla krav efterföljs. Har flyttat flera tjänster till windows 2012R2-maskiner istället och dynamiskt minne rockar så pass bättre i windows att i jämförelse så har jag samma eller t.o.m lägre minneskrav på windowsburkarna.
Känns fel.

Permalänk
Medlem

Går det att byta ut moderkort, cpu, ram och nic utan att installera om esxi?

Laddar de nya drivrutinerna in vid boot?

(esxi 5.5 är installerat på en ssd)

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Fuusko:

Går det att byta ut moderkort, cpu, ram och nic utan att installera om esxi?

Ja. Nej. Det beror på. ESXI funkar ungefär som Linux. Alla drivare finns inbyggt i operativ-kärnan. Skulle du behöva installera om ESXI så finns ju dina virtuella maskiner kvar - om du nu inte fick brain-lapse och raderade dem under installationsförloppet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Någon som har en rekommendation på hur man på ett smidigt sätt kan hantera virtuella maskiner i KVM på en huvudlös Ubuntuserver från en Windowsmaskin?

cloudmin - iofs enda jag testat men har fungerat ok

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Hej!
Har en fundering kring patcharna som någon här säkert har koll på. Kör just nu 5.5.0 U2 Build 2068190. Det har kommit 4 patchar därefter, ska jag kör in dom en efter en eller räcker det med senaste, eller 2 senaste?

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Vila i frid

Så länge du inte exponerar hosten direkt mot internet är det inte så bråttom att patcha den.

Permalänk
Medlem

Nu har jag installerat det hela. Jag har dock problem med att lägga till en datastore. Jag har två diskar i raid 0 som jag vill lämna ifred (har windows installerat på dem) och försöker istället konfigurera en extern 1 tb disk från lacie som datastore. Dock hittas den inte av datorn. Den fungerar bra på windows och är ny-formaterad.

Vad finns det för möjliga lösningar?

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Från vad jag hittar på nätet så finns det ingen som har fått det att fungera och att det är avaktiverat pga låg bandbredd på usb 2.0 och lägre. Jag vill fortfarande prova dock.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Hur backar ni upp eran esxi / ? Finns det nå schyssta tools för att göra backup på inställningar osv?

Permalänk
Vila i frid

Backup för själva hosten finns det även tredjeparts perl/python-script för. Annars finns det Kb för det t.ex. http://kb.vmware.com/selfservice/microsites/search.do?languag...

För gästerna finns det ett par gratisalternativ. Veeam finns som gratisversion men kan då inte köras på schema. Veeam-säljarna (från ryssland) är aggressiva och kommer att telefon-terra dig om du lämnar korrekta kontaktuppgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Någon som har en rekommendation på hur man på ett smidigt sätt kan hantera virtuella maskiner i KVM på en huvudlös Ubuntuserver från en Windowsmaskin?

Jag kör virt-manager via putty ssh med xming för att få fönster : )
Funkar bra tycker jag. Jag har försökt mig på lite annat men det har inte just fungerat alls.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har testat 6.0 än?

Jag valde att göra om hela min host och installera från 0, men har otroliga problem att skapa mina datastores.

Den står på In Progress tills jag stänger av servern från knappen och det verkar vara omöjligt att komma längre än så...

Dessutom kan jag inte ladda ner ESXi 5.5 U2 från myvmware för att jag inte har permission att göra det......

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av wRRM:

Är det någon som har testat 6.0 än?

Låt det perkulera i 1/2 år till så att alla större barnsjukdomar hunnit vaccineras bort - så tänker jag iaf som hobbyist. Just nu är det motorcyklar som får ta min tid i anspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Låt det perkulera i 1/2 år till så att alla större barnsjukdomar hunnit vaccineras bort - så tänker jag iaf som hobbyist. Just nu är det motorcyklar som får ta min tid i anspråk.

Ja det är lustigt att det inte står något i loggen heller, jag hittade en 5.5 iso som jag körde in i stället och nu fungerar det galant igen.