[Hjälp] Datorn låter så sjukt mycket när jag spelar.

Permalänk

[Hjälp] Datorn låter så sjukt mycket när jag spelar.

Tjena tjena, jag har ett problem som inträffade för ca 4-5 månader sen.

Jag har en Acer Predator med följande

Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 560 Ti (4GB)
RAM: 8GB
Processor: Inte-Core i5
Hårddisk ligger på 1.3 TB

Har haft datorn i ca 2 år bara, men de senaste 3-4 månader så har datorn börjat låte väldigt mycket så fort jag spelar CS:GO eller LoL t.ex, spelar jag lite mindre grafikkrävande spel som t.ex cs 1.6 så låter den inte mycket, men spelar jag CS:GO så börjar fäcktarna gå igång och det låter som bara den.
Detta har inte varit något problem i början, kunde spela Bf3 ULTRA utan lagg eller oljud, men nu räcker det med CS:GO så låter datorn mycket.

Jag vet inte vad som är fel, jag har provat följande lösningar
1. Gjort rent datorn från damm m.m
2. Köpt nytt Windows 7 + Formaterat om datorn helt och hållet.

Så vad kan jag göra för att få slut på detta oljud?

OBS: jag misstänker själv att det kan vara för att jag har ett gammalt grafikkort, men det kortet bör ju klara av cs.go utan att behöva bli överhettat/låta eller vad det nu kan vara...

Permalänk
Medlem

Kanske är en fläkt som börjar bli dålig.
Kör igång och lyssna vilken det kan vara, skulle gissa på att det är grafikkortsfläkten som börjar ge sig.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Skrivet av Bad boy rune:

Kanske är en fläkt som börjar bli dålig.
Kör igång och lyssna vilken det kan vara, skulle gissa på att det är grafikkortsfläkten som börjar ge sig.

om det är grafikkortsfläckten vad kan jag göra då?

Permalänk

Om detta bara händer under spel som inte är grafiskt intensiva, kan det vara frågan om coil whine också. Det kan löna sig att testa aktivera V-Sync och se om det blir annorlunda över huvud taget.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Skrivet av Finlandssvensken:

Om detta bara händer under spel som inte är grafiskt intensiva, kan det vara frågan om coil whine också. Det kan löna sig att testa aktivera V-Sync och se om det blir annorlunda över huvud taget.

Hur aktiverar jag V-sync / Vad är det exakt?

Permalänk
Skrivet av brevet94160:

Hur aktiverar jag V-sync / Vad är det exakt?

Det är en funktion som är inbyggd i många spel och som finns bland grafikinställningarna. V-Sync låser din FPS på din skärms uppdateringsfrekvens och ger i teorin en jämnare spelupplevelse. Dessvärre är det vanligt att det skapar lite input lag, men jag märker ingen skillnad själv.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Skrivet av Finlandssvensken:

Det är en funktion som är inbyggd i många spel och som finns bland grafikinställningarna. V-Sync låser din FPS på din skärms uppdateringsfrekvens och ger i teorin en jämnare spelupplevelse. Dessvärre är det vanligt att det skapar lite input lag, men jag märker ingen skillnad själv.

Har testat med både V sync off och on, fläckten går iaf.. :S

Permalänk
Skrivet av brevet94160:

Har testat med både V sync off och on, fläckten går iaf.. :S

Hmm. Såg att du nämnde dammning av datorn. Hur gick du tillväga? Öppnade du upp den och gick över den med trucklyft eller på något annat sätt?

Det enda jag egentligen kommer att tänka på såhär spontant är att grafikkretsen blir lite väl varm (brukar ju vara en biprodukt av damm, som du vet) och därför rampar fläkten upp som den gör.

Har dock själv haft problem där plötsligt fläktkurvan lagt av för en stund för att sedan komma igång igen med fläkten snurrande som ett tok p.g.a att GPU låg på 97° C. Det var dock främst mitt eget fel, eftersom jag testade att hålla fast 1 av 3 fläktar på grafkkortet då jag undersökte ljudnivån och utan att kolla körde igång BF4 med en icke-existerande fläktkurva.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube