Nätverk 2 datorer, 1 skrivare. Hjälp sökes!

Permalänk

Nätverk 2 datorer, 1 skrivare. Hjälp sökes!

Nu får jag ont i huvudet och jag Google ger mig inga svar.

Följande utrustning finns och ska in i ett nätverk:
1 stationär dator med nätverkskort dock inte försett med mottagning för Wifi
1 eller flera bärbara datorer (med Wifi)
1 Skrivare med nätverkskort (och USB-uttag på framsidan)

Routern för internet sitter inne hos grannen långt bort så jag kan inte koppla in skrivaren eller datorn därigenom och dela ut alltsammans.

Jag har kollat på lösningen att förse stationära datorn och skrivare med en Wifi USB-sticka.
https://www.dustin.se/product/5010780210/a6100-wifi-usb-mini-...

Men enligt Netgear så fungerar inte detta.

Har kopplat in skrivaren till en router men min laptop hittar inte skrivaren när jag skapar nätverk.
Har kopplat in den stationära datorn till en routern men den plockar inte upp Wifi-signalen från grannens router.

Helst av allt ska skrivaren kunna vara oberoende av den stationära datorn. Den ska inte behöva vara påslagen ifall man vill skriva ut från en bärbar dator.
I min värld en enkel sak som tyvärr har blivit allt för krånglig i praktiken.

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

USB-kontakten på skrivaren är (rätt säker på detta) - enbart för att koppla utskrifter från en dator och kanske en kamera, inte sätta dit WiFi-donglar eller om vi ska vara lite fåniga men för att göra ett liknande exempel det du försöker göra, hörlurar eller streckkodsläsare. Så inte bara enligt netgear utan enligt hur man kopplar ihop grejer, så kan inte det där fungera... det är inte gjort för det.

Skrivaren skall kopplas till ett nätverksuttag eller till en printserver med wifi om du vill köra över nätverk, men RJ-45 uttaget skall användas.

Den andra varianten som gör är att dela ut en redan ansluten skrivare på en dator i nätverket. Skrivaren kan då vara direktansluten med USB eller annat, och datorn är i sin tur ansluten till nätverket. Hur datorn är ansluten till nätverket är inte så viktigt, det går bra över WiFi.

Som jag ser det när jag läser ditt inlägg tror jag att för dig vore det smidigast att ansluta skrivaren över USB och använda dongeln till wifi för den stationära datorn och på den datorn dela ut skrivaren i nätverket (enligt konstens alla regler).
Det betyder att datorn måste vara påslagen och inte hamna i viloläge, men är du villig att läsa på och lära dig lite om utskrifter och nätverk så kanske printserver med wifi vore något för dig.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Skaffa dig en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1386086
eller en annan trådlös accesspunkt och anslut den till det trådlösa nätverket som klient.

Sedan kopplar du in skrivaren och datorn i accesspunkten med nätverkskablar.

USB-dongle är jag mycket tveksam till att skrivaren har stöd för att använda. Vilken skrivare gäller det?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Antagligen är det för långt mellan grannes router och den plats du har datorerna.

Jag föreslår att du drar en kabel från grannen och in till dig. Hos dig sätter du en egen router. Till denna router ansluter du din stationära dator och din printer med kabel. De bärbara kör Wifi.
Se till att du får en statisk dedikerad IP-adress för din router av grannen.

Permalänk
Medlem

Lite förvånad hittade jag en USB->wifi printserver
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=372744

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

En stationär dator har generellt inte möligheter att ansluta till trådlösa nätverk (undantag finns självklart), komplettera med USB-stickan du länkar till (Netgear).

En skrivares USB-port är inte gjord för annat än USB-minnen (eller möjligen USB-anslutna hårddiskar), att sätta i USB-stickan du länkar till är alltså tämligen meningslöst...

En routers primära jobb är att skicka ut WiFi, inte att ta emot (åtminstone inte från andra routrar)...

Lösning: dra kabel alt. komplettera den stationära datorn med USB-WiFi + köp ny skrivare med möjlighet att ansluta till trådlöst nätverk.

Edit: ganska sen på svaret, men det gäller ändå

Permalänk
Skrivet av cbtcp:

En skrivares USB-port är inte gjord för annat än USB-minnen (eller möjligen USB-anslutna hårddiskar), att sätta i USB-stickan du länkar till är alltså tämligen meningslöst...

Mjaaa, ansluta en skrivare med USB går fint också

Permalänk

Tack för svar.

Jag ska testa igen om det går att få kontakt med skrivaren om jag kopplar in den till en router med wifi.

Den stationära datorn skulle jag kunna skaffa en dongel till och sen köra utskrifter med USB-kabel som vanligt.

Det kan eventuellt gå att borra hål i väggen och dra kabel från grannen.

Det tåls att fundera över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas_81120:

Det kan eventuellt gå att borra hål i väggen och dra kabel från grannen.

Där har du bästa lösningen...

Skrivet av Andreas_81120:

Det tåls att fundera över.

Behövs inte, se ovan svar

Permalänk
Rekordmedlem

En accesspunkt/brygga som klient till grannens accesspunkt och sedan kompletterar du med en switch om du behöver fler portar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

En routers primära jobb är att skicka ut WiFi, inte att ta emot (åtminstone inte från andra routrar)...

Nej! Det är det inte. En routers primära jobb är att routa trafiken, sen att vissa "hemmaroutrar" har inbyggd wifi accesspunkt är ju en helt annan femma.

Permalänk

Ok. Jag har kopplat in skrivaren HP LaserJet P3015 (som har ett inbyggt nätverkskort) till en Netgear WRG614 (v9) router men fasiken heller att min laptop kan hitta den! Har försökt lägga till en nätverksskrivare men den hittar bara grannens skrivare trots att jag manuellt skriver in TCP/IP-adressen som skrivaren själv anger i sin meny.

Att koppla upp skrivaren med en printerserver är väl lite kaka på kaka eftersom skrivaren redan har ett nätverkskort (?).

Min plan är att skaffa en dongle för att få internet till den stationära burken och hålla laserskrivaren separat i ett eget nätverk.
Vill helst inte borra i väggen och helst inte vara beroende av den stationära burken. Annars var ursprungligen idéen att ha burken som en printerserver.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Andreas_81120:

Ok. Jag har kopplat in skrivaren HP LaserJet P3015 (som har ett inbyggt nätverkskort) till en Netgear WRG614 (v9) router men fasiken heller att min laptop kan hitta den! Har försökt lägga till en nätverksskrivare men den hittar bara grannens skrivare trots att jag manuellt skriver in TCP/IP-adressen som skrivaren själv anger i sin meny.

Att koppla upp skrivaren med en printerserver är väl lite kaka på kaka eftersom skrivaren redan har ett nätverkskort (?).

Min plan är att skaffa en dongle för att få internet till den stationära burken och hålla laserskrivaren separat i ett eget nätverk.
Vill helst inte borra i väggen och helst inte vara beroende av den stationära burken. Annars var ursprungligen idéen att ha burken som en printerserver.

Syns skrivaren i nätverket eller ligger den på ett annat nät, kan du pinga den ? (från routern och/eller från din dator ?)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du måste koppla skrivaren till datorn med usb kabel för att sedan lägga upp skrivaren på nätverket.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas_81120:

Tack för svar.

Jag ska testa igen om det går att få kontakt med skrivaren om jag kopplar in den till en router med wifi.

Den stationära datorn skulle jag kunna skaffa en dongel till och sen köra utskrifter med USB-kabel som vanligt.

Det kan eventuellt gå att borra hål i väggen och dra kabel från grannen.

Det tåls att fundera över.

Du borde höra med din hyresvärd vad de tycker om att du borrar in dig till grannen för att slippa ett eget internet abonnemang.

Permalänk

Instruktionsboken till skrivaren ger mig inget annat alternativ än att koppla in internet till en router för att få nätverket att fungera.
Det är tydligen internetoperatörens IP-adress som används för att få kontakt med och identifiera skrivaren.

Knasigt. Man kan alltså inte enbart koppla en router till en skrivare med nätverkskort och dela ut den. Man måste ha internet också.
*facepalm* Suck! Stämmer det verkligen!?

Ursäkta min okunnighet men jag har hittar ingen vettig information om detta ämne på nätet.
Lite släng av dyslexi jada jada. Biblioteket kanske har "nätverk for dummies".

Som tur är så är det endast gipsväggar så det ska nog gå att få upp ett litet hål till en nätverkskabel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Andreas_81120:

Instruktionsboken till skrivaren ger mig inget annat alternativ än att koppla in internet till en router för att få nätverket att fungera.
Det är tydligen internetoperatörens IP-adress som används för att få kontakt med och identifiera skrivaren.

Knasigt. Man kan alltså inte enbart koppla en router till en skrivare med nätverkskort och dela ut den. Man måste ha internet också.
*facepalm* Suck! Stämmer det verkligen!?

Ursäkta min okunnighet men jag har hittar ingen vettig information om detta ämne på nätet.
Lite släng av dyslexi jada jada. Biblioteket kanske har "nätverk for dummies".

Som tur är så är det endast gipsväggar så det ska nog gå att få upp ett litet hål till en nätverkskabel.

Jag antar att du tolkar det fel, troligen behövs en fungerande dhcpserver i lanet och inte kontakt med din isps dhcpserver.
Kan du länka manualen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.