Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Benq XL2730Z ger WQHD och 144 Hz med AMD Freesync

Permalänk
Medlem

Hey, no hard feelings där va. Men tyvärr går det inte att direkt översätta eftersom tearing och stuttering är påhittade termer som numera mer eller mindre blivit standard.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Anledningen till att jag påpekade det var att jag kände att det faktiskt var svårt att förstå vad du menade om man inte redan känner till tearing och stuttering. Har nämligen aldrig sett de orden (rivning och stamning) användas i de betydelserna. Och bokstavliga översättningar kan i själva verket göra det svårare att förstå vad som menas: Tänk till exempel om man skrev "ramtempo" (och menade framerate), "CBE" (CPU) eller "röstningstakt" (polling rate).

Tycker du att jag har helt fel?

Håller med 100%. Det är ingen idé att översätta något inom teknik. Det myntas nya uttryck hela tiden. Ofta finns det flera ord för samma sak och alla är nyligen påhittade, eller någon form av refererade till något "verkligt".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramo97:

...Det är inget måste att ha vid filmtittande eller surfande...

Kanske inte för dig men definitivt för mig!

Det var det sista klagomålet på ubuntu som jag hade som fick mig att byta tillbaka till windows. Att få tearing när man kollar på film är väldigt störande.

För er som kommer att klaga om att det var mitt fel och att det säkert gick att fixa:

Det verkade vara en bugg som ubuntu hade på den tiden. Det gick att ställa in så att man hade V-sync fungerande vid spelande men av någon anledning inte annars. Trodde att det skulle gå att fixa men det nope. Hamnade på diverse forum där folk pratade om detta och att det behövde fixas. Vissa sa att det är ett måste att fixa detta, annars skrämmer man iväg nya människor som vill testa ubuntu, andra tyckte att det fanns viktigare saker att fixa. Minns inte varför detta hände, måste varit pga kombination av min GPU och något annat (japp, testade nyaste och andra drivrutiner, det funkare ju vid spel iaf. Japp, testade alla inställningar som finns osv). Jag kommer helt ärligt inte ihåg, det är säkert fixat just nu.

Dold text
Permalänk
Skrivet av Kalajfa:

Offtopic. Ni som ständigt klagar på att TN är dåligt och att IPS@60HZ är bäst har aldrig spelat (fps) datorspel på en tillräckligt hög nivå.

Köpte en Eizo TN-panel och kunde knappt läsa på nätet för det var så dålig bild. Man ska ju gärna kunna se vad som är på skärmen, inte bara att det ska vara snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Håller med 100%. Det är ingen idé att översätta något inom teknik. Det myntas nya uttryck hela tiden. Ofta finns det flera ord för samma sak och alla är nyligen påhittade, eller någon form av refererade till något "verkligt".

Skickades från m.sweclockers.com

Hah jag var bara sarkastisk
självklart håller jag med också ibland blir det lite för många uttryck av samma sak men i det här fallet så översatte ett av mina GM script alla engelska termer till svenska har dock lagt in tearing och stuttering in i filtret nu så det borde inte hända igen

Visa signatur

Arbets Riggen----------------------------------------LAN Riggen
Chassi corsair 650d-----------------------------------Chassi corsair 250d
Moderkort Asrock Extreme4------------------------Moderkort ASUS VI IMPACT
CPU 3570K 4.6 ghz------------------------------------CPU i7-4770K 4.5 ghz
GPU Msi Gtx 660Ti Power Edition SLI---------------GPU GTX Titan Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av voidkahn:

Kanske inte för dig men definitivt för mig!

Att få tearing när man kollar på film är väldigt störande.

G-sync respiktive Freesync skulle då heller inte hjälpa då heller då dem inte är igång sub 30Hz

Visa signatur

Arbets Riggen----------------------------------------LAN Riggen
Chassi corsair 650d-----------------------------------Chassi corsair 250d
Moderkort Asrock Extreme4------------------------Moderkort ASUS VI IMPACT
CPU 3570K 4.6 ghz------------------------------------CPU i7-4770K 4.5 ghz
GPU Msi Gtx 660Ti Power Edition SLI---------------GPU GTX Titan Black

Permalänk
Medlem

Detta kan verkligen vara något att uppgradera till. Har redan en WQHD skärm men jag saknar 144hz.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Skrivet av Alling:

Men han skrev ju inte tearing och stuttering, utan forcerade svenska översättningar. Låtsas att du inte känner till tearing eller stuttering och försök googla dig till vad rivning och stamning betyder.

Jag förstår vad han gjorde, det var dock inte min poäng. Problemet var ju att personen i fråga var för lat att google de första begreppen.

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

Köpte en Eizo TN-panel och kunde knappt läsa på nätet för det var så dålig bild. Man ska ju gärna kunna se vad som är på skärmen, inte bara att det ska vara snabbt.

Vad va det för eizo skärm? .-.

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini