Har inte uppdaterat BIOS sen jag köpte datorn , bör jag uppdatera?

Permalänk

Har inte uppdaterat BIOS sen jag köpte datorn , bör jag uppdatera?

Hej

Jag undrar om ni tycker att det är en bra idé att uppdatera BIOS till min dator. Har haft samma sen jag köpte datorn 2011.
Så vad tycker ni?
Moderkort: Asus P8P67

Tack för alla tips!

Permalänk

Gå in på tillverkarens hemsida och jämför vilka förändringar som bios-uppdateringarna har och om det är något som påverkar dig. Själv föredrar jag att ha ett uppdaterat bios, men inte alltid så ofta det är några större förändringar.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

If it aint broke, dont fix it.
Men visst. Om det tillkommit några roliga fixar.. Kika changelog.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Finns inget syfte med att uppdatera bara för att. Det är större risk att du stöter på strul än någon eventuell vinst med att uppdatera BIOS.

Permalänk

OK tack alla, jag avvaktar så länge med en eventuell uppdatering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Finns inget syfte med att uppdatera bara för att. Det är större risk att du stöter på strul än någon eventuell vinst med att uppdatera BIOS.

När jag uppgraderade mitt så löste det usb buggen (som gör att man kan använda musen), tror det var så den vände axlarna fel så upp blev ner:)
Sen med senaste med mitt gjorde dom om utseendet till det bättre och har stöd för en gen nyare cpuer (som i för sig inte har nytta av nu).

Men annars har man inga buggar och fel är det nästan helt onödigt. Gjort det ändå, för brukar komma lite nya funktioner och rätta buggar, som är rätt vanligt att dom släpper halvfärdig mjukvara och fixar det efter produkten är på marknaden.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Jag behöver uppdatera min bios. Är det någon som kan guida mig igenom processen eftersom jag inte alls vet hur man gör.
Mitt moderkort är ett Asus M5A97 Pro.

Sen undrar jag bara om det är någon som har ett bra tips för hur man kan kolla vilka drivers man behöver uppdatera. Någon som testat driver agent från CPUID?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleij:

Hejsan!

Jag behöver uppdatera min bios. Är det någon som kan guida mig igenom processen eftersom jag inte alls vet hur man gör.
Mitt moderkort är ett Asus M5A97 Pro.

Sen undrar jag bara om det är någon som har ett bra tips för hur man kan kolla vilka drivers man behöver uppdatera. Någon som testat driver agent från CPUID?

Hej, du hittar manualen på denna sida:
http://www.asus.com/se/Motherboards/M5A97_PRO/HelpDesk_Manual...
M5A97 PRO user’s manual(English)

Som tidigare har skrivit, fungerar datorn så behöver/måste du inte uppdatera något, det enda jag brukar uppdatera med jämna mellanrum är drivrutinen till grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Hej

Jag undrar om ni tycker att det är en bra idé att uppdatera BIOS till min dator. Har haft samma sen jag köpte datorn 2011.
Så vad tycker ni?
Moderkort: Asus P8P67

Tack för alla tips!

Om datorn idag fungerar felfritt och är stabil så finns 0 anledning att flasha bios.

Har du instabilitet kan det vara en ide att flasha då det kan lösa problemet. Som tidigare inlägg sade så läs gärna changelog för alla nya bios sedan 2011 på nedladdningssidan så kommer du se om någon av uppdateringarna påverkar ditt läge.

Jättefint moderkort förresten, jag byggde många stabila system på det

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleij:

Hejsan!

Jag behöver uppdatera min bios. Är det någon som kan guida mig igenom processen eftersom jag inte alls vet hur man gör.
Mitt moderkort är ett Asus M5A97 Pro.

Sen undrar jag bara om det är någon som har ett bra tips för hur man kan kolla vilka drivers man behöver uppdatera. Någon som testat driver agent från CPUID?

Skit i programvara som driveragent. Uppdatera alla drivritiner för din hårdvara från tillverkarnas supportsida. Säkrare, bättre, spamwarefritt.

Om jag inte var tydlig - du ska hålla alla drivrutiner för all din hårdvara uppdaterade. Detta gör du på böst aätt genom att navigera till tillverkaren av varje chip supportsidor på webben. Alltså för chippen som sitter på moderkortet blir det support.asus.com.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell