Koppla Macbook Air till iMac?

Permalänk

Koppla Macbook Air till iMac?

Jag ska använda ett ritprogram i min Macbook Air för att jag inte längre kan uppdatera det programmet i min gamla iMac från 2007.

Då vill jag använda min mus, men den fungerade inte i min Macbook Air.

Jag har laddat ner USB Overdrive, men sen hittar jag det inte i datorn. När jag söker på det kommer bara 'Uninstall USB Overdrive' och 'USB-Overdrive-31.dmg' upp.

Jag saknar att ha en stor skärm när jag ritar i min Macbook Air, så jag undrar om det går att använda den som skärm, alltså koppla den till min Macbook Air. Går det?

Permalänk
Medlem

I nyare Mac-datorer så finns Target Display Mode, men det läget stöds av 27 tums iMac från 2009 och framåt, vilket innebär att det inte fungerar med den iMac du har.

Har du provat koppla in musen till båda portarna? Har du provat musen i en annan dator? Fungerar andra USB-enheter i datorn?
Du skulle kunna använda System Information och kolla om den syns i USB-sektionen.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Skrivet av ToJa92:

Har du provat koppla in musen till båda portarna? Har du provat musen i en annan dator? Fungerar andra USB-enheter i datorn?
Du skulle kunna använda System Information och kolla om den syns i USB-sektionen.

Japp, japp, japp.

Så ser det inte ut i min dator som på den sidan, jag ser ingen USB-info. Det är väl Systeminställningar man ska klicka på? Och sen?

Sen det där USB Overdrive, då ser det ut så här. Men vad gör man sen?

Permalänk
Medlem

Vilken HID-mus som helst ska fungera. Dyker den inte upp så hjälper såklart inte program för att tweaka musinställningarna. Mid-2007 iMac stödjer OS X 10.10, så vad är det för program som inte fungerar egentligen? late-2006 års iMac stödjer iaf 10.7 Lion.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Vilken HID-mus som helst ska fungera. Dyker den inte upp så hjälper såklart inte program för att tweaka musinställningarna. Mid-2007 iMac stödjer OS X 10.10, så vad är det för program som inte fungerar egentligen? late-2006 års iMac stödjer iaf 10.7 Lion.

Ok, tack.

Ritprogram? SketchUp. Men har för mig att man måste ha en viss processor för att det ska funka också. Orkar inte att köpa både nytt operativsystem och ny processor. Fattig är jag också. Vad kan det kosta? Jag kan inget om datorer, men har processor med hur snabb datorn är, den är så trög nu nämligen.

(Vad är HID-mus?)

Permalänk
Medlem

Yosemite är gratis.

USB-mus använder HID-gränssnittet, eller standarden. Det behövs inga extra drivrutiner. Skulle det vara något knas är det enklast att köpa en ny mus.

Sketchups systemkrav hittar vi enkelt och de är följande,

Citat:

SketchUp 2015
With the release of SketchUp 2015 we’ve removed support for Windows Vista, Windows XP and OS X 10.7 (Lion) and earlier. Additionally you must have Microsoft Internet Explorer 9 or greater.

Mac OS X 10.10+ (Yosemite), 10.9+ (Mavericks) and 10.8+ (Mountain Lion)

Minimum hardware

2.1+ GHz Intel™ processor
4 GB RAM.
300 MB of available hard-disk space.
3D class Video Card with 512 MB of memory or higher. Please ensure that the video card driver supports OpenGL version 2.0 or higher and up to date.
3 button, scroll-wheel mouse.

Dold text

Det klarar iMacs från 2007 och framåt, eller från iMac7,1 (som du ser i Om den här datorn>mer info) och framåt, då ska de fungerar med senaste Sketchup.

Permalänk
Medlem

Om det är aluminium-iMacen från 2007 så stödjer den officiellt Yosemite. Du kan även få in upp till 6 GB ramminne av typen PC2-5300 (667MHz) DDR2 SO-DIMM (två stickor, 2+4 GB). Min far kör med den uppsättningen + en Samsung 840 SSD och den snurrar på extremt bra för att vara en 2007:a.

Är det dock 2007:an i vit plast-design så är det dessvärre inte lika lätt, den klarar bara 10.7.5 och 3 GB minne som max.

Annars är väl det absolut enklaste att köpa en billig extern skärm. Du kan säkert hitta någon bra begagnad här på marknaden till och med!

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Skrivet av b0bzor!:

Är det dock 2007:an i vit plast-design så är det dessvärre inte lika lätt, den klarar bara 10.7.5 och 3 GB minne som max.

Ja, det är det.
Men det står så här när jag ska uppdatera ritprogrammet. Har mailat dom men inte fått svar.
http://www.sweclockers.com/forum/10-programmering-och-digital...

Jag får nog köpa en sladd med USB-och-thunderbolt och koppla mina datorer samman.

Permalänk
Medlem

Sketchup 2015 kräver som sagt minst OS X 10.8 ML, vilket late 2006 iMac inte klarar. Licensfrågor (på din MacBook Air som klarar kraven t.ex.) kan bara Google svara på. De brukar ha formulär för supportärenden och sånt. Om det nu inte fungerade där heller.

Din iMac har varken Thunderbolt eller Target Display Mode, så vad du tänkt koppla samman får du nog vidareutveckla.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Din iMac har varken Thunderbolt eller Target Display Mode, så vad du tänkt koppla samman får du nog vidareutveckla.

USB i iMac och Thunderbolt i Macbook Air?

Permalänk
Medlem
Skrivet av coconutconfetti:

USB i iMac och Thunderbolt i Macbook Air?

Funkar inte så. Nej du kan inte använda din iMac som extern skärm.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av coconutconfetti:

USB i iMac och Thunderbolt i Macbook Air?

Vad ska du koppla din iMac respektive MacBook Air till?

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Vad ska du koppla din iMac respektive MacBook Air till?

Till varandra.

Skrivet av iller:

Funkar inte så. Nej du kan inte använda din iMac som extern skärm.

Jasså, ok. Men någon tipsade om det här:
http://www.screenrecycler.com/ScreenRecycler.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av coconutconfetti:

Till varandra.

Jasså, ok. Men någon tipsade om det här:
http://www.screenrecycler.com/ScreenRecycler.html

ok. Just det kommer fungera. Prova gärna. Jag hade inte blivit nöjd med en VNC-lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av coconutconfetti:

Till varandra.

Jasså, ok. Men någon tipsade om det här:
http://www.screenrecycler.com/ScreenRecycler.html

Går inte att göra på det sättet, din iMac har inte Target Display Mode och kan alltså inte acceptera någon annan bildsignal till monitorn. Har du inte läst din egen tråd? Ska du dela andra resurser får du göra det över nätverket. En Thunderbolt till USB-adapter kan du inte koppla in i din iMac. USB är inte till för att koppla ihop datorer. USB bär inte någon bildsignal eller något. Thunderbolt och DP kan bara acceptera bild till iMac via Target Display Mode eller genom att t.ex. köras som ren DisplayPort (eller DisplayPort till DVI/HDMI/VGA-adapter) till en monitor, din MacBook Air kan inte ta emot bild via det. Thunderbolt ersätter inte ett lokalt nätverk. Screenrecycler är bara en VNC-klient/server lösning. Skaffa en extern monitor till din MacBook Air om det är den du vill använda.

Permalänk

http://www.blocket.se/jonkoping/Dataskarm_19_Tum_58121308.htm...
Jag tänkte köpa denna bildskärm, men den har inte Thunderbolt-uttag, kan jag inte koppla den till min MacBook Air då?

Permalänk
Medlem

Du kan köra DisplayPort direkt i uttaget, HDMI, DVI-D eller VGA med t.ex. Apples egna adapter från mini-DisplayPort till dito.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coconutconfetti:

http://www.blocket.se/jonkoping/Dataskarm_19_Tum_58121308.htm...
Jag tänkte köpa denna bildskärm, men den har inte Thunderbolt-uttag, kan jag inte koppla den till min MacBook Air då?

Utan att veta upplösning anslutningsmöjligheter eller någon som helst fakta om den? Begagnade 24" 1080p skärmar lär du kunna få för nån hundring extra.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Skrivet av Cheesier:

Utan att veta upplösning anslutningsmöjligheter eller någon som helst fakta om den? Begagnade 24" 1080p skärmar lär du kunna få för nån hundring extra.

inte i min stad

Permalänk
Medlem

Det finns thunderbolt till hdmi / vga adaptrar

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompanhuhu:

Det finns thunderbolt till hdmi / vga adaptrar

Nej, det finns DisplayPort till HDMI, DVI-D och VGA-adaptrar. Thunderboltporten är både en mini-DisplayPort-port och en Thunderboltport. Adaptrarna går inte över Thunderbolt. De kostar 200-300kr, det man ska tänka på är att aktiva dual-link DVI-D-adaptrar för upplösning över 1920x1200 kostar en del – flera gånger det nämnda priset, då är det enklare att köra DisplayPort oftast.