Permalänk
Casemod-mästare

Mr3D bygger ett CPU vattenblock från scratch

Ibland händer det att jag är rätt impulsiv... Idag/igår var en sån dag iaf. Runt midnatt igårkväll så kom jag fram till att jag skulle behöva ett vattenblock för att göra lite tester med, det slutade med att jag ritade upp blocket på 2 timmar på natten då, sen nu idag(söndag) så fräste jag fram det. Tror det tog runt ~10h att köra fram hela blocket, från råämnen till färdig "produkt".

Överlag är jag jävligt nöjd med blocket, för att bara vara till diverse tester.

Syftet med detta projektet är att se vad som är bäst och hur stor skillnad det är. Att trycka vattnet emot mitten på flänsarna och sen låta det flöda ut vid sidorna(som ett vanligt CPU block), eller att bara låta det flöda igenom flänsarna från ena sidan till den andra(som ett vanligt GPU block).

Jag TROR det presterar bäst med att trycka vattnet emot mitten av flänsarna, för du kan bygga upp ett högre tryck emot flänsarna då och där med öka värmeledningsförmågan(som jag förstått det). Frågan är bara HUR stor skillnad det faktiskt blir.

Om det går som planerat så ska det testas nästa helg. Det kommer inte bli något jätte scientific test, men tillräckligt för att jag ska nöjja mig. Jag kommer uppdatera detta galleri isåfall. Antingen med bara lite text, eller någon bild med.

Mr3D bygger ett CPU vattenblock från scratch

Permalänk
Medlem

En klar 5:a, du är så jäkla duktig på det du gör. Fortsätt så!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kostnad? Och skicka ett pm om du vill sälja ett;)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Är det två olika stycken acetal efter hur man vill ha kopplingarna eller?
Jag sitter och vänder på det i huvudet, men kan inte komma på hur man har på båda samtidigt

Permalänk

Sjukt snyggt!

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Är det två olika stycken acetal efter hur man vill ha kopplingarna eller?
Jag sitter och vänder på det i huvudet, men kan inte komma på hur man har på båda samtidigt

Om du läser så framgår det varför blocket tillverkades och varför det finns 2 olika toppar.

Citat:

Syftet med detta projektet är att se vad som är bäst och hur stor skillnad det är. Att trycka vattnet emot mitten på flänsarna och sen låta det flöda ut vid sidorna(som ett vanligt CPU block), eller att bara låta det flöda igenom flänsarna från ena sidan till den andra(som ett vanligt GPU block).

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Avstängd

Det var verkligen vackert, du får ha det i finskåpet sedan, måste vara kul att se saker man gjort när man ser tillbaka på vad man lärt under åren.

Synd att nickel är så förbanskat dyrt idag, annars hade det varit intressant att labba mer med custom vattenblock, har länge funderat över mer solida block för GPU kylning och sådant.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Det var snyggt fräst! Ritade du hela själv eller startade du med en existerande design?

Jag är nyfiken på vilka faktorer som får ett vattenblock att prestera bättre. Jag har sett att vissa innehåller en "jet plate" med ett avlångt hål av plåt i mitten för att få vattnet genom en smalare spalt. Vissa har fenor och grejer för sig för att sprida in-vattnet bättre över hela bredden på spalten.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

så otroligt vackert <3

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

ser ut som du kar köpt det i affär ... helt gudomligt slutresultat

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223471 = gillar :P

!OBS dyslektiker OBS!

Permalänk
Medlem

Hur fint som helst!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Casemod-mästare

Tack för alla trevliga svar, det uppskattas!

Skrivet av Curemylife:

Kostnad? Och skicka ett pm om du vill sälja ett;)

Inget jag säljer, tyvärr.

Skrivet av Mizzarrogh:

Det var verkligen vackert, du får ha det i finskåpet sedan, måste vara kul att se saker man gjort när man ser tillbaka på vad man lärt under åren.

Synd att nickel är så förbanskat dyrt idag, annars hade det varit intressant att labba mer med custom vattenblock, har länge funderat över mer solida block för GPU kylning och sådant.

Tackar jag för! Jo, det är det absolut. Riktigt fin känsla när man har tillverkat nått man har ritat upp, ha en 3D modell och sen den fysiska prylen!

Nickel? Man använder koppar men nickelpläterar. Eller menar du att nickelplätering är dyrt?

Skrivet av Findecanor:

Det var snyggt fräst! Ritade du hela själv eller startade du med en existerande design?

Jag är nyfiken på vilka faktorer som får ett vattenblock att prestera bättre. Jag har sett att vissa innehåller en "jet plate" med ett avlångt hål av plåt i mitten för att få vattnet genom en smalare spalt. Vissa har fenor och grejer för sig för att sprida in-vattnet bättre över hela bredden på spalten.

Det är ritat av mig från scratch. Klockan var efter midnatt, men jag kastade ihop en modell. Jag har ju ritat vattenblock tidigare(dock aldrig tillverkat denna typen) så jag har ju ett litet hum om hur det ska vara.

När jag gör saker brukar jag köra mycket "på känn", jag har mina teorier om hur saker och ting funkar, men om det är rätt eller fel vet jag inte, därför ska du inte ta detta svar som fakta. Jag kan tänka mig att trycka på vattnet med ett högt tryck emot flänsarna ökar värmeavledningsförmågan i blocket.(eller ja, du får bättre värmeledningsförmåga ju högre tryck du har på saker och ting) Om du då trycker vattnet igenom det smala utrymmet(jetplaten) innan det går ner i flänsarna ökar du trycket på vattnet och där med värmeledningsförmågan. Nått mer är ju att skapa turbulens i vattnet, exempelvis genom en vågig kanal(titta bara på luftkylare, alla flänsar är ju byggda så de ska skapa turbulens). Men annars över lag har jag ingen direkt erfarenhet vad som krävs för att lyckas med ett vattenblock.

Permalänk
Avstängd

Jo, menade att nickelblocket till plätering har gått upp i pris ganska mycket de senaste åren verkar det som.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Oj vad imponerad jag blev av detta!!! Sjukt häftigt

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr 3D:

Tack för alla trevliga svar, det uppskattas!

Inget jag säljer, tyvärr.

Tackar jag för! Jo, det är det absolut. Riktigt fin känsla när man har tillverkat nått man har ritat upp, ha en 3D modell och sen den fysiska prylen!

Nickel? Man använder koppar men nickelpläterar. Eller menar du att nickelplätering är dyrt?

Det är ritat av mig från scratch. Klockan var efter midnatt, men jag kastade ihop en modell. Jag har ju ritat vattenblock tidigare(dock aldrig tillverkat denna typen) så jag har ju ett litet hum om hur det ska vara.

När jag gör saker brukar jag köra mycket "på känn", jag har mina teorier om hur saker och ting funkar, men om det är rätt eller fel vet jag inte, därför ska du inte ta detta svar som fakta. Jag kan tänka mig att trycka på vattnet med ett högt tryck emot flänsarna ökar värmeavledningsförmågan i blocket.(eller ja, du får bättre värmeledningsförmåga ju högre tryck du har på saker och ting) Om du då trycker vattnet igenom det smala utrymmet(jetplaten) innan det går ner i flänsarna ökar du trycket på vattnet och där med värmeledningsförmågan. Nått mer är ju att skapa turbulens i vattnet, exempelvis genom en vågig kanal(titta bara på luftkylare, alla flänsar är ju byggda så de ska skapa turbulens). Men annars över lag har jag ingen direkt erfarenhet vad som krävs för att lyckas med ett vattenblock.

Mycket vackert arbete, klar 5a!

För att stödja ditt argument, ett turbulent flöde ger mer värmeöverföring från fläns till vatten än ett laminärt flöde där vattnet närmst flänsarna i teorin flyttas mycket långsammare

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Den som ändå hade de resurserna

Permalänk
Proffsmoddare

Nice! Ser fram emot testresultaten:)

Permalänk
Medlem

Ren mekanisk poesi Vackert!

Ämnet är lite intressant också - ser fram emot testerna.

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem

Ruskigt snyggt! Önskar att man haft en maskinpark med så man spontant kunde göra roligheter.

Permalänk
Casemod-mästare

Än en gång - tack för all positiv feedback!

Galleriet är uppdaterat med testresultaten!

TL;DR: Blocket med flödet emot mitten av flänsarna där vattnet minnade ut vid sidorna var bättre/kallare med 2*C.

Permalänk
Medlem

J*vligt häftigt måste jag säga!

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk

Nice! 5/5

Permalänk
Medlem

Löjligt snyggt. Vad skulle han ta för att bygga ihop ett custom-chassie tro?

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av vompen:

Löjligt snyggt. Vad skulle han ta för att bygga ihop ett custom-chassie tro?

Nåt någon annan skulle jag inte göra det, men åt mig själv så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr 3D:

Nåt någon annan skulle jag inte göra det, men åt mig själv så...

Attans haha

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Något jag har funderat på är om diamantformade pinnar hade varit bättre än kanaler? Skulle ju minska mängden koppar något men samtidigt öka turbulensen och möjligtvis även ytan. Tror du detta kan leda till lägre temperaturer eller gör man bara det sämre på alla sätt och vis?

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av Semenra:

Något jag har funderat på är om diamantformade pinnar hade varit bättre än kanaler? Skulle ju minska mängden koppar något men samtidigt öka turbulensen och möjligtvis även ytan. Tror du detta kan leda till lägre temperaturer eller gör man bara det sämre på alla sätt och vis?

Det känns ju som om det skulle bli bättre med tanke på turbulensen, jag funderar dock på en vågig design, men tror inte det har så stor betydelse. Jag kommer inte tillverka nya vattenblock för att prova detta, men skulle kunna testa lite simulationer i CAD. Bör ju ge en riktlinje iaf.

Permalänk
Medlem

Det här var kul att se! Riktigt snyggt! Skoj också att det visade sig att det blev bättre temp med vattnet in i mitten!
Kör själv med ett block jag gjort i CAD/CAM där vattnet går in i mitten, men där har jag en plexi topp och en jet plate och sedan en mellanvägg som tvingar vattnet upp respektive ner mellan flänsarna med utlopp högst upp.
Dock inte samma stiliga finish som ditt läckra block.

Visa signatur

be quiet! Silent Base 601 l Asus ROG strix B450F l Seasonic Focus GX 750W l AMD Ryzen7 5800X3D l Zalman CNPS17X l G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600Mhz 2x16GB CL16 l Gainward RTX 3080 PHOENIX V1 LHR l Kingston A400 240GB M.2 SSD l SSD OCZ ARC 100 240GB | Seagate Barracuda 2000GB l DIY simracing rigg l Oculus Rift l Asus 27" VE278H l

Permalänk

Nice!
Jag hade varit minst sagt nervös över att köra den fräsen i koppar till det djupet. Får man fråga varför använde du inte använde en slitsfräs istället och gjorde ytterkanterna lägre? (jag är bara nyfiken, det är ingen kritik)

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av Iggy_82:

Det här var kul att se! Riktigt snyggt! Skoj också att det visade sig att det blev bättre temp med vattnet in i mitten!
Kör själv med ett block jag gjort i CAD/CAM där vattnet går in i mitten, men där har jag en plexi topp och en jet plate och sedan en mellanvägg som tvingar vattnet upp respektive ner mellan flänsarna med utlopp högst upp.
Dock inte samma stiliga finish som ditt läckra block.

Jo, jag såg det! Mer customfrästa vattenblock åt folket!

Skrivet av swetrekki:

Nice!
Jag hade varit minst sagt nervös över att köra den fräsen i koppar till det djupet. Får man fråga varför använde du inte använde en slitsfräs istället och gjorde ytterkanterna lägre? (jag är bara nyfiken, det är ingen kritik)

Var inga problem alls faktiskt, lite försiktig på skärdjup/ingrepp bara.
Vi kör väldigt mycket med små fräsar på jobbet så... Vi har ju slitsfräsar, men vet inte om vi har så tunna och jag har ingen bra hållare till slistfräsen isåfall.(Kör ju bara slitsfräsarna i de manuella maskinerna) Jag håller med att jag hade kortat ner maskintiden markant men det hade blivit svårare för mig att rigga och tagit längre tid. Nu medan maskinen gick jag hem och åt och lite sånt.