teknikförvirrad tjej söker laptop för längre relation...

Permalänk

Hej,
Det är alltid klurigt att hitta en dator som passar perfekt för ens behov utan det blir snarare en kompromiss i alla fall. Vad är det som är viktigast för dig? Är det en lätt dator? Att du kan spela Sims (4?) i bra upplösning och detaljrikedom? Eller att datorn är snygg?

Vilken skärmstorlek vill du ha? en 13" är mer portabel men det blir mer ansträngande att sitta en längre stund vid den än en 15" dator.

Om en 15" går bra skulle jag säga att följande datorer är rätt bra på spel:

Lenovo IdeaPad Y50-70 15.6" + Bra prestanda och en stor hårddisk för film + har bakgrundsbelyst tangentbord. - Väger 2,5kg och den är svart.
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

Lycka till med ditt köp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Ber om ursäkt om jag lät spydig, var inte meningen

Jag är fortfarande tveksam till att 256 gb räcker till. Förstår om det är en gammal människa som inte laddar ner något, varken lagligt/olagligt. Men filmer, bilder, program, diverse annat. Det gäller att tänka lite smart då och vara medveten om hur mycket plats man har och vad man kan undvara. Vet själv hur fort det går när utrymmet bara försvinner på en ssd, därav mitt köp av 512gb.

Det är som du sa upp till varje person.

Absolut inte 128gb, det är på tok för lite då man har 100gb efter installation av os och annat. Annat tåls att argumentera om.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lenan91:

Hej. Jag har suttit hela dagen och försökt hitta en laptop som jag vill ha. Dock förstår jag ingenting om ram-minne, tum eller processorer...

Jag är en väldigt enkel tjej som bara vill ha datorn till att spela sims, kolla Facebook och se en och annan film...

Det som är viktigt för mig är att den inte väger för mycket, har ett upplyst tangentbord, hdmi-uttag och den får gärna vara rosa eller iaf ljus! Priset är inte heller så viktigt men under 10000 hade varit trevligt...

Snälla hjälp!

Hej,

Varför inte denna?
Fler kommentarer, jag gillade den skarpt.
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flippson69:

Lenovo IdeaPad Y50-70 15.6" + Bra prestanda och en stor hårddisk för film + har bakgrundsbelyst tangentbord. - Väger 2,5kg och den är svart.
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

Lycka till med ditt köp!

En bättre lenovo men tusenlappen dyrare, samma namn konstigt nog.
https://www.komplett.se/lenovo-y50-70-156-full-hd/824480#!tab...

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Är det Sims 4 du spelar så räcker det nog inte med ett Intel HD4000, det inbyggda grafik chippet presterar bara i snitt 30 fps, vilket kommer göra så spelet inte flyter på så bra.

Mitt tips är att du kolla på en i7 laptop med ett spel grafikkort med minst 8GB Ram minne och du vill nog ha en 15" skärm så bilden inte är så liten för när du spelar sims. En 17" laptop är inte så flyttbara och kan kännas stora. Sedan resten av funktionerna som ljus på tangentbord eller att det är en slimmad laptop skulle du kunna välja efter själva härdvaru specifikationerna.

Och en SSD hårddisk är inte ett måste, inte för att gå in på facebook, titta på film och ibland kanske spela lite Sims.

Permalänk
Medlem

10 lax på en lapptop bara för å spela lite sims ? låter som pengar i sjön ...jag hadde tatt vad tusan somhelst för en 6-7 lax å sänkt inställningarna istället ....

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Skrivet av rinosaur:

En bättre lenovo men tusenlappen dyrare, samma namn konstigt nog.
https://www.komplett.se/lenovo-y50-70-156-full-hd/824480#!tab...

den är 2000kr dyrare

Och i så fall skulle jag nog gå upp ytterligare ett steg för 500kr extra. Då får man bättre skärm med högre upplösning, SSD, 16GB ram mot 8GB samt ett grafikkort med 4GB minne istället för 2GB:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/204632-l...

Permalänk

Här är ju råden enkla: Ta inga lån, köp inget på kredit utan spara till något begagnat av bra kvalitet (kolla licensen köp inget "home premium" plast skit).

Ps. Systemkraven för Sims 4 är låga!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Nesvop:

Jag kan inte säga annat än att detta är exakt det jag skulle gå på!

Detta filter gör just det:
Prisjakt
Sen kan du själv välja färg/utseende efter egen preferens ;-).

Här är ett ännu bättre filter som inte godkänner SSHD, endast befattar sig med IPS samt accepterar pekskärm.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Här är ett ännu bättre filter som inte godkänner SSHD, endast befattar sig med IPS samt accepterar pekskärm.

Jag kanske skulle ha lagt ner några sekunder till alltså

Permalänk
Medlem

skulle köpt en macbook pro retina om jag vore ts, annars en asus zenbook.

mindre teknikintresserade bekanta brukar bli mer nöjda med mac i min erfarenhet, när det är windows så blir det mer krångel. ofta är det inte något som är fel utan snarare att de har installerat toolbars och bloatware när de uppdaterar sina program (klickar bara nästa nästa nästa), att open office-filen inte går att öpnna i word och allt vad det kan vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Här är ett ännu bättre filter som inte godkänner SSHD, endast befattar sig med IPS samt accepterar pekskärm.

Lägg på en vikt under 2kg så har du ett perfekt filter som TS kan titta igenom.

Permalänk
Medlem

Hjälpa inte stjälpa

Skrivet av Alling:

Du ska ha SSD (inte någon form av hybridhårddisk, SSHD eller SSD-cache) och skärmen ska vara 1920x1080 (inte lägre) och IPS (inte TN). Du ska ha minst 4 GiB RAM men 8 GiB räcker gott och väl.

Kolla inte på hur många "gigabyte grafik" eller hur stor hårddisk datorn har. Du vill hellre ha 120–250 GB SSD än 1 TB vanlig snigelhårddisk.

Den här tråden blev ju till ingen hjälp ... Första svaret duger utmärkt !

Eller vänta på Intels generation 5 processorer ... Som drar aningen mindre ström och har lite bättre grafikprestanda.

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem

jag skriver helt under på specifikationen om 1920X1080 som bildskärm och SSD som lagring
8 Gigabyte minne är bra och kommer att räcka ett tag.
en 128 Gigabyte SSD räcker för operativsystemet, nyttoprogram och några spel/filmer samt lite musik.

Mer film kan man ha på den externa disken.

Sen ett tips. Se till att alltid ta kopior på tex skolarbeten till ett USB minne eller den externa disken.
Oavsett hur bra datorer man än köper så kan de gå sönder eller bli stulna. Därför bör (läs SKA) man ha en kopia på viktigt data.
3M hade en bra slogan. There are two kinds of data. Data that has been backed up or data that hasn't been lost - YET.......

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Lite över budget men Macbook Pro Retina 13".

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Det är flera svar som varit halvbra eller bra. SSD, ips skärm, prestanda processor (i5/i7), under 10k och ska vara portabel vilket i mitt tycke är en dator under 2kg och kanske under 15 tum, dvs 13-14. Vi hade en länk tidigare med alla filter utom skärm och vikt vilket trådskaparen kan ändra själv efter sitt eget tycke. Fanns ett antal alternativ som klarade alla krav.

Svar på off-topic bortredigerat. /mod
Permalänk
Medlem

Bara för att maxtaket är 10K betyder det inte att man ska komma så nära det som möjligt.

Känns som att TS kan komma undan med en dator för ~4K (även om det betyder att windows laddas på 20sek istället för 7) och att spara 6000 känns rätt relevant.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Finns valet så rekommederar jag faktiskt I5 då de är billigare. Bättre lägga pengar på mer minne /större SSD än CPU kapacitet då en I5 brukar räcka mer än väl.

Just 128SSD 8GB och en I5 är faktiskt vad vi brukar köpa till Jobbet också. Dock har man här valt att lägga sig lägre skärmmässigt som standard även om jag har sett till att få 1080P på mina. (HP840 vilka är fina maskiner men de ligger för högt prismässigt)

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Den här kanske blir bra?
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...
Den kostade dock 4999:- förut

edit: den är orange

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk

Köpte en sån här till syrran och satt in en extra ssd(mycket enkelt). Måste säga att det är en mycket gedigen laptop med 1080p och ips samt ett enligt mig bra laptop tangentbord.

http://www.inet.se/produkt/1972438/acer-aspire-v7-582pg?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puoti Pelkonen:

Här är ju råden enkla: Ta inga lån, köp inget på kredit utan spara till något begagnat av bra kvalitet (kolla licensen köp inget "home premium" plast skit).

Ps. Systemkraven för Sims 4 är låga!

Det där var nog bästa rådet hitils

I övrigt instämmer jag med delar av kören, med tillägget att undvika touchscreen, eftersom det skall vara en matt skärm.

Håller med dom som säger att man skall undvika "plastiga" datorer med plast-skal eftersom de lättare går sönder och brukar ha sämre byggkvalite överlag
Vikten bör ligga under 1.6kg för att det skall vara aktuellt att ha med den överallt (till skola/jobb etc)

om den inte skall kännas "seg i responsen" så är SSD viktigt , vanlig hårddisk blir flaskhals när man skall öppna program eller när man har många flikar öppna i webläsare etc..

Om du inte skall ha apple/mac , och priset inte spelar jätteroll så köp den nya zenbooken som kommer släppas inom två veckor (i7 5500u processor), ca 1 tima extra batteritid jämfört med de zenbook som finns i butik idag.
än så länge har dom presenterat den i 2 varianter som endast skiljer sig i storlek på SSD.. 128GB eller 256GB lagringsutrymme.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s205671669&o=produkt_pr...

Undvik touchskärmar eftersom dom är blanka och speglar för mycket, det skall vara matt skärm för bekvämt skrivande och filmtittande dagtid.
undvik upplösningar högre än 1920*1080 om du vill ha 13" skärm. (utbudet av lätta datorer med bra matt skärm är i princip 13")

Om du vill spara ca 2000 kronor kan du köpa zenbook med i7 4500u, dessa finns redan i butik för mellan 9-10.000
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2855070
(netonnet göteborg hade en igår bland sina fyndvaror för 9000kr, men på netonnet kan man inte känna på produkter eftersom de inte har något uppackat, så jag brukar känna efter på inet, men alltid köpa via nätet för att få full ångerrätt via distansköpslagen, [enda gången jag gör undantag på det är just netonnet där man får samma ångerrätt även om man köper i deras lagerbutik] )

i det segmentet finns inte många varianter utöver zenbook, zenbook är det "säkraste" köpet/rekomendationen.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s205671669&o=produkt_pr...

vill man göra ytterligare avkall på skärmupplösning kan man spara några kronor till, men eftersom du verkade bekväm med pris kring 10.000 så är någon av de länkade asus zenbook UX303LN det givna köpet om du vill ha en windows dator.

billigare varianter med lägre skärmupplösning och matt skärm + SSD eller SSD/hybrid och ok med minne etc..
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s205678844&o=produkt_pr...

Skrivet av Boozfob:

Den här kanske blir bra?
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...
Den kostade dock 4999:- förut

edit: den är orange

Sådan orange lenovo sitter jag å skriver på just nu, den var helt OK för 4990kr , bra chassi å tangenter, dock inte lika tyst fläkt som en "asus ux303ln zenbook" (sämre skärm på lenovon också).
Hittade en toshiba satellite z30-a på rean som är kanon men har lite mer udda designlösningar jämfört med zenbook så den blir inte min förstahands-rekomendation till någon som inte är bevandrad i laptop djungeln och redan vet lite mer specifikt vad den är ute efter.

Permalänk
Medlem

Jag skulle komma med ett annat tips, kolla på en Surface Pro 3. Den täcker alla dina behov plus att du får en surfplatta och anteckningsbok som funka kanon bra. Allt detta under 1Kg och klarar sig i budgeten.

Visa signatur

Simply the best

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Detta är bara överdrivet. Mina föräldrar har en dator med en 256GB SSD. Min pappa är en mycket flitig fotograf och har en bra systemkamera som han kör med. Ändå är deras SSD knappt halvfull. Det blir helt enkelt inte så mycket data av att fotografera.

När din pappa lärt sig att ändra från JPEG till RAW på sin fina systemkamera så kommer den lilla 256 GB SSDn att vara full om några veckor. Räkna med ca 40 megabyte per bild från en modern högupplöst systemkamera. Själv tycker jag att en 3 TB disk blir liten på 2 års normal användning av systemkamera. Dock så sysslar jag med komplicerade fotoprojekt som kräver flera hundra bilder som ska stackas ihop till en i slutändan. Jag kanske är ett specialfall

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad på off-topic*

Visa signatur

Meow

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Detta är bara överdrivet. Mina föräldrar har en dator med en 256GB SSD. Min pappa är en mycket flitig fotograf och har en bra systemkamera som han kör med. Ändå är deras SSD knappt halvfull. Det blir helt enkelt inte så mycket data av att fotografera. Det som tar plats är stora onlinespel, om man gillar att filma eller om man laddar ner stora filer (filmer) och sparar på hög. Ska man ha en dator med både disk och SSD så blir de gärna stora och det straffas man av hela tiden. Då är det bättre att skaffa sig en extra disk för lagring om man tycker att det blir ett problem framöver.
Tänk er gärna in i TS situation innan ni rekommenderar.

...

Skrivet av rinosaur:

En rawfil tar väl allt mellan 5-10mb per bild.. Konstigt att han har såpass mycket utrymme med os, diverse program, redigeringsprogram(?)

Skrivet av OskarW90:

5-10 räcker inte, snarare 15-22

Skrivet av giplet:

Om man inte har så mycket program så kan man ju få in en Windowsinstallation och ett bildbehandlingsprogram på 56GB.
På de återstående 200GB kan man då spara 20000-40000 bilder i raw. Sedan behöver man ju inte spara allt.

Detta är nivåer som ligger långt över vad de flesta hemanvändare kommer upp i. Man får ha ett väldigt stort fotointresse för att stapla raw-filer på hög på det viset. Om man inte bryr sig om raw så kan du multiplicera de där siffrorna med 5.

Jag förstår om man rekommenderar lösningar utifrån hur man själv är, men jag tycker inte det blir riktigt rätt när mindre datorvana användare ber om råd.

Beror väl på hur ny kamera man har. Har man en riktigt ny så ja. Har man en som har några år på nacken så är de mindre. Men det spelar egentligen ingen roll. Min pappas fotointresse är inte så stort att han samlar på sig rawfiler. Det är lite över hans nivå att processa dem sedan. Att fotografera med digitalkamera är ändå ett stort lyft mot att han tidigare har pillat med film.

Min bild är att det är förhållandevis få som har ett sådant intresse och då vet man om att man har behov av mycket plats och skriver det i originalposten.

@giplet jag delar inte heller din generella beskrivning. Är man någorlunda engagerad/seriös med sitt fotograferande så går det åt många gigabyte med tiden. På din far låter det som att han raderar 90% av alla bilder efteråt och inte sparar några råfiler, och det vill jag hävda är inte typiskt för en fotograf. Själv har jag terabyte med bilder, och går du in på Fotosidan eller vilket annat fotoforum som helst så är nog scenariot densamma.

Skrivet av ZOiDVOiD:

10 lax på en lapptop bara för å spela lite sims ? låter som pengar i sjön ...jag hadde tatt vad tusan somhelst för en 6-7 lax å sänkt inställningarna istället ....

Skrivet av Yorg:

Bara för att maxtaket är 10K betyder det inte att man ska komma så nära det som möjligt.

Känns som att TS kan komma undan med en dator för ~4K (även om det betyder att windows laddas på 20sek istället för 7) och att spara 6000 känns rätt relevant.

Instämmer i ovanstående. Ta vilket skit som helst, det finns inget som är för dåligt för surf längre, det var för 10 år sedan det. Skippa SSD och spara de pengarna, det uppskattar nog bara geeks som oss. 8GB RAM (arbetsminne) och minst 500GB hårddisk är de enda kraven jag skulle säga, allt annat kan kvitta. Kolla efter begagnade Sony Vaio, de kan finnas i roliga färger och är av rätt bra kvalitet överlag.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flippson69:

den är 2000kr dyrare

Och i så fall skulle jag nog gå upp ytterligare ett steg för 500kr extra. Då får man bättre skärm med högre upplösning, SSD, 16GB ram mot 8GB samt ett grafikkort med 4GB minne istället för 2GB:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/204632-l...

Webhallens dator är 1.500 kronor dyrare än kompletts.

Den har 1080p 15,6", vilket är fullständigt normalt. Tror inte en normal tjej har nytta av en laptop med 4k och starkare gpu än så, tror att koplett-datorn är lite i överkant redan.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Instämmer i ovanstående. Ta vilket skit som helst, det finns inget som är för dåligt för surf längre, det var för 10 år sedan det. Skippa SSD och spara de pengarna, det uppskattar nog bara geeks som oss. 8GB RAM (arbetsminne) och minst 500GB hårddisk är de enda kraven jag skulle säga, allt annat kan kvitta. Kolla efter begagnade Sony Vaio, de kan finnas i roliga färger och är av rätt bra kvalitet överlag.

Jag kan hålla med dig till viss del. Men SSD uppskattar alla, det är verkligen den största uppgraderingen man kan göra med en dator som används till just surfa, kolla lite på film etc. Jag kan väl hålla med om att det borde gå (och går) att hitta en dator runt 5k som har klarar alla krav.

Permalänk
Medlem

ASUS släppte ju sin ZENBOOK (UX31e) i rosa upplaga. Väldigt snygg är den, om än inte helt ny teknik. Kanske går att hitta begagnad för en bra peng.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Xyborg:

Ang tum, det anger ju helt enkelt bara hur stor - rent fysiskt - datorn och därmed även skärmen är. En bra ide hade varit att gå till en elektronikbutik och titta på några datorer i 11, 13 och 15 tum för att känna och se vilken storlek du är bekvämast med. En större skärm är ju skönare att arbeta/surfa/spela på men medför samtidigt en klumpigare dator.

Börja med det och kom sen tillbaka hit så kan vi rekommendera en bra datorn i den storlek du tyckte var trevligast.

Bra råd!
Se efter hur stor du vill att datorn skall vara, för liten ger liten skärm och smått tangentbord, för stor känns onödigt klumpig.
Min gissning är att 15 tum kan vara en bra kompromiss.
Angående färg antar jag att ljus eller rosa inte är något krav utan mer ett önskemål, nu när jag kikat lite på bärbara måste jag säga att det är konstigt att det inte finns mer ljusa datorer, själv tycker jag att en vit vore trevligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp! Köpte en acer aspire igår och det kändes så bra att ha lite koll