Backblaze redovisar förödande felfrekvens för hårddisk från Seagate

Permalänk
Avstängd

Det här är helt sjukt!!! Jag har en ST3000DM001-9YN166 och nu i Harddisk
Sentinel ser jag att den ligger på 76% i Health medan min WD 3TB ligger på 100%
å min Neutron SSD ligger på 100% i Health. Nu jävlar bliré å införskaffa en ny
WD och inte förlita sig på att ST kan lagra viktiga filer. Tack som fan Sweclockers
å ni som posta om Harddisk Sentinel programmet här! Ni har räddat mina filer! ^^,

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Har i alla år tidigare använt mig av Maxtor eller WD, men bytte till just Seagate 3TB diskar förra året, körde först 2 st i raid0.
Första disken kraschade efter cirka 6 månader och ungefär 3TB data gick förlorad dock inget viktigt (raid0).
Skaffade mig en till, alltså 3x3TB raid0 och nu efter ytterligare 6 månader verkar ännu en disk vara på gång att ge upp.
Detta var sista gången jag köper Seagate och kommer gå tillbaka till WD igen, värt vartenda krona extra för att slippa problem.

Visa signatur

CPU: Intel i7 6700K @4,7GHz GPU: 2X GeForce GTX 980Ti SLI RAM: 32GB Corsair Vengeance LPX 2400Mhz Moderkort: Asus z170 PRO Gaming Systemdisk: Samsung 950 PRO 512GB Gamingdisk:Samsung 850 500GB Lagring: 4TB WD Red Mus: SteelSeries Rival Tangentbord: Corsair k70 Headset: Kingston HyperX Cloud http://www.it-schill.com

Permalänk
Medlem

Säkert något i tillverkning eller material från någon underleverantör, behövs inte mycket innan det blir fel.
Jobbade för +20år sedan på en datorfirma som då huvudsakligen använde NEC IDE hårddiskar, var uppriktigt riktigt snabba och trevliga diskar. På den tiden var det 20Mb till runt 200Mb i lagring, forntid
Helt pötsligt så blev det närma 100% felfrekvens när diskarna var fyllda till ca:2/3, det visade sig att dom bytt leverantör av gummi-packning. Den nya slarvade med skärmningen, något som inte visade sig förrän vid ca:2/3 nyttjande av utrymme.
Enklaste lösningen var att skärma av disken med skärmtejp (tejp med folie för skärmning av RF), krånglande diskar fungerade direkt efter tejpning.

I övrigt så har jag haft WD, Seagate, Hitachi, Quantum med flera som gett sig av olika orsaker.
WD - Elektronikfel... IDE
Hitachi - Troligen fel på läshuvud... SATA
Quantum - Lagerfel... IDE
Seagate - Jordningsfel av skivor på gammla goda tiden ;-), då rengjorde man jordningsbygeln som satt på motoraxeln...
Eller att man fick peta på axeln, då den kommit i dött läge = motorn kunde inte starta. Intressant är att dessa fel var på olika diskar MFM vs RLL...

Alla tillverkare har dåliga modeller/perioder, vore konstigt annars!

Är säker på att Seagate 3Tb diskar ligger bra till nästa gång, då den felfrekvensen tyder på en eller några dåliga batcher som kommit ut innan det blivit upptäckt...
Tyvärr tråkigt när det händer
Men inget man kan gardera sig mot, då dessa fel inte upptäcks förrän ute hos kund!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

Ah, självklart var det just den modellen man köpte på Webhallens julkalender förra året. Den var ju billig iaf

Visa signatur

Under construction...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Roligt att se att Deathstar-tillverkaren har lägst felfrekvens, även om det inte längre är IBM som är ägare.

Alla de som för tretton år sedan högtidligt deklarerade att de aldrig mer skulle köpa en deskstar hårddisk räcker upp en hand nu!

Handen uppräckt!

När min andra Deskstar kastade in handduken återgick jag till Seagate.
Dom fungerande Deskstar diskarna åkte ut och ligger och samlar damm i gömmorna, kanske ska peta i dom i någon dator och se vad dom går för.

Ingen annan disk har kraschat för mig hittills.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk

Har själv en ST3000DM001-1cH166 och undrar när man kan hävda att disken är "trasig". Alltså vid vilken Fitness och Performance?

SpeedFan's SMART visar 94% på både Fitness och Performance.
Kan reklamera och få en ny redan nu?

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det här är helt sjukt!!! Jag har en ST3000DM001-9YN166 och nu i Harddisk
Sentinel ser jag att den ligger på 76% i Health medan min WD 3TB ligger på 100%
å min Neutron SSD ligger på 100% i Health. Nu jävlar bliré å införskaffa en ny
WD och inte förlita sig på att ST kan lagra viktiga filer. Tack som fan Sweclockers
å ni som posta om Harddisk Sentinel programmet här! Ni har räddat mina filer! ^^,

Oavsett märke, lita ALDRIG på att en disk inte kommer krascha. Allt du är rädd om måste du ha på minst 2 diskar, helst på två fysiskt skilda platser. Någon skrev tidigare här "Det finns två sorts data. den som har en backup, och den som ännu inte är förlorad"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slakter:

Har du smart på ? så fyller den upp "Raw read error rate" and "Seek error rate"
Hoppas du har bytte Firmware i dom http://knowledge.seagate.com/articles/en_US/FAQ/223651en

Ja jag uppgraderade till CC4H en stund efter att den kom ut. Mest för att bli av med de förbaskade parkeringsljuden. Ja massor med läsfel samt reallokerade sektorer och sedan började ZFS ryta till.

Permalänk

Att den höga felfrekvensen är batchrelaterad kan vi nog stryka. Här en bild på de 5 senaste diskarna som har failat i min filserver. Diskarna är inköpta vid två olika tillfällen. Vid smarttester så failar 3st redan vid --test=short, och resterande 2st failar på --test=long. Samtliga diskar kickas ur min mdadm-raid.

När diskarna började gå sönder en efter en så kom passande nog första rapporten från Backblaze, vilket gör att jag nu sitter med 8st HGST diskar istället, spinner på som en katt hittils

Permalänk
Medlem

Jag hade precis en sån här, gick sönder i oktober eller november förra året då den bara i princip dog strax innan garantin tog slut. Orkade dock inte bry mig om att utnyttja garantin då jag ändå inte ville ha en ny likadan disk.

Presterade som bara den gjorde den åtminstone, hade en konstant read på 180MB/s. Men jag kommer undvika seagate i framtiden åtminstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av undertext:

Att den höga felfrekvensen är batchrelaterad kan vi nog stryka. Här en bild på de 5 senaste diskarna som har failat i min filserver. Diskarna är inköpta vid två olika tillfällen. Vid smarttester så failar 3st redan vid --test=short, och resterande 2st failar på --test=long. Samtliga diskar kickas ur min mdadm-raid.

http://i.imgur.com/MZq6f7u.jpg

När diskarna började gå sönder en efter en så kom passande nog första rapporten från Backblaze, vilket gör att jag nu sitter med 8st HGST diskar istället, spinner på som en katt hittils

Hmm... Tror nog att det ändå är batchrelaterat, dom diskarna på bilden har Datekod:12475 och 12476. Dom är då tillverkade 2012-05-25 och 2012-05-26.
Tar lite längre tid än så innan felen blit inrapporterade från kund....

HGST tror jag nog är ett bra val, dom och Samsung har länge varit minna favoriter. Har fått för mig att dom har en jämn kvalitet!

Tråkigt ändå, när någon blir blir drabbad som du!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Lite paranoid blir man, jag har 2st Seagate-diskar, en 2TB och en 2.5" 750GB. Dock har dessa, tillsammans med en Toshiba-disk, bäst hälsa av samtliga hårddiskar Men de är ju inte samma modell som de mest problematiska diskarna enligt artikeln.

De diskarna jag äger som visar något slags fel är från Corsair och Western Digital, en 750GB med "188 överföringsfel" och en 1TB med en dålig sektor.
SSD:n från Corsair har 2st "återallokerade datasektor".
Min externa 1TB 2.5" WD-disk verkar dock inte ha några problem, förutom när Windows slutade hitta den oavsett dator jag testade den i. Nu fungerar den igen dock från ingenstans. Sladdproblem möjligtvis?

Jag verkar ha haft mer tur med mina Seagate-tediskar iallafall

Permalänk
Medlem

Hade disk från Toshiba i min laptop från skolan som höll i 2½ år innan den gick sönder. Byttes mot en Seagate disk som gick sönder efter 6 månader. Ska dock tilläggas att datorn flyttades runt mycket så går ju inte direkt att jämföra med en disk i en stationär dator.

Permalänk

8st 4TB Seagate diskar här, nemas problemas. Iofs så kör jag SnapRAID, sliter inte mycket på disk då..

Permalänk
Medlem

Har två 3TB och en är trasig. Ser ut att stämma rätt bra det där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

8st 4TB Seagate diskar här, nemas problemas. Iofs så kör jag SnapRAID, sliter inte mycket på disk då..

Det räddar dig tyvärr inte i längden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cheben:

Mekaniska saker har en tendens att först ha hög felfrekvens (där fel i tillverkning och osynliga materialdefekter visar sig), för att sen plana ut och sen snabbt öka när de når sin designade livstid, så det beteendet du märkt är ganska naturligt.

Dock måste dem fått en dålig batch. 46 % felprocent måste ha gått att se under utvecklingen kan man tycka, annars är det någon som tabbat sig REJÄLT. Men vilka är dem WD ägda? Antar de gör enterprise=dyra diskar?

Om man läser lite mer så ser man att det är verkligen en serie som hade problem och Samsung har erkänt det sedan länge. Så ja det är dålig batch och inte helt rättvisande vad gäller samsungs kvalité. Dock ska man vara klar med att det handlar om en helt annan miljö än hemma och de satsar på det billigaste diskar eftersom kostnad på grund av högre felfrekvens är obefintlig (tror de sa att det är värt ca 16 cent på priset av en disk om den har 1 % fel frekvens i stället för 2%). Knappast sättet vanliga användare kommer tänka då de flesta inte sitter på RAIDZ3 eller liknande som kan ta stora mängder felande diskar.

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant att se likadan statistik för SSDer som varit i hård drift

Visa signatur

//lots of Random Servers\\
\\-xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-//

Permalänk
Skrivet av beh:

Det räddar dig tyvärr inte i längden.

Jaså? Skulle uppskatta en närmare förklaring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Jaså? Skulle uppskatta en närmare förklaring.

Ja att ditt system sliter mindre på diskarna för att vissa av diskarna kan ligga i dvala betyder ju bara att dina diskar dör först när de är utanför garanti.

Permalänk
Skrivet av beh:

Ja att ditt system sliter mindre på diskarna för att vissa av diskarna kan ligga i dvala betyder ju bara att dina diskar dör först när de är utanför garanti.

Oj, du fick till det att diskar som håller längre än garantitid är något negativt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Om man läser lite mer så ser man att det är verkligen en serie som hade problem och Samsung har erkänt det sedan länge. Så ja det är dålig batch och inte helt rättvisande vad gäller samsungs kvalité. Dock ska man vara klar med att det handlar om en helt annan miljö än hemma och de satsar på det billigaste diskar eftersom kostnad på grund av högre felfrekvens är obefintlig (tror de sa att det är värt ca 16 cent på priset av en disk om den har 1 % fel frekvens i stället för 2%). Knappast sättet vanliga användare kommer tänka då de flesta inte sitter på RAIDZ3 eller liknande som kan ta stora mängder felande diskar.

Blander du sammen Seagate og Samsung? Så vidt jeg kan se nevner Backblaze kun Seagate og ikke Samsung som disker de brukt i sine rack system.

Spør ettersom jeg selv bruker 2 stykk Samsung Spinpoint SP2504C (250GB) der ble innkjøpt noen gang i 2006. De er iflg SMART feil frie og funker ennå på trass de vært i drift nesten kontinuerlig fra mitt eldre bygge (en Athlon 4200+ på socket 939) med pause i 2-3 år da jeg brukte mest laptop til i mitt siste bygge der i signaturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Roligt att se att Deathstar-tillverkaren har lägst felfrekvens, även om det inte längre är IBM som är ägare.

Alla de som för tretton år sedan högtidligt deklarerade att de aldrig mer skulle köpa en deskstar hårddisk räcker upp en hand nu!

*Viftar frenetiskt*
Hade fan 5-6 såna som rasade allihop, 2 gånger dessutom. Sen hade modellen utgått och den tredje gången fick jag större/senare modeller. Tror ev. att jag fick byta nån av dom också. Där kunde man snacka om skitdiskar...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk

Jag hade vibrerande Seagate disk som jag ville ha utbytt men enligt Seagate support så var detta normalt... så jag har därefter aldrig mer köpt Seagate och disken kasserade jag. Ett annat stort dolt problem är Internet butikernas vansinnigt dåliga paketeringar av hårddiskar. En nylig sändning från NetOnNet av fem tunga 4TB WD diskar i en skokartong !!! En av dessa klarade transporten hjälpligt medan de andra antingen varken startade eller så vibrerade de så datorn skakade. De fick naturligtvis genast bytas ut mot en ny sändning (Posten och butiken gjorde upp om kostnaderna). Hade (WD) hårddiskarna hanterats rätt så hade inga gummiupphängningar behövts.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Jag måste ha haft en fruktansvärd tur, både hemma och på gamla jobbet.
Eftersom jag körde med Seagate hemma så köpte jag/vi in Seagate diskar till servarna på jobbet (statlig myndighet) och dom tuffade på hur bra som helst. Generellt sett naturligtvis, iallafall inget som verkade vara av sämre kvalité.

Vi hade kanske inte så många 3TB diskar iof, blir lite osäker.

Jaja.. här hemma går det bra iallafall

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

DMO001 har ju varit känd för att vara kassa ett bra tag nu. Rekommenderar dom inte. Skickat in en själv för den började få kassa sektorer.
Har en kvar dock men har haft en reserv WD 3TB Green liggandes då jag bara väntar på att skiten ska dö.

Serienumret på min kvarvarande, båda var köpta sammtidigt så var samma modell.
ST3000DM001-9YN166

Permalänk
Medlem

Lite lustigt är det att hänga på det här forumet ibland faktiskt. Folk anklagar varandra för att vara fanboy´s, men hela jävla forumet är ju det i grund och botten.
Ett exempel är ju att om denna nyhet hade gällt Western Digital, så hade allt varit normalt och korrekt.
Men nu var det ju Seagate, och då går skam på torra land.

Hdd området är dock inte exklusivt när det gäller detta, utan vi kan dra paralleller till annan hårdvara som t.ex moderkort, och andra produkter.
Om MSI kommer med något helt nytt så är det skitdåligt, men om det hade varit Asus så hade alla lagt sig och bett, som om det vore religion.

Ingen tillverkare är ofelbar, och det kan komma batcher som går helt åt skogen, som det verkar ha gjort för Seagate denna gång.
Personligen har jag haft fullt med Seagate hårddiskar, och ingen har krånglat, utan vissa av dom har blivit ivägskickade pga ålder.
Även mina polare kör Seagate och samma där.
Den enda som har fått "fel" är min nuvarande 2TB, som har skickat iväg 5 filer på Reallocated Sectors Count.
Annars inte ett enda dugg.
Men åandra sidan, när en sådan här nyhet publiceras så har ju "ALLA" fått fel på sina diskar, från vederbörande tillverkare.
Det blir lite som en lägereld helt enkelt.

Ja jag vet att jag hackar, men jag verkar vara en av gravt få som faktiskt reagerar på både folk och produkter på detta forum.
Ärlighet kan svida.

Dold text

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Roligt att se att Deathstar-tillverkaren har lägst felfrekvens, även om det inte längre är IBM som är ägare.

Alla de som för tretton år sedan högtidligt deklarerade att de aldrig mer skulle köpa en deskstar hårddisk räcker upp en hand nu!

Jo tack! Här är en till. Hade någon IBM (minns inte storlek) men det var ju som om någon magiskt knäppte med fingrarna så slutade alla att fungera samtidigt både för mig och för mina vänner. Minns att jag skickade in den första och fick en ny. Den nya höll i några månader och sedan fick jag en till som fungerade i några veckor. Sedan orkade jag inte med skiten längre utan kastade skräpet på tippen. Minns inte men tror faktiskt jag t.o.m. fick pengarna tillbaka av gamla Datorbutiken.com
Sedan dess har jag inte kollat åt dessa diskar mer men statistiken här visar annat. Nu är det iofs bara SSD som gäller, så det vore intressant att se en studie av dessa.

Permalänk
Medlem

En polare kör en seagate 3Tb hoppas den håller.

Kört själv seagate och det funkar helt okej. Men wd blue 1tb tycker jag låter mindre än seagates 7200rpm 1Tb disk i alla fall dom exemplaren jag har lyssnat på hemma.

Har i flera år klagas/rapporteras på/om 3Tb disken. Så är inget nytt för mig. Men sen klagas det över lag att seagate är sämre än wd, men enda erfarenheten är att en av wd diskarna är tystare än segates motsvarighet, kan ju ändrats sen dess.

Har bara rasat en disk och den var en segate. Men inte är avskräkt av det, den gick i närmare två år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Lite lustigt är det att hänga på det här forumet ibland faktiskt. Folk anklagar varandra för att vara fanboy´s, men hela jävla forumet är ju det i grund och botten.
...
Ja jag vet att jag hackar, men jag verkar vara en av gravt få som faktiskt reagerar på både folk och produkter på detta forum.
Ärlighet kan svida.
/Lifooz

Så talar en äkta Pioneer FanBoy hehehehe...
Som i så många andra sammanhang så skriver man om sina egna (inte andras) erfarenheter.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA