Uppgradering hemmaserver (krav: remote mangemnt)

Permalänk
Medlem

Uppgradering hemmaserver (krav: remote mangemnt)

Hej, första tråden nu.

Ska uppgradera min server som är alldeles för svag och vill därför slå till ordentligt. Det är framförallt moderkort, ram och CPU jag ska uppgradera.
Det jag har som krav är att det ska finnas remote mangement för att kunna hantera servern på distans även om den hängt sig eller stängt av sig.

Sen skulle jag vilja köra på 1150 socketen som verkar vara det mest framtidssäkra?

En bonus är om med 3+ pci express platser men inget krav.

Är det något som går att hitta?

mvh

Permalänk

Du måste nog tillhandahålla lite mer info än så, vad ska du köra på servern? Budget? ECC stöd?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av discokulan:

Du måste nog tillhandahålla lite mer info än så, vad ska du köra på servern? Budget? ECC stöd?

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte så mycket krav faktiskt. Budget under 10 000 och det ska vara en hemmaserver som ska gå att labba med så virtualisering ska den självklart klara. Framtidssäker vill jag också att den ska vara så vill inte köpa något mer prisvärt som inte kommer gå att uppgradera efter något år eller 2.

ECC är inget krav men det är att föredra.

Var sugen på att köra Intel Core i7 4790K 4,0GHz pga pris/prestanda men har inte hittat något moderkort med remote management till den.

Permalänk
Medlem

Brukar det inte vara bättre med "utan k modellerna" för virtualisering? Vet inte riktigt hur det är på 4790k dock

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Brukar det inte vara bättre med "utan k modellerna" för virtualisering? Vet inte riktigt hur det är på 4790k dock

Jag tror utan K är bättre som helhet då den också ska ha stöd för Vpro och lite annat. Men klockfrekvensen tappade rätt rejält istället tyvärr. Är dock inte alls insatt i processorer så därför jag frågar här

Permalänk
Medlem

Köp ett Supermicro Xeon moderkort, de har IPMI inbyggd. IPMI är ett protocol så du kan fjärrstyra datorn via en närverksutgång. Du kan fjärrstyra innan bios går igång, påminner om HP IPO om du har hört om det.

http://www.supermicro.nl/products/motherboard/Xeon3000/#1150

Ett par bra val är X10SLL-F eller X10SL7-F. Det senare har inbyggd LSI 2308 SAS controller om du föredrar att ha det på moderkortet.

Till detta köper du en Xeon CPU i 1200 v3 serien, t.ex Xeon E3-1230v3. Xeons har VT-x bit som är bra att vid virtualisering. ECC stöd är också användbart.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Skrivet av sunefred:

Köp ett Supermicro Xeon moderkort, de har IPMI inbyggd. IPMI är ett protocol så du kan fjärrstyra datorn via en närverksutgång. Du kan fjärrstyra innan bios går igång, påminner om HP IPO om du har hört om det.

http://www.supermicro.nl/products/motherboard/Xeon3000/#1150

Ett par bra val är X10SLL-F eller X10SL7-F. Det senare har inbyggd LSI 2308 SAS controller om du föredrar att ha det på moderkortet.

Till detta köper du en Xeon CPU i 1200 v3 serien, t.ex Xeon E3-1230v3. Xeons har VT-x bit som är bra att vid virtualisering. ECC stöd är också användbart.

Håller med ovanstående, är du beredd att lägga ner den summan så får du en riktigt fin server.

Xeon över i7 för server, samt att bara xeon/i3 har ECC stöd, Inte i7/i5.
Moderkort så kan jag rekommendera ett supermicro från deras x10serie, har själv ett X10SAE som jag är mycket nöjd med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Medlem
Skrivet av timpan8:

Det jag har som krav är att det ska finnas remote mangement för att kunna hantera servern på distans även om den hängt sig eller stängt av sig.

Leta efter ett moderkort med IPMI stöd.
Supermicro rekommenderar jag för moderkort.

Supermicro har t.ex X10SLL-SF.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Leta efter ett moderkort med IPMI stöd.
Supermicro rekommenderar jag för moderkort.

Supermicro har t.ex X10SLL-SF.

En lite OT fråga.
Om man kollar på länken du skicka så är det två kort, en med IPMI och en utan. Prisskillnaden är 59kr.
Finns det någon anledning till att då inte köpa det som har IPMI? Det jag menar är om det finns någon nackdel med att ha IPMI? Annars kan jag tycka det känns lite dumsnålt om man skulle köpa den utan IPMI bara för att man inte behöver det just nu eller för att spara på 59kr så att säga.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

En lite OT fråga.
Om man kollar på länken du skicka så är det två kort, en med IPMI och en utan. Prisskillnaden är 59kr.
Finns det någon anledning till att då inte köpa det som har IPMI? Det jag menar är om det finns någon nackdel med att ha IPMI? Annars kan jag tycka det känns lite dumsnålt om man skulle köpa den utan IPMI bara för att man inte behöver det just nu eller för att spara på 59kr så att säga.

OP ville ju ha remote management även om den hängt sig, det är precis det IPMI är, så tror inte det är NÅGON diskussion om ifall det skall vara med eller utan IPMI.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Köp ett Supermicro Xeon moderkort, de har IPMI inbyggd. IPMI är ett protocol så du kan fjärrstyra datorn via en närverksutgång. Du kan fjärrstyra innan bios går igång, påminner om HP IPO om du har hört om det.

http://www.supermicro.nl/products/motherboard/Xeon3000/#1150

Ett par bra val är X10SLL-F eller X10SL7-F. Det senare har inbyggd LSI 2308 SAS controller om du föredrar att ha det på moderkortet.

Till detta köper du en Xeon CPU i 1200 v3 serien, t.ex Xeon E3-1230v3. Xeons har VT-x bit som är bra att vid virtualisering. ECC stöd är också användbart.

Heter HP ILO inte IPO

Inte mycket att skryta med VT-x då i princip alla desktop och uppåt processorer har det särskilt i haswell. VT-x med EPT eller framförallt VT-D är mer intressant isåfall

Permalänk
Medlem

HP ML 310e gen8 4 990:- (quick spec) kommer med grundversionen av ILO som ger viss fjärrstyrning (remote desktop innan operativet startat), bryta ström via webbgränssnitt osv.

edit: Kan tillägga att Vmwares CLI räknas inte som att ett operativsystem har startat, så det räcker med den medföljande versionen av ILO för att få tillgång till det via remote console.
Men kör man ett "vanligt operativ" så behöver man uppgradera ILO för remote console funktionen.

Permalänk

Ska du bygga en server i den "storleken" ska du lägga ECC på din "att ha"-lista. Att sitta med en korrupt lagring som äventyrar dina server och dess data är inte kul. iLO eller IPMI borde fungera väl för dina behov, kontrollera att du har rätt licens för RM.

Numera förefaller de flesta hypervisors vara väldigt stabila. Så om du skulle få problem med en VM, och du sitter på annan plats än ditt LAN kan jag rekommendera att ha en VPN-koncentrator på ditt LAN och ansluta med VPN in för administration. Detta kan göras i en brandvägg, eller med en NAS och port forwarding i din router/brandvägg.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Här har du en bra rekommendation. (IPMI, Xeon, ECC RAM)
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2412070&view=l

Jag kör detta men med Kingston minnen. (Vilket bör undvikas, så jag har bytt till Samsung som fungerar bättre med SuperMicro).
Ang minne för moderkortet i listan ovan. Läs: https://forums.freenas.org/index.php?threads/ram-recommendati...

Visa signatur

Lill-server(2010): SFF NAS Zotac H55ITX-C-E, Lian Li PC-Q08B, Intel Core i3 540
Stor-server(2014): SuperMicro X10SL7-F, 20GB ECC RAM, 4x2TB WD Green, E3-1230v3, 2xIntel Dual Gigabit Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Docker:

Här har du en bra rekommendation. (IPMI, Xeon, ECC RAM)
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2412070&view=l

Jag kör detta men med Kingston minnen. (Vilket bör undvikas, så jag har bytt till Samsung som fungerar bättre med SuperMicro).
Ang minne för moderkortet i listan ovan. Läs: https://forums.freenas.org/index.php?threads/ram-recommendati...

1. Varför skulle Samsung fungera bättre med Supermicro?
2. DDR3L är lågspänningsvarianten, är detta kompatibelt med vanliga moderkort för 1150 eller måste man kolla speciellt?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Heter HP ILO inte IPO

Inte mycket att skryta med VT-x då i princip alla desktop och uppåt processorer har det särskilt i haswell. VT-x med EPT eller framförallt VT-D är mer intressant isåfall

Tack för rättelsen

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Skrivet av sunefred:

1. Varför skulle Samsung fungera bättre med Supermicro?
2. DDR3L är lågspänningsvarianten, är detta kompatibelt med vanliga moderkort för 1150 eller måste man kolla speciellt?

Samsung eller crucial minnen rekommenderas till x10 serien då folk haft problem med Kingston, vilket resulterade att Kingston drog in x10 serien från compability list. Själv kör jag med CT102472BD160B och funkar prima

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svar och tips det uppskattas mycket. Dock är det en sak som ställer till det lite och det är att nästan alla verkar ha 1 PCI express port. Skulle verkligen vilja åtminstone ha 2 då jag kör ett raidkort på ena och troligtvis kommer expandera det. Sen är det inte omöjligt att jag vill labba med en ordentlig GPU för beräkning och då skulle åtminstone 2 portar behövas.

Kanske får tänka över det här och dela upp det i 2 servrar för det värkar vara väldigt begränsat i att få allt i ett.

Permalänk

Eller så kör du på ett workstation kort ur x10 serien, x10SAT eller x10SAE, som har fler PCI slots - sitter på mobilen så kan inte länka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av discokulan:

Eller så kör du på ett workstation kort ur x10 serien, x10SAT eller x10SAE, som har fler PCI slots - sitter på mobilen så kan inte länka.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack, x10SAT verkar vara det jag söker. Ska kolla ordentligt på den

Permalänk
Medlem

Som det ser ut nu så blir det X10SAT, dock så kommer köpet ske lite längre fram.

Hittade följande recension som var rätt bra men utöver den finns det inte mycket på nätet om den.
http://www.tweaktown.com/reviews/5874/supermicro-x10sat-works...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

En lite OT fråga.
Om man kollar på länken du skicka så är det två kort, en med IPMI och en utan. Prisskillnaden är 59kr.
Finns det någon anledning till att då inte köpa det som har IPMI? Det jag menar är om det finns någon nackdel med att ha IPMI? Annars kan jag tycka det känns lite dumsnålt om man skulle köpa den utan IPMI bara för att man inte behöver det just nu eller för att spara på 59kr så att säga.

Fanns ingen länk direkt till den avsedda produkten. Istället så skrev jag den avsedda produktens namn som en länk för att göra det tydligt vilken jag avsåg. Nej, finns ingen anledning att inte ha IPMI när man vill kunna göra det det trådskaparen önskar. Enda eventuella nackdel(men det får man fråga trådskaparen) är att IPMI på denna bräda delar port LAN1, dvs IPMI på denna bräda har ingen egen avskild port. Kör själv en Supermicro X8DTi-LNF4 och hanterar den helt via IPMI(den saknar pekdon, tangentbord och skärm). Dock så kan jag inte koppla in USB-minne på distans men i ett sådant fall så hade jag gjort om innehållet till DVD isofil och kopplat upp den på distans.

Prisskillnaden finns där just för att vissa vill ha en Supermicro bräda men behöver inte IPMI och då slippa köpa/betala för en funktion de saknar behov för. Tänk dig att slippa betala t.ex 59 kronor extra per bräda för 100 stycken brädor. Där sparar man pengar över till t.ex nya verktyg eller en trevlig liten fest.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpan8:

Som det ser ut nu så blir det X10SAT, dock så kommer köpet ske lite längre fram.

Hittade följande recension som var rätt bra men utöver den finns det inte mycket på nätet om den.
http://www.tweaktown.com/reviews/5874/supermicro-x10sat-works...

Jag kan inte se IPMI någonstans. I den jag länkade tidigare så finns där 2 stycken PCI-e platser. I denna X10SLM så finns där 3 stycken.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

X10SAT tycker jag har en värdelös konfiguration av PCIe.

3x PCI-E 3.0 x16 slots - Function as: 16/NA/NA or 8/8/NA or 8/4/4
3x PCI-E 2.0 x1 (in x4) slots

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Jag kan inte se IPMI någonstans. I den jag länkade tidigare så finns där 2 stycken PCI-e platser. I denna X10SLM så finns där 3 stycken.

http://www.cnet.com/products/supermicro-x10sat-motherboard-at...
Compatibility Intel vPro
BIOS Features IPMI support

Fördelen med den här är dels att den har många PCI portar och dessutom är 3st av 16x som är framtidssäkert. Sen är det ingen nackdel att den både har IPMI och Vpro, Kan inte se någon nackdel med det här kortet jämfört med X10SLM mer än att det är en "workstation" istället för server som tydligen kunde inebära sämre stöd för drivrutiner till serveros och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpan8:

http://www.cnet.com/products/supermicro-x10sat-motherboard-at...
Compatibility Intel vPro
BIOS Features IPMI support

Fördelen med den här är dels att den har många PCI portar och dessutom är 3st av 16x som är framtidssäkert. Sen är det ingen nackdel att den både har IPMI och Vpro, Kan inte se någon nackdel med det här kortet jämfört med X10SLM mer än att det är en "workstation" istället för server som tydligen kunde inebära sämre stöd för drivrutiner till serveros och liknande.

Läs inlägget över eller http://www.supermicro.com/products/motherboard/Xeon/C220/X10S...

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpan8:

http://www.cnet.com/products/supermicro-x10sat-motherboard-at...
Compatibility Intel vPro
BIOS Features IPMI support

Fördelen med den här är dels att den har många PCI portar och dessutom är 3st av 16x som är framtidssäkert. Sen är det ingen nackdel att den både har IPMI och Vpro, Kan inte se någon nackdel med det här kortet jämfört med X10SLM mer än att det är en "workstation" istället för server som tydligen kunde inebära sämre stöd för drivrutiner till serveros och liknande.

Den egentliga frågan är egentligen vad datorn skall vara till för. Som jag förstått dig(och förstår dig ) så är det att kunna på distans komma åt en dator trots om den har hängt sig. Jag förstår att 3 stycken x16 låter attraktivt, men i t.ex en server så har man mer utav x1, x4 samt x8 platser(även x16 platser fysiskt men som jobbar med lägre fart pga färre PCIe banor) just för att t.ex HBA/RAID-kort i regel kommer inte i storlekar större än x8. Samtidigt får Du ställa dig frågan om en 1150 processor klarar av 3 stycken samtidiga x16 kort. Det saknas helt enkelt fysiska möjligheter pga den begränsade mängden PCIe banor(jämfört med t.ex en 2011 processor och tillhörande bräda).

Dessutom så får jag be dig slå ett öga på http://www.supermicro.com/products/motherboard/Xeon/C220/X10S... eftersom jag litar mer på Supermicro än CNET och där framgår AMT och vPro. IPMI saknas enligt Supermicro. Det är mycket möjligt att man kan uppgradera den brädan med något tilläggskort men är helt okunnig på kompatibiliteten. Huruvida vPro är tillgängligt ifall datorn har hängt sig och huruvida vPro tillåter att man stänger av/startar om en datorn på distans kan jag inte svara på. Har testat vPro för att komma åt BIOS på distans i bärbara datorer men det var år 2008 så där bör ha hänt något.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

Se till att båda processor och moderkort har stöd för Vt-d om du nu skall köra virtuellt, annars kan du få problem med tex vpn via din virtualisering om du tex kör proxmox eller liknande!

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem

Om trådskaparen har en budget på 10 000:- för CPU, moderkort och minne och vill ha en framtidssäker server, så är det väl självklart att han ska ha Supermicro socket 2011-3 typ X10SRL-F

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!