Permalänk
Medlem

Problem med ASUS Z97-A

Hej!

Kort beskrivning av mitt problem samt nuvarande hårdvara.

Gick och uppgraderade min basic hårdvara strax innan jul med ny moderbräda, propp, chassi och minnen.
Det roligaste var som sagt att sätta ihop allt som vanligt, nya prylar får pojkhjärtat att brinna än en gång.

Problemet tillkom när jag skulle tända upp systemet, inför varje reboot är det inget problem alls, men när jag stänger ner systemet och försöker starta upp den
igen, cold boot, så får systemet för sig att bråka med mig.

Fläktarna och allt går igång, samt så hör man den enda mekaniska hårddisken kicka igång. Led lampan för cpu_led stannar på rött.
Jag får alltså ta ner hela systemet och stänga av strömmen, ta ur ett av RAM modulerna och sedan stoppa in det igen för att kunna boota upp.

Det som dyker upp då på skärmen är "Overclocking failed, Press F1 or delete to enter setup"
Ska tillägas att jag inte har överklockning igång än samt så är alla switchar på moderkortet i off läge, har även flyttat pinnen som är till för att rensa eventuella
bios/uefi inställningar som är gjorda x antal gånger (i vissa fall låtit den sitta i det läget 30min, overkill men har man OCD så har man..), men problemet kvarstår.

Tänkte kolla här ifall någon har en tanke vad det kan vara, ifall det är något som behöver ställas in på moderkortet eller ifall det kan vara en defekt på MOBO/RAM stickan.

Ska tilläggas att detta är mitt första 1150 chipset system. Satt tidigare på den första generationens i5 på ett 1156 mobo.

Tips eller funderingar är välkomna, eventuella troll hänvisar jag till F!'s facebooksida.

Mvh,
En fundersam jävel

Asus Z97-A
i7-4790K
Corsair Vengeance Low Profile 16GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (2x8GB)
Corsair Hydro H80i
Gigabyte GTX 980
Fractal Design PowerSupply (PSU) Integra R2 750W
2*Samsung 250GB 840 EVO
1 TB HDD Samsung

Permalänk
Hedersmedlem

Det här kan bero på en hel uppsjö olika fel.

Vi får börja någonstans.
Är det windows 8.1 som rullar på burken?
För det är en del skillnad på reboot och shut down -> restart i windwos 8 och 8.1

Microsoft gjorde en större ändring där shut down inte lägre riktigt innebär att man stänger av datorn längre utan det är mer likt hibernate. Kärnan med tillhörande drivrutiner behöver inte startas på nytt utan "state" från när datorn var igång sist sparas på disken och återhämtas när man startar igen.
Gör man däremot en reboot så används inte denna funktion.

Varför kan detta vara av relevans då?
För att OS måste lira tillsammans med BIOS för att datorn ska vakna på rätt sätt igen. Och det fungerar ibland inte helt perfekt. Här är det bra att ha bios uppdaterat och drivrutiner för modekort och intels prylar up to date. Sätts inte power state rätt eller någon annan parameter när man väljer shut down (som inte längre är en ren shut down) så kan datorn bli svårväckt. Felet har vanligen synts till främst för hibernate, men eftersom detta är en liknande state så bör felet kunna uppstå även här.

En annan tänkbar orsak kan vara att det är fel på någon del av hårdvaran. Kanske är en kondensator i nätagg/moderkort känslig om den inte får kallstartas?

Om du har extrabatterier hemma kan du ju testa att byta ut moderkortsbatteriet. Dåligt batteri (även om det inte bör ha hunnit bli kass) kan ge en del märkliga fel.

Eller så kan det vara så att någon komponent har blivit ESDskadad.

Finns såklart fler orsaker, men det är en början.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

Prova montera om CPU och kolla efter ev, böjda pins i sockeln.

Använde du esd-armband vid bygget?

Permalänk
Medlem

kan ju testa stänga av C6/C7 power states och se om det gör nåt

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Det är som sagt även när jag drar ut strömmen och sen sätter igång den igen, behöver jag ta ur och sedan stoppa tillbaka någon av RAM modulerna, vilken som spelar ingen roll och att bara stoppa in en till hjälper inte.
Ska tilläggas att PSU'n började Coilwhinea efter inlägget, så ska även testa att byta ut den mot en annan jag har liggandes.

ESD-Armband, glömde tillägga att jag är en gammal Linux/nätverkstekniker som jobbat i serverhall en hel del år och är en av de första sakerna man även lär sig att vara försiktig på

C6/C7 PW state har jag inte ens funderat över =), ska kolla in det.

Då jag testat RAM minnena så återstår CPUn överdragning att kolla, PSU samt power state.
Batteriet känns som en longshot men ska även testa den!

Återkommer med resultaten!

Permalänk

De nya Z97-moderkorten kan ha problem att fungera ihop med 4790K och liknande processorer med äldre versioner av BIOS. Så jag rekommenderar dig att uppdatera BIOS till senaste versionen för att utesluta detta fel.

Permalänk
Medlem

Okej.. Nu till ett mer intressant fenomen.
Testade att bara dra ut DP kabeln mellan omstarterna och det räcker för att systemet ska kunna starta upp normalt.
Alltså Ingen flytt utav hårdvara förutom displayport kabeln. Skärmen har uppvisat en smula problem med just strömmen,
av/på fungerar inte riktigt som den ska under en längre tid och förutom gtx 980 (inköpt i höstas), så är det den enda saken som är kvar från min gamla uppsättning.

Kan det vara så att det är en transformator i den som kan spöka med den andra hårdvaran?
Har aldrig hört att en strulande skärm kan vara bråkig för just uppstart av annan hårdvara.
Ska testa med en annan skärm för att se ifall problemet kvarstår eller ifall det försvinnner.
Stay tuned.

(bios uppdaterat till senaste version, grafikkort likaså, avinstallerat asus suite 3, inte sett några böjda pins).