Problem med dåligt FPS när jag streamar (OBS, TWITCH, CS:GO)

Permalänk

Problem med dåligt FPS när jag streamar (OBS, TWITCH, CS:GO)

Tjenare,

Jo det är så att jag tänkt tanken att börja streama lite då jag tröttnat på att BARA sitta och spela. Men så fort jag startar streamen så får jag 100-125 FPS och ingenting flyter alls.

Hade 80-120 FPS när jag spelade på min gamla dator och det flöt på bättre än vad det här gör.

Här har ni mina OBS inställningar.
Internet har jag 50-100mbit/s ner och 5-10mbit/s upp.

Datorn har följande specs:
Intel® Core™ i7-4700HQ
Minne 8GB 1600MHz
750GB SSH med 8GB SSD-cache
GeForce GTX 870M 3GB

(Det är en laptop ASUS G750JS-T4056H)

Har pratat med några andra som streamar och de säger att datorn borde klara av att streama.

In-game så har jag 1920x1080 och alla videoinställningar på low förutom skuggor och i vanliga fall då jag inte försöker streama ligger min FPS på 200-240.

Vore tacksam om någon skulle kunna hjälpa mig med detta! Kanske sitter någon och har haft samma problem?

Visa signatur

Dator: Intel Core i7-6700K | MSI 2060 Gaming Z | ASUS Z170-P | HyperX 16GB | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 750w | Corsair H60
Skärm: ASUS 25" VG258QR
Mus/Tangentbord/Hörlurar: Razer Deathadder Elite | QPAD K-70 | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Du kan inte förvänta dig ett klockrent flyt när du ska streama ifrån en laptop, och samtidigt ha klockren fps. Det du kan göra är att sänka din quality balance ifrån 10 till 7, även kika att ändra din x264 CPU Preset till Superfast. Kvalitén kommer att bli lite sämre, men du kan förhoppningsvis spela utan för mycket fps loss. Laptops är tyvärr inte det bästa att streama med.

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Medlem

Oh bohoo du har bara 100 till 125 FPS!

Bortsett från det så räcker inte din uppstream till att streama. För att få en okej 60FPS 720P stream eller 30 FPS 1080P stream behöver du cirka 3300~ KB/s upstream. Med peaks så betyder det cirka 30Mbit/s upstream. 30 FPS 720P cirka 22Mbit/s upstream

Så ditt problem ligger i första hand i din internetanslutning.

Permalänk
Medlem

Byt x264 cpu preset till veryfast.
Sen borde du nog sänka din bitrate.
Recommended bitrate for 720p: 1800-2500

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Sänk din bitrate. De med dålig uppkoppling kommer inte att kunna titta på din stream. Jag kör själv 2000 med 720p@60fps (lägger dock mer arbete på min cpu).
Streaming i sig är något som nyttjar 100% av din cpu så lägre fps kommer du inte ifrån, speciellt på en laptop.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av str8forthakill:

Oh bohoo du har bara 100 till 125 FPS!

Bortsett från det så räcker inte din uppstream till att streama. För att få en okej 60FPS 720P stream eller 30 FPS 1080P stream behöver du cirka 3300~ KB/s upstream. Med peaks så betyder det cirka 30Mbit/s upstream. 30 FPS 720P cirka 22Mbit/s upstream

Så ditt problem ligger i första hand i din internetanslutning.

Bitrate räknas i bits och inte bytes

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Som redan nämnts ovan streaming e krävande, det är något som man får leka mycket med inställningarna för att det ska fungera bra med ens dator, För hårdvaran i alla datorer skiljer ju sig man får hitta balansen som funkar för en själv mellan kvalité och att spelet flyter på.

Det finns också en anledning till att folk kör capture kort och även kör andra datorer med capture kort och det är för att få bort så att obs eller liknande program inte använder så mycket eller någon cpu som kan skapa lagg osv.

Capture kort kopplar en hdmi kabel mellan ditt grafikkort och kortet och sedan så renderar den det på skärmen direkt från grafikkortet vilket ger mindre load på cpun och kan även ge bättre bild.

Så somsagt ditt problem ligger helt enkelt i en för klen dator laptop är inte optimalt att streama på även med hyfsade datorer som kan synas i min sign kan man få lite problem med fps drops och lagg.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Oh bohoo du har bara 100 till 125 FPS!

Bortsett från det så räcker inte din uppstream till att streama. För att få en okej 60FPS 720P stream eller 30 FPS 1080P stream behöver du cirka 3300~ KB/s upstream. Med peaks så betyder det cirka 30Mbit/s upstream. 30 FPS 720P cirka 22Mbit/s upstream

Så ditt problem ligger i första hand i din internetanslutning.

Internet räcker gott och väl så länge du har över 5mbit/s upp då twitch inte tar emot mer än 3500kbit/s.

Har köpt ny rejäl stationär nu istället.

Skrivet av BergEr:

Byt x264 cpu preset till veryfast.
Sen borde du nog sänka din bitrate.
Recommended bitrate for 720p: 1800-2500

Gjorde det och fick lite bättre flyt in-game samtidigt som streamen var på. Men blir det att bygga ihop stationär dator istället

Skrivet av MaxieTheHatter:

Sänk din bitrate. De med dålig uppkoppling kommer inte att kunna titta på din stream. Jag kör själv 2000 med 720p@60fps (lägger dock mer arbete på min cpu).
Streaming i sig är något som nyttjar 100% av din cpu så lägre fps kommer du inte ifrån, speciellt på en laptop.

Skickades från m.sweclockers.com

Bitrate räknas i bits och inte bytes

Äh, har beställt en ny dator nu istället. Fattar inte vad jag tänkte med när jag köpte laptop Får ha den här som streaming dator/ge till sambon.

Skrivet av BaZZe:

Som redan nämnts ovan streaming e krävande, det är något som man får leka mycket med inställningarna för att det ska fungera bra med ens dator, För hårdvaran i alla datorer skiljer ju sig man får hitta balansen som funkar för en själv mellan kvalité och att spelet flyter på...

Äh, har beställt en ny dator nu istället. Fattar inte vad jag tänkte med när jag köpte laptop Får ha den här som streaming dator/ge till sambon.

Visa signatur

Dator: Intel Core i7-6700K | MSI 2060 Gaming Z | ASUS Z170-P | HyperX 16GB | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 750w | Corsair H60
Skärm: ASUS 25" VG258QR
Mus/Tangentbord/Hörlurar: Razer Deathadder Elite | QPAD K-70 | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Sitter verkligen folk och kollar på när "avarage joe" spelar CS ? Har jag blivit för gammal trots mina blyga 22 år.

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Avstängd

^Det är vad jag också funderat senaste åren.
Tusentals kids som streamar, men vem fan ser på dem ? (inget emot op, ingen aning om din ålder)

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ustzeust:

Sitter verkligen folk och kollar på när "avarage joe" spelar CS ? Har jag blivit för gammal trots mina blyga 22 år.

För gemene man kanske det inte är något men ibland när man kommer hem från jobbet sugen på spela och lite slut slut i huvudet kroppen kan de va lika gött sätta sig glo på en live stream som att starta en serie eller kolla på youtube.

Skrivet av WongFeiHung:

^Det är vad jag också funderat senaste åren.
Tusentals kids som streamar, men vem fan ser på dem ? (inget emot op, ingen aning om din ålder)

Jadu det finns ju hur många som helst som inte har några viewers överhuvudtaget det är ju inte alla som lyckas med det vissa har gjort det länge och lyckats därför och andra har bara tur helt enkelt, andra e roliga har personlighet och lyckas därför.

Samtidigt tänker väll folk "jag ska ändå sitta spela den här tiden, då kan jag lika gärna sitta streama samtidigt" så dom känner det kanske får lite mer mening, och andra tror att det ska vara enkelt och lättförtjänta pengar eller tro att man kan göra en karriär inom det enkelt osv.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Entusiast

Under base resolution custom resolution borde det stå din native upplösning, antar att du inte spelar i 720p. Downscale som är längre ner är det som streamas.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

Samtidigt tänker väll folk "jag ska ändå sitta spela den här tiden, då kan jag lika gärna sitta streama samtidigt" så dom känner det kanske får lite mer mening, och andra tror att det ska vara enkelt och lättförtjänta pengar eller tro att man kan göra en karriär inom det enkelt osv.

Det är precis så jag tänker. Har tröttnat på att bara sitta och spela och spela. Sen tror jag det kommer motivera mig till att börja spela andra spel också.

Vet att inte inte är lätt som en plätt att bli stor. Men alla har nån gång börjat med 10 viewers/vecka. Kanske inte pros, men folk som soda, phantoml0rd, theoriginalweed m.fl m.fl.

Visa signatur

Dator: Intel Core i7-6700K | MSI 2060 Gaming Z | ASUS Z170-P | HyperX 16GB | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 750w | Corsair H60
Skärm: ASUS 25" VG258QR
Mus/Tangentbord/Hörlurar: Razer Deathadder Elite | QPAD K-70 | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av Firkraag:

Under base resolution custom resolution borde det stå din native upplösning, antar att du inte spelar i 720p. Downscale som är längre ner är det som streamas.

Jag lirar på 1280x720 och när jag streamade så laggade det mindre för mig in-game när jag hade samma res native.

Visa signatur

Dator: Intel Core i7-6700K | MSI 2060 Gaming Z | ASUS Z170-P | HyperX 16GB | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 750w | Corsair H60
Skärm: ASUS 25" VG258QR
Mus/Tangentbord/Hörlurar: Razer Deathadder Elite | QPAD K-70 | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Oh bohoo du har bara 100 till 125 FPS!

Bortsett från det så räcker inte din uppstream till att streama. För att få en okej 60FPS 720P stream eller 30 FPS 1080P stream behöver du cirka 3300~ KB/s upstream. Med peaks så betyder det cirka 30Mbit/s upstream. 30 FPS 720P cirka 22Mbit/s upstream

Så ditt problem ligger i första hand i din internetanslutning.

Ursäkta, men vad i hela helvete dillar du om? Personer som dig som verkar ha noll kunskap om streaming borde inte kommentera överhuvudtaget.

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3flex:

Ursäkta, men vad i hela helvete dillar du om? Personer som dig som verkar ha noll kunskap om streaming borde inte kommentera överhuvudtaget.

Verkar som att dem flesta i den här tråden inklusive du har noll koll på hur streaming fungerar och vad som krävs. Till att börja med försöker TS streama i 3.5MB/s med sitt internet som har en teoretisk maximum av 1.25MB/s. Eftersom ni inte ens lägger märke till en sådan grundläggande sak... TS internet är en 5-10Mbit/s upstream vilket betyder att den är instabil, ofta inte når upp till 10Mbit/s. Rent teoretiskt skulle han kunna streama i 700KB/s då, vilket är tillräckligt för 360P eller dylikt med tittbar kvalitet.

Istället för att streama, i OBS klicka på Starta Inspelning med dina inställningar, kika sedan på det klippet. Det är exakt hur det kommer att streamas, är det något du vill titta på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Verkar som att dem flesta i den här tråden inklusive du har noll koll på hur streaming fungerar och vad som krävs. Till att börja med försöker TS streama i 3.5MB/s med sitt internet som har en teoretisk maximum av 1.25MB/s. Eftersom ni inte ens lägger märke till en sådan grundläggande sak... TS internet är en 5-10Mbit/s upstream vilket betyder att den är instabil, ofta inte når upp till 10Mbit/s. Rent teoretiskt skulle han kunna streama i 700KB/s då, vilket är tillräckligt för 360P eller dylikt med tittbar kvalitet.

Istället för att streama, i OBS klicka på Starta Inspelning med dina inställningar, kika sedan på det klippet. Det är exakt hur det kommer att streamas, är det något du vill titta på?

Tycker det verkar som du som har noll koll, du kommer ju du här och delvis "idiot förklarar" folk i den här tråden så då får väll jag komma med en comeback här.
Det är INTE KB/s det är kb/s, dvs det är Kilobit inte Kilobyte eftersom det är en överföringshastighet.

Så innan du kommer in idiot förklarar folk i en tråd snälla ha fakta på hand.

Så om vi övergår till topic rekommenderade twitch inställningar är 3300kbit dvs 3.3Mbit och kanske uppemot 4Mbit om man räknar med overhead.

Här finns också en sida för dom som är intresserade:
http://www.helping-squad.com/selecting-the-best-possible-reso...

Den visar då olika bitrate och vad du ska köra beroende på vad du har för upload för att ha lite overhead om du inte har lust att testa dig fram.
mbps står då för Mbit/s.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Oh bohoo du har bara 100 till 125 FPS!

Bortsett från det så räcker inte din uppstream till att streama. För att få en okej 60FPS 720P stream eller 30 FPS 1080P stream behöver du cirka 3300~ KB/s upstream. Med peaks så betyder det cirka 30Mbit/s upstream. 30 FPS 720P cirka 22Mbit/s upstream

Så ditt problem ligger i första hand i din internetanslutning.

Vet inte vad ditt problem är riktigt, men om du tror att man behöver 22Mbit/s uppströms för att streama 720p i 30fps på Twitch för en lekman så vet jag inte riktigt va du dillar om. http://help.twitch.tv/customer/portal/articles/1253460-broadcast-requirements

Skrivet av str8forthakill:

Verkar som att dem flesta i den här tråden inklusive du har noll koll på hur streaming fungerar och vad som krävs. Till att börja med försöker TS streama i 3.5MB/s med sitt internet som har en teoretisk maximum av 1.25MB/s. Eftersom ni inte ens lägger märke till en sådan grundläggande sak... TS internet är en 5-10Mbit/s upstream vilket betyder att den är instabil, ofta inte når upp till 10Mbit/s. Rent teoretiskt skulle han kunna streama i 700KB/s då, vilket är tillräckligt för 360P eller dylikt med tittbar kvalitet.

Istället för att streama, i OBS klicka på Starta Inspelning med dina inställningar, kika sedan på det klippet. Det är exakt hur det kommer att streamas, är det något du vill titta på?

Om du du har något förnuft så borde du insé att trådskaparen har 5-10Mbit/s uppströms vilket går utmärkt att streama med. Sen var det FPS han hade problem med i första hand vilket inte har med hans internethastighet att göra med överhuvudtaget.

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Medlem

varför streama.. tar upp onödig bandbredd på internetz.. Spela istället för att söka efter folk som ska titta på dig!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Såg inte om nån ovan har nämnt det men du kan ju prova NVENC eller quick sync istället för x264 som encoder. Osäker på quick sync men nvenc ska ju lägga lasten mera på grafikkortet istället processorn och ge bättre flyt när man streamar/spelar in. Dock tror jag att kvaliteten på streamen blir lite sämre.

Sen angående folk som inte förstår varför man streamar som "nobody": personligen kollar jag inte på mobas eller cs eller någon av de spel som drar flest viewers oftast så jag är väl lite subjektiv men det som lockar mig att kolla på nån är ju interaktionen mellan broadcastern och tittarna samt intressanta/udda spel. Faktum är att spelen spelar mindre roll om broadcastern ändå kan underhålla. Några exempel på stora såna streamers är väl lirik, manvsgame, lethalfrag etc.
Om man vill "slå igenom" som streamare i CS ska man väl antingen vara erkänt bra spelare eller rolig att titta på typ. Men eftersom alla och deras moster streamar cs så är risken att det står 0 viewers jämt. Spela cs med joystick eller ratt eller nåt så kommer jag titta i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Verkar som att dem flesta i den här tråden inklusive du har noll koll på hur streaming fungerar och vad som krävs. Till att börja med försöker TS streama i 3.5MB/s med sitt internet som har en teoretisk maximum av 1.25MB/s. Eftersom ni inte ens lägger märke till en sådan grundläggande sak... TS internet är en 5-10Mbit/s upstream vilket betyder att den är instabil, ofta inte når upp till 10Mbit/s. Rent teoretiskt skulle han kunna streama i 700KB/s då, vilket är tillräckligt för 360P eller dylikt med tittbar kvalitet.

Istället för att streama, i OBS klicka på Starta Inspelning med dina inställningar, kika sedan på det klippet. Det är exakt hur det kommer att streamas, är det något du vill titta på?

Vi tar det här en gång till, 3500 BITrate innebär en bandbredd på 3500 kiloBIT och inte 3500 kiloBYTE.
En gång till för att det förhoppningsvis ska sjunka in lite, 3.5Mbit/s inte 3.5MB/s
3.5MB/s blir 28Mbit, 28Mbit är ganska mycket mer än 3.5Mbit.

Om du känner dig osäker på hur bits och bytes fungerar föreslår jag följande sidor:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bit
http://sv.wikipedia.org/wiki/Byte

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1