Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Gör HT en Kärna svagare i t, ex 4790k?

Permalänk
Medlem

Gör HT en Kärna svagare i t, ex 4790k?

jag hade nyligen en forum konversation med någon som påpekade att HT gjorde att en I7as riktiga kärnor Svagare så jag tänkte kolla om detta är sant för 2600k - 4790k alltså modern HT på "nyare" operativsystem såsom Windows 7 till exempel?
Så Jag tänkte kolla om det finns någon därute som vet mer än mig:)

Jag vet att det kunde skapa problem förr i spel och att tills rätt nyligen var Hyper Threading inte så användbart i spel,
Men jag vet också att I7or har extra transistorer för detta ändamål och 2 MB mer i cache så tänkte kolla om det finns Några erfarna forumiter här som som vet:)

så vitt som jag förstått det så kunde det förut ske att en cpu med HT, Beroende på att båda trådarna på samma kärna kunde bli tilldelad samma uppgift att jobba på vilket gjorde att säg Tråd 0 och Tråd 1 gjorde att samma kärna gav 50% vardera på samma uppgift så min fråga är.

Blir en kärna i nyare generationer med nyare implantationer med HT svagare än om Man slår av hyper threading?

Medans min personliga upplevelse är att mitt system känns rappare med en i7 än en i5a, då jag älskar att multitaska, alltså titta på serie på en skärm surfa på en skärm och ha ett spel igång, Och min misstanke är att de närmaste åren framöver kommer HT ge mer och mer effekt i spel.

Så tack och förlåt Men upplys mig tack!:)

Permalänk
Medlem

Det som gör HT effektivt är att istället för att låta proccessorn sova när den väntar på "långsam" ram data så arbetar den med något annat så det alltid finns förfrågningar till RAM minnet. Det är ett sätt att, om uppgiften kan trådas, optimera tiden på kärnan så att den är minimalt i väntan. Tror även att (ej 100% säker) om kärnans andra tråd inte används mycket/alls så inaktiveras HT tillfälligt och det blir som en normal kärna i prestandan. Den andra tråden arbetar endast då med saker som bakgrunds trådar etc. som tar väldigt lite CPU tid. Det är en optimering.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Sirme:

jag hade nyligen en forum konversation med någon som påpekade att HT gjorde att en I7as riktiga kärnor Svagare så jag tänkte kolla om detta är sant för 2600k - 4790k alltså modern HT på "nyare" operativsystem såsom Windows 7 till exempel? så tänkte kolla om det finns någon därute som vet mer än mig,

Jag vet att det kunde skapa problem förr i spel och att tills rätt nyligen var Hyper Threading inte så användbart i spel, Men jag vet också att I7or har extra transistorer för detta ända mål och 2 MB mer i cache så tänkte kolla om det finns Några erfarna forumiter här som som vet:)

för så som jag förstått det så kunde det förut ske att en cpu med HT t, ex kunde bli tilldelat samma uppgift att jobba på vilket gjorde att säg Tråd 0 och Tråd 1 gjorde att samma kärna gav 50% vardera på samma uppgift så min fråga är. Blir en kärna i nyare generationer med nyare intemplationer med HT svagare än om Man slår av hyper threading?

Medans min personliga upplevelse är att mitt system känns rappare med en i7 än en i5a, då jag älskar att multitaska, alltså titt på serie på en skärm surfa på en skärm och ha ett spel igång, Och min misstanke är att de närmaste åren framöver kommer HT ge mer och mer effekt i spel.

Så tack och förlåt Men upplys mig tack!:)

Nej en kärna blir inte svagare om du stänger av HT utan snarare tvärt om. Endast en Tråd på en kärna ger en tråd 100% av tiden på kärnan. Nackdelen är att om en Branch-miss sker eller tråden stall:ar så kommer kärnan förbli outnyttjad och fastna. Samma sak vid Cache-miss och inväntande på RAM.

Den stora grejen är att Windows är värdelös på att hantera HT och gillar att flytta arbeten från en tråd på kärna 1 till en annan tråd på kärna 3. Fast det inte behövs. Att flytta arbete mellan trådarna kostar oerhört mycket i resurser istället för att bara låta arbetet ligga kvar om det är små grejer. Detta kan göra att systemet upplevs som mindre responsivt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej en kärna blir inte svagare om du stänger av HT utan snarare tvärt om. Endast en Tråd på en kärna ger en tråd 100% av tiden på kärnan. Nackdelen är att om en Branch-miss sker eller tråden stall:ar så kommer kärnan förbli outnyttjad och fastna. Samma sak vid Cache-miss och inväntande på RAM.

Den stora grejen är att Windows är värdelös på att hantera HT och gillar att flytta arbeten från en tråd på kärna 1 till en annan tråd på kärna 3. Fast det inte behövs. Att flytta arbete mellan trådarna kostar oerhört mycket i resurser istället för att bara låta arbetet ligga kvar om det är små grejer. Detta kan göra att systemet upplevs som mindre responsivt.

Räknade inte riktigt med Windows som en faktor i mitt svar. Saken är däremot att jag TROR ändå du får med prestanda med HT på pga alla bakgrunds trådar som då kan optimeras.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Detta var ungefär vad jag hade i tankarna Men eftersom jag blev mer osäker än vad jag ville bli när den jag pratade med sade att kärnan blir svagare, så kände jag att jag behövde lära mig mer! så tack för att ni svarar! om någon orkar/vill djupdyka skulle jag uppskatta det också:)!

jag hittade denna video hos digital foundries under en recension av 4790k och 4690k och båda överclockade till 4. 6 ghz och det ser ut som att I7an håller jämnare frametimes https://www.youtube.com/watch?v=N0HlPN-69ck

edit: här är själva recensionen
http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2014-core-i5...

och det ser ut som att nu efter de nya konsollerna släppts med sina 8 mindre kärnor och mycket tackvare att ea använder frostbite i nästan allt nuförtiden så verkar det som att i7or för spel börjar ge effekt:)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av philipborg:

Räknade inte riktigt med Windows som en faktor i mitt svar. Saken är däremot att jag TROR ändå du får med prestanda med HT på pga alla bakgrunds trådar som då kan optimeras.

HT ger inte mer råprestanda än utan. Dock gör den att kärnorna går att använda ca 20-40% mer beroende på last. Ibland så mycket som 80% högre arbetemängd hanterad per tidsenhet än utan HT. Och ibland är skillnaden 0%. I bland får man lite lite mindre prestanda om OS hanterar trådarna dumt. Oftast sällan mer än 3-5%.

Skrivet av Sirme:

Detta var ungefär vad jag hade i tankarna Men eftersom jag blev mer osäker än vad jag ville bli när den jag pratade med sade att kärnan blir svagare, så kände jag att jag behövde lära mig mer! så tack för att ni svarar! om någon orkar/vill djupdyka skulle jag uppskatta det också:)!

edit: här är själva recensionen
http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2014-core-i5...

och det ser ut som att nu efter de nya konsollerna släppts med sina 8 mindre kärnor och mycket tackvare att ea använder frostbite i nästan allt nuförtiden så verkar det som att i7or för spel börjar ge effekt:)

Kan kanske djupdyka lite i helgen. Inte tid eller ork just nu.

Kan meddela att SweClockers har recensioner på denna med

Att man skulle tråda spel bättre pga konsollerna sker inte. Detta pga konsollerna består av 2x4Core kretsar där man förlorar på tok för mycket att skicka data mellan dessa två fyrkärniga chip. Man måste skicka genom RAM istället för L3-cache. L3-Cache är fortfarande väldigt väldigt långsamt jämfört med att utföra samma beräkningar på samma chip. Det tar liksom mer tid att skicka mellan dessa två 4kärniga chip än att utföra alla beräkningar på samma enskilda 4-kärniga chip när det kommer till spel i nästan alla tillfällen.

En i3:a har mer prestanda än konsollerna har i användbar CPU prestanda.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

HT ger inte mer råprestanda än utan. Dock gör den att kärnorna går att använda ca 20-40% mer beroende på last. Ibland så mycket som 80% högre arbetemängd hanterad per tidsenhet än utan HT. Och ibland är skillnaden 0%. I bland får man lite lite mindre prestanda om OS hanterar trådarna dumt. Oftast sällan mer än 3-5%.

Kan kanske djupdyka lite i helgen. Inte tid eller ork just nu.

Kan meddela att SweClockers har recensioner på denna med

Att man skulle tråda spel bättre pga konsollerna sker inte. Detta pga konsollerna består av 2x4Core kretsar där man förlorar på tok för mycket att skicka data mellan dessa två fyrkärniga chip. Man måste skicka genom RAM istället för L3-cache. L3-Cache är fortfarande väldigt väldigt långsamt jämfört med att utföra samma beräkningar på samma chip. Det tar liksom mer tid att skicka mellan dessa två 4kärniga chip än att utföra alla beräkningar på samma enskilda 4-kärniga chip när det kommer till spel i nästan alla tillfällen.

En i3:a har mer prestanda än konsollerna har i användbar CPU prestanda.

Tack så mycket jag skulle uppskatta om du orkade ta dig tid i helgen för ett djupdyk då jag är extremt intresserad så jag tackar bara att du delar med dig av din kunskap!, finns så trevligt folk på sweclockers:D
jasså det är därför konsollerna kämpar så mycket, synd att de var tvugna att ha så låg effektbudget för jag tycker ändå att grafikkortet i ps4an inte är så dåligt som alla vill få det till;)

okej då är det alltså mer en naturlig reaktion på att fler inom pc marknaden köper I7or och amd 8 kärniga då, Undrar om det delvis kan förklara varför portandet av Gta V tar så lång tid eftersom konsollernas cpu är så mycket svagare än jag trodde och att de inte är uppbygda som en 8 kärnig utan som du sa 2 separata 4 kärniga så de måste koda om det till "vanliga" pc system som oftast bara har 1 cpu,

så nu har jag lärt mig mer under den här trådens korta vistelse än jag normalt gör på en dag på swec, hade du bott i västerås hade jag bjudit dig på en öl:)! om mina höfter varit på humör att fungera:P,

Så tack så får jag hoppas att du gör en djupdykning i helgen:D

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Sirme:

Tack så mycket jag skulle uppskatta om du orkade ta dig tid i helgen för ett djupdyk då jag är extremt intresserad så jag tackar bara att du delar med dig av din kunskap!, finns så trevligt folk på sweclockers:D
jasså det är därför konsollerna kämpar så mycket, synd att de var tvugna att ha så låg effektbudget för jag tycker ändå att grafikkortet i ps4an inte är så dåligt som alla vill få det till;)

okej då är det alltså mer en naturlig reaktion på att fler inom pc marknaden köper I7or och amd 8 kärniga då, Undrar om det delvis kan förklara varför portandet av Gta V tar så lång tid eftersom konsollernas cpu är så mycket svagare än jag trodde och att de inte är uppbygda som en 8 kärnig utan som du sa 2 separata 4 kärniga så de måste koda om det till "vanliga" pc system som oftast bara har 1 cpu,

så nu har jag lärt mig mer under den här trådens korta vistelse än jag normalt gör på en dag på swec, hade du bott i västerås hade jag bjudit dig på en öl:)! om mina höfter varit på humör att fungera:P,

Så tack så får jag hoppas att du gör en djupdykning i helgen:D

Anledningen til latt de valde AMD har med följande anledningar att göra:
Nvidia hade ingen CPU att erbjuda förutom möjligen en ARM arkitektur.
Intel Ville inte släppa kontroller om sitt ecosystem så mycket samt pris och kraft var av fel slag. Deras egentligen enda ordentliga SoCs är ATOM då Core processorerna är och kommer förbli socklade ett tag till.
AMD hade Bulldozer men dessa var varken konstruerade för SoC eller direkt strömsnåla.
Jaguar Kärnorna som AMD har var dock mycket lämpligt konstruerade i CPU väg då de var konstruerade för systemkretsar (SoC) samt relativt strömsnåla och billiga.
PowerPC 7 är inte jättehäftiga att arbeta med. Dyrare än Jaguar och saknar fördelen att vara x86.

AMDs lämpliga implementation av GPU & CPU i ett paket var fördelaktigt både ur pris och kompabilitet. Dock hade det inte varit mycket svårare att stoppa in en annan GPU krets. Det svåra var nog pris/performance.

GTA V har nog andra problem än omkodning för att gå från 2st 4x chip då som sagt en i3:a sköter samma arbete galant. Att flytta minne skall vara relativt abstraktiterat för Spelen men det är nog utanför mitt kunskapsområde. Just multitrådsprogrammering är inte något jag har någon större kunskap kring. Studerar på betydligt lägre nivå.

Intels LGA775 (Core 2 Duo och Core 2 Quad) hade fyrkärniga som var byggda på samma sätt. 2kärnor + 2kärnor som sammanlänkades med en buss.

Det stora steget är nog att du behöver lära dig bra mycket terminologi för att det skall fungera men ska göra mitt bästa för att förklara.
Vill du ha mycket kött på benen så kan Yoshman även förklara varenda liten sak i minsta detalj, kolla på hans profil och leta poster kring konsollerna så kommer du hitta mycket intressant.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Anledningen til latt de valde AMD har med följande anledningar att göra:
Nvidia hade ingen CPU att erbjuda förutom möjligen en ARM arkitektur.
Intel Ville inte släppa kontroller om sitt ecosystem så mycket samt pris och kraft var av fel slag. Deras egentligen enda ordentliga SoCs är ATOM då Core processorerna är och kommer förbli socklade ett tag till.
AMD hade Bulldozer men dessa var varken konstruerade för SoC eller direkt strömsnåla.
Jaguar Kärnorna som AMD har var dock mycket lämpligt konstruerade i CPU väg då de var konstruerade för systemkretsar (SoC) samt relativt strömsnåla och billiga.
PowerPC 7 är inte jättehäftiga att arbeta med. Dyrare än Jaguar och saknar fördelen att vara x86.

AMDs lämpliga implementation av GPU & CPU i ett paket var fördelaktigt både ur pris och kompabilitet. Dock hade det inte varit mycket svårare att stoppa in en annan GPU krets. Det svåra var nog pris/performance.

GTA V har nog andra problem än omkodning för att gå från 2st 4x chip då som sagt en i3:a sköter samma arbete galant. Att flytta minne skall vara relativt abstraktiterat för Spelen men det är nog utanför mitt kunskapsområde. Just multitrådsprogrammering är inte något jag har någon större kunskap kring. Studerar på betydligt lägre nivå.

Intels LGA775 (Core 2 Duo och Core 2 Quad) hade fyrkärniga som var byggda på samma sätt. 2kärnor + 2kärnor som sammanlänkades med en buss.

Det stora steget är nog att du behöver lära dig bra mycket terminologi för att det skall fungera men ska göra mitt bästa för att förklara.
Vill du ha mycket kött på benen så kan Yoshman även förklara varenda liten sak i minsta detalj, kolla på hans profil och leta poster kring konsollerna så kommer du hitta mycket intressant.

Alright ska ta och kika på det han skrivit!, tack för tipset^^ lära mig nytt har jag inget problem med när jag väl blivit intresserad och har tillgång till google;)^^