Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Problem att boota från USB med ASUS moderkort

Permalänk
Medlem

Problem att boota från USB med ASUS moderkort

Skulle gå över till Ubuntu från Win7 och gjorde en bootable usb-sticka. Hur jag än gör så kan jag inte få datorn att boota från stickan. Har ett ASUS P8Z77-I Deluxe moderkort och efter lite googlande verkar det som att det är ett ganska vanligt problem med ASUS moderkort.
Är det någon som har råkat ut för samma sak med detta moderkortet eller annat ASUS-kort och som vet hur man löser detta?
Stickan dyker upp i UEFI och jag ställer in den som första bootalternativ och har ändrat fram och tillbaka mellan de olika usb-inställningarna men när jag startar så hamnar jag direkt i windows igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacomix:

Skulle gå över till Ubuntu från Win7 och gjorde en bootable usb-sticka. Hur jag än gör så kan jag inte få datorn att boota från stickan. Har ett ASUS P8Z77-I Deluxe moderkort och efter lite googlande verkar det som att det är ett ganska vanligt problem med ASUS moderkort.
Är det någon som har råkat ut för samma sak med detta moderkortet eller annat ASUS-kort och som vet hur man löser detta?
Stickan dyker upp i UEFI och jag ställer in den som första bootalternativ och har ändrat fram och tillbaka mellan de olika usb-inställningarna men när jag startar så hamnar jag direkt i windows igen.

måste vara FAT32 på din USB , är det det eller NTFS?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

måste vara FAT32 på din USB , är det det eller NTFS?

Det är FAT32, någon skrev på nån sida att bara vissa stickor fungerar, börjar fundera på om det kan vara något sånt..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skapa stickan med Rufus eller LiLi.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Skapa stickan med Rufus eller LiLi.

Körde med något annat program innan. Provade med Rufus och sitter nu på Ubuntu Så jag antar att det var det som löste detta.
Tack för hjälpen!