Nvidia förklarar det segmenterade videominnet i Geforce GTX 970

Permalänk
Medlem

Jen Andersson.
Har räknat ut att mitt byte till 980 kostat mig ca. 500:- i tid, bensinpengar och svordomar. Då räknar jag snällt.
Som kompensation skulle jag kunna tänka mig ett gratis spel, t.ex. GTA 5 när det släpps.

Permalänk
Medlem

Så här står det under tekniska specifikationer när man går in på EVGA:s kort på komplett:

Storlek
4 GB

Teknik
GDDR5 SDRAM

Effektiv klockhastighet
7.01 GHz

Bussbredd
256-bit

Bandbredd
224.3 GBps

Skulle jag själv köpt kortet hade jag trott att jag fått 4 GB med 224.3 GBps i minnesbandbredd. Nvidia kan komma med vilka bortförklaringar dom vill, sanningen är att dom medvetet lurat sina kunder och hoppats att detta aldrig skulle uppdagas. Skrämmande.

Visa signatur

I7 12700k - 32gb DDR4 3200mhz - RTX 3080 - Windows 11

Permalänk
Skrivet av JenAndersson:

Förlåt, det är mycket att läsa här och jag försöker att hänga med... Tyvärr missade jag dem. Det är inte vägran, jag försöker att besvara era frågor tillsammans med att förklara så gott jag kan. Vi förnekar inget, vi gjorde ett mistag, det vet vi. Men det finns också massa förvirring och spekulationer som bygger på dem olika artiklarna som har dykt upp över hela internet och det är därför jag vill försöka svara på era frågor så att ni känner er tryggare att det inte är något fel med kortet.

Med framtida spel som kommer att använda mer GPU-minne, så kommer du att se liknande prestanda drop-offs på alla 4GB grafikkort, eftersom att du börjar då använda systemminnet. GTX 970 använder den fullständiga 4GB, det bara använder den på ett annat sätt.

Med GTX 970 kan eller kommer du få drop-offs redan efter 3.5GB då de resterande 0.5GB bara har 1/9 av bandbredden. Kort med riktiga 4GB kommer ha drop-offs efter 4GB då det spiller över på systemminnet. Det är det som kränker oss. Förstår du problematiken? Och hur specifikationerna på geforce.com inte stämmer överens med verkligheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutation:

Fick från Inet att mitt Asus-kort inte går att returnera på grund av det här då Inet marknadsfört det som 4GB, och det är 4GB på kortet. Får hoppas att ASUS gör nåt liknande som EVGA.

Men kommer definitivt inte köpa Nvidia fler gånger. Sorry, Green Team.

Inet - årets datorbutik. Amirite?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenAndersson:

Förlåt, det är mycket att läsa här och jag försöker att hänga med... Tyvärr missade jag dem. Det är inte vägran, jag försöker att besvara era frågor tillsammans med att förklara så gott jag kan. Vi förnekar inget, vi gjorde ett mistag, det vet vi. Men det finns också massa förvirring och spekulationer som bygger på dem olika artiklarna som har dykt upp över hela internet och det är därför jag vill försöka svara på era frågor så att ni känner er tryggare att det inte är något fel med kortet.

Med framtida spel som kommer att använda mer GPU-minne, så kommer du att se liknande prestanda drop-offs på alla 4GB grafikkort, eftersom att du börjar då använda systemminnet. GTX 970 använder den fullständiga 4GB, det bara använder den på ett annat sätt.

Ok, men då ställer vi frågan såhär. Om antal rasterenheter, L2-cache och minnesbandbredd inte spelar någon roll, varför har då t.ex 960 bara 32 rasterenheter? Eller, varför har inte 970 och 980 också bara 32 rasterenheter? Eller kanske 16? Är där 64 (eller 56) bara för att det är en fin siffra? Varför är där en högre minnesbandbredd på 7/8 av minnet, om det ändå inte spelar någon roll att den sista åttondelen har en lägre? Varför har 980 den höga bandbredden på hela minnet, om kortet presterar precis lika bra även om en del av minnet har lägre bandbredd?

Det känns ju som ett oerhört nonchalant bemötande från er sida. Sålänge ni höll er till att säga att ni har gjort fel så var det väl ok, men sen kom undanflykterna med "men ni köper väl inte det för att det har si och så många rasterenheter, men vi har ju inte skrivit specs på vår sida" osv. Som sagt tidigare, igår brydde jag mig inte, idag är jag rätt säker på att mitt nästa kort blir ett AMD, enbart för hur ni har (miss)skött kommunikationen.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutation:

Fick från Inet att mitt Asus-kort inte går att returnera på grund av det här då Inet marknadsfört det som 4GB, och det är 4GB på kortet. Får hoppas att ASUS gör nåt liknande som EVGA.

Men kommer definitivt inte köpa Nvidia fler gånger. Sorry, Green Team.

Inet maila exakt samma sak till mig. Fast jag har ett MSI kort, så får se om de erbjuder något.
Fick även samtal från kundtjänst som förklara samma sak....
Skall bege mig till butiken imorgon och prata med dem.

Om det inte går att lösa så får jag använda kortet så länge det går, sedan går jag över till AMD troligtvis och lämnar "the green team"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Inet - årets datorbutik. Amirite?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det kanske inte kommer hända framöver efter detta då

Permalänk
Medlem

Det är synd att nVidia fortsätter hävda att "kortet har 4gb!". Riktig kuk i ögat på alla oss kunder.

Ett GTX 970 får dessa problem efter 3.5gb INTE 4gb som ett "äkta" 4gb kort skulle fått. Förstår verkligen inte din logik där.

Vänligen sluta hävda att "Vi har gjort fel" för att i nästa mening avsäga allt ansvar och beskylla oss för att vara dramatiska. Faktum är att ni lurat på era kunder en produkt. Stå för det och ersätt kunden, om det nu är så jävla marginellt som ni vill hävda så lär ju många behålla sina kort om ni med FAKTA kan bevisa detta. Det är kostnaden ni får ta för eran miss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenAndersson;15191122[...:

Med framtida spel som kommer att använda mer GPU-minne, så kommer du att se liknande prestanda drop-offs på alla 4GB grafikkort, eftersom att du börjar då använda systemminnet. GTX 970 använder den fullständiga 4GB, det bara använder den på ett annat sätt.

Jag har ytterligare en fråga, denna får du gärna ta med din backoffice:

När ni i specifikationerna skriver "Memory Interface Width: 256 bits" och "Memory Bandwidth (GB/sec): 224 GB/s" avser ni då samtliga 4 GB minne på kortet? Kan jag förvänta mig 224 GB/s på alla 4096 MB med VRAM?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutation:

Fick från Inet att mitt Asus-kort inte går att returnera på grund av det här då Inet marknadsfört det som 4GB, och det är 4GB på kortet. Får hoppas att ASUS gör nåt liknande som EVGA.

Men kommer definitivt inte köpa Nvidia fler gånger. Sorry, Green Team.

Fick svar från Asus :

Hej

Ja egentligen har vi ingen officiell ståndpunkt på denna, kortet fungerar i överlag felfritt och det var en PR miss från nvidia som ledde till hela debakeln. Det finns inget egentligt fel med kortet med om du känner för det så kan du ta en diskussion med din butik som sålt varan till dig.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Fick svar från Asus :

Hej

Ja egentligen har vi ingen officiell ståndpunkt på denna, kortet fungerar i överlag felfritt och det var en PR miss från nvidia som ledde till hela debakeln. Det finns inget egentligt fel med kortet med om du känner för det så kan du ta en diskussion med din butik som sålt varan till dig.

Låter som att de inte tänker göra nåt framöver heller... Och med den sista meningen så antyder de ju definitivt att de inte tänker ta tillbaka några kort.
"Om du känner för det" - snacka om fredagssvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenAndersson:

Förlåt, det är mycket att läsa här och jag försöker att hänga med... Tyvärr missade jag dem. Det är inte vägran, jag försöker att besvara era frågor tillsammans med att förklara så gott jag kan. Vi förnekar inget, vi gjorde ett mistag, det vet vi. Men det finns också massa förvirring och spekulationer som bygger på dem olika artiklarna som har dykt upp över hela internet och det är därför jag vill försöka svara på era frågor så att ni känner er tryggare att det inte är något fel med kortet.

Med framtida spel som kommer att använda mer GPU-minne, så kommer du att se liknande prestanda drop-offs på alla 4GB grafikkort, eftersom att du börjar då använda systemminnet. GTX 970 använder den fullständiga 4GB, det bara använder den på ett annat sätt.

Hej Jen,
Jag gillar GTX 970, den presterar bra hittills men det är för att jag spelar på en 1080p skärm. Jag tänkte uppgradera till en 1440p 120/144HZ IPS skärm när de väl släpps och köpa ett till 970 men enligt tester så visar det sig att det är ospelbart med 970 SLI på grund av minnesstrukturen. Jag bryr mig inte Nvidia har gjort två segment av minnen så länge det presterar som ett segment med 4gb minne, men så är inte fallet med 970. Jag undrar ifall Nvidia tänker göra något åt saken. Enligt svar från olika Nvidia representanter så tänker de inte göra något åt saken eftersom kortet presterar som det ska. Men det gör den inte ju ifall det blir ospelbart med 970 i SLI med högre upplösning. Har Nvidia själva gjort tester där det andra minnes segmentet (0.5gb) presterar lika bra som det första segmentet? Rasterenheter och L2-cacheminne kollade jag inte på när jag bestämde mig för ett 970, men minnesbuss och minnesbandbredd kollade jag på. Enligt tester av andra användare så stämmer inte minnesbussen och minnesbandbredden alls. Ja visst, 970 får lite mindre FPS jämfört med ett 980 men det är förväntat. Men att 970 användare får så mycket stutter jämfört med 980 användare är inte okej, speciellt när många vill köpa till ett till 970 för att köra i högre upplösning. Man vill liksom inte lägga till 2000kr extra för ett 980 istället för ett 970 för att slippa stutter och sedan lägga till 6000kr till för ett till 980 för att köra i högre upplösning. Många valde 970 av ekonomiska själ, men stutter problemet ändrar ju på allt. Finns det något Nvidia arbetar på för att rätta till stutter problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutation:

Fick från Inet att mitt Asus-kort inte går att returnera på grund av det här då Inet marknadsfört det som 4GB, och det är 4GB på kortet. Får hoppas att ASUS gör nåt liknande som EVGA.

Men kommer definitivt inte köpa Nvidia fler gånger. Sorry, Green Team.

Men skrev det på sin hemsida att grafikkortet har 224 GB/S för då är det fortfarande fel, OCH INET vann sweckockers omröstning! Ha vilket skämt,

Permalänk
Hedersmedlem

Konsumentköplagen är väldigt tydlig med att man inte får sälja en produkt med vissa påstådda/angivna egenskaper som sedan visar sig vara falska. Jag uppmanar därför alla som blir nekade utbyte eller pengar tillbaka att starta ett ärende hos Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Konsumentköplagen är väldigt tydlig med att man inte får sälja en produkt med vissa påstådda/angivna egenskaper som sedan visar sig vara falska. Jag uppmanar därför alla som blir nekade utbyte eller pengar tillbaka att starta ett ärende hos Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

Yep kör på ARN

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

Men skrev det på sin hemsida att grafikkortet har 224 GB/S för då är det fortfarande fel, OCH INET vann sweckockers omröstning! Ha vilket skämt,

Fast vad jag kan se så skriver dock inte Inet ut någon busshastighet i spec. för kortet. Så hur surt det än känns tror jag att Inet har ryggen fri när det gäller i alla fall mitt ASUS GTX 970.

http://www.inet.se/produkt/5411279/asus-strix-gtx-970-directc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutation:

Fast vad jag kan se så skriver dock inte Inet ut någon busshastighet i spec. för kortet. Så hur surt det än känns tror jag att Inet har ryggen fri när det gäller i alla fall mitt ASUS GTX 970.

http://www.inet.se/produkt/5411279/asus-strix-gtx-970-directc...

De skriver likadant för MSI kortet som jag har som för ASUS kortet
http://www.inet.se/produkt/5411294/msi-geforce-gtx-970-gaming...

Permalänk
Skrivet av SvalaSnubben:

Med GTX 970 kan eller kommer du få drop-offs redan efter 3.5GB då de resterande 0.5GB bara har 1/9 av bandbredden. Kort med riktiga 4GB kommer ha drop-offs efter 4GB då det spiller över på systemminnet. Det är det som kränker oss. Förstår du problematiken? Och hur specifikationerna på geforce.com inte stämmer överens med verkligheten?

Ja, jag ser din poäng, men din PC kommer inte att sakta ner när du andvänder 3.5GB, den kommer att sakta ner när du andvänder 4GB. Som en sidopunkt, om du använder över 3,5 GB minne så är det är mycket, mycket troligt att du också kommer att använda över 4GB. Gapet mellan att använda 3,5 och 4GB är *väldigt* liten. Specifikationerna på GeForce är korrekta - GTX 970 använder hela bandbredden. Våran spec är Peak Bandwidth, vilket är lika med 224 GB/s. Glöm inte att bandbredd siffror är ett matematisk värde och kan skilja sig i verkliga tester. GTX 970 använder också mycket smarta interna knep när man använder mer än 3,5GB framebuffer och specs säger inte mycket här. Mycket likt ett GTX 980 i samma scenario, är skillnaden i de ensiffriga procenttal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutation:

Fast vad jag kan se så skriver dock inte Inet ut någon busshastighet i spec. för kortet. Så hur surt det än känns tror jag att Inet har ryggen fri när det gäller i alla fall mitt ASUS GTX 970.

http://www.inet.se/produkt/5411279/asus-strix-gtx-970-directc...

Nej men de skriver 7 Ghz alltså 7 000 MHZ i minneshastighet och 256 bit i minnes buss och så här räknar man ut Minnes bandbredd på GDDR5

256/8 = 32 bit

ta sedan minnes hastigheten på 7 000 mhz x 32/1000 = 224 GB/S viket inte stämmer på GTX 970 alltså är det fel specs,Från vad du kan räkna ut själv som kund hos dem, och jag har aldrig hört talas om att memory bandwitdh ska vara peak siffror,

Och då nvidia själva gått ut med att de segmenterade minnet går i 196 Gb/s 3.5 gb och 28 Gb/s 0.5 gb och det inte står något om segmenterat minne hos inet så måste ni ju utgå som kunder från att det gäller hela minnet men eftersom detta inte stämmer så har ni gjort ett köp på felaktiga grunder och enligt svensk lag ska köparen ha rätt siffror för att kunna göra ett informerat köp:)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mutation:

Fast vad jag kan se så skriver dock inte Inet ut någon busshastighet i spec. för kortet. Så hur surt det än känns tror jag att Inet har ryggen fri när det gäller i alla fall mitt ASUS GTX 970.

http://www.inet.se/produkt/5411279/asus-strix-gtx-970-directc...

Konsumentköplagen §19:

Citat:

19 § Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet.

Varan ska vidare anses felaktig, om den inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som någon annan än säljaren, i tidigare säljled eller för säljarens räkning, har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet.

Första och andra styckena gäller inte, om säljaren visar att uppgifterna har rättats i tid på ett tydligt sätt eller att uppgifterna inte har inverkat på köpet. Andra stycket gäller inte heller, om säljaren visar att han varken kände till eller borde ha känt till uppgifterna.

Oavsett vad man anser om sista stycket så bör ARN få pröva fallen eftersom detta verkligen ligger i alla GTX970-köpares intresse.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Konsumentköplagen §19:

Oavsett vad man anser om sista stycket så bör ARN få pröva fallen eftersom detta verkligen ligger i alla GTX970-köpares intresse.

Vore absolut intressant med en prövning kring det här, men det känns faktiskt som att det sista stycket är det viktiga här. Då Nvidia hade tämligen tvivelaktiga specar så var det inte möjligt för Inet att veta om problemet och sålde alltså kortet i god tro att det var korrekt bandbredd.

Så nu är det alltså att 224GB är peak bandwidth i alla era specar, Nvidia? Oj hjälp, efterhandskonstruktionerna haglar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenAndersson:

GTX 970 använder också mycket smarta interna knep när man använder mer än 3,5GB

nVidia använder mycket smarta interna knep när man lurar kunden att köpa en produkt med microstuttering.
"Intern kommunikationsmiss"

Amarite!?

Permalänk
Skrivet av rustax:

Hej Jen,
Jag gillar GTX 970, den presterar bra hittills men det är för att jag spelar på en 1080p skärm. Jag tänkte uppgradera till en 1440p 120/144HZ IPS skärm när de väl släpps och köpa ett till 970 men enligt tester så visar det sig att det är ospelbart med 970 SLI på grund av minnesstrukturen. Jag bryr mig inte Nvidia har gjort två segment av minnen så länge det presterar som ett segment med 4gb minne, men så är inte fallet med 970. Jag undrar ifall Nvidia tänker göra något åt saken. Enligt svar från olika Nvidia representanter så tänker de inte göra något åt saken eftersom kortet presterar som det ska. Men det gör den inte ju ifall det blir ospelbart med 970 i SLI med högre upplösning. Har Nvidia själva gjort tester där det andra minnes segmentet (0.5gb) presterar lika bra som det första segmentet? Rasterenheter och L2-cacheminne kollade jag inte på när jag bestämde mig för ett 970, men minnesbuss och minnesbandbredd kollade jag på. Enligt tester av andra användare så stämmer inte minnesbussen och minnesbandbredden alls. Ja visst, 970 får lite mindre FPS jämfört med ett 980 men det är förväntat. Men att 970 användare får så mycket stutter jämfört med 980 användare är inte okej, speciellt när många vill köpa till ett till 970 för att köra i högre upplösning. Man vill liksom inte lägga till 2000kr extra för ett 980 istället för ett 970 för att slippa stutter och sedan lägga till 6000kr till för ett till 980 för att köra i högre upplösning. Många valde 970 av ekonomiska själ, men stutter problemet ändrar ju på allt. Finns det något Nvidia arbetar på för att rätta till stutter problemet?

Hej hej! Det finns inga problem med SLI. Du kan läsa lite mer om din oro här där han pratar och testar detta: http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/Frame-Rating-Look.... Vi får också komma ihåg att detta är ett 1080p/1440p kort, och vi rekommenderar inte att köra ett GTX 970 i 4K med högsta upplösningar.

Permalänk
Medlem

Nån som har skrivit ihop nåt bra att skicka till ARN? Skulle vara bra om vi kan ha ett välformulerat klagomål som vi kan hjälpas åt att författa, så kan alla själv fylla i namn på aktuell ÅF och leverantör. Tror det kan bli lite med tyngd bakom anmälningarna om de får in en större mängd.

Har jag inte fått ett svar från min ÅF på tisdag kommer jag skicka in en anmälan till ARN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengan_y:

Nån som har skrivit ihop nåt bra att skicka till ARN? Skulle vara bra om vi kan ha ett välformulerat klagomål som vi kan hjälpas åt att författa, så kan alla själv fylla i namn på aktuell ÅF och leverantör. Tror det kan bli lite med tyngd bakom anmälningarna om de får in en större mängd.

Har jag inte fått ett svar från min ÅF på tisdag kommer jag skicka in en anmälan till ARN.

Jag kör på samma.. Vilken ÅF har du?

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengan_y:

Nån som har skrivit ihop nåt bra att skicka till ARN? Skulle vara bra om vi kan ha ett välformulerat klagomål som vi kan hjälpas åt att författa, så kan alla själv fylla i namn på aktuell ÅF och leverantör. Tror det kan bli lite med tyngd bakom anmälningarna om de får in en större mängd.

Har jag inte fått ett svar från min ÅF på tisdag kommer jag skicka in en anmälan till ARN.

Ja jag håller med där. Det vore kanon om vi kunde hjälpas åt att formulera något till ARN.
Jag har också tisdag som riktmärke, sen skickas en anmälan till ARN för min del med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenAndersson:

Förlåt, det är mycket att läsa här och jag försöker att hänga med... Tyvärr missade jag dem. Det är inte vägran, jag försöker att besvara era frågor tillsammans med att förklara så gott jag kan. Vi förnekar inget, vi gjorde ett mistag, det vet vi. Men det finns också massa förvirring och spekulationer som bygger på dem olika artiklarna som har dykt upp över hela internet och det är därför jag vill försöka svara på era frågor så att ni känner er tryggare att det inte är något fel med kortet.

Med framtida spel som kommer att använda mer GPU-minne, så kommer du att se liknande prestanda drop-offs på alla 4GB grafikkort, eftersom att du börjar då använda systemminnet. GTX 970 använder den fullständiga 4GB, det bara använder den på ett annat sätt.

Tack för ditt svar, även om du inte heller denna gången svarade på de "frågor" jag hade.

Ingen har heller påstått att det är något fel på korten, vad det handlar om är att dom motsvarar inte de uppgifterna ni själv gett ut vid lanseringen vilket är en stor skillnad.
Skall jag tolka (det märkta svaret) som att du nu erkänner att det är prestanda drop-offs på 970 korten?
Skillnaden blir ju också att 970 korten i så fall börjar få drop-offs redan vid 3,5GB användning.

Skulle även vilja ha en kommentar på de saker jag skrev tidigare:

"Sen förmodar jag att även ni läser de "reviews" som publiceras kring lanseringar av era produkter, eller?
I så fall känns det ju lite underligt att ingen hos Nvida har reagerat på att alla reviews har haft felaktiga uppgifter och redan tidigare gått ut med en rättelse, utan väntar till det avslöjats i tester att något är fel."

"Tänk så här istället, OM ni get ut rätt specs från början gällande ROP och L2 så hade många tekniksajter och teknik nördar reagerat på vad detta kan innebära för kortet, således hade tester gjorts från början med att belasta kortet så att allt vram använts och detta fenomen hade visat sig redan då.
Detta hade i sin tur resulterat i varningar från diverse tester om att kortet tappar prestanda om mer än 3,5GB vram används, även om det fram till denna gränsen presterar bra."

"Oavsett kortets prestanda så förväntar sig alla att kortet skall prestera på samma nivå oavsett mängden vram som används, om inget annat sägs, och det är här vi nu har problemet eftersom inget annat var sagt från er sida när kortet lanserades."

Edit:

Du pratar även om att vi konsumenter skall kunna känna oss tryggare och att där är en förvirring kring detta.

Förvirringen är det endast ni som står för genom ert uppträdande i denna frågan.
Det enda sättet som skulle få mig att känna mig tryggare är om ni slutar prata strunt om hur "fantastiskt" kortet ändå är och verkligen göra något aktivt för de som känner sig lurade och inte vill behålla kortet.
Så det enda rätta är att ni godkänner samtliga returer av 970 som köpts innan detta avslöjandet kom fram, först då kan man ta er på allvar igen och kanske glömma och förlåta.

Alla kan göra fel och misstag, men det som oroar mig är att ni inte verkar vilja göra något för att rätta till detta fel/misstag som ni erkänner att ni gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Jag kör på samma.. Vilken ÅF har du?

Netonnet. Har ringt och även öppnat ett kundtjänst-ärende med dem. Har fått samma svar som några andra här på forumet dvs att de inväntar info från Nvidia. Köpte 2 st Asus GTX 970 strix i november men har varit missnöjd med spelupplevelsen på de flesta krävande spel.

Har en ganska uppbokad helg, ska se om jag har nån lucka imorrn, kan börja med ett utkast till anmälan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengan_y:

Netonnet. Har ringt och även öppnat ett kundtjänst-ärende med dem. Har fått samma svar som några andra här på forumet dvs att de inväntar info från Nvidia. Köpte 2 st Asus GTX 970 strix i november men har varit missnöjd med spelupplevelsen på de flesta krävande spel.

Har en ganska uppbokad helg, ska se om jag har nån lucka imorrn, kan börja med ett utkast till anmälan.

Jag har Webhallen

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengan_y:

Netonnet. Har ringt och även öppnat ett kundtjänst-ärende med dem. Har fått samma svar som några andra här på forumet dvs att de inväntar info från Nvidia. Köpte 2 st Asus GTX 970 strix i november men har varit missnöjd med spelupplevelsen på de flesta krävande spel.

Har en ganska uppbokad helg, ska se om jag har nån lucka imorrn, kan börja med ett utkast till anmälan.

OK, har dustinhome som inte ger något svar på 4 dar. O Asus gav nvidias info. Tycker vi alla här på forumet tar o anmäler det på tisdag.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1