Få ut ljudet från htpc:n till förstärkaren via hdmi?

Permalänk

Få ut ljudet från htpc:n till förstärkaren via hdmi?

Jag hoppas jag lagt detta i rätt avdelning, annars får mod flytta på den...:)

Jo, det är så här att jag har köpt mig en ny förstärkare som har hdmi-växel. Kopplade in den och allt är frid och fröjd. Förutom ljudet från htpc:n.
Det är lögn i hel--te att få ljudet att funka.

Jag gick in i bios och ändrade ljudet från spdif till hdmi. Jag ändrade primär uppspelningsenhet i windows från den optiska till hdmi.
I uppspelningsenheter ser jag nu att hdmi är standard och jag ser att det rör sig i "volymstapeln" till höger.
Men inget ljud kommer i förstärkaren.
Jag gick även in i xbmc och ändrade där.

Bluray-spelaren funkar finfint, det var bara att plugga in den, så det bör inte vara hdmi-växeln i förstärkaren som är fel.
Jag har även provat att byta till en annan hdmi-sladd (visserligen oxå en nonamesladd) utan resultat.
Jag utgår från att det är en enkelt fel, men jag reder inte ut det utan er hjälp.

Moderkortet som hdmi-porten sitter på är ett asus z87-a (har jag för mig) och förstärkaren är en yamaha rx-a740

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Rekordmedlem

Får du ljud om du kopplar in via samma kabel och ingång som blurayspelaren ? Det kan ju vara så att du måste knyta hdmiporten till ett visst ingångsnamn i setupen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ja jag provade att byta ingång samt har kollat så audio in stämmer. Har även provat tre olika hdmi-kablar.
Det känns som jag antingen måste ha en dyrare kabel eller så funkar inte hdmi-porten på moderkortet.
Eller så är det någonstans jag glömt att aktivera ljudet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem

1. För att utesluta kablarna kan du ju koppla in din BD-spelare och funkar den där borde samma kabel fungera med datorn, eller hur?
2. När du kopplat in och valt HDMI som primär uppspelningsenhet och du ser att det rör sig i volymstapeln, så borde det innebära att PC'ns HDMI fungerar och kan ta emot de ljud som skickas ut. Du har provat med XBMC, hur fungerar det med t.ex. youtube? Jag har haft ett liknande problem och då var det volymmixern som var satt ur spel, verkar ju dock som om du har koll på det...
Enligt manualen till Yamahan så får kabeln inte vara längre än 5 meter.

Permalänk

Nästan lite pinsamt att erkänna detta, men jag gick in på asus hemsida och tankade hem senaste drivrutinerna till ljudet och installerade dessa..
Efter det fick jag det att funka.
Det lustigaste är bara att jag (i windows) måste välja den uppspelningsenheten som heter LG TV, för att få ljud ut. Väljer jag den som heter hdmi så hörs ingenting.
Min slutsats av detta är att ljudet går via hdmi throughput i förstärkaren direkt till teven, och därifrån via arc tillbaka till förstärkaren.
Om det nu är så, kommer jag då få hd-ljuden att fungera?? Kan tyvärr inte testa detta än, då jag inte har kopplat surroundback-högtalarna än.

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av holetaker:

Nästan lite pinsamt att erkänna detta, men jag gick in på asus hemsida och tankade hem senaste drivrutinerna till ljudet och installerade dessa..
Efter det fick jag det att funka.
Det lustigaste är bara att jag (i windows) måste välja den uppspelningsenheten som heter LG TV, för att få ljud ut. Väljer jag den som heter hdmi så hörs ingenting.
Min slutsats av detta är att ljudet går via hdmi throughput i förstärkaren direkt till teven, och därifrån via arc tillbaka till förstärkaren.
Om det nu är så, kommer jag då få hd-ljuden att fungera?? Kan tyvärr inte testa detta än, då jag inte har kopplat surroundback-högtalarna än.

Ja, ljudet ska fungera eftersom det inte finns nån separat överföringsmetod för hd ljud, dessutom behöver du väl inte ha surroundkanalerna inkopplade för att köra hd ljudspåret ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.