Samsung 840 EVO och 840 lider av degraderad läspreastanda med tiden

Permalänk
Medlem

Pröva att reklamera den. Borde gå på garantin men svårare men reklamera den bör gå så länge du kan påvisa felet.

Men ÅF verkar griniga ja precis som samsung. Börjar folk få igenom RMA eller Reklmation så är dom väl rädda att dom måste godkänna alla va det slaget med brakförluster då eftersom Samsung inte verkar vilja ersätta ÅF vilket dock inte är kundens problem. Det är leken ÅF valt att delta i.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pa1983:

Pröva att reklamera den. Borde gå på garantin men svårare men reklamera den bör gå så länge du kan påvisa felet.

Men ÅF verkar griniga ja precis som samsung. Börjar folk få igenom RMA eller Reklmation så är dom väl rädda att dom måste godkänna alla va det slaget med brakförluster då eftersom Samsung inte verkar vilja ersätta ÅF vilket dock inte är kundens problem. Det är leken ÅF valt att delta i.

Tack, Jag ska kolla med min ÅF och se va de säger.

Permalänk
Expertgissare

Hej, har börjat få lite strul med min ena 840 EVO disk med konstiga prestanda dropps.

När problemen med läspreastandan första gången uppdagades så körde jag ett test med HD Tune och hade som många andra dåliga resultat, körde Samsungs fix och det blev bättre och jag var nöjd.
Men för ett tag sedan började disken bli väldigt seg ibland och betedde sig skumt så körde ett test med HD Tune för att se om det blivit sämre igen, men testet avbryts och får read error test aborted. Provade flera gånger, starta om datorn mm men stannar på samma ställe varje gång.

Kan detta ha med buggen att göra eller är det något annat som är fel?

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Permalänk
Expertgissare

Oj, såg inget vidare ut där :/

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Du kan ju pröva en annan SATA kabel då det kan vara orsaken till Interface CRC Error Count.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av pa1983:

Du kan ju pröva en annan SATA kabel då det kan vara orsaken till Interface CRC Error Count.

Provade totalt tre andra kablar men får lika ändå

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

värdet behöver inte minska utan förblir säkert det samma som tidigare. Men om det var sata kabeln så bör det upphöra i alla fall. Annars återstår väl fel på sata styrkretsen på moderkortet alternativt SSD:n är defekt.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av pa1983:

värdet behöver inte minska utan förblir säkert det samma som tidigare. Men om det var sata kabeln så bör det upphöra i alla fall. Annars återstår väl fel på sata styrkretsen på moderkortet alternativt SSD:n är defekt.

Ok provade disken på olika sata portar på moderkortet som andra hårddiskar fungerar bra på. Har en till 840 EVO som fungerar utan problem med samma kabel och port.
Så måste vara hårddisken tro? Något som går att reklamera i så fall?

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Det är ju inte normalt med fel över sata anslutningen så bör gå på garantin ja men wikipedia anser inte det vara ett allvarligt fel. Ända gången jag råkat ut för det är med kass sata kabel.
https://en.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T.

Sedan att du har block som är kassa är lite svårt å säga hur illa det är. På en HDD är det garantiärende, på dom flesta SLC eller MLC SSD enheter så råkar man nog aldrig ut för det men samsungs TLC enheter är kända för att börja tugga reserv sektorer mycket tidigare. Det är en av nackdelarna med TLC, cellerna vara inte så länge så man behöver fler i reserv.

Permalänk
Permalänk
Expertgissare

Hej och ursäkta om jag börjar bli lite tjatig, men en update...
Försökte starta datorn idag och gick inget vidare, fick felmeddelande efter felmeddelande om boot problem osv..
När jag väl kom in i Windows så kollade jag med HD Tune och såg att Interface CRC Error Count ökat från 6199 till 24500, Error scan visar nu 33,8% skadade block (igår ca 16%) samt att tiden för sökningen tog 16 min (6 minuter igår).
Känns inte som att den kommer hålla så länge till

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Är dina andra enheter på datorn, SSD/HDD ok så är det nog SSD:n i fråga som felar. Men annars testa den på ett annat system för att utesluta moderkortet i fråga. Annars är det väl tid att göra RMA. Flesta ÅF brukar bevilja RMA om man skickar med SMART data som visar på allvarliga fel.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av pa1983:

Är dina andra enheter på datorn, SSD/HDD ok så är det nog SSD:n i fråga som felar. Men annars testa den på ett annat system för att utesluta moderkortet i fråga. Annars är det väl tid att göra RMA. Flesta ÅF brukar bevilja RMA om man skickar med SMART data som visar på allvarliga fel.

Har som max 1 i interface crc error count på en annan hårddisk och 0 på resten. Sedan mitt förra inlägg har det ökat från 24500 till 26785 och stiger.
Tack för alla svar, blir att skicka ett mejl till ÅF direkt och hoppas på det bästa.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Har som max 1 i interface crc error count på en annan hårddisk och 0 på resten. Sedan mitt förra inlägg har det ökat från 24500 till 26785 och stiger.
Tack för alla svar, blir att skicka ett mejl till ÅF direkt och hoppas på det bästa.

Misstänkte att det måste varit något allvarligt fel, speciell när den skrev att SSD hade trasiga sektorer (när dom inte är utbytta).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag har en Samsung 840 och har inte testat den fören igår. Jag levde väl i förnekelse och hopp om att jag inte skulle va drabbad.
Men jag körde då HDtune igår och resultatet var en bergochdalbana.. Ner till 30 mb/s som sämst :/

Jag gjorde då som tipsat här och körde Diskfresh. Och prestandan blev på topp igen.

Men jag har några frågor. Gör Diskfresh en slags defrag? Eller skriver den bara om all data UTAN att flytta runt och organisera? Kan man lika gärna använda programmet MyDefrag? Och vilket av dem är bättre för mekaniska hårddiskar?

Defragmentera är ju inget man egentligen ska göra på SSD/flashdiskar. Ska man helt enkelt bara räkna av från dom totala antal skrivningar disken kan göra under sin livsstid eller är det skadligt på något annat sätt? Jag har en 250 GB disk som är nästan full. Hur mycket förkortar man livsslängden när man kör en sån här omskrivning?

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk

Är det här rätt tråd för en mer omfattande prestanda tester (massor av skärmdumpar på tester etc) ?
Har skrivit lite i den andra tråden (nyhetskommentar) men det känns lite OT med mer.

Det är främst tester på den berörda ssd EVO, det är också en del hdd raid 10 tester (som jämförelse).

Tycker det kunde vara intressant med lite input på dem men samtidigt vill jag inte kapa tråden (vet inte riktigt vem som har hand om det här på sweclockers då det finns en mass mods och admins ) eller en ny tråd?

Permalänk

Tänkte lägga ut en bild här och se vad ni anser om min disk. Dock så är jag osäker på hur jag lägger till en bild. Någon som snabbt kan förklara?

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Skrivet av Aqua_HeaD:

Tänkte lägga ut en bild här och se vad ni anser om min disk. Dock så är jag osäker på hur jag lägger till en bild. Någon som snabbt kan förklara?

http://imgur.com/? sen hittar du upload knappen där nånstans så kan du bara dra och släppa bilden för att ladda upp

Visa signatur

i5 4690K + CM Hyper 212 EVO | ASUS Maximus VII HERO | Corsair Vengeance 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR3 | ASUS GTX 660 Ti | Corsair HX750w | Samsung 840 250GB EVO | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm | ASUS Xonar DGX | ASUS PCE-AC56 AC1300 | Asus 24" LED FreeSync MG248QR | Phanteks Enthoo Luxe | Windows 10, 64-bit

Permalänk
Skrivet av Nicholazinja:

http://imgur.com/? sen hittar du upload knappen där nånstans så kan du bara dra och släppa bilden för att ladda upp

Tack för ditt svar. Bild kommer om ett tag.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk

Här är min SSD. Har ingen aning hur kurvorna ska se ut, men nog verkar den hoppa både upp och ner en hel del. Ingen fin rak kurva här inte.

http://imgur.com/4DffQVK

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av -X-hellfire:

Är det här rätt tråd för en mer omfattande prestanda tester (massor av skärmdumpar på tester etc) ?
Har skrivit lite i den andra tråden (nyhetskommentar) men det känns lite OT med mer.

Det är främst tester på den berörda ssd EVO, det är också en del hdd raid 10 tester (som jämförelse).

Tycker det kunde vara intressant med lite input på dem men samtidigt vill jag inte kapa tråden (vet inte riktigt vem som har hand om det här på sweclockers då det finns en mass mods och admins ) eller en ny tråd?

Ja det är rätt tråd. Läs första inlägget i tråden. Lite rörigt ja vet men mesta finns där som program man bör köra etc dock inte helt up to date kanske men kolla in overclock.net trådarna för mer up to date versioner av testprogram folk skrivit där.
HDtune är att rekommendera då det läser existerande data. Många andra program skiver data först innan dom läser vilket inte visar på felet.

Men som sagt dumpa på och skriv på det är tanken.

Skrivet av Aqua_HeaD:

Tänkte lägga ut en bild här och se vad ni anser om min disk. Dock så är jag osäker på hur jag lägger till en bild. Någon som snabbt kan förklara?

Testa dropbox. Använder det själv då du kan dela vilka filer som helst både puplic och privat så slipper man massa olika konton för olika typer av filer.

Permalänk

Testade även min ännu en gång (840 Evo, 250GB) efter första fixen från Samsung, fick värdena som lägst 137 MB/s med average runt 220 MB/s (skrev aldrig ner.)
Nu körde även jag Diskfresh och värdena är stabila mellan 410-420 MB/s , inga dippar men likt någon annan frågade ovan vad är det egentligen Diskfresh gör och är det egentligen särskilt bra för en SSD?

Disk köpt ~julen 2013.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xubunticious:

Testade även min ännu en gång (840 Evo, 250GB) efter första fixen från Samsung, fick värdena som lägst 137 MB/s med average runt 220 MB/s (skrev aldrig ner.)
Nu körde även jag Diskfresh och värdena är stabila mellan 410-420 MB/s , inga dippar men likt någon annan frågade ovan vad är det egentligen Diskfresh gör och är det egentligen särskilt bra för en SSD?

Disk köpt ~julen 2013.

Det skriver om datan så att cellerna laddas, det förbrukar alltså en skrivcykel när man kör det så det innebär lite slitage på ssdn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Nu har jag kört Performance Restoration och värdet blev betydligt bättre. Dock så undrar jag varför min disk "bara" läser i hastigheten runt 280 MB/s och inte närmare 500 MB/s? Jag har disken kopplad till 6 MB/s porten på moderkortet med tillhörande 6 MB/s kabel, men ändå hamnar hastigheten betydligt lägre. Har kollat i BIOS efter inställningar, men inte hittat på något ställe för att manuellt kunna välja hastighet.

Länk till testet: http://imgur.com/lKlQoKr

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk

Om man kör diskfresh behåller man datann som är lagrad eller formateras Ssd:n? Har nämligen endast Ssd som lagring i datan, Windows samt spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikeyland:

Om man kör diskfresh behåller man datann som är lagrad eller formateras Ssd:n? Har nämligen endast Ssd som lagring i datan, Windows samt spel.

Diskfresh ska inte skada innehållet på disken, utan bara läser och skriver om den igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Nu har jag kört Performance Restoration och värdet blev betydligt bättre. Dock så undrar jag varför min disk "bara" läser i hastigheten runt 280 MB/s och inte närmare 500 MB/s? Jag har disken kopplad till 6 MB/s porten på moderkortet med tillhörande 6 MB/s kabel, men ändå hamnar hastigheten betydligt lägre. Har kollat i BIOS efter inställningar, men inte hittat på något ställe för att manuellt kunna välja hastighet.

Länk till testet: http://imgur.com/lKlQoKr

Skulle tro att disken faktiskt sitter i en port för sata 3gbit/s...om det är moderkortet i din sign så sitter den då troligen i en av de svarta portarna. I så fall så byter du enkelt till en av de röda, men se till att det är en av de röda som styrs av Intels chipset och inte kretsen från ASmedia.

Permalänk
Medlem

Det är väl Samsung 850 EVO, 840 EVO och 840 som använder TLC-minnen och inte bör köpas. 850 Pro borde vara fritt från dessa problem då det använder MLC-minnen?

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa en 840 EVO 500GB imorrn. Borde det vara ok, eller finns det grova fel så den är helt oanvändbar eller är det små detaljer? Har inte läst alla inlägg..

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR