Advokatbyrå tar sikte på Nvidia efter kontroverserna kring Geforce GTX 970

Permalänk
Medlem

500mb kan göra all skillnad, jag kör 1080p och ett 780 men kommer ändå upp i 2.8gb när jag spelar ett moddat skyrim... i love them textures <3

Permalänk
Medlem

Tomorrow I return my 970 Gaming, like most people confirm and same as the tests the 970 performs great on 1080 monitors, however playing games like SoM,FC4, Unity, COD and the vram is already at 3.5gb and can be pushed over this card no longer feels like a safe bet. I think later this year as more demanding games are coming out and requiring that "2nd" segment of vram we will see more issues arise.

When I was playing and pushing the card that little further into the last segment i would get crazy framtimes and then the stuttering would come, easy answer is to turn down the settings, but why? I paid for a 4gb card with the knowledge that it was 4gb performing as was stated, not this segmented and different performance for each.

So for the meantime the card goes back (Komplett have said they have a statement from Nvidia and will take back cards to give good customer service, cant agree more and they have been very good) and I will see how it works out in a few months. This way "if" i choose to buy another 970 I will be under the full knowledge of what this card does and if any improvements have came.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

För tydlighetens skull tänker jag säga att de äter 3580 MiB. 3,5 GiB är exakt 3584 MiB; alltså kan man säga att du maxar "de bra 3,5 GiBen" (sånär som på 4 MiB, om det nu betyder något speciellt). Sen om allt verkligen används eller bara är allokerat är förstås svårt att säga.

Just ja, så 3584 MiB behöver inte automatiskt betyda att man får stuttering? Sen vet jag inte hur mycket en Gsync skärm hjälper till med den biten.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av boniz:

Nu ska jag inte skydda Nvidia på något sätt, skit ska de ha.

Men om man kan stämma för problemet med GTX 970, varför kan man inte stämma de tillverkarna som gör GTX 770-kort med 4GB minne? 770 kan ändå inte använda mer än 2.2GB.

770 kan använda mycket mer minne än så. Sen om du kan sätta upp den mycket komplicerade riktlinjen att "minne får bara skrivas ut utifrån antagandet att minnesbandbredden räcker till för att hela minnet ska kunna fetchas 60 gånger per sekund på 1920x1080, utan hänsyn till att andra konfigurationer finns, att allt minne behöver inte fetchas för varje draw eftersom viss del kan vara cache, och vi ignorerar bildkompression för de algoritmerna kan vi inte analysera i detalj", ja DÅ kan vi slänga stämningar på en hel armada med kort.

GTX 970's minnesproblem härstammar från något helt annat.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon152617:

Folk gråter över lite prestanda förlust, när det finns mycket större problem i världen... Det är som att man letar efter fel idag, hittar man något, kvittar om det är jätte litet eller stort. Så ska denna person/företag få lida enormt mycket.

Men snälla.... Folk gråter inte över prestandaförlusten.. Man är ju arg för att nVidia suttit och ljugit rakt upp i ansiktena på alla 970-köpare..

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Men stämmer det där verkligen? GTX 770 kan väl använda mer minne?

Offtopic.
Jag har inga problem als att använda mer minne.. Då jag inte hittat någon riktig källa på det hela, så verkar det jag läst att komma ifrån ryckten som menar på att resterande chipp ändå inte skulle prestera bra fps då man behöver mer än så och att i 1080p kan man inte komma upp i mer än ca 2gb.

Jag har inga problem att använda upp hela minna 4GB i Shadow of Mordor, FarCry4 ca 2,6-3,4 eller något sådant. Inte heller genom att sitta på ett singelplayer spel som är nertabat för att köra en snabb bf4 eller sc2 samtidigt som jag har fem-sex flikar uppe i webbläsaren samtidigt. Inget vanligt förfarande men visst använder jag klart mer än 2.2 eller som vissa säger att max skulle var, 2,3-2,5GB.

Visst kan det ha med minne allokering att göra men jag kan åtminstone allokera minna 4GB. Jag får inte drops i presstanda i Nai's Vram Benchmark.

Skrivet av Zirk:

En aspekt som inte berörts någonstans vad jag sett, är att i dagens geometrier på storleksordning på 10nm är det stor risk att man får defekter på ett chip, man gör därför designen så man kan använda även chip med defekter.

Exempel:

Man designer ett chip med 8 core. När produktionen är gjord, testar man chipet för att se hur många som funkar, funkar alla 8 så är det ett "high-end" chip, 6 ett "mid-range". Motsvarande resonemang kan föras kring minneskontroller, cache minne etc.

Det finns också systemeffekter, typ om en del av cache minnet inte funkar så förlorar man även en minneskontroller även om den skulle fungera.

Långt ifrån trivial design, man vet ju t.ex. inte vilka två core som inte fungerar av åtta i mitt exempel, alla kombinationer måste fungera, vilket kräver en matris som förbinder resurserna. Ibland har man en kombinerad test och konfigureringsutrustning som med t.ex. med laser klipper ledning.

Det skulle kunna vara sanningen, dvs att ett 970 är ett 980 där vissa resurser inte fungerade vid test. Förstår iofs att NVIDIA inte vill att vi skall ha bilden att 970 är ett defekt 980.

Vet inte om det är så i detta fallet, men vet med 100% säkerhet att metoden används av andra tillverkare.

Det är precis så det ser ut. Samt att de har klippt bort en L2 snackar med två minnesbussar medans de andra 7 har en dedicerad pär minnes modul.
Så det går inte att skriva eller läsa samtidigt till de första 7 och den sista 8de men, om jag förstått rätt kan du skriva till det ena segmentet samtidigt som du läser från det andra och tvärt om. http://www.anandtech.com/show/8935/geforce-gtx-970-correcting...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv

Bra då kanske man får lämna tillbaka kortet snart mot full återbetalning.

Permalänk
Medlem

Tänk på dem som har velat mellan 970 o 980, sen tagit 970 för att det fortfarande är jävligt bra och mycket billigare. Sen får man reda på att man inte kan köra i den upplösningen man hade tänkt för kortfan bara kan använda 3.5gb.

Visa signatur

CPU:Intel core i7 9700k@5.2Ghz, 1.37 vcore (Noctua NH-D14) GPU: EVGA GTX 1070 FTW @ 2210/4500mhz MINNE: Corsair 2133Mhz OC'd @ 3300Mhz 16-17-17-34, 16GB MODERKORT:GIGABYTE AORUS Z390 ELITE NÄTAGG: Corsair CX650M, Corsair 120Gb SSD, SAMSUNG SSD 850 EVO 500GB HDD, CHASSI: Cooler master 430 elite @ 3 fans. Skärm: ASUS ROG Swift

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kevvz0r:

Tänk på dem som har velat mellan 970 o 980, sen tagit 970 för att det fortfarande är jävligt bra och mycket billigare. Sen får man reda på att man inte kan köra i den upplösningen man hade tänkt för kortfan bara kan använda 3.5gb.

Precis så tänkte jag.

Tar netonnet tillbaka gigabyte än??

Permalänk
Entusiast
Skrivet av boniz:

Nu ska jag inte skydda Nvidia på något sätt, skit ska de ha.

Men om man kan stämma för problemet med GTX 970, varför kan man inte stämma de tillverkarna som gör GTX 770-kort med 4GB minne? 770 kan ändå inte använda mer än 2.2GB.

Fast det stämmer även för att de sa fel antal ROPs och fel mängd cache. Minnet är egentligen inte relevant i sammanhanget. De hade inte haft några problem som helst att stämma även utan luddigheten kring minnet. Varför folk har hakat upp sig så mycket på mängden minne är för mig ett mysterium.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Det hade varit något om Nvidia kunnat erkänna detta och sen låta de som vill lämna tillbaka sina grafikkort. Däremot känns det löjligt med advokater och att de nu verkar vilja stämma dom.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Det hade varit något om Nvidia kunnat erkänna detta och sen låta de som vill lämna tillbaka sina grafikkort. Däremot känns det löjligt med advokater och att de nu verkar vilja stämma dom.

Fast tänk om du var tvungen att stämma dem för att få lämna tillbaka ditt kort och få igen dina pengar över en produkt du kände dig lurad av?
det må kanske kännas löjligt för oss i sverige kanske, Men jag tror det är det bästa utfallet då nvidia inte erbjöd sina kunder kompensation utan satte sig på tvären och började blå neka till fel, så att nvidia får en utskällning av sina aktieägare.
För när folk känner sig lurade så får produkten psykisk stank som är väldigt otrevlig och svår att få bort,

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Precis så tänkte jag.

Tar netonnet tillbaka gigabyte än??

Det har jag läst i en annan tråd här på swec. att dom ska göra, även Webhallen godtog mitt Gigabyte i dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast det stämmer även för att de sa fel antal ROPs och fel mängd cache. Minnet är egentligen inte relevant i sammanhanget. De hade inte haft några problem som helst att stämma även utan luddigheten kring minnet. Varför folk har hakat upp sig så mycket på mängden minne är för mig ett mysterium.

Ja, att enbart stämma för minnet känns för mig lite osäkert då det juridiskt säkert skulle kunna bli en tolkningsfråga då det faktiskt finns 4 GB på korten. Däremot är det väl just minnesproblemet som ger de mätbara och i recensioner dolda prestandatappen. Nu har jag inte stenkoll på hur ROP och L2 används i kretsarna men avsaknaden av dessa borde väl rent prestandamässigt visa sig genom hela spektrumet av minnesanvändning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Ja, att enbart stämma för minnet känns för mig lite osäkert då det juridiskt säkert skulle kunna bli en tolkningsfråga då det faktiskt finns 4 GB på korten.

Lagen är 100% klart tydlig här.
Det ska tydligt anges exakt vad det är du köper.

Dvs ett segmenterat minne som kunden inte blir upplyst om är ett lagbrott.
Att kunden dessutom blir felaktigt informerad om andra specifikationer såsom busshastighet, antal rop, l2 m.fl är utan några som helst tvivel ett klart lagbrott.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Har det marknadsförst så i flera år så kan det såklart kännas lite vilseledande men det funkar ju tydligen i dagsläget med Mantle.

1. Nvidia stöder inte mantle
2. Hur detta kommer implementeras i DX12 vet vi ännu inte
3. Om det funkar som det ska eller inte i mantle är ju omöjligt att veta utifrån civ:be eftersom det spelet knappast använder så mycket minne att det blir ett problem i vilket fall, dvs om det i själva verket skulle spegla minnet skulle vi inte kunna veta det.

Skrivet av Paddanx:

Det kommer med 8GB minne som kan användas fullt ut. Du måste ju inte använda CF läge, utan kan köra ett spel som kan använda 4GB och ett annat som kan köra på den andra CPUn och använda 4GB.

Men förstår vad du menar, det borde stå 4+4GB.).

Så om de skulle släppa ett "nytt" 970 där allt minne/cache osv funkade som det skulle men där inget enskilt program på egen hand fick allokera mer än halva minnet så skulle det vara okej?

Återigen, om 970-problemet är allvarligt för en (vilket man mycket väl kan få tycka att det är) borde man vara arg på dubbelgpu-korten också, annars är man inkonsekvent.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Vesh:

Ja, att enbart stämma för minnet känns för mig lite osäkert då det juridiskt säkert skulle kunna bli en tolkningsfråga då det faktiskt finns 4 GB på korten. Däremot är det väl just minnesproblemet som ger de mätbara och i recensioner dolda prestandatappen. Nu har jag inte stenkoll på hur ROP och L2 används i kretsarna men avsaknaden av dessa borde väl rent prestandamässigt visa sig genom hela spektrumet av minnesanvändning?

Det är inte så komplicerat. Nvidia släppte felaktiga specifikationer. Kortet såldes med färre ROP och mindre L2-cache än vad deras material påstod. De nämnde inte heller hur minnet var konfigurerat. Man får inte sälja saker med felaktiga specifikationer. Det är en rätt grundläggande sak som även länder med klent konsumentskydd ser ner på. I USA är det dock svårt att få rätt om man inte stämmer företaget i fråga. Nu har en advokatbyrå sett möjligheten att tjäna en hacka på ett så kallat class action, en gruppstämning. Just minnesmängden är helt irrelevant. Ingen kommer kunna få igenom att det är falsk marknadsföring när de skrev 4 GB VRAM. Nästan hela tråden har hakat upp sig på irrelevanta saker. Det är svårt att jämföra ett 970 och ett kort med de påstådda specifikationerna eftersom ett sådant inte existerar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Det sista ordet om de felaktiga specifikationerna för Geforce GTX 970 är ännu inte sagt. En amerikansk advokatbyrå vädrar morgonluft och förbereder nu en grupptalan mot Nvidia.

Läs artikeln

Lustigt, jag kan tycka att Samsung har handlat liknande med sina 840EVO...

Permalänk
Skrivet av Xiqt:

Allt för att kunna roffa åt sig så mycket pengar som möjligt!

Förstår inte ens hypen över 3.5GB
Vill gärna veta vad alla dessa användare som returnerar kort gör för att använda upp mer än 3.5GB!
90% sitter ändå och spelar med 1080p skärmar, SVÅRT att komma upp i 3.5GB då

Inga större bekymmer med 144hz skärm o höga inställningar. Gärna i SLI

Visa signatur

Ledsen ägare till ett Nvidia GTX 970 G1 med "nästan" 4GB brukbart videominne....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Inte för att vara sån men det tror jag när jag ser det

Även MWO - Mechwarrior Online tenderar att allokera enormt mycket minne. I Community warfare "multiplayer" använder min polares 970 mer än 3.5GB på en 1080p skärm. Även jag maxxar ut mina 3GB på en 1080p skärm på vissa banor.

Spelet allokerar något enormt! Hur mycket som "faktiskt används" är svårt att svara på. Cryengine 3 är grafikmotorn i alla fall.
Dock är det spelet känt för att vara väldigt dåligt optimerat.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Handlar väll mer om principen, det "saknas" trots allt 12.5% av det som används i marknadsförning. Hade du accepterat om intel marknadsfört alla sina CPUer med 12.5 % högre klock än vad som kan användas?

Sen ang stämmning så är det som redan sagts i tråden, USA har väldigt svagt konsumentskydd jämfört med här, så att stämma kan vara enda utvägen att få rätt mot företag.

Som när man köper en iMac/Laptop som trottlar CPU pga värme?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kvickstick:

Som när man köper en iMac/Laptop som trottlar CPU pga värme?

Det är något som går att lösa eftersom alla delarna finns där. Kyl datorn bättre eller damma ur så har man full effekt igen. GTX970 har funktioner bortskurna från fabrik, finns inget sätt att återaktivera dessa. Alltså inte samma sak.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlleTheGreat:

Så om de skulle släppa ett "nytt" 970 där allt minne/cache osv funkade som det skulle men där inget enskilt program på egen hand fick allokera mer än halva minnet så skulle det vara okej?

Återigen, om 970-problemet är allvarligt för en (vilket man mycket väl kan få tycka att det är) borde man vara arg på dubbelgpu-korten också, annars är man inkonsekvent.

Nej, för du har full bandbredd till dessa 8GB (på 295x2), kan läsa och skriva till de 4+4GB samtidigt, utan att påverka den andra konfigurationen, eller speciella drivrutinsoptimeringar. Det finns där till 100%. Det är hur CF/SLI fungerar idag som gör att du "effektivt" bara kan använda 50%. Om du kört den metoden som användes förr, eller som ev nu med mantle ska fungera, så kan du använda 100% av dina 8GB, till 100% prestanda, samtidigt, i teorin. Sen vad praktiken väljer är baserat på hur du väljer att nyttja det.

I 970 kortet är det antingen eller. Du kan inte jobba mot 4GB minne samtidigt, utan måste lägga saker som du extremt sällan hämtar, och som när du hämtar inte behöver delar från den andra ROPs segment i 3,5GB versionen. Du kan ömöjligt under en cykel använda full bandbredd, och/eller 4GB VRAM, utan måste ta det i segment om ena eller andra.

Förstår inte vad du hakar dig på, Du kan lagra information i de 4GB på 970, för statiska saker, som inte kräver prestanda, men du gimpar hela kortets övriga prestanda när du gör det. De sista är nästan totalt värdelösa som VRAM, då du lika väl kan ha det sällan använda cachat i sytemets RAM och hämta det över PCI-E utan att störa dina 3,5GB VRAM (och då får färre buggar, tears och glich bildrutor).
Det som stämningen troligen även tar upp är att de ljugit om RoP och L2 cache, något som också påverkar då det sänker din möjliga top prestanda.

970 är ett bra kort, ingen tvekan, men de borde ta bort det 0,5GB, och sälja det med ärliga specifikationer.
Och stämningen är löjlig, ingen tvekan, men detta är hur USA fungerar. De har tom garanti för batterierna som följer med produkterna, om där står "batteries included". Allt som står i specifikationerna måste till 100% stämma, eller så blir du stämd i USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jösses vad löjligt detta börjar bli.
Snacka om att göra en gigantisk hönsfarm av en fjäderatom.

Visst det var inte bra att Nvidia angav felaktiga ROPS, men någon måtta får det fanimej vara.

Du svarade aldrig på mitt andra inlägg Vad vet du, och från VEM exakt, och vad var det som felade då specifikationerna för GTX 970 sattes felaktigt?

Sist var det så att "Det var miss i kommunaktionen mellan ingenjörerna och pr-delen.". Är det fortfarande så? Exakt hur skedde detta missförståndet? Enligt ett flertal artiklar verkar det vara så att Nvidia hävdar att det är en "feature" med Maxwellarkitekturen, och att det påverkar prestandan ytterst lite, samt är något som tillåter mer VRAM på kortet än normalt. Segmenteringen verkar 100% medveten, så det kände ingenjörerna och programmerarna till. PR-delen som du sa då fick alltså helt fel information, eller ljög de bara lite smått för att verka få kortet att låta lite finare?

Jag vill faktiskt se lite fakta bakom dina påståenden, för det hade varit väldigt trevligt. Du verkar sitta på relativt stora mängder insider-info om Nvidia, så jag undrar också likt MultiMan om du arbetar för Nvidia eller känner någon som gör det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Även MWO - Mechwarrior Online tenderar att allokera enormt mycket minne. I Community warfare "multiplayer" använder min polares 970 mer än 3.5GB på en 1080p skärm. Även jag maxxar ut mina 3GB på en 1080p skärm på vissa banor.

Spelet allokerar något enormt! Hur mycket som "faktiskt används" är svårt att svara på. Cryengine 3 är grafikmotorn i alla fall.
Dock är det spelet känt för att vara väldigt dåligt optimerat.

Det jag menat är hur mycket minne som faktiskt används Inte hur mycket som allokeras

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon152617:

Folk gråter över lite prestanda förlust, när det finns mycket större problem i världen... Det är som att man letar efter fel idag, hittar man något, kvittar om det är jätte litet eller stort. Så ska denna person/företag få lida enormt mycket.

Handlar inte om "lite prestanda förlust" utan att man har blivit lurad och inte fått det man har betalat för.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Medlem

Grafikkorten använder VRAM:et på ett mycket effektivare sätt nu, jämfört med tidigare åren.

Då tog det tvärnit i hela spelet. Idag skyfflas använt minne vidare.

(Inlägg om minneshantering. VRAM)

Är du missnöjd, så lämna tillbaka kortet. Att ta det via denna Better-Call-Saul-firma gynnar verkligen ingen förutom advokatfirman.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EyeNEye:

Grafikkorten använder VRAM:et på ett mycket effektivare sätt nu, jämfört med tidigare åren.

Då tog det tvärnit i hela spelet. Idag skyfflas använt minne vidare.

(Inlägg om minneshantering. VRAM)

Är du missnöjd, så lämna tillbaka kortet. Att ta det via denna Better-Call-Saul-firma gynnar verkligen ingen förutom advokatfirman.

Eftersom du uppenbart är insatt i advokatbyrån med sina 10 anställda i tre delstater och med ett antal vinster i bagaget, så tycker jag du ska berätta på vilket sätt de är oseriösa och bryter mot lagen, något du insinuerar med dina Breaking Bad-liknelser.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Allt för att kunna roffa åt sig så mycket pengar som möjligt!

Förstår inte ens hypen över 3.5GB
Vill gärna veta vad alla dessa användare som returnerar kort gör för att använda upp mer än 3.5GB!
90% sitter ändå och spelar med 1080p skärmar, SVÅRT att komma upp i 3.5GB då

Tror du 970 hade sålt lika bra om det marknadsförts som 3.5gb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlleTheGreat:

1. Nvidia stöder inte mantle
2. Hur detta kommer implementeras i DX12 vet vi ännu inte
3. Om det funkar som det ska eller inte i mantle är ju omöjligt att veta utifrån civ:be eftersom det spelet knappast använder så mycket minne att det blir ett problem i vilket fall, dvs om det i själva verket skulle spegla minnet skulle vi inte kunna veta det.

Så om de skulle släppa ett "nytt" 970 där allt minne/cache osv funkade som det skulle men där inget enskilt program på egen hand fick allokera mer än halva minnet så skulle det vara okej?

Återigen, om 970-problemet är allvarligt för en (vilket man mycket väl kan få tycka att det är) borde man vara arg på dubbelgpu-korten också, annars är man inkonsekvent.

1) Hur är det relevant när vi pratar om hur 295x marknadsförs?
2) Det fungerar som sagt redan med Mantle så det är upp till spelutvecklarna
3) Så baserat på dina spekulationer om att det inte fungerar så ska vi kalla det falsk marknadsföring?

X) Jag säger inte att det är ok. Dom borde givetvis specificera det någonstans..
Om dom släpper ett 970 där hela minnet bara kan användas på nvidia certified games eller något liknande som är upp till spelutvecklarna så hade det troligtvis inte fått rättsliga påföljder.