Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hjälp! Amp/Dac för Sennheiser HD598

Permalänk

Hjälp! Amp/Dac för Sennheiser HD598

Hej Hej hej... Jag har nu läst runt i timmar och kommit fram till att Sennheiser HD598 verkar vara ett bra val för mig.
Men när jag började läsa om Ljudkort, förstärkare och dac så kände jag mig väldigt vilsen.

Kommer användas till Film, Musik och Spel.

Som jag förstår det så om jag köper en AMP/Dac kombo so behöver jag inte ett ljudkort.
Då har jag kollat på Audioquest Dragonfly (http://www.hifiexperience.se/elektronik/da-omvandlaredac/audi...)
eller Fiio E10K (https://www.komplett.se/fiio-e10k-hrlur-frstrkare/830580?cks=...)

Läste mycket positivt om Dragonfly men vet inte något om Fiio E10K, det jag gillar med Fiio är att den gör så att sladden till hörlurarna kommer vara på vänster sida om mig + bättre pris.

Tack på förhand.

Visa signatur

AsRock Z77 Extreme4
Intel I7 3770k 4.2GHz
Gigabyte GTX 980Ti G1 Gaming
16GB Corsair Vengeance 1866MHz
Crucial MX100 512GB SSD

Permalänk
Medlem

Fiio E10K lätt

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem
Skrivet av azz0n^:

Fiio E10K lätt

Jag hade själv denna till mina Sennheiser HD555, funka kalas bra.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Har du funderat på om ditt integrerade ljudkort på moderkortet funkar lika bra? Varför inte testa det först innan du lägger ut (onödiga) pengar på en Amp/DAC som inte behövs?

Körde själv ett par Sennheiser HD650 direkt på mitt moderkort och det var inga som helst problem ljudmässigt men bytte senare till Soundblaster Z för att det hade bättre programvara (fake surround och equalizer bla.).

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Skrivet av Bascule666:

Har du funderat på om ditt integrerade ljudkort på moderkortet funkar lika bra? Varför inte testa det först innan du lägger ut (onödiga) pengar på en Amp/DAC som inte behövs?

Körde själv ett par Sennheiser HD650 direkt på mitt moderkort och det var inga som helst problem ljudmässigt men bytte senare till Soundblaster Z för att det hade bättre programvara (fake surround och equalizer bla.).

Jo jag kommer testa det först, men vad jag har läst so kommer jag nog behöva en.

Skrivet av azz0n^:

Fiio E10K lätt

Tack, kör på den.

Om vi ska snacka mic då. Funderar på Blue Yeti, Snowball eller Modmic. Kollade på lite Modmic tester på youtube och en av dom sa att man får "whitenoise" om man kopplar den direkt till datorn.

Visa signatur

AsRock Z77 Extreme4
Intel I7 3770k 4.2GHz
Gigabyte GTX 980Ti G1 Gaming
16GB Corsair Vengeance 1866MHz
Crucial MX100 512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willbeatu:

Jo jag kommer testa det först, men vad jag har läst so kommer jag nog behöva en.

Tack, kör på den.

Om vi ska snacka mic då. Funderar på Blue Yeti, Snowball eller Modmic. Kollade på lite Modmic tester på youtube och en av dom sa att man får "whitenoise" om man kopplar den direkt till datorn.

Köp en modmic om du inte vill ha en bordsmikrofon. Annars köper du en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=880922. Blue Yeti och Snowball är för det mesta värdelöst.

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem

Förlåt att jag hijackar, men OP hjälpte mig svara med att svara på mina egna frågor.

Om jag har tänkt ut detta rätt så kommer en DAC med USB kontakt att ta över mitt on-board ljudkort och bli den primära ljudkällan, men mitt on-board kort kommer fortfarande vara den primära Inspelningskällan?

För jag tänkte plocka upp en DAC till min M50 och köra med en ModMic till moderkortet.

Permalänk
Skrivet av azz0n^:

Köp en modmic om du inte vill ha en bordsmikrofon. Annars köper du en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=880922. Blue Yeti och Snowball är för det mesta värdelöst.

Tog ett tag för mig att svara. Har kollat runt lite och jag kommer använda den just nu via skype med mina kompisar och senare för youtube och streaming.

Eftersom den kommer stå på bordet så borde den väl ta upp mycket vibrationer och ljud från tangentbordet etc?
Kollat på Audio Technica AT2020 och den verkar rätt så bra men då är det samma problem om man inte köper en sån där sak som står från golvet och håller i den + ett pop filter.

Edit: Hittade en sida som heter Thomann. Kör på en Samson C01U med Golv Stativ och Pop Filter.

Visa signatur

AsRock Z77 Extreme4
Intel I7 3770k 4.2GHz
Gigabyte GTX 980Ti G1 Gaming
16GB Corsair Vengeance 1866MHz
Crucial MX100 512GB SSD