Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Datorn startar men skärmen svart, misstänker trasigt moderkort.

Permalänk
Medlem

Datorn startar men skärmen svart, misstänker trasigt moderkort.

Hej

Jag har en dator med problem. När man startar den börjar fläktar snurra, även hårddisk men skärmen är svart.

Det är en HP Pavilion P6-2082sc, moderkortet är Cupertino2 uATX

Har sökt lite här om felsökning och provat att

- ta ut minnena och sätta tillbaka dem
- ta ut ett minne i taget
- byta plats på dem
- ta ut dem helt (då pep det om moderkortet)
- tagit ur grafikkortet och provat VGA porten
- provat skärmen med annan dator och den fungerar

Enligt det jag hittat skulle det då kunna vara moderkortet eller processorn men processorn går väldigt sällan sönder. Så det troligaste är att det är moderkortet

Kan ni som har lite mer vana att felsöka säga om jag gjort rätt tester och rätt analys och jag borde fixa ett nytt moderkort eller ska jag göra några andra tester för att hitta problemet?

Om det är moderkortet, finns det särskilt att tänka på för att välja ett bra kort förutom H61-chipset LGA 1155 och uATX-format?

Tack på förhand!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Om du har garanti kvar så skicka in den annars så är det bara att köps nytt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Det skulle kunna vara nät aggregatet också.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem

Hej

Tack för snabba svar. Ingen garanti kvar tyvärr. Kan man utesluta nätaggregatet utifrån att fläktar och hårddisk går eller hur utesluter man det?

Permalänk
Skrivet av Newbie99:

Hej

Tack för snabba svar. Ingen garanti kvar tyvärr. Kan man utesluta nätaggregatet utifrån att fläktar och hårddisk går eller hur utesluter man det?

Jag har precis samma problem som dig. Fläktarna snurrar samt hårddisken men skärmen är svart. Jag har prövat göra allt du gjort men ingenting löste problemet. Jag har 3 olika skärmar och jag har prövat alla möjliga kombinationer och jag har även prövat med ett annat grafikkort (som jag vet fungerar) men det blev inte bättre, fortfarande svart. Prövade dessutom ingångarna på moderkortet utan framgång.

Efter att ha pratat med Komplett, där jag har köpt delarna, trodde dom att det var moderkortet det var fel på så jag skickade in det och dom testade det men det visade sig att moderkortet fungerade klockrent. Det jag ska pröva till helgen är att byta nätaggregat då det är det enda jag inte bytt ut under felsökningen trots att allt verkar få ström.

Jag skulle nog inte utesluta att ditt nätaggregat inte fungerar (har dock ej någon kunskap om hur man utesluter nätagget) då vi verkar ha identiska problem. Alla mina fläktar och så vidare snurrar på men det kanske är den som är boven i det hela.

Lite halvtaskigt skrivit men jag kan återkomma med svar då jag har prövat detta.

Permalänk
Medlem

Hade ett liknande problem på en burk, fick ingen kontakt med skärmen.
Löste det genom att hålla inne power-knappen på datorn i 30 sek, se även till att kabeln från nätagget är urdraget från väggen.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren

Ok, tack för alla svar, uppdaterar när det är löst.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att ta bort allt som inte ens behövs för att alltid få bild som Tangentbord, Mus, kringutrustning, ALLA USB grejer, ALLA SATA/IDE kablar, Hårdiskar, DVD mm.

Dom är ökända för att orsaka allvarliga fel som igen bild. död dator, olika startfel, frysningar tills de tas bort. Folk har köpt ny dator eller lämnat på reparation innan de insåg att det var såna struntsaker/kablar.

Edit:
Testa också att nollställa bios. Finns flera sätt. Tex ta ut det runda platta batteriet som ser ut som ett mynt. Strömkabeln ska vara utdragen så att man slipper vänta i en hel evighet.

Några var även tvungen att ta bort andra saker men exakt vad varierade mellan olika fel. Tex grafikkortet om de haft problem att få bild. Därför testar man att nollställa igen efter att man tagit bort allt onödigt och igen medan man testa olika reserv delar.

Permalänk

Helgen är ju över och jag har en liten update. Det blev aldrig så att jag testade ett annat nätaggregat då det helt plötsligt fungerade då jag monterade moderkortet med alla dess anslutningar.

Antar att det måste ha varit det fel som panpo98 skrev, dvs att ta bort alla USB grejer osv.
Värt att notera är att jag ej nollställde bios.

Hoppas att du får ordning på datorn!