Styra servers "vaken tid"

Permalänk
Medlem

Styra servers "vaken tid"

Tjena,
Jag har en server som står hemma 24/7 vilket jag egentligen inte har något store behov av, finns det något sätt man kan styra (schema?) att den bara ska vara igång mellan vissa tider varje dag? Och att när den vaknar att alla programmen startas upp automatiskt? Så att den lägger sig I videoläge eller liknande då den inte används?

Hoppas det är något sånär tydligt vad jag söker

Tack på förhand.

Visa signatur

Moderkort: P67A-GD65 B3, CPU: intel i5 2500k, GPU: Saphire 280x vapor-x, Minnen: 8 GB Corsair Vengeance 1600 MHz

Permalänk
Medlem

Det ska absolut inte vara något problem, bara se till att alla program startar upp automatiskt som tjänster. Vad kör du för OS? Att schemalägga nerstängning är enklast att köra i ditt OS.

Uppstarten kan köras med WOL från en router eller tex en raspberry pi eller någon annan enhetsom kan skicka WOL paket schemalagt. Kör du med en hypervisor kan du pausa maskinen innan du stänger ner hosten.

För ESXI kan du kika på följande länk. http://serverfault.com/questions/343778/automatically-shuttin...

Permalänk
Medlem

Har den stöd för IPMI kan man låta en annan maskin styra när den ska vara igång. Alternativt så kan man schemalägga i operativsystemet att den ska stängas av elelr gå i viloläge vid ett visst klockslag, samt att i vissa BIOS schemalägga när den ska starta. Wake on LAN skulle kunna användas också men kräver också en sekundär dator.

Lösa går förhoppningsvis men hänger på vad för stöd den har skulle jag säga.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

En vanlig "timer" i väggutaget kanske?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

En vanlig "timer" i väggutaget kanske?

Detta + Power on as soon as power is avalibel + alla program i autostart + Automatisk nedstängning + Automatisk strömbrytning borde gå.. Måste dock timas

Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

En vanlig "timer" i väggutaget kanske?

Skrivet av Thestar19:

Detta + Power on as soon as power is avalibel + alla program i autostart + Automatisk nedstängning + Automatisk strömbrytning borde gå.. Måste dock timas

Frågan är ju hur diskar + filer kommer att må efter ett tag när strömmen bryts utan en korrekt nedstängning..

Vet att windows home server kunde styra det via OS - går säkert via andra OS också

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

En vanlig "timer" i väggutaget kanske?

Skrivet av Thestar19:

Detta + Power on as soon as power is avalibel + alla program i autostart + Automatisk nedstängning + Automatisk strömbrytning borde gå.. Måste dock timas

Jag hade undvikit den lösningen.
Om den automatiska nedstängningen av någon anledning fallerar så vill du inte klippa strömmen till en dator som är igång och kanske skriver till disk.
Bättre med någon av ovan alternativ för att starta upp datorn (bios, RPi+WoL eller liknande).

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Vissa BIOS/UEFI tillåter automatisk uppstartstid per veckodag. Och i operativsystemet kan Du välja något som motsvarar hibernate. Då kommer alla program att vara där dom var innan avstängningen.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Inte för att vara besvärlig, men elektronik mår bra av jämna temperaturer och jämn belastning, om din burk ändå är tänkt att vara på hyfsat med timmar varje dag hade jag valt att låta den stå på jämnt.

Alldeles för krångligt att rigga för automatisk upp/nedstart och allt för många problem som det kan innebära.