Valve visar nya Steam Machines på GDC

Permalänk
Melding Plague

Valve visar nya Steam Machines på GDC

Speljätten Valve bryter tystnaden och berättar att konceptet Steam Machines fortfarande är vid liv och att nya prototyper ska visas upp i mars tillsammans med nästa generations OpenGL.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns som ett lite dött koncept, men allt som kan få utvecklarna att direktkoda för PC är bra, så klagar inte!

MGS4 steam-annonserat så här långt före konsolreleasen är oerhört positivt och lovande.

Permalänk
Inaktiv

Medan jag har noll intresse i TV spelande så är det underbart att se Valve trycka fram linux. Redan nu ser man att fler och fler spel stödjer det. Om nu bara EVE online skulle kunna byta till OpenGL och dumpa skit directx skulle jag inte ha någon anledning att sitta med windows längre.

Permalänk
Medlem

Det här ska med stort intresse följas under GDC

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Skrivet av KTL:

Det här ska med stort intresse följas under GDC

Yeee!

http://www.vg247.com/2015/02/03/valve-to-unveil-khronos-glnex...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

det jag vill med steamos är att kunna streama mina steamspel från pcn till NUC som är kopplad till tvn

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=PxUJb3Fm9eI
Sen vet jag att det är halvt lönlöst att hoppas. Men jag är så pass fan av serien att rykten och ledtrådar aldrig blir gammalt

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Medan jag har noll intresse i TV spelande så är det underbart att se Valve trycka fram linux. Redan nu ser man att fler och fler spel stödjer det. Om nu bara EVE online skulle kunna byta till OpenGL och dumpa skit directx skulle jag inte ha någon anledning att sitta med windows längre.

Vad är skit med Direct X? Precisera gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d94pam:

Vad är skit med Direct X? Precisera gärna.

Det fungerar bara i Windows..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Ska bli mycket spännande vad det blir av det här!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Half Life 3 till linux från start hade ju varit jävligt trevligt!

Visa signatur

BOOOM

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir något, tillslut. Det måste komma fler titlar till operativsystemet först dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Det fungerar bara i Windows..

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant sett att se på saker. Så alla program som bara fungerar i ett eller ett par OS är skit då enligt dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av d94pam:

Intressant sett att se på saker. Så alla program som bara fungerar i ett eller ett par OS är skit då enligt dig?

Det är en nackdel. Att ha möjligheten att välja OS efter tycke och smak utan att offra något är väll knappast negativt?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av d94pam:

Intressant sett att se på saker. Så alla program som bara fungerar i ett eller ett par OS är skit då enligt dig?

DirectX funkar inte ens på alla versioner av Windows. Nu semast måste man uppgradera till Windows 10 för att få DX12.

Nästa OpenGL, kallad glnext, kommer inte vara så begränsat.

Permalänk
Medlem

Min magkänsla säger att Steam machines är dött.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Skrivet av Spawnbadboy:

det jag vill med steamos är att kunna streama mina steamspel från pcn till NUC som är kopplad till tvn

Fungerar det inte för dig redan nu med Steam installerat på båda enheterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Det är en nackdel. Att ha möjligheten att välja OS efter tycke och smak utan att offra något är väll knappast negativt?

Klart som korvspad att det inte är negativt om det funkar på så många system som möjligt. Ju fler ju bättre. Men att per automatik klassa något som "skit" bara för att det inte gör det är antingen väldigt krasst eller bara barnsligt i mitt tycke.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av d94pam:

Klart som korvspad att det inte är negativt om det funkar på så många system som möjligt. Ju fler ju bättre. Men att per automatik klassa något som "skit" bara för att det inte gör det är antingen väldigt krasst eller bara barnsligt i mitt tycke.

Det låser ner dig till Windows, och inte ens alla versioner utan används av MS för att trycka folk till nya versioner (med tanke på hur kåta de är på molnet i 8an och 10an finns det ingen chans jag installerar de på min egen dator då jag inte har tid att rota omkring för att ta bort allt sådant).

Permalänk
Medlem

Kan Valve ha missat sitt time of opportunity. Ingen gillade Windows 8, alla hade accepterat att man inte behövde windows till allt (tack android & iOS). Hade de sparkat igång ordentligt med buller och bång för 6 månader sedan, så hade de garanterat nått framgång. Nu går de flesta och suktar efter Windows 10 och bollen är tillbaka i MS händer igen?

Visa signatur

i5 4670k | Asus Maximus VI Hero | Corsair Vengeance Pro 1866Mhz 16GB | GeForce GTX 1060 | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-D14 | Acer Predator XB271HUbmiprz

Permalänk
Medlem

Känns som att dom har missat tåget med Steammachine om jag ska vara helt ärlig. Intresset verkar ha lagt sig överlag.

Kom igen Valve, annonsera Half-Life 3 nu istället!

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d94pam:

Intressant sett att se på saker. Så alla program som bara fungerar i ett eller ett par OS är skit då enligt dig?

DirectX som innehåller Direct3D är proprietärt MS API för 3D rendering.

OpenGL är öppet standard, är nog i särklass det varligaste API'et för 3D rendering i alla andra OS.

Antal OS på marknaden som stödjer det räcker varken fingrar eller tår till för att räknas.

Så varför ska 95% av spel stödja ett API som enbart en fraktion av operativsystem stödjer?
DirectX är döende om än långsamt. Dessutom stödjer windows OpenGL så vad är ursäkten liksom?

Med fler mobila enheter som stödjer OpenGL och OpenGL ES och allt fler operativsystem att välja på i dag så är Microsoft DirectX dagar räknade.

Jag är ungefär lika intresserad av Mantel. AMD säger att det är öppet, jo vist. Mantel säljer AMD GPU:er i dagsläget inget annat. DirectX med Direct3D binder upp folk på PC till windows om dom vill spela.

Ett API till är det sista vi behöver för det segmenterar bara marknaden ändå och väldigt få utvecklare vill stödja mer än ett API.

Det kommer inte vara hållbart i längden. Dessutom vill fler och fler företag som skriver mjukvara nåt ut till fler plattformar och då är ett gemensamt API bättre.

DirectX är skit för dess kompatibilitet är om något begränsas. Testa att köra nåt annat än mainstream windows så inser du snart problemet.

OpenGL fungerar överallt.
Desutom har vi OpenGL NEXT på gång med samma form av optimeringar som mantel och DX12 fast det är öppet och kan därmed få brett OS stöd.

Sedan behöver Microsoft ett nytt API för sina Xbox One konsoler och OpenGL skulle aldrig falla dom i. Dom säljer ekosystem.
Därför behöver dom en ny version av DirectX med mycket högre draw calls och med lägre CPU användning för att pressa ur mer prestanda ur maskinen.

PS4:an är avsevärt mycket mer effektiv på draw calls redan och på det har den redan kraftigare GPU och minne så MS är tvungna att minska gapet bäst dom kan.

Citat:

Oles Shishkovstov: Let's put it that way - we have seen scenarios where a single CPU core was fully loaded just by issuing draw-calls on Xbox One (and that's surely on the 'mono' driver with several fast-path calls utilised). Then, the same scenario on PS4, it was actually difficult to find those draw-calls in the profile graphs, because they are using almost no time and are barely visible as a result.

In general - I don't really get why they choose DX11 as a starting point for the console. It's a console! Why care about some legacy stuff at all? On PS4, most GPU commands are just a few DWORDs written into the command buffer, let's say just a few CPU clock cycles. On Xbox One it easily could be one million times slower because of all the bookkeeping the API does.

Permalänk
Inaktiv

Hoppas på modulär konsoll, tror de skulle kunna locka många med det.

Permalänk
Avstängd

Jag trodde steam machines hade dött. Om nu "konsolen" ska vara kraftfullare än en persondator så lär den bli jävligt dyr och jag tror inte någon vill lägga 10 tusen på en konsol. De borde sätta igång med Half-life 3 istället, de hade nog tjänat mer på de tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Det låser ner dig till Windows, och inte ens alla versioner utan används av MS för att trycka folk till nya versioner (med tanke på hur kåta de är på molnet i 8an och 10an finns det ingen chans jag installerar de på min egen dator då jag inte har tid att rota omkring för att ta bort allt sådant).

Du behöver inte använda det om du inte vill det är inget du behöver ta bort. Sen ska du ju inte köra på steam OS eller sponsra något som har med steam att göra om du inte gillar molnet. Vart ligger alla spel du köpt? De flesta ligger på molnet(en server) redo att laddas ner inte på en CD skiva som förr. Lär inte bli roligt om/när valve konkar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag nöjer mig med min PC.

Steam Machine, jag menar, jag kan ju starta spelen på PC'n också, just so easy.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av d94pam:

Intressant sett att se på saker. Så alla program som bara fungerar i ett eller ett par OS är skit då enligt dig?

Det är inte riktigt samma sak.
I en värld där allt mer rör sig mot plattformsoberoende, eller åtminstone multiplattform är något som "låser" till en viss plattform skit.
Givetvis går det att porta DirectX spel till andra plattformar, men resultat brukar bli sådär.
Det hade varit mycket lättare med bättre resultat om OpenGL användes istället.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Trodde nästan dom hade gett upp steam machines... men det är ju ändå valve vi pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

DirectX som innehåller Direct3D är proprietärt MS API för 3D rendering.

OpenGL är öppet standard, är nog i särklass det varligaste API'et för 3D rendering i alla andra OS.

Antal OS på marknaden som stödjer det räcker varken fingrar eller tår till för att räknas.

Så varför ska 95% av spel stödja ett API som enbart en fraktion av operativsystem stödjer?
DirectX är döende om än långsamt. Dessutom stödjer windows OpenGL så vad är ursäkten liksom?

Med fler mobila enheter som stödjer OpenGL och OpenGL ES och allt fler operativsystem att välja på i dag så är Microsoft DirectX dagar räknade.

Jag är ungefär lika intresserad av Mantel. AMD säger att det är öppet, jo vist. Mantel säljer AMD GPU:er i dagsläget inget annat. DirectX med Direct3D binder upp folk på PC till windows om dom vill spela.

Ett API till är det sista vi behöver för det segmenterar bara marknaden ändå och väldigt få utvecklare vill stödja mer än ett API.

Det kommer inte vara hållbart i längden. Dessutom vill fler och fler företag som skriver mjukvara nåt ut till fler plattformar och då är ett gemensamt API bättre.

DirectX är skit för dess kompatibilitet är om något begränsas. Testa att köra nåt annat än mainstream windows så inser du snart problemet.

OpenGL fungerar överallt.
Desutom har vi OpenGL NEXT på gång med samma form av optimeringar som mantel och DX12 fast det är öppet och kan därmed få brett OS stöd.

Sedan behöver Microsoft ett nytt API för sina Xbox One konsoler och OpenGL skulle aldrig falla dom i. Dom säljer ekosystem.
Därför behöver dom en ny version av DirectX med mycket högre draw calls och med lägre CPU användning för att pressa ur mer prestanda ur maskinen.

PS4:an är avsevärt mycket mer effektiv på draw calls redan och på det har den redan kraftigare GPU och minne så MS är tvungna att minska gapet bäst dom kan.

Tack för ett uttömmande svar! Din syn köper jag och håller med dig i dina analyser.
Skulle dock gissa att en av de stora anledningarna till att så många spel fortfarande körs i dx är nog dels legacy och dels att 95% av alla maskiner i världen fortfarande kör Windows. Men som du säger så är ju idealet ett api som funkar rakt av på alla plattformar oavsett vad ens os-preferenser nu än må vara.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Du behöver inte använda det om du inte vill det är inget du behöver ta bort. Sen ska du ju inte köra på steam OS eller sponsra något som har med steam att göra om du inte gillar molnet. Vart ligger alla spel du köpt? De flesta ligger på molnet(en server) redo att laddas ner inte på en CD skiva som förr. Lär inte bli roligt om/när valve konkar.

Det trycks hela tiden. Hela metro är värdelöst utan deras konto, live/onedrive eller vad den nu heter är integrerad i windows och så vidare. Jag börjar bli trött på att behöva starta om när jag patchar jävla IE som jag inte ens använder.

Steam erbjuder faktiskt möjlighet att ha spelet offline, dessutom köper jag det mesta på GOG (eller på senare tid stödjer på kickstarter)