Permalänk
Medlem

i7 2600 eller i5 4690k?

Hej!

Jag undrar vilken av de processorerna är bäst och cirka hur mycket % bättre? Kommer använda datorn till att redigera(photoshop,sony vegas) och även till lite spel som wow, dota, cs. Har just nu en i7 2600, fast kan skaffa i5 4690k + moderkort för cirka 500kr. Är det värt det? Eller finns det någon annan processor för ca 2000kr som är bättre?

Visa signatur

GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB Gaming G1 | CPU: i7 6700K | MB: Asus Strix Z270H Gaming/K1 | RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz | SSD: Samsung 850 EVO 500GB | PSU: OCZ ModXStream PRO 700W | CPU-Kylning: Noctua NH-D15 | Skärm: BenQ XL2411Z 144Hz | Chassi: Fractal Design Define R4 Black

Permalänk
Hedersmedlem

I applikationer där alla kärnor används är i7'an något snabbare. När bara en kärna används är i5'an snabbare.
Jag tycker inte att det är värt att byta.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte bytt. Om något till en ny, klockbar, i7a, men även det känns som ett dumt köp.

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem

Vid redigering bör i7:an vara snabbare.

EDIT: Ser även att du klockat i7:an till 4.2 GHz så då är den definitivt bättre.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackseid:

Hej!

Jag undrar vilken av de processorerna är bäst och cirka hur mycket % bättre? Kommer använda datorn till att redigera(photoshop,sony vegas) och även till lite spel som wow, dota, cs. Har just nu en i7 2600, fast kan skaffa i5 4690k + moderkort för cirka 500kr. Är det värt det? Eller finns det någon annan processor för ca 2000kr som är bättre?

2600k är snabbare vid redigering, vid spel är 2600k snabb nog och du kommer inte märka någon skillnad.

För 500 spänn, köp och sälj vidare med förtjänst såklart

Permalänk
Medlem

Jag hade suttit kvar och inväntat Skylake istället, även fast 500:- för både cpu och moderkort är ett riktigt bra kap.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Överklocka processorn och vänta tills skylakr kommer. Det är inte värt just nu att hoppa till 1150 när 1151 kommer snart

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

tack för alla svar

Visa signatur

GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB Gaming G1 | CPU: i7 6700K | MB: Asus Strix Z270H Gaming/K1 | RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz | SSD: Samsung 850 EVO 500GB | PSU: OCZ ModXStream PRO 700W | CPU-Kylning: Noctua NH-D15 | Skärm: BenQ XL2411Z 144Hz | Chassi: Fractal Design Define R4 Black

Permalänk
Medlem

Om du kan köpa en fungerande i5 4690K med tillhörande moderkort dör omkring 500 kr så kan du göra det och sälja vidare för 2000 kr eller så.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Finns det så billiga moderkort som för 500:- som det är möjligt att överkocka med?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

!?

Ingen person, vid sina sinnens fulla bruk, säljer en 4690K+mobo för 500 kr!

Om Du genomför köpet får Du fanimej skänka typ 1 000 kr till Barncancerfonden (eller till nåt annat vettigt...)!
Annars är Du en nedrans douchebag, imao...

Visa signatur

|Asus Crosshair VIII Dark Hero|Ryzen 7 5800X3D|Corsair H115i Elite Capellix|2x 16GB Kingston Fury Renegade 3600MHz CL16|MSI RTX 3080 Suprim X|SSD1: WD Black SN750 1TB|SSD2: Samsung 860 EVO 1TB|Dark Base Pro 900|Dark Power Pro 11 1000W|Acer Predator XB273K|Corsair Strafe MX Red|Corsair Ironclaw RGB|OS: Win 11 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slowpoke66:

!?

Ingen person, vid sina sinnens fulla bruk, säljer en 4690K+mobo för 500 kr!

Om Du genomför köpet får Du fanimej skänka typ 1 000 kr till Barncancerfonden (eller till nåt annat vettigt...)!
Annars är Du en nedrans douchebag, imao...

Han måste väl menat att han hade pengar till en 4690K och sen 500:- över till ett moderkort?.....eller?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Kan du få en 4690K och ett z8/97 moderkort så skulle jag bytt och hålla koll på marknaden för en i7.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Han måste väl menat att han hade pengar till en 4690K och sen 500:- över till ett moderkort?.....eller?

Eller så är det någon form av byte.
Om grejerna TS pysslar med inte skalar tillräckligt bra så är det en uppgradering.

Permalänk
Medlem

Jag fick uppfattningen av att det gällde byte mellan nuvarande setup till 4690k med 500kr emellan. Isf skulle jag nog personligen inte gjort det, svårt att säga om det är värt det värdemässigt, men iom att du nyttjar i7:ans extra trådar till viss del försvinner ju än mer anledning.

Permalänk
Inaktiv

Om det är ett byte, så gör det inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Aa precis. Det är ett byte. Personen får mitt moderkort + processor så får jag hans delar för 500kr

Visa signatur

GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB Gaming G1 | CPU: i7 6700K | MB: Asus Strix Z270H Gaming/K1 | RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz | SSD: Samsung 850 EVO 500GB | PSU: OCZ ModXStream PRO 700W | CPU-Kylning: Noctua NH-D15 | Skärm: BenQ XL2411Z 144Hz | Chassi: Fractal Design Define R4 Black

Permalänk
Medlem

i7an är ca 10% snabbare vid applikationer som kan använda 8 trådar: rendering etc.
i5an är ca 15% snabbare vid applikationer som inte använder mer än 4 trådar: spel

källa: http://www.cpubenchmark.net/compare.php?cmp[]=868&cmp[]=2284

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem

Det är en svår nöt.

Beror helt på vad du vill ha den till.

Har själv SB-E 3930K @ 4Ghz.
har även Haswell Refresh i3-4360 3.7Ghz .

Rent spontant kan man säga att Haswell har AVX 2.0 (i3 och upp) vilket ger 2x flyttalsprestandan i program som har nytt av detta, rendering, encoding, all form av number crunshing.
Programmen måste ju som sagt stödja AV 2.0 instruktionsbettet men många professionella program bör göra det som drar nytta av flyttals beräkningar.

Haswell har också bättre branch predictor. Läste någonstans en 25% över förra generationens IVY och IVY-E vilket tex gör den extremt bra på kompilering av kod tex så i princip är haswell mycket bättre på kod med mycket förgreningar kallade branches på engelska.

En bra processor försöker förutspå vilken väg koden kommer ta och kan på så vis hämta rätt instruktioner i tid och lagra i cachet. Det tar trots allt hundratals CPU klockcyklar att hämta data och instruktioner från ram i dag.
Värre blir det ju om koden har massa förgreningar efter vart annat då krävs än mer av processorn branch predictor.

Sedan har du Hyper Threading. Det kan öka prestandan med 10-60% kanske tom mer. På min SB-E ser jag kanske 10-20% i typ rendering och kompilering.

Problemet uppstår dock när man jämför olika generationer processorer med HT.
HT har blivit bättre för varje generation och ger ofta mer prestanda ju bredare design som processorn använder.

Min Haswell Refresh i3-4360 3.7Ghz kompilerar kod 20% snabbare ganska exakt med 4 trådar jämfört med 2 trådar.
Får ungefär samma vinst med min i7 3930K i 4Ghz, 21% när jag testade nu.

Gjorde ett test mellan min SB-E i7 3930K @ 4Ghz och min Haswell Refresh i3-4360 3.7Ghz.
Kompilerade samma linux kernel med samma konfig och två trådar för att utesluta HT och få rättvis prestanda bild av prestanda per kärna.

Tog 2min 57sek på SB-E och 2min 35sek på Haswell Refresh.

Haswell Refresh var 14% snabbare men då var det med 300Mhz lägre frekvens. Räknar man in skillnaden i frekvens så var Haswell Refresh 23% snabbare per kärna vid samma frekvens.

Så ja i vissa fall är Haswell 20-25% snabbare i singeltrådad prestanda framförallt branch tung kod.
HT på SB och Haswell verkar vara ungefär lika effektivt men med tanke på att Haswell är bredare design så kan nog vinsten vara större där i vissa lägen speciellt med tanke på hur mycket mer grundprestanda haswell hade i samma typ av test jag gjorde.

Så i exemplet ovan bör en SB i7 och en Haswell i5 med samma antal kärnor och frekvens prestera likvärdigt i exemplet ovan där alla trådar kan utnyttjas då i7 har HT och i5 saknar det. i5 vinner ju dock i liknande singeltrådade laster med marginal.

Haswell har som sagt flera fördelar över tidigare generationer.

2x beräkningskraften pga AVX 2.0
25% bättre prestanda i förgreknisgstung tung kod (branch heavy) vad jag läst och verkar stämma.
HT ger bra vinst på Haswell också pga antalet exekverings enheter som en kärna har till förfogande.
Finns säkert andra fördelar med.

Spel kan jag inte säga något om direkt då dom ofta är begränsade av grafikkortet.
Beräkningar läggs ofta på grafikkortet om möjligt.
Kan dock inte vara en nackdel med startk branch predictor sedan om det har samma stora effekt som vid tex kompilering vet jag icke.

Personligen anser jag nog inte att du får ett moderkort värt ordet för 500Kr.
Jag pröjsade 900Kr för mitt för en månad sedan och då är det H97 från MSI utan extra lullul.
Dumt att snåla. Ska du ha K modell så är det väl ofta aktuellt med överklockning med så då landar du knappast under 1000Kr.

Sedan skulle jag nog säga att uppgradera till 4670K är lite dumt. Hellre sattasa på 4790K så du får en vettigt ökning i prestanda över hela registret och ett moderkort som är av lite kvalité så att det håller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Det är en svår nöt.

Beror helt på vad du vill ha den till.

Har själv SB-E 3930K @ 4Ghz.
har även Haswell Refresh i3-4360 3.7Ghz .

Rent spontant kan man säga att Haswell har AVX 2.0 (i3 och upp) vilket ger 2x flyttalsprestandan i program som har nytt av detta, rendering, encoding, all form av number crunshing.
Programmen måste ju som sagt stödja AV 2.0 instruktionsbettet men många professionella program bör göra det som drar nytta av flyttals beräkningar.

Haswell har också bättre branch predictor. Läste någonstans en 25% över förra generationens IVY och IVY-E vilket tex gör den extremt bra på kompilering av kod tex så i princip är haswell mycket bättre på kod med mycket förgreningar kallade branches på engelska.

En bra processor försöker förutspå vilken väg koden kommer ta och kan på så vis hämta rätt instruktioner i tid och lagra i cachet. Det tar trots allt hundratals CPU klockcyklar att hämta data och instruktioner från ram i dag.
Värre blir det ju om koden har massa förgreningar efter vart annat då krävs än mer av processorn branch predictor.

Sedan har du Hyper Threading. Det kan öka prestandan med 10-60% kanske tom mer. På min SB-E ser jag kanske 10-20% i typ rendering och kompilering.

Problemet uppstår dock när man jämför olika generationer processorer med HT.
HT har blivit bättre för varje generation och ger ofta mer prestanda ju bredare design som processorn använder.

Min Haswell Refresh i3-4360 3.7Ghz kompilerar kod 20% snabbare ganska exakt med 4 trådar jämfört med 2 trådar.
Får ungefär samma vinst med min i7 3930K i 4Ghz, 21% när jag testade nu.

Gjorde ett test mellan min SB-E i7 3930K @ 4Ghz och min Haswell Refresh i3-4360 3.7Ghz.
Kompilerade samma linux kernel med samma konfig och två trådar för att utesluta HT och få rättvis prestanda bild av prestanda per kärna.

Tog 2min 57sek på SB-E och 2min 35sek på Haswell Refresh.

Haswell Refresh var 14% snabbare men då var det med 300Mhz lägre frekvens. Räknar man in skillnaden i frekvens så var Haswell Refresh 23% snabbare per kärna vid samma frekvens.

Så ja i vissa fall är Haswell 20-25% snabbare i singeltrådad prestanda framförallt branch tung kod.
HT på SB och Haswell verkar vara ungefär lika effektivt men med tanke på att Haswell är bredare design så kan nog vinsten vara större där i vissa lägen speciellt med tanke på hur mycket mer grundprestanda haswell hade i samma typ av test jag gjorde.

Så i exemplet ovan bör en SB i7 och en Haswell i5 med samma antal kärnor och frekvens prestera likvärdigt i exemplet ovan där alla trådar kan utnyttjas då i7 har HT och i5 saknar det. i5 vinner ju dock i liknande singeltrådade laster med marginal.

Haswell har som sagt flera fördelar över tidigare generationer.

2x beräkningskraften pga AVX 2.0
25% bättre prestanda i förgreknisgstung tung kod (branch heavy) vad jag läst och verkar stämma.
HT ger bra vinst på Haswell också pga antalet exekverings enheter som en kärna har till förfogande.
Finns säkert andra fördelar med.

Spel kan jag inte säga något om direkt då dom ofta är begränsade av grafikkortet.
Beräkningar läggs ofta på grafikkortet om möjligt.
Kan dock inte vara en nackdel med startk branch predictor sedan om det har samma stora effekt som vid tex kompilering vet jag icke.

Personligen anser jag nog inte att du får ett moderkort värt ordet för 500Kr.
Jag pröjsade 900Kr för mitt för en månad sedan och då är det H97 från MSI utan extra lullul.
Dumt att snåla. Ska du ha K modell så är det väl ofta aktuellt med överklockning med så då landar du knappast under 1000Kr.

Sedan skulle jag nog säga att uppgradera till 4670K är lite dumt. Hellre sattasa på 4790K så du får en vettigt ökning i prestanda över hela registret och ett moderkort som är av lite kvalité så att det håller.

Tack för svaret!
Ska nog vänta på Skylake

Visa signatur

GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB Gaming G1 | CPU: i7 6700K | MB: Asus Strix Z270H Gaming/K1 | RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz | SSD: Samsung 850 EVO 500GB | PSU: OCZ ModXStream PRO 700W | CPU-Kylning: Noctua NH-D15 | Skärm: BenQ XL2411Z 144Hz | Chassi: Fractal Design Define R4 Black