Köpråd.. Klipsch MK1 eller MK2? Stativ eller golvhögtalare?

Permalänk
Medlem

Köpråd.. Klipsch MK1 eller MK2? Stativ eller golvhögtalare?

Tja, är ute letar efter ett par nya högtalare då jag tycker mina datorhögtalar för 400kr gjort sitt

Jag har kikat mest på Klipsch RF MK2 serien och hört mycket bra , men är inte alltför sugen att spendera 10 000kr på 82:orna..
Har nog som många andra sett att Komplett.se rear ut Klipsch RF-82 MK1, men jag har hört att det skall vara väldigt stor skillnad på dem, ni som hört dem lr haft såna, vad säger ni ? Är det stor skillnad på MK1 och MK2 ?

Även kikat på mindre modeller i den serien men vet inte riktigt vad som är mest värt.. Eller är det mer värt att skaffa ett par stativhögtalare som inte tar lika mycket plats och kanske lika dyra?
Om ni har andra förslag kom gärna med dem!
Det jag "vet" som kan va bra är om högtalarna är ganska lättdrivna och jag ska ha dem till mycket film och musik så de ska kunna spela blandat så att säga.
Och ha bra tryck i basen eller att jag får ställa en bredvid.

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassi:

Har nog som många andra sett att Komplett.se rear ut Klipsch RF-82 MK1, men jag har hört att det skall vara väldigt stor skillnad på dem, ni som hört dem lr haft såna, vad säger ni ? Är det stor skillnad på MK1 och MK2 ?

Jag köpte MK2orna för ca ett år sedan men var mycket sugen på att köpa MK1 innan jag fick höra skillnaden. Den stora skillnaden mellan MK1 och MK2 är diskanthornen i högtalarna. På MK1 så har du en MYCKET vassare diskant än vad MK2 har medan du har en mycket mjukare och lugnare diskant på MK2. Detta utgör en stor skillnad vid "s"-ljud och liknande, det blir ett mer skärande ljud än från MK1.

Jag är extremt nöjd med mina MK2 och har inte ångrat mig en sekund sedan jag köpte dem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeVroe:

Jag köpte MK2orna för ca ett år sedan men var mycket sugen på att köpa MK1 innan jag fick höra skillnaden. Den stora skillnaden mellan MK1 och MK2 är diskanthornen i högtalarna. På MK1 så har du en MYCKET vassare diskant än vad MK2 har medan du har en mycket mjukare och lugnare diskant på MK2. Detta utgör en stor skillnad vid "s"-ljud och liknande, det blir ett mer skärande ljud än från MK1.

Jag är extremt nöjd med mina MK2 och har inte ångrat mig en sekund sedan jag köpte dem!

Okej , det är vad jag har hört med om diskanthornet men aldrig riktigt fattat skillnaden ljudmässigt sett då jag inte är alls kunning.. Tack så mycket !

Permalänk
Medlem

Nu kommer ersättaren till Mk2 serien, den ska va bättre på allt.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mAster9:

Nu kommer ersättaren till Mk2 serien, den ska va bättre på allt.

Sett det men den lär väl kosta där efter också ... Ingen större lust att lägga ut 10-15k på högtalare just nu

Permalänk
Medlem

Vad jag har hört så kräver just mk1 bättre rum alltså mer akustikbehandlat rum för att de inte ska bli för vassa i diskanten och mk2 är mer snällare i diskanten så dessa blir bättre i mer kalare rum. Nya serien ska även den bli förbättrade angående vassheten i diskanten.

Om man verkligen inte gillar speciellt vass diskant så satsa helst på nya serien eller mk2, allternativt akustikbehandla rummet.
Sitter själv på rf-62 mk1 tycker det funkar bra med diskanten är mer som en vanesak har däremot inte heller något speciellt bra akustik i rummet.

Den nya serien:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2962835

Visa signatur

FD Arc R2 |Asus Prime X370-PRO| AMD Ryzen 7 3700x -> NH-D15 | Palit GTX 1080TI Jetstream|G.skill Ripjaws 16GB 3400MHz| Evga G3 750W | Samsung 970 evo 500GB, Crucial MX100 256GB | Asus Xonar Essence STX| Fostex TH-x00 PH| Acer x34p |