Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Hjälp med mixer

Okej så det har kört ihop sig lite för mig och jag skulle behöva lite hjälp från någon som har mer kunskap i ämnet än vad jag har.
Köpte mig en ljudmixer och en ny mic, tanken är att använda detta till streaming.

Som jag har det nu har jag två externa ljudkort, ett för spel och windows samt ett för teamspeak. Dessa går in i line in 3/4 samt 5/6 i mixern. Micken går via XLR på line 1 och ut via FX Send och vidare in i mic på ljudkortet för spel och windows.
Vad jag vill åstakomma är att använda ljud ut from mixern och in i OBS(streamingprogram). Alltså så att de som kollar hör vad jag hör inte vad ljudkorten hör.
Om jag tar ljud från main out, 2-track eller headphones på mixern och in via något ljudkort (testat det interna med) blir ljudet dåligt och har brus i bakgrunden.

Vad jag har att använda
Mixer: Behringer xenyx 802
Ljudkort Spel windows: Creative Soundblaster X-Fi HD
Ljudkort Teamspeak: Behringer UCA202 U-C
Mic: Samson C03
Virtual Audi Cables
En hel hög kablar

Hur skulle ni mer kunniga gjort? Tacksom för all hjälp /Linus

Permalänk
Medlem

Börjar med att installera Digital Level Meters (http://www.darkwooddesigns.co.uk/pc2/meters.html) för att se hur ljudnivåerna ser ut.
Din röst bör ha en peak runt -4 och resten ska ligga lite under för att inte överrösta dig.
Hade själv problem med brusigt ljud på min mixer via AUX send, det visade sig vara gainen i windows mikrofonen som var alldelles för högt satt. (det interrna Realtek ljudkortet)

Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter, du vill ta ljud från båda korten in i mixern och sen skicka ut samma signaler till OBS?

Vad jag skulle gjort i ditt fall är att skicka din mikrofon via FX-send för att enbart använda till skype (på så vis slipper de du pratar med höra sig själva och ditt spelljud) och sen skicka resten via Main out.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Börjar med att installera Digital Level Meters (http://www.darkwooddesigns.co.uk/pc2/meters.html) för att se hur ljudnivåerna ser ut.
Din röst bör ha en peak runt -4 och resten ska ligga lite under för att inte överrösta dig.
Hade själv problem med brusigt ljud på min mixer via AUX send, det visade sig vara gainen i windows mikrofonen som var alldelles för högt satt. (det interrna Realtek ljudkortet)

Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter, du vill ta ljud från båda korten in i mixern och sen skicka ut samma signaler till OBS?

Vad jag skulle gjort i ditt fall är att skicka din mikrofon via FX-send för att enbart använda till skype (på så vis slipper de du pratar med höra sig själva och ditt spelljud) och sen skicka resten via Main out

Dold text

.

Tack för att du tog dig tid att svara. Testade att mäta ljudnivåerna med Digital Level Meters, inget som jag kunde hitta var för högt direkt men ska kolla mer noggrant i morgon när jag har mer med tid.

Vad du säger är precis vad jag är ute efter, jag har TS/skype på ett kort och spel/windows på ett annat så att de kan ha en varsinn line-in på mixern. Ljudet i streamen blir bra om jag tar ljudet från ljudkorten direkt men jag vill ju som sagt gärna ha ljudet i streamen från mixerbordet så jag kan ändra vad tittar hör via det i stället för att tabba ut eller ändra scen. Min mic har jag som du säger redan på FX send så ingen hör sig själv eller annat ljud.

En vän sa att det är lätt att det blir störningar när ljudet ändras mellan digitalt och analogt som det gör nu. Låter ju rimligt men finns det något sätt att motverka det?

Permalänk
Medlem

Här har du en bild över en mix-minus på en liknande mixer

Vad använder du för kablar?
Adaptrar brukar fungera sisådär så har du möjlighet använd 3.5mm-6.3mm (om du inte redan gör det)

FX SEND -> mikrofoningången på skype ljudkortet
Skype ljudkortet -> stereokanal
Vanliga ljudkortet -> stereokanal
mikrofon -> monokanal
main out -> vanliga ljudkortets mikrofoningång

Det är det vanliga ljudkortet du ska välja som mikrofon i Xsplit/OBS

Headphones jacket är användbart om du vill göra justeringar på ljudnivåerna då du kan höra allt i realtid innan det skickas ut genom main out.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Här har du en bild över en mix-minus på en liknande mixer

Har det kopplat sådär förutom att jag hade micken separat, ändrade mellan ljudkortet från RCA till 6.3mm och skickar micken med main out och det gjorde en väldig skillnad. Forfarande inte helt perfekt när det är knäpptyst i bakgrunden men det kan jag leva med. Ska testa med att ändra till 6.3 mellan skypekortet och mixern med och se om det blir lite bättre ändå, kör adapter 2x 6.3mm till RCA just nu.

Tack för hjälpen det uppskattas!

Permalänk
Medlem

Kul att det blev bättre!
Känsliga kondensator mikrofoner är knepiga när det är tyst, de tar in väldigt mycket bakgrundsljud.
Det kan du lösa med en noisegate.
Antingen genom hårdvara eller mjukvara, vet inte hur mjukvarulösningarna fungerar dock.
Personligen har jag en Behringer MDX2600 som gör jobbet åt mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1