Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Tystlägga en projektor

Hej jag har en projektor som har några år på nacken och när den körs så låter det som ett mindre kärnkraftverk. Jag undrar om man kan tysta ner den genom att sätta den i en låda eller liknande, den blir inte direkt varm nu men är rädd för att den ska bli överhettad i en låda.

Någon som har några ide'er?

Permalänk
Medlem
Skrivet av florZ:

Hej jag har en projektor som har några år på nacken och när den körs så låter det som ett mindre kärnkraftverk. Jag undrar om man kan tysta ner den genom att sätta den i en låda eller liknande, den blir inte direkt varm nu men är rädd för att den ska bli överhettad i en låda.

Någon som har några ide'er?

Öppna upp och rengöra från dam och byta fläkt om den är sliten.

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

Jo lägga den i en låda känns inte så bra, ta luft på burk och rengör den från alla åratal av damm först. Sedan kan du ju tysta genom att sätta fötterna på skumgummi eller ngt.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Skulle bara vilja inflika att ett kärnkraftverk är ganska tyst, det är turbinerna som låter

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jacobtr:

Öppna upp och rengöra från dam och byta fläkt om den är sliten.

inte visste jag en en dam får plats i en projektor?

nämen skämt o sido, blås ut allt damm så borde det hjälpa

Permalänk
Medlem

har blåst den på damm och fläkten funkar men den låter något fruktansvärt fortfarande

Permalänk
Medlem

Har min proj sittandes i taket och har funderat på att sätta en skiva som är drygt dubbla arean av själva maskinen på dess undersidan. Och med det vinkla bort det värsta av oljudet, det stör egentligen bara när det är tyst från förstärkaren...

Man kan bygga en hel låda förstås, men då får man montera 2 fläktar i den, en i varje ända för att tillgodose luftflöde. Och då kan man välja lite bättre/tystare/större fläktar för att få ner ljudnivån. Fläkten i projjen är ju rätt liten oftast...

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem
Skrivet av florZ:

har blåst den på damm och fläkten funkar men den låter något fruktansvärt fortfarande

Om det är fläkten som låter och du rengjort så skulle jag köpa en ny t.ex. en datorfläkt vilka mått har nuvarande?

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobtr:

Om det är fläkten som låter och du rengjort så skulle jag köpa en ny t.ex. en datorfläkt vilka mått har nuvarande?

kanske 50x50 eller något liknande har inte möjlighet att öppna och mäta men liten är den

Permalänk
Medlem
Skrivet av florZ:

kanske 50x50 eller något liknande har inte möjlighet att öppna och mäta men liten är den

Om du tar reda på höjden så kan vi nog lista ut vad du ska köpa... Säker så det är fläkten och inte coilwine?

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobtr:

Om du tar reda på höjden så kan vi nog lista ut vad du ska köpa... Säker så det är fläkten och inte coilwine?

hur ser jag skillnaden, kan ta en bild imorgon på innandömmet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av florZ:

Hej jag har en projektor som har några år på nacken och när den körs så låter det som ett mindre kärnkraftverk. Jag undrar om man kan tysta ner den genom att sätta den i en låda eller liknande, den blir inte direkt varm nu men är rädd för att den ska bli överhettad i en låda.

Det där låter lite som en av de dummare idéer jag själv fått och genomfört i mitt liv . Min PS2 var av den första ytterst högljudda generationen. Jag hade den i en TV-bänkliknande skapelse, och tröttnade en gång på ljudet från fläkten. Jag hängde en handduk framför dess hylla, och genast blev det mycket tystare. Efter någon timmes spelande var jag klar och skulle stänga av, flyttade på handduken och herregudars vad orimligt varmt det hade hunnit bli inne i dess lilla kuvös. Det går inte att komma undan: den energi som går in i produkten och omvandlas till värme måste kunna förflyttas därifrån.

En projektor alstrar bra mycket mer värme än en PS2 (typisk effekt ~300 W för en hemprojektor jämfört med den "tjocka" PS2:ans ~80 W), så att bara stänga in den i en låda utan att sörja för god ventilation (som då i sin tur troligen kommer låta) kommer gå åt skogen. Livstiden på din lampa kommer säkerligen ta ordentligt med stryk, i värre fall så går hela projektorn sönder och om det vill sig riktigt illa så kan det börja brinna — och hade jag varit försäkringsbolag så hade jag mest skakat på huvudet ifall någons lägenhet brann ner för att de stängt in 300 W körande elektrisk utrustning i en hemsnickrad liten låda.

Med allt det sagt så skulle man kunna tänka sig en lådlösning, om du ser till att ha en fläktlösning i densamma som säkerställer god ventilationen. Större fläktar är generellt bra mycket tystare än små vid samma kyleffekt, så det är inte omöjligt, men ett lite större projekt för att få det rätt.

Alternativt skulle kanske en mindre skärmning för att rikta luftflödet från projektorn kunna minska ljudvolymen vad "soffan" anbelangar, och om projektorn har en adaptiv fläkt (dvs som snurrar olika fort beroende på hur varm projektorn är) så kan du kanske sänka ljudnivån genom att förbättra den kringliggande ventilationen allmänt.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Modda på om du inte har garanti kvar, modifiera chassi och löd in en ny fläkt, limma dit kylflänsar med mera!

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Det kallas hushbox, finns massor med projektplaner och exempel om man googlar på det https://www.google.se/search?q=hushbox

Fixade söklänk.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Haellgren:

Skulle bara vilja inflika att ett kärnkraftverk är ganska tyst, det är turbinerna som låter

Var du tvungen att ha ihjäl mitt gamla klassiska exempel på högt ljud?
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av florZ:

kanske 50x50 eller något liknande har inte möjlighet att öppna och mäta men liten är den

OBS! Tro inte att dimensionenerna på fläkten är de enda parametrarna du bör beakta, den ska ha snarlika värden vad det gäller
luftflöde och statiskt tryck också.. har du otur så känner den av fläkthastigheten också, i vilket fall det också bör vara snarlikt för att den
inte ska klaga på det.. förmodligen är det bara en tempgivare, men tänk efter innan du köper nåt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haellgren:

Skulle bara vilja inflika att ett kärnkraftverk är ganska tyst, det är turbinerna som låter

Skulle bara vilja inflika att en projektor är ganska tyst, det är fläkten som låter

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Det kallas hushbox, finns massor med projektplaner och exempel om man googlar på det https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&esp...

Haha skulle PRECIS skriva det så läst ja din rad ;=)