Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Jag har nu kika efter Anytime+ och liknande på mina TV-apparater men ingen har nån sådan meny, jag antar att det ska dyka upp en meny likt denna som man ska kunna välja HDMI-CEC? eller behöver man nån adapter?

Jag vet inte hur det ser ut på de olika modellerna. Jag kan på Samsungen trycka på en knapp på fjärren och få upp en lista där jag kan välja anynet-enheter. I den listan dyker Kodi upp automatiskt. Ska se om jag kan fota den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det finns flera addons for Spotify, bla Spotlight som ska vara hyfsat. Det finns Linuxvariant av Silverlight som heter Moonlight.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Det finns flera addons for Spotify, bla Spotlight som ska vara hyfsat. Det finns Linuxvariant av Silverlight som heter Moonlight.

Funkar DRM med Moonlight? Så att Netflix och MagineTV funkar tex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Jag vet inte hur det ser ut på de olika modellerna. Jag kan på Samsungen trycka på en knapp på fjärren och få upp en lista där jag kan välja anynet-enheter. I den listan dyker Kodi upp automatiskt. Ska se om jag kan fota den.

Skickades från m.sweclockers.com

Knappen heter något så avancerat som "Tools" och ger mig följande meny:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/332147795/20150220_202008...

Nu syns ju Kodi direkt men om jag går vidare ner via HDMI-CEC-valet så ser jag:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/332147795/20150220_202024...

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Funkar DRM med Moonlight? Så att Netflix och MagineTV funkar tex?

Använder ingendera, så jag vet inte.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av N!klas:

Jag vet inte om jag är helt ute och cyklar eller om det kan göra någon som helst skillnad men har du testat ett annat märke på minneskortet och jag antar att du har testat med en annan usb-kabel? En Pi 2 kan lätt drivas med 5v 1A men behovet kan förstås snabbt öka om man ansluter elhungriga usb-prylar.

Jag har två pajer och två av den där laddaren med fast monterad kabel. Inget som indikerar undervolt. Jag kör mina överklockade med overvoltage=2. En av maskinerna har dubbla mottagare för två olika trådlösa fjärrkontroller. Minneskorten i alla mina pajer är vanliga SanDisk från klass 6 till 10.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av MatteN:

Testa först att byta till en annan usbkabel, för klen eller lång kabel kan ställa till det.

Ja!! Ni har helt rätt. Testade en annan USB kabel och då funkade det! Tack!

Som kuriosa kan jag också nämna att:
a) Min Nexus10 (Samsung) laddare + Nexus10 -USB kabel _inte_ funkade. Pajen bootade inte ens.
b) Deltaco-laddaren + Nexus10 -USB kabel _inte_ funkade. Pajen bootade inte ens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

x264 DTS filmer på runt 5 - 15GB, snittar dom fortfarande på 9FPS eller klarar den driva det i 23.976 som en "normal" mediaspelare ?

Någon som köpt som kan ge ett svar, vore mycket tacksamt!

http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=211501&pid=1923434#pi...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Knappen heter något så avancerat som "Tools" och ger mig följande meny:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/332147795/20150220_202008...

Nu syns ju Kodi direkt men om jag går vidare ner via HDMI-CEC-valet så ser jag:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/332147795/20150220_202024...

Jag har varken nån knapp på fjärren för Anynet+ eller nån meny på TVn som indikerar på att HDMI-CEC skulle funka.
När ja kollade i TV's meny om modell så stog de LE-32D403 men på lappen bak står det LE-32D404E2W, vet inte om det är nån större skillnad dessa emellan men där kanske svaret ligger att det modell 403.

När jag starar upp Pi:n visas denna, vilket indikerar på att TVn borde ha stöd för CEC/Anytime+?
http://i.imgur.com/osPdXN7.jpg

Denna menyn visas under "Tools".
http://i.imgur.com/bNWPRGc.jpg

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Jag har nu fått min Pi 2 fast inte fått min trådlösa kort än så jag har inte gjort så mycket med den än..
Men installationen gick bra.
1..Finns det något sätt att typ uppdatera som man gör på mac och Windows?
Eller behöver man inte det i linux?

2.Om jag vill titta på film genom ex, usb sticka hur gör man smidigast? Alltså vilket program laddar man ner för att kunna avkoda?
Kan man ha KODI och bara starta när man vill titta på film? Jag tycker det ser ut som att om man installera det så har man bara KODi på burken.

3..Jag vill kolla telia play plus men då måsta man ha silverlight, kan man ladda ner det eller på något sätt så man kan kolla på play plus?

Tacksam för svar från i ny i Linux värden..

Permalänk
Skrivet av Daavido:

Någon som har några tankar angående RP2 och Plex? Någon som prövat det?

Som Plex server fungerar det så länge du inte behöver transcoda det du vill se på, tex skicka från mobil till chromecast blir problem, spela upp direkt i tv är ju helt beroende på vad tv klarar av.

RasPlex som nämnts är suveränt som klient det är en fullfjädrad PHT som gör allt som du kan göra med PHT på annan plattform PC/Mac.
Tyvärr är man väldigt låst i RasPlex till just vad man har på sin Plex server så surfa, twitch etc är bara att glömma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benny buse:

Jag har nu fått min Pi 2 fast inte fått min trådlösa kort än så jag har inte gjort så mycket med den än..
Men in stagnationen gick bra.
1..Finns det något sätt att typ uppdatera som man gör på mac och Windows?
Eller behövs gör man inte det i linux?

2.Om jag vill titta på film genom ex, usb sticka hur gör man smidigast? Alltså vilket program laddar man ner för att kunna avkoda?
Kan man ha KODI och bara starta när man vill titta på film? Jag tycker det ser ut som att om man installera det så har man bara KODi på burken.

3..Jag vill kolla telia play plus men då måsta man ha silverlight, kan man ladda ner det eller på något sätt så man kan kolla på play plus?

Tacksam för svar från i ny i Linux värden..

Beror lite på vilken Linux distro du kör. Om det är Raspbian
så fungerar följande:
1. sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade
Uppdaterar listan över paket och installerar det som inte är nyaste.

2. Det lättaste verkar vara att köra en ren kodi distro.
Men jag kör Raspbian med Kodi efter att ha gjort följande:
http://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?f=66&t=99866
Ofta när man stänger av Kodi får man dock en blankskärm,
ibland fungerar det att trycka på valfri knapp eller byta tty för att få tillbaka bilden.
Om inte det fungerar så brukar jag ssh:a in på pi:en och köra sudo killall kodi.
EDIT: I guiden står att man ska kommentera bort tre rader i en config fil,
för mig var det faktiskt detta som orsakade problemet som det var tänkt att lösa.
När jag inte har raderna bortkommenterade så fungerar det fint.

3. Jag tror inte det, iaf tror jag inte det går direkt på Pi:en. Kanske kan man streama till pi:en från
en annan maskin som sköter avkodningen? Men jag vet ärligt talat inte, hoppas någon som är mer insatt
kan ge dig ett svar.

Permalänk

Ok tack för svaren.
Riktigt surt att inte det funkar att se play plus men men så är det..

Permalänk

Hur har ni gjort med flash till era Pi har ni fått det att funka?
Om man installerar kodi. Kan man surfa då eller är det bara som en media spelare?

Permalänk
Medlem

Ingen Flash.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Ingen som kör med gnash?

Permalänk
Medlem
Skrivet av splitfile:

Ja!! Ni har helt rätt. Testade en annan USB kabel och då funkade det! Tack!

Som kuriosa kan jag också nämna att:
a) Min Nexus10 (Samsung) laddare + Nexus10 -USB kabel _inte_ funkade. Pajen bootade inte ens.
b) Deltaco-laddaren + Nexus10 -USB kabel _inte_ funkade. Pajen bootade inte ens.

Deltaco brukar ju inte ha någon vidare kvalitet på sina prylar, MEN jag har faktiskt en deltacoladdare till
en av mina raspberry pi som har haft längst uptime av alla..
Vet inte modellbeteckningen på laddaren, men den ska iaf leverera 2,1 Ampere som max.
Hade en uptime på över 1 år på min pi (inte pi2) och anledningen till att det inte blev
längre uptime var att jag flyttade från lägenheten så jag var tvungen att koppla ner den
Det var en deltacoladdare som höll den vid liv iaf

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Fungerar addons tex 1channel fel fritt på raspberry 2?
Har en model B av första versionen och den orkar inte buffra och stream från flertalet addons.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zalsson:

Fungerar addons tex 1channel fel fritt på raspberry 2?
Har en model B av första versionen och den orkar inte buffra och stream från flertalet addons.

http://kodi.wiki/view/Banned_add-ons

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Vet någon om rpi klarar att spela upp images på 50 GB som är 3D filmer med undertext och DTS MA 5.1?

Tanken är att köra NFS från en nas. Samt att köra pi'n på en SSD via USB.
Prata de med en polare som sa att om man kör via ett SDkort så tenderar de att bli utslitet över en längre tid.

Ett stort stort plus vore även om den klarar H.265 och VP9?
Har inte HDMI 2.0 på TVn så 60 FPS 4k spelar ingen roll, skippa diskussionen att 4k inte kommer än på ett tag och att det är värdelöst tack.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Jaha? fullt medveten om det, vill fortfarande använda dom?
Dom fungerar ju men frågan är om raspberry 2 orkar driva dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zalsson:

Jaha? fullt medveten om det, vill fortfarande använda dom?
Dom fungerar ju men frågan är om raspberry 2 orkar driva dom.

Policyn här på forumet är att inte diskutera addons, program, mm som på olika sätt bryter mot upphovsrätten.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Hej! Jag har nyligen fått min RPi 2 och har installerat OSMC. Det flyter på felfritt och jag använder HDMI. Men jag har tänkt att ha den i bilen kopplad till en 7" skärm som bara har composit (RCA) ingång. Har hållit på i flera timmar för att på RPi'n att skicka ut video via 3,5mm jacket istället för HDMI men kommer ingen vart... Jag har rätt kabel. En 4-polig 3,5mm med RCA, röd, vit och gul i andra änden. Mycket tacksam för svar!

Permalänk
Snusfri

Kunde inte hålla mig så det blev en beställning på en RPI2 för mig med, nu är frågan vad man skall använda sin gamla model b till...

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscarson4:

Hej! Jag har nyligen fått min RPi 2 och har installerat OSMC. Det flyter på felfritt och jag använder HDMI. Men jag har tänkt att ha den i bilen kopplad till en 7" skärm som bara har composit (RCA) ingång. Har hållit på i flera timmar för att på RPi'n att skicka ut video via 3,5mm jacket istället för HDMI men kommer ingen vart... Jag har rätt kabel. En 4-polig 3,5mm med RCA, röd, vit och gul i andra änden. Mycket tacksam för svar!

Det finns ingen standard för hur dom olika segmenten i 3,5 mm's proppen är kopplade så det är inte säkert att du har rätt kabel för Pi'n.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Enda sättet för att kolla det är att klippa kabeln?

Permalänk
Medlem

RPi2 som mediaenhet

Funderar på att ge modern en RPi2 som ska användas som mediaenhet, då hon ständigt frågar efter filmer och serier att se på.

Jag är dock inte helt hundra på hur mjukvaruutbudet ser ut, har Kodi möjligheter till diverse streams, samt Netflix, SvtPlay etc?

En vän visade sin jailbreakade AppleTV där det fanns tusentals filmer och serier tillgängliga som streams, dessutom fanns Netflix och alla svenska streamingtjänster. Finns det liknande mjukvara för RPi2? Jag frågar inte efter någon specifik mjukvara, då det kanske inte är tillåtet att diskutera här, utan jag undrar om det öht existerar.

Att använda W10 när det blir tillgänglig är också ett plus, då får RPi2 agera som slösurf-dator i vardagsrummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Funderar på att ge modern en RPi2 som ska användas som mediaenhet, då hon ständigt frågar efter filmer och serier att se på.

Jag är dock inte helt hundra på hur mjukvaruutbudet ser ut, har Kodi möjligheter till diverse streams, samt Netflix, SvtPlay etc?

En vän visade sin jailbreakade AppleTV där det fanns tusentals filmer och serier tillgängliga som streams, dessutom fanns Netflix och alla svenska streamingtjänster. Finns det liknande mjukvara för RPi2? Jag frågar inte efter någon specifik mjukvara, då det kanske inte är tillåtet att diskutera här, utan jag undrar om det öht existerar.

Att använda W10 när det blir tillgänglig är också ett plus, då får RPi2 agera som slösurf-dator i vardagsrummet.

Räkna inte med att win 10 blir nån konsumentvariant, det är sagt IoT vilket brukar vara avsett för utvecklare.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscarson4:

Enda sättet för att kolla det är att klippa kabeln?

Enkelt att mäta fram med multimeter.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Inte jätte kunnig inom området? Hur ställer jag multimetern? Vad skall jag få för värden på de olika?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscarson4:

Inte jätte kunnig inom området? Hur ställer jag multimetern? Vad skall jag få för värden på de olika?

Beror på vilken sort du har, har du ett läge där du kan få pip vid kontakt, är ju smidigaste.

Du sätter dem på video och sen motsvarande där video ska vara i andra ändan (hör du pip så är kontakten på rätt stället):)

Annars kan du mäta motstånd (tror den ska då vara på noll eller nära det), då är det inget motstånd.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar